مسئولان وزارت ورزش فریاد اسکی‌بازان را می‌شنوند؟

بعد از استعفای دسته‌جمعی مربیان ملی اسکی، تمرینات ورزشکاران این رشته هم لغو شد و حالا ورزشکاران به امید معجزه برای خروج فدراسیون از بحران تمریناتشان را در پیست‌های مختلف به صورت شخصی و بدون مربی پیگیری می‌کنند.

در حالی که ملی‌پوشان دقیقا یک سال دیگر بازی‌های آسیایی را پیش رو دارند و از طرف دیگر باید برای بازی‌های المپیک زمستانی در سال 2017 از همین حالا امتیازات خود را ارتقاء ببخشند، اما متاسفانه نه از اردو خبری هست و نه از اعزام به مسابقات برون‌مرزی. همه اینها به کنار مسابقات بین‌المللی هم که قرار بود در ایران برگزار شود بدون مشخص شدن دلیلش لغو می‌شود.

حسین ساوه شمشکی کاپیتان تیم ملی ایران در این باره می‌گوید: اردوهای ما تعطیل شده است، نه از وزارت ورزش و نه از فدراسیون کسی سراغ ما را نمی‌گیرد. هیچ برنامه‌ای هم نیست. در جواب صحبت‌های فنی هم مسئولان فدراسیون حرف‌های قوم و قبیله‌ای را مطرح کرده‌اند.

* زنگ خطر برای از دست دادن سهمیه المپیک

ملی‌پوشان ایران برای کسب سهمیه المپیک باید در 5 مسابقه حضور داشته باشند که البته 3 مسابقه آن قرار است طبق چیزی که در فدراسیون جهانی ثبت شده در ایران برگزار شود، اما بعد از لغو مسابقات اسکی صحرانوردی این نگرانی برای ورزشکاران پیش آمده که ممکن است در آلپاین هم چنین اتفاقی رخ دهد. عدم اعزام به رقابت‌های برون‌مرزی حتی با هزینه شخصی ورزشکاران هم دغدغه‌ ملی‌پوشان شده و حالا آنها نگران از دست رفتن کسب سهمیه هستند.

میترا کلهر ملی‌پوش بانوان ایران در این باره اظهار داشت: برای بانوان شرایط سخت‌تر است. در مارپیچ کوچک دو نفر جزو سهمیه‌ها هستیم، اما وقتی مسابقه برون‌مرزی نباشد و رقابت‌های داخل کشور هم حذف شود عملا از کسب سهمیه دور می‌شویم.

وی با اشاره اینکه رئیس فدراسیون اعلام کرده به خاطر مخالفت شورای برون‌مرزی اعزام‌های اسکی انجام نمی‌شود، گفت: نمی‌دانم چرا آنها فقط با رقابت‌های اسکی مخالفت می‌کنند؟ من برای شرکت در مسابقات ترکیه درخواست کردم با هزینه شخصی اعزام شوم که رئیس فدراسیون گفت الان وقتی نیست که آن را در شورای برون‌مرزی مطرح کنیم، اما با پافشاری ما بالاخره موافقت شد و مدال هم گرفتیم.

حسین ساوه‌شمشکی هم در خصوص مخالفت‌های شورای برون‌مرزی عنوان کرد: فدراسیون از شهریور اردوها را تعطیل کرده و تا حالا هیچ عکس‌العملی نداشته است. بعد از این هیچ کسی از ما نخواسته به اردو بیاییم. تنها ارتباط ما با فدراسیون نامه‌ای بود که برای شرکت در مسابقات بین‌المللی ترکیه به آنها دادیم، اما جواب نامه ما را شفاهی اعلام کردند و گفتند امکان نیست بروید. 3 مدل صحبت مطرح شد؛ یک بار گفتند شورای برون‌مرزی اجازه نمی‌دهد اما مطئنم این نامه به شورای برون‌مرزی ارجاع داده نشده است. یکی دو بار هم گفتند هر شخصی جداگانه درخواست بدهد و هر صورتی که آقای طالبی صلاح بداند کارها را انجام می‌دهد.

* بحران همچنان ادامه دارد

فدراسیون اسکی در چند سال اخیر روند رو به رشدی را داشته و هر دوره تعداد بیشتری را به المپیک زمستانی اعزام می‌کرده، اما بیش از یک سال است که این فدراسیون با بحران رو به رو شده است. نه اردویی هست و نه تیم ملی.

به گفته فروغ عباسی ملی‌پوش المپیکی اسکی وی مجبور است حالا برای تمرین در پیست‌های مختلف پول هم بدهد، چرا که تیم ملی وجود ندارد تا این ورزشکار به اسم بازیکن ملی تمرین کند.

وی که در پیست دربندسر تمریناتش را پیگیری می‌کرد در جمع خبرنگاران گفت: مشکل اینجاست من که المپیک رفتم باید برای تمرینات در پیست پول بدهم. فدراسیون هیچ نامه‌ای نداده تا من از امکانات پیست استفاده کنم. اگر همکاری مسئولان پیست نبود باید برای هر روز تمرین 90 هزار تومان پول می‌دادم یعنی حدود 600 تومان در هر هفته.

* مسئولان وزارت ورزش فریاد اسکی‌بازان را می‌شنوند؟

اسکی یک ورزش المپیکی است، مانند کشتی، والیبال، تکواندو، تنیس روی میز، قایقرانی و خیلی از رشته‌های دیگر، فقط تفاوتش در این است که زمستانی است و شاید همین دلیل کافی باشد برای اینکه مسئولان ورزش کشور نگرانی‌ها و دغدغه ورزشکاران این رشته را نادیده بگیرند. بارها مشکلات مختلف این فدراسیون، استعفای مربیان، درخواست ورزشکاران برای رسیدگی به شرایط، تعطیلی اردوها، لغو مسابقات مختلف و ... در رسانه‌ها مطرح شده، اما جواب مسئولان وزارت ورزش یک جمله بوده است: «چیزی در این باره نشنیده‌ایم!» این در حالی است که بارها مصاحبه‌های مربیان و ورزشکاران در رسانه‌ها منتشر شده که به داد این رشته المپیکی برسید، اما دریغ از کمک.