شاید به اذعان بسیاری از فوتبالی ها ناکامی در جام ملت های آسیا 2015 استرالیا نقطه تاریکی باشد بر عملکرد تیم ملی در سال میلادی رو به اتمام اما با این وجود آماری که تیم ملی و کارلوس کی روش در این یک سال از خود بر جای گذاشتند کمی ناکامی در جام ملت ها را ترمیم کرده باشد. جایی که ایران در تمام بازی های رسمی اش در این سال به برتری رسید و در هر 15 دیداری که به میدان رفت(چه رسمی چه دوستانه) موفق به گلزنی شد تا میانگین گلزنی نسبتا خوبی از خود بر جای بگذارد.

 

مصاف با بهترین های دنیا و جوانگرایی

 

از آن مهم تر این که بعد از مدت ها جایگاه تیم ملی فوتبال ایران به جایی رسید که بسیاری از تیم های معتبر و سرشناس دنیا حاضر به برگزاری بازی های دوستانه با کشورمان شدند و ما در این سال به مصاف شیلی قهرمان جام ملت های آمریکای جنوبی ، سوئد یکی از بهترین تیم های اسکاندیناوی و ژاپن رقیب جدی مان در قاره کهن رفتیم و نمایش های در خور توجهی ارائه دادیم ضمن این که در بحث پوست اندازی هم کارلوس کی روش تقریبا 80 درصد ترکیبش را جوان کرد و میانگین سنی تیم ملی را به زیر 25 سال رساند.

 

 

 

آغاز و پایان با برد

 

سال برای تیم ملی یا یک دیدار دوستانه قبل از جام ملت های استرالیا مقابل عراق آغاز شد .دیداری که با تک گل سردار آزمون توام شد تا ایران استارت خوبی برای 2015 بزند. آخرین بازی این سال هم با برد شیرین 6-0 برابر گوام هم به پایان رسید تا ملی پوشان با چشیدن طعم شیرین برد سال را آغاز و به پایان ببرند.در این بین تیم ملی در 11 بازی رسمی که در سال 2015 برگزار کرد صاحب 8 برد و سه تساوی شد تا شکست ناپذیر نشان بدهد. در این بازی ها تیم ملی آمار گلزنی خوبی هم بر جای گذاشت تا برخلاف انتقاداتی که از کی روش می شد این مربی تمایل به بازی تهاجمی را علنی کند.عملکرد تیم ملی در سال 2015 به این شرح است.

 

بازی های رسمی

 

11 بازی ، 8 برد ، 3 تساوی ، بدون باخت ، 28 گل زده ، 6 گل خورده ،تفاضل 22+ و 27 امتیاز

 

بازی های دوستانه

 

4 بازی ، دو برد ، یک تساوی ، یک شکست،5 گل زده ، 4 گل خورده ، تفاضل 1+ و 7 امتیاز

 

زوج ویرانگر در خط حمله

 

در جوانگرایی رخ داده در تیم ملی کارلوس کی روش اعتقاد خاصی به مهاجمان نسل جدید فوتبال ایران داشت. بازیکنانی که جواب این اعتماد را به خوبی دادند تا جایگاه ثابتی برای خود رقم بزنند. سردار آزمون یکی از این جوانان بود که بعد از غیبت در لیست نهایی تیم ملی در جام جهانی 2014 به گل سرسبد تیم کارلوس در سال 2015 تبدیل شد و با درخشش در جام ملت های آسیا نشان داد می تواند در بهترین باشگاه های اروپایی به میدان برود. اما در کنار آزمون مهدی طارمی پدیده بوشهری پرسپولیس هم توانست زوج سردار در خط حمله شود تا این امیدواری رقم بخورد تیم ملی تا مدت ها صاحب مهاجمانی کلاسیک و گلزن است که در کنار هم زوج ویرانگری را تشکیل می دهند. جدول بهترین گلزنان ملی ایران در سال 2015 را می خوانید.

 

 

 

7گل: سردار آزمون

5 گل: مهدی طارمی

3 گل: مهدی ترابی

2 گل: قوچان‌نژاد، نکونام، دژاگه، شجاعی و پورعلی گنجی

1گل: حاج‌صفی، امیری، تیموریان، سیدجلال حسینی، عزت‌اللهی، کامیابی ‌نیا، رضاییان و انصاری‌فرد

 

میانگین 2/5 گل در هر بازی برای تیم ملی

 

سال 2015 برای تیم ملی ایران از لحاظ تهاجمی سالی موفقیت‌آمیز بود به طوری که شاگردان کی روش در هر 15 دیدار خود در این سال موفق به باز کردن دروازه حریفان  شدند و با زدن 33 گل، میانگین 2/20 گل زده در هر دیدار را از خود برجای گذاشتند. آمار گلزنی تیم ملی در دیدارهای رسمی 2/55 گل زده در هر دیدار بود. شاید اوج بازی تهاجمی تیم ملی در مصاف دوستانه با تیم ملی شیلی رقم خورد جایی که ملی پوشان توانستند شاگردان سرشناس خورخه سامپائولی آرژانتینی را با دو گل شکست دهند. شیلی بعد از این بازی در جام ملت های آمریکای جنوبی در خانه خود توانست با برتری مقابل آرژانتین در فینال جام را بالای سر ببرد.

 

رنکینگ فیفا و یکه تازی در قاره کهن

 

تیم ملی  سال را با صدرنشینی در رنکینگ فیفا آغاز کرد و با حفظ این صدرنشینی در طول سال موفق شد 2015 را بابهترین جایگاه ممکن در رنکینگ  به پایان برساند. ایران سال 2015 را با حضور در رتبه 51 جهان و اول آسیا آغاز کرد ودر نهایت  با حضور در رده 45 جهان و اول آسیا به پایان رساند. بهترین رتبه ایران در رنکینگ  سال 2015 مربوط به ماه جولای و حضور در رده 38 جهان بود اما بعد از آن کم بودن تعداد بازی های تیم ملی و برگزاری انتخابی یورو 2016 فرانسه در قاره اروپا باعث شد تا تیم ملی با سقوط چند پله ای روبرو شود.