بازی دو تیم استقلال خوزستان و ذوب آهن در هفته پایانی لیگ برتر را می توان فینال دو دروازه بان صدرنشین در جدول بهترین دروازه بانان لیگ دانست، مبارزه ای که در نهایت به ده خسوس پایان یافت.

 

فرناندو ده خسوس – استقلال خوزستان؛ گلری بهتر از پدر و مادر

گلر برزیلی که به تعبیر عبداله ویسی با خوب بودن برای یک مربی از پدر و مادر هم بهتر است، بدون شک یکی از عوامل موفقیت استقلال خوزستان در لیگ پانزدهم است، دروازه بانی که به طور عجیب گل نمی خورد و باعث ایجاد رکوردهایی در لیگ شده است، او آخرین بار 6 هفته پیش و در دیدار هفته نهم در مقابل استقلال تهران گل خورده بود، خسوس در این فصل  برای موفقیت آبی های جنوب دست به هرکاری درون دروازه خود زده است.

 او 9 بار کلین شیت کرده است و از این حیث رکورددار است، 1 پنالتی گرفته و 2 بار نیز پاس گل ارسال کرده است، اتفاقی که توسط هیچکدام از دروازه بانان دیگر لیگ برتری نیفتاده است. البته رکورد دیگر خسوس به گل خورده وی مربوط می شود، او در 15 بازی تیمش تنها 4 بار دروازه خود را باز شده دید، به عبارت ساده تر او هر 337.5 دقیقه یک بار گل می خورد.

 

رشید مظاهری – ذوب آهن؛ پرچمدار دروازه بانان ایرانی

دروازه بان ذوبی ها در بازی های فصل پیش این تیم توانست جایی برای خود در ترکیب اصلی دست و پا کند، در لیگ پانزدهم نهایت تاثیرگذاری خود را برای ذوب آهن به کار بست و توانست نام خود را به عنوان یکی از بهترین گلرهای حال حاضر کشور مطرح کند. مظاهری که از ابتدای فصل سایه به سایه خسوس حرکت کرد تاکنون 9 بار موفق به کلین شیت شده و 2 بار نیز به مهار ضربه پنالتی پرداخته است. مظاهری در 15 بازی تبمش 9 بار دروازه خود را باز شده دید می توان گفت میانگین زمانی گل خوردن وی 150 دقیقه است.

 

سرگئی پاشنکو – ملوان؛ بی سر و صدا و بدون جلب توجه

گلر مولداویایی ملوانی ها که دومین دوره خود را در این تیم می گذارد به مانند دوره اول حضور خود بازهم موثر و مفید برای تیمش بازی می کند. وی که از بازی پنجم انزلی چی ها درون دروازه این تیم حضور یافت در 11 بازی خود 6 بار اقدام به کلین شیت و یک بار نیز اقدام به مهار ضربه پنالتی کرده است. سرگئی در دیدارهایی که از دروازه ملوانان حراست کرد 7 بار اسیر مهاجمان حریف شد و از نظر متوسط زمانی هر 141.7 دقیقه یک بار گل خورده است.

 

گئورگ گئورگیف – گسترش فولاد؛ پشتوانه گسترش فولاد

دروازه بان گسترشی ها که از بازی سوم درون دروازه تبریزی ها قرار گرفت به مانند دوران حضور خود در مسجد سلیمان، در لیگ پانزدهم نیز کم نوسان ظاهر شد و تاکنون توانسته به خوبی از دروازه تیم کمالوند دفاع کند. گئورگ در 13 بازی خود 6 بار اقدام به کلیت شیت و 1 بار نیز اقدام به مهار ضربه پنالتی کرده است. وی در این تعداد بازی 8 بار تسلیم شد و به عبارت ساده تر هر 146.2 دقیقه یک بار دروازه خود را باز شده دید.

 

سوشا مکانی – پرسپولیس؛ بهترین جهش در بین گلرها

دروازه بان پرسپولیس برای اولین بار در لیگ فعلی توانست به این رتبه برسد و به عنوان نماینده سرخابی های پایتخت در صدر جدول حضور داشته باشد، وی که در دو بازی پیاپی کلین شیت کرده است تعداد بسته نگه داشتن های دروازه خود را به عدد 6 رساند، سوشا که در 11 بازی برای پرسپولیسی ها به میدان رفته است 7 بار دروازه خود را باز شده دید و از نظر متوسط زمانی هر 141.4 دقیقه تسلیم مهاجمان حریف شد.

 

شرح جدول

در رده بندی گلرهای حاضر در لیگ برتر، دو جدول وجود دارد، یکی جدول اصلی است که دروازه بانانی که در بیش از 60 درصد بازی های تیم خود به میدان رفته باشد قرار می گیرند و در جدول فرعی دروازه بان هایی که بازی های کمتری را از سر گذرانده اند.

 

در این جدول، هر گلر بابت هر گل خورده، نیم امتیاز منفی، بابت هر کلین شیت نیم امتیاز و مهار هر ضربه پنالتی نیز یک امتیاز مثبت دریافت می کند. البته در امتیازدهی مربوط به خسوس، وی دو امتیاز نیز به مانند بازیکنان، بابت دو پاس گلی که ارسال کرده است دریافت کرد.

 

جدول اصلی

 

 

 

 

جدول فرعی