گلزن دربی قربانی سوشا می شود

پرسپولیسی شدن علیرضا بیرانوند را گفته‌اند دیگر اتفاق نمی‌افتد اما هیچ بعید نیست که باشگاه امروز دست به جیب شود و کار را یکسره کند. برای صدور رضایتنامه این دروازه‌بان، نفتی‌ها 500 میلیون تومان طلب کرده‌اند و شرط دیگرشان هم قرضی بودن انتقال بیرانوند است که البته پرسپولیسی‌ها هنوز آن را نپذیرفته‌اند.

 

به خاطر همین اختلاف نظرها بود که گفتند پرسپولیسی شدن بیرانوند منتفی است؛ اگر چه این داستان هنوز به خط آخر نرسیده و به محض اینکه پرسپولیسی‌ها برای خرید نقدی رضایتنامه بیرانوند دست به جیب شوند، باشگاه نفت مجوز این انتقال قرضی را صادر خواهد کرد.

 

پرسپولیس همچنان به جذب بیرانوند فکر می‌کند اما از دیگر دروازه‌بان‌ها هم غافل نیست. در همین رابطه شنیدیم سه دروازه‌بان اروپایی - که فیلم بازی‌های‌شان در یک هفته اخیر در اختیار مدیران پرسپولیس قرار گرفته - از سوی باشگاه به برانکو ایوانکوویچ پیشنهاد شده‌اند اما مهم این است که سرمربی کروات هیچ کدام از آنها را تایید نکرده است.

 

برانکو گفته که تصمیم دارد جانشین سوشا مکانی را خودش انتخاب کند و در همین رابطه با یک دروازه‌بان کروات هم صحبت کرده است. در واقع چه بیرانوند قرمزپوش شود و چه نشود، باشگاه یک دروازه‌بان خارجی جذب خواهد کرد چرا که ایمان صادقی رفته و مکانی هم مشخص نیست بتواند به فوتبال برگردد.

 

آخرین خبر درباره او این بود که وضعیت نهایی‌اش تا فردا مشخص خواهد شد و اگر این دروازه‌بان برای ماندن در پرسپولیس با مشکل قضایی مواجه شود - که شایعه‌ها احتمال این اتفاق را زیاد دانسته‌اند - آن وقت برانکو گزینه مدنظرش را به تهران می‌فرستد.

 

دردسرهای پرسپولیس اما قطعا اینجا تمام نخواهد شد چرا که این تیم باید برای دروازه‌بان خارجی مدنظر برانکو، جایی در لیستش باز کند. سه سهمیه از لیست چهار نفره بازیکنان خارجی پرسپولیس را لوکا ماریچ، مایکل اومانیا و جری بنگستون پر کرده‌اند و تنها سهمیه باقیمانده در این لیست، باید به یک بازیکن آسیایی برسد.

 

به زبان ساده‌تر، هر تیم لیگ برتری چهار سهمیه خارجی دارد که یکی از آنها حتما باید آسیایی باشد و بدشانسی پرسپولیس این است که این تیم هر سه سهمیه غیرآسیایی‌اش را پر کرده و برای جذب دروازه‌بان اروپایی باید یکی از سه بازیکن خارجی‌ خود را کنار بگذارد.

 

بدشانس‌تر از پرسپولیس و برانکو هم اومانیا است که اگر قرار به رفتن باشد، قطعا قرعه به نام او خواهد افتاد. آنچه درباره‌اش نمی‌توانیم تردید کنیم، این است که سرمربی کروات بازیکن هموطنش یعنی ماریچ را به خاطر یک دروازه‌بان قربانی نخواهد کرد و بنگستون را هم برای خط حمله لازم دارد. مدافع کاستاریکایی پرسپولیس اما مدت‌هاست نیمکت‌نشین شده و در نظر برانکو هم بازیکن محبوبی نیست.

 

نام اومانیا را آقای سرمربی پیش از فصل در لیست مازادش نوشته بود اما قرارداد یک میلیارد و 180 میلیون تومانی این بازیکن و بی‌پولی باشگاه، او را در پرسپولیس نگه داشت و حالا بهترین فرصت است برای پروفسور تا این مدافع را کنار بگذارد. در این میان، تنها مشکل همان قرارداد میلیاردی اومانیا است که گفته تنها به شرط دریافت کل مبلغ آن به قطع همکاری رضایت خواهد داد و پیشنهاد باشگاه، فسخ قرارداد در ازای پرداخت نیمی از آن است.

 

برای ماندن اومانیا در پرسپولیس هم البته می‌توانیم یک شانس قایل باشیم؛ بازگشت دوباره سوشا. این اتفاق اگر بیفتد، آن وقت برانکو هم می‌تواند فقط یک دروازه‌بان جذب کند برای جایگزینی ایمان صادقی و در این صورت، قطعا گزینه‌اش ایرانی خواهد بود.

 

او پیش از فصل مهرداد طهماسبی را گزینش کرده بود که این دروازه‌بان نفر دوم بودن را نپذیرفت و به تراکتورسازی رفت؛ اگر چه آنجا هم مجبور شد روی نیمکت بنشیند و همین نیمکت‌نشینی‌ها شاید به پرسپولیس نزدیکش کند.

 

طهماسبی البته از سوی باشگاه تراکتورسازی برای معاوضه با یکی دو بازیکن فولاد معرفی شده و شاید تبریزی‌ها او را به پرسپولیس ندهند اما موضوع مهم‌تر، این است که نمی‌دانیم او نیمکت‌نشینی در تیم برانکو - در صورت بازگشت سوشا - را می‌پذیرد یا نه.

 

در واکنش به آنچه برای مکانی اتفاق افتاد، طبیعی‌ترین و منطقی‌ترین اقدام این بود که پرسپولیسی‌ها خیلی جدی به جذب دروازه‌بان جدید فکر کنند و البته باشگاه حمایت از دروازه‌بان ملی‌پوش خود را هم فراموش نکرد.

 

موازی با تلاش برای نجات سوشا، باشگاه پرسپولیس مذاکره با همه دروازه‌بان‌هایی را که می‌توانند گزینه باشند، آغاز کرده اما باز همه چیز به بازگشت دروازه‌بان ملی‌پوش این تیم بستگی دارد. مکانی اگر برگردد، پرسپولیس به جذب یک دروازه‌بان ایرانی - برای جایگزینی صادقی که به لیگ یک رفت - راضی خواهد بود و اگر نه، هم باید برای جذب دروازه‌بان کروات مدنظر برانکو دست به جیب شود و هم برای او یک رقیب ایرانی جذب کند.

 

اگرچه شنیدیم پرسپولیسی‌ها با مدیربرنامه یک دروازه‌بان لبنانی هم وارد مذاکره شده‌اند تا اگر نتوانستند برای دروازه‌بان کروات مد نظر برانکو جا باز کنند، با او قرارداد ببندند.