معتمدی: من بی غیرتم؟!

تیم ملی تکواندوی ایران پس از حضور در مسابقات گرندپریکس و جام جهانی مکزیک وارد حاشیه جدیدی شد که برخی از قهرمانان اسبق تیم ملی سرانجام سکوت خود را شکستند و با انتقادهایی که از مسئولان فدراسیون داشتند، جنجال زیادی به پا کردند. حالا این روزها تکواندو پس از کسب 3 سهمیه المپیک، در حاشیه‌ها غوطه‌ور است. این حاشیه‌های خودساخته از روزی شروع شد که تیم ملی تکواندوی ایران مقابل تیم ملی آذربایجان (با سرمربیگری رضا مهماندوست) شکست خورد و قهرمانی را از دست داد. محمد باقری معتمد پس از ماه‌ها سکوت به شدت از مسئولان فدراسیون انتقاد‌ کرد و دست به افشاگری‌های عجیبی زد. معتمد مدعی شد با نامهربانی‌هایی که با او شده تصمیم تصمیم خروج از کشور را مثل دیگر تکواندوکاران گرفته است.

غلامحسن ذوالقدری رئیس سازمان تیم‌های ملی که این روزها یار و یاور مسئولان فدراسیون محسوب می‌شود و کنار ملی پوشان در تمام رویداد‌های ملی حضور دارد، به نوعی سخنگوی فدراسیون مقابل رسانه‌ها است. ذوالقدری روز گذشته صحبت‌هایی را در راستای حواشی اخیر مطرح کرد که محمد باقری معتمد نیز از گزند حرف‌های او در امان نماند، اما قهرمان المپیک لندن نیز سکوت نکرد و در مقابل واکنش تندی به صحبت‌های رئیس سازمان تیم‌های ملی نشان داد.

محمد باقری معتمد در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در واکنش به صحبت‌های رئیس سازمان تیم‌های ملی تکواندو که مدعی شده، عرق ملی‌ و تعصب ملی را به هیچ قیمتی نمی‌توان فروخت، گفت: با توجه به تمام احترامی که برای ذوالقدری رئیس سازمان تیم‌های قائل هستم، باید سوال کنم که تعریف او از تعصب و غیرت ملی چیست؟ یعنی بنده غیرت و تعصب ملی ندارم؟ با آسیب دیدگی شدید و پارگی رباط صلیبی موفق به کسب مدال نقره المپیک لندن شدم و آیا این تعصب و غیرت ملی نیست ؟! کسب مدال طلای مسابقات جهانی و دیگر عنوان‌های کسب شده در طول 12 سال حضور در ترکیب تیم ملی و علیرغم تمام مشکلات آیا تعصب و غیرت ملی نبود؟! آیا اهانت رئیس فدراسیون بعد از کسب مدال نقره در المپیک لندن و ایجاد تمام مسائل و مشکلات روحی و روانی جهت حذف بنده غیرت و تعصب ملی است؟

وی در ادامه افزود: شما با تعصب و غیرت ملی چه تعدادی از بهترین مدال آوران برجسته المپیک، جهان، مربیان برجسته و صاحب عنوان را خانه نشین و به چالش کشیدید؟ از المپیک 1988 تا به امروز آنهایی که مدال کسب کرده‌اند کجا هستند؟ ملی پوشان و مربیانی که در طول این سال‌ها با تعصب و غیرت ملی افتخار آفرینی کرده‌‌اند کجا هستند؟ غیر از این است که آنها نابود شد‌ه‌اند؟ لطفا کسی از غیرت و تعصب ملی صحبت کند که درک صحیح از این واژه داشته باشد.

باقری معتمد در واکنش به ادعاهای ذوالقدری در مورد فرزند خود که در اردوهای تیم ملی به عنوان حریف تمرینی و سرباز تیم ملی حضور دارد، گفت: آیا غیر از فرزند شما کسی دیگر وجود ندارد که حریف تمرینی و سرباز در تیم ملی حضور یابد؟ از چه زمانی تا حالا حریف تمرینی که پس از گذراندن دوران نقاهت (جراحی زانو بابت پاره‌گی رباط صلیبی) به یک باره با نظر سرمربی تیم ملی وارد اردو می‌شود؟ حتی به نام حریف تمرینی در برخی تورنمنت‌ها و اخیرا در ترکیب تیم ملی در جام جهانی مکزیک نیز شرکت کرده است. البته در مکزیک وقتی شرایط تیم در طی مسابقات نابسامان می‌شود نام وی از لیست خارج کرده‌ا‌ند.

دارنده نشان نقره المپیک لندن در ادامه انتقاد‌های خود، خاطرنشان کرد: سوال دیگر من از مدیر تیم‌های ملی، پدر همان حریف تمرینی و سرباز تیم ملی، مربی و سرمربی فعلی تیم ملی این است. فرزند شما با کدام رنکینگ دنیا و با کدام عنوان در اردوی تیم ملی حضور پیدا کرد و سر از تورنمنت‌ها در آورد؟ آن وقت امثال ساعی، افلاکی، دانش‌ها، عسگری، خداداد، مهماندوست، کریمی، ملکی و بسیاری دیگر از قهرمانان ملی سرباز نبودن که با بدترین شرایط با شان و شخصیت آنها بازی شد؟ آیا جوانان حال حاضر که بسیار فنی‌تر و عنوان دارتر هم هستند نمی‌توانند حریف تمرینی ملی پوشان باشند و در تورنمنت‌ها حضور یابند؟

معتمد در ادامه صحبت‌های خود، گفت: ظاهرا فراموش کرده‌اید که با همین تعصب و غیرت ملی این عزیزان و بسیاری دیگر که برای  کشورمان افتخارات فراوانی کسب کرده‌‌اند باعث شده‌اند که حالا شما در مسند قدرت فدراسیون باشید و از مزایای مادی و معنوی آن مجموعه استفاده کنید. متاسفانه هر کسی که به نوعی با تدابیر و سیاست‌های شما همخوانی نداشته باشد با ایجاد بحران به دور از روحیه پهلوانی، مرام و همچنین غیرت و تعصب ملی، بدون در نظر گرفتن عدالت، اخلاق و اعتقاد صرفا برای حفظ بقای خود او را از گردونه خارج می‌کنید. آقایان لطف کنند از برخی واژهای اخلاقی در جهت توجیه صحبت‌های کذب خود استفاده نکند و با احساس مردم بازی نکنند و دست به عوام فریبی نزنند.

معتمد که از صحبت‌های رئیس سازمان تیم‌های ملی به شدت دلگیر بود، گفت: حداقل اگر اعتقاد به خدا دارید بدانید یکی آن بالا ناظر تمام اعمال ما است. شما شاید بتوانید مردم را با این گونه الفاظ سرگرم کنید، اما خدا را چگونه می‌توانید فریب دهید؟ آن ورزشکارانی که از کشورمان به هر دلیلی کوچ کرده‌‌اند و در کشور دیگری مبارزه می‌کنند صرفا برای اثبات خودشان این کار را انجام داده‌اند. آنها با موفقیت‌های خود نشان می‌دهند که شما از لحاظ فنی آنها را نادیده گرفته‌اید. آن وقت فرزند شما می‌شود سرباز تیم ملی و مورد تایید سرمربی( مقانلو شاگرد شما بوده و ورزش تکواندو رو نزد شما یاد گرفته) و وارد اردوهای تیم ملی می‌شود!

وی در ادامه عنوان کرد: ذوالقدری مدیر سازمان تیم‌های ملی که از مرام و پهلوانی صحبت می‌کند، او در طول سال‌های فعالیت خود در این فدراسیون تا چه اندازه روحیات مرام و پهلوانی را نسبت به اهالی تکواندو مخصوصا بازیکنان و مربیان خاص در این چند سال رعایت کرده است؟ آیا به چالش کشاندن قهرمانان و مربیان که با سیاست‌های غلط و دیکتاتوری آنان همسو نبوده می‌شود مرام و روحیه پهلوانی؟ آیا سیاسی کاری و سیاه نمایی و دروغ و ایجاد فشارهای روحی و روانی به یک ملی پوش و دیگر قهرمانان و نخبگان تکواندو که سال‌های سال برای مملکت افتخار آفرینی کرده‌‌اند و این آقایان از افتخارات آنان به نفع خود استفاده کرده‌اند مرام و روحیه پهلوانی است؟

معتمد در پایان گلایه‌های خود، خاطرنشان کرد: داشتن روحیه پهلوانی و مرام از دید شما یعنی ما باید در برابر تمام بی عدالتی‌ها، تبعیض‌ها، دروغ‌ها و سیاسی کاری و سو استفاده شما از موقعیت‌ها سکوت کنیم تا همچنان شما به امورات غیر اخلاقی و ایجاد رفتارهای نابجا ادامه دهید؟ کسی از عدالت و روحیات پهلوانی صحبت کند که نسبت به این جملات درک عمیق و اعتقاد داشته باشد.