کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) بعد از بررسی شرایط کشورها برای معرفی نماینده‌شان در کمیسیون ورزشکاران بالاخره اسامی 24 نامزد کمیسیون ورزشکاران را معرفی کرد که قرار است در حاشیه المپیک ریو 2016 رقابت کنند. از بین 204 کشوری که عضو IOC هستند و همین طور از بین فدراسیون‌های بین‌المللی فقط 24 نفر برای حضور در این کمیسیون نامزد شدند.

ساینا نوال از هند، لوئیس اسکولا از آرژانتین، کوجی موروفوشی از ژاپن، یلنا ایسین باوا از روسیه، سارا والکر از نیوزیلند، روبرت اسچیت از برزیل، الساندرا سن‌سینی از ایتالیا، ساری مولتالا از فنلاند، ریتا هیدمن از آلمان، مونیکا روکیتا از لهستان، دنیل گیورتا از مجارستان، آیا مدانی از مصر، ریان پینی از گینه‌نو، نادین دوانی از اردن، بنجامین بوگپتی از توگو، ناصر صلیح الاتیاه از قطر، ناتالیا دوبرین اسکا از اوکراین، مارینا دوروندا از آذربایجان، گرد کانتر از استونی، لین یی چون از تایوان، مجین لوپز از کوبا، جوآ فیلیپ از پرتغال، ریو سئونگ مین از کره‌جنوبی، جین مایکل سیو از بلژیک 24 نامزد کمیسیون ورزشکاران کمیته بین‌المللی المپیک هستند.

کلودیا بوکل از آلمان، دی‌سی مونگ از کره جنوبی، الکساندر پوپوو از روسیه و یومیلکا روئیز از کوبا 8 سال‌شان در این کمیسیون به پایان رسیده است.

ورزشکاران نامزد شده هم می‌توانند در رای‌گیری حضور داشته باشند. بعد از برگزاری انتخابات 4 عضو برای مدت 8 سال در کمیسیون ورزشکاران IOC حضور خواهند داشت.

کمیته ملی المپیک هم در این باره برای معرفی یک نماینده با 3 ورزشکار ملی‌پوش که در المپیک لندن هم حضور داشتند مصاحبه‌هایی را انجام داد مبنی بر اینکه آنها چقدر با زبان انگلیسی آشنایی دارند، چرا که در ماده 85 روند انتخابات کمیسیون ورزشکاران IOC آمده است:"کاندیداها باید قادر به برقراری ارتباط موثر به زبان انگلیسی یا فرانسه، دو زبان رسمی و کاری کمیته بین‌المللی المپیک و کمیسیون باشند."

براین اساس مسئولان روابط بین‌الملل مصاحبه‌هایی را با چند ورزشکار که سابقه حضور در المپیک 2012 لندن را داشتند، انجام دادند. در دوره قبلی یعنی در المپیک لندن کمیته ملی المپیک یک ورزشکار را معرفی کرد، اما با توجه به مسلط نبودن این نماینده کشورمان به زبان انگلیسی نامه اعتراضی به ایران ارسال شد مبنی بر اینکه که چرا شرایط برای معرفی نماینده ایران رعایت نشده است. با توجه به اینکه هیچ‌کدام از ورزشکاران مورد نظر کمیسیون ورزشکاران ایران قادر به صحبت کردن به زبان انگلیسی نبودند، کمیته ملی المپیک ایران برای رعایت شأن این کمیته و همین طور برای جلوگیری از نامه اعتراضی IOC تصمیم گرفت ورزشکاری را برای ریو معرفی نکند.

در المپیک لندن، هادی ساعی نماینده ایران بود که رأی لازم را برای ورود به کمیسیون IOC کسب نکرد.

اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در حال حاضر آیین‌نامه کمیسیون ورزشکاران را مورد بررسی قرار می‌دهند و بعد از تصویب آیین‌نامه انتخابات این کمیسیون برگزار خواهد شد. در حال حاضر هادی ساعی رئیس این کمیسیون محسوب می‌شود تا انتخابات برگزار شود.