پرویز مظلومی در مصاحبه‌اش وقتی با سوالی درباره چگونگی خرید بازیکنان خارجی مواجه شده این پاسخ را داده است: «قبل از اینکه تست بگیریم بازیکن خارجی جذب نمی‌کنیم. بازیکن خارجی باید در تمرین‌های ما شرکت کند.»

 

از مظلومی که مرد سرد و گرم چشیده‌ای است باید پرسید که آیا آن بازیکن خارجی که حاضر شود با تست فنی به استقلال ملحق شود از لحاظ فنی می‌تواند نیازهای او را تامین کند؟

 

در حافظه تاریخی‌مان موردی وجود ندارد که اثبات کند بازیکنی از خارج به تست فنی تیم‌های فوتبال ایران آمده باشد و از نظر کیفی در شرایط مطلوبی باشد. بدون شک بازیکنی که حاضر است در لیگ ایران تست فنی بدهد یا اساسا فوتبالیست قابلی نبوده یا اگر هم بوده سال‌ها از دوران اوجش می‌گذرد.

 

مظلومی قطعا به یاد دارد که در همین استقلال چه خریدهای خوبی داشت. او در فصل یازدهم بازیکنی را به خدمت گرفت که 3 فصل پی‌درپی در ترکیب اصلی استقلال درخشید. از ساموئل حرف می‌زنیم. هافبک-مدافعی که از لیگ برتر انگلیس آمده و شرایط فنی بسیار خوبی داشت. ساموئل را استقلال با استفاده از تماشای فیلم بازی‌هایش به خدمت گرفت. در فیلم‌هایی که از این بازیکن به دست استقلالی‌ها رسیده بود، به وضوح نشان می‌داد که جی‌لوید در چه سطحی قرار دارد.

 

در واقع اگر بازیکنی دارای قابلیت‌های فنی مطلوبی باشد در همان نمایی که در فیلم‌ها به تصویر درمی‌آید قابل تشخیص است. ساموئل تا یک ماه پیش از آمدن به استقلال صاحب تیم بود و عقبه‌اش نشان می‌داد که در چه مرتبه‌ای قرار دارد. خود مظلومی هم وقتی فیلم این بازیکن را تماشا کرد برتوانایی‌هایش مهر تایید زد و سرانجام به استقلال آمد که در نهایت به یکی از خریدهای عالی تاریخ این باشگاه بدل شد.

 

حال چطور همان مظلومی که کاشف ساموئل بوده و از طریق تماشای فیلم بازیکنی با چنین کیفیتی جذب کرده، توقع دارد که با تست فنی بتواند بازیکن خارجی خوبی را به خدمت بگیرد. از کاشف ساموئل توقع بیشتری می‌رود. پرویز مظلومی باید رجوع کند به گذشته‌اش و بار دیگر روند جذب بازیکنانی همچون ساموئل را در ذهن خود مرور کند.

 

البته او بازیکن خوب خارجی دیگری هم در اختیار داشت. جرکوویچ را می‌گوییم. مهاجمی که برای استقلال گل‌های ارزشمندی به ثمر رساند. این بازیکن هم هرگز حاضر نبود در تمرین‌های استقلال تست فنی بدهد. البته که تست سلامت را همه باشگاه‌ها می‌گیرند اما تست فنی خود گواهی است بربی‌کیفیت بودن بازیکنان خارجی و استقلال هم نباید از این راه اقدام به جذب بازیکن جدید کند و باید براساس فیلم و رزومه بازیکنان مورد نظرشان را به خدمت بگیرد.