مادر ولاسکو معلم زبان من بود

رائول لوزانو در نشست خبری خود اظهار داشت: از فدراسیون والیبال ایران تشکر می کنم و ممنونم که این فرصت را به من دادند که خودم را در یک چالش بزرگ قرار دهم. والیبال ایران موفقیت‌های خوبی در 8 سال گذشته داشته و خوشحالم که قرار است به عنوان سرمربی این تیم کار کنم.

وی ادامه داد: والیبال ایران پتانسیل یک تیم بزرگ را دارد. ما فرصت کمی برای آماده‌سازی داریم اما هدفمان خیلی بزرگ است. هدفمان رفتن به المپیک است. این مسابقات با سایر رقابت‌ها قابل مقایسه نیست و حضور در آن یک افتخار بزرگ برای کادر فنی و بازیکنان است.

لوزانو تصریح کرد: باید برای رسیدن به المپیک در مسابقات ژاپن نتایج خوبی کسب کنیم چون این مسابقات جدی‌ترین سطح ماست. تقریبا 6 یا 7 هفته فقط فرصت داریم و احساس می‌کنم بازیکنانم انگیزه بسیار بالایی دارند و احساس مسئولیت می‌‌کنند چون یک فرصت عالی را در پیش داریم.

وی افزود: می‌خواهیم برگ مهمی از تاریخ ورزش ایران را ورق بزنیم. قول می‌دهم تیم ایران و بازیکنانش در مدتی که وقت داریم با حداکثر توان آماده شوند چون ما هدف و رویای بزرگی در سر داریم.

سرمربی تیم ملی والیبال ایران خاطرنشان کرد: من مدت زیادی است که والیبال را به صورت جدی دنبال می‌کنم و باید بگویم که بازیکنان تیم ملی نماینده جامعه والیبال هستند. ما هر چه در توان داریم می‌گذاریم تا به هدف خود برسیم.

لوزانو در خصوص اینکه گفته می‌شود مشکلات اصلی تیم ملی والیبال ایران مشکلات روحی بازیکنان است عنوان کرد: من فکر می‌کنم بعضی‌ها در مورد اثرات حرف می‌زنند و نه دلایل. عدم داشتن اعتماد به نفس موضوعی است که به اثر مربوط می‌شود نه به دلیل. من باید دنبال دلایل این اتفاقات باشم و آن را حل کنم. این موضوعاتی که بیان می‌شود شاید به شیوه تمرین قبل از مسابقه بازیکنان برمی گردد.

وی با بیان اینکه من خودم را سرمربی یک کادر می‌بینم خاطرنشان کرد: بسیار به کار گروهی اعتقاد دارم. زمانی که مسابقات باشگاهی تمام می‌شود من در ایران خواهم بود و تمرینات را زیر نظر می‌گیرم. برخی تیم‌های باشگاهی کارشان زودتر تمام می‌شود که سیچلو آن‌ها را مدیریت خواهد کرد. چرا که ما کار با تیم ملی ب را هم در دستور کار داریم. شروع کار تیم ملی با بازیکنانی است که تیمشان به نیمه نهایی لیگ برتر نمی‌رسند و پس از آن هم اردوهای اصلی با هدایت من آغاز خواهد شد.

سرمربی جدید تیم ملی والیبال ایران در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌هایی برای ایجاد نظم در تیم ملی دارد گفت: طبق اطلاعاتی که من گرفته‌ام باید بگویم موردی را به عنوان عدم وجود نظم و انضباط در تیم ملی نشنیده‌ام و شاید منظور برخی‌ها عدم وجود نظم در کارهای تاکتیکی باشد. ما دلایل اصلی را در تمرینات سخت و آنالیزهایی که خواهیم داشت پیدا کرده و آن‌ها را برطرف می‌کنیم.

وی ادامه داد: برای مثال یک موزیسین حرفه‌ای ساعت‌ها یک ریتم را تمرین می‌کند تا هارمونی مشخصی که می‌خواهد به گوشش برسد. شاید آن موسیقی که ما می‌شنویم و چند لحظه لذت می‌بریم حاصل ساعت‌ها کار باشد. منظورم این است که تنها حضور افراد مستعد نمی‌تواند موجب موفقیت شود بلکه باید تمرین‌های سخت و فشرده انجام شود تا آن چیزی که بازیکنان در نهاد خود دارند بروز بدهند.

لوزانو در مورد اینکه چرا ایران را انتخاب کرده است اظهار داشت: من سال‌های زیادی در والیبال بودم نمی‌گوییم چند سال که فکر نکنید پیرمرد هستم. اما باید بگویم در حدود 35 سالی که کار حرفه‌ای می‌کنم به این نتیجه رسیده‌ام که وقتی یک تیم از بین 10 تیم برتر جهان را انتخاب می‌کنیم کارمان بسیار سخت می‌شود. حالا ایران در رنکینگ جهانی جایگاه خوبی دارد و می‌خواهد به المپیک هم برود.

سرمربی جدید تیم ملی والیبال ایران با اشاره به ارتباطش با خولیو ولاسکو گفت: ولاسکو دوست نزدیک من است ما با هم همشهری هستیم و در یک دانشگاه درس خوانده‌ایم و دو سال در یک باشگاه هم بازی بوده‌ایم. ضمن اینکه مادرانمان هم همکار بودند و بهتر است بگویم که مادر ولاسکو معلم زبان من بود. فکر می‌کنم حالا همه متوجه شده‌ باشند که رابطه من با ولاسکو چگونه است. ما تقریبا هر چند هفته یک بار از حال هم خبر می‌گیریم و حتی زمانی که او سرمربی ایران بود برای دیدنش یک هفته به ایران آمدم.

لوزانو خاطرنشان کرد: هرچند که برخی اطلاعات نسبی هستند اما باید بدانیم که حالا ولاسکو در آرژانتین حضور دارد و من در ایران کار می‌کنم و احتمال دارد در لیگ جهانی و حتی المپیک رقیب هم باشیم و از این پس به هم اطلاعات نمی‌دهیم.

وی با بیان اینکه برای حضور در المپیک امیدوار هستم عنوان کرد: کار سختی داریم اما در مدت زمانی که در اختیار داریم سعی می‌کنیم خوب تمرین کنیم مسابقات لیگ جهانی، انتخابی المپیک و حتی المپیک بسیار نزدیک به هم هستند و به همین دلیل تقویم فشرده و تقریبا بدون استراحتی خواهیم داشت. پروازهای متعدد و تمرین کم کارمان را سخت می‌کند اما باید زمان را مدیریت کنیم و با وجود خستگی سعی می‌کنیم هر روز بهتر شویم.

وی در مورد معیارهایش برای انتخاب بازیکنان عنوان کرد: بدون شک برای انتخاب بازیکنان معیارهایی دارم که بحث فنی در اولویت آن‌ها قرار  دارد. بعد از آن عملکرد بازیکنان در لیگ برتر را در نظر می‌گیرم البته نباید از مصدومیت‌های احتمالی هم غافل شد امیدوارم بازیکنی مصدوم نشود تا دستمان برای انتخاب بهترین‌ها باز باشد.

لوزانو در خصوص ارتباطش با مربیان ایرانی گفت: سعی می‌کنم رابطه‌ام با مربیان ایرانی در نهایت احترام باشد درهای تمرینات تیم ملی به روی مربیان باز است و می‌توانند هر زمانی که خواستند تمرینات را ببینند اما برای خبرنگاران متاسفم که نمی‌توانند چنین شرایطی داشته باشند و باید در روزهای خاص و از پیش تعیین شده در تمرینات حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: ما تیم ملی را به دو گروه الف و ب تقسیم می‌کنیم که تیم ب را مربیان ایرانی تمرین خواهند داد اما در تیم الف خوآن سیچلو دستیار من خواهد بود و در مورد سایر نفرات هم به زودی تصمیم گیری خواهد شد.

سرمربی جدید تیم ملی والیبال ایران در پایان خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم کاری کنیم که مردم از دیدن بازی‌های تیم ملی در المپیک لذت ببرند. من معتقدم تیم ایران می‌تواند در المپیک ریو عملکرد خوبی داشته باشد. باید بدانید که این رویای من است و از صمیم قلب امیدوارم که این رویا محقق شود.