آیا هنوز رضازاده رکورد دار است؟

تیم ملی وزنه‌برداری ایران نتایج رضایتبخشی در مسابقات جهانی هیوستون آمریکا کسب نکرد و خبر بدتر از مسابقات اینکه رکورد یازده ساله حسین رضازاده وزنه‌بردار سنگین‌وزن ایران هم به دست الکسی لوچف شکسته شد.

 

هفته گذشته خبر دوپینگ این وزنه‌بردار روس منتشر شد و با اینکه در نتایج تفاوتی برای ایران قائل نخواهد شد، اما شاید رکورد رضازاده یک بار دیگر در صدر کتاب رکوردهای وزنه‌برداری باقی بماند.

 

لوچف روس خبر دوپینگ خود را شایعه‌ای در مسیری سیاسی می‌داند که این خبر هم در ادامه کارشکنی‌های ورزشی مقابل روسیه است. اما کمیته جهانی دوپینگ تست او را مثبت اعلام کرده و لوچف برای دفاع از حق خود اعتراضی را به این سازمان فرستاده است.

 

حالا اینکه آیا رکورد حسین رضازاده، رکورد وزنه‌برداری سنگین وزن است یا خیر هنوز مشخص نیست. دکتر غلامرضا نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران در گفت‌وگو با ورزش سه می‌گوید:« در پایان هر مسابقه‌ 2 نمونه از ورزشکاران گرفته می‌شود، نمونه A و نمونه B. نمونه تست A ورزشکار روس مثبت اعلام شده است اما بعد از اعلام نتیجه ورزشکار حق دارد درخواست بررسی مجدد کند تا نمونه B هم مورد آزمایش قرار گیرد. حالا لوچف دوپینگی محسوب می‌شود مگر اینکه بعد از اینکه تست B اشتباهی را نشان دهد.»

 

اینکه چقدر احتمال دارد رکورد لوچف به عنوان اولین رکورد وزنه برداری سنگین وزن حفظ شود را دکتر نوروزی این طور توضیح می دهد:« این احتمال وجود دارد که تست ها جا به جا شده باشد و یا اشتباهی در آن صورت بگیرد اما به ندرت پیش می آید و معمولا تست A درست است. در حال حاضر لوچف دوپینگی است و تا وقتی شواهدی مبنی بر اشتباه بودن جواب تست ارائه ندهد، حکم او همان است.»