لابد ضرب‌المثل «هم از گندم ری افتاد و هم از خرمای بغداد» را شنیده‌اید. این عبارت در مواردی به کار می‌رود که کسی قصد کسب منفعت از دو جانب را داشته باشد و به علت حرص و طمع یا جهات دیگر نه تنها در این مورد مقصودش حاصل نشود بلکه منافع اولیه را نیز از دست بدهد. دیروز که با یکی از مسئولان باشگاه نفت تهران حرف می‌زدیم، متوجه شدیم این ضرب‌المثل به نوعی در مورد علیرضا بیرانوند هم صدق می‌کند. گلری که به نظر می‌رسد باید قید پرسپولیس تهران را زده و در نفت تهران بسوزد و بسازد. در همین راستا گزارشی تهیه کرده‌ایم که در پی از نظرتان می‌گذرد.

 

جریمه 20 درصدی به دلیل مذاکره با استقلال تهران

پیش از شروع لیگ پانزدهم و در فصل نقل و انتقالات علیرضا بیرانوند که همواره در مصاحبه‌هایش عنوان می‌کرد از بچگی آبی بوده است، به دفتر باشگاه استقلال رفت و با علی نظری ‌جویباری و بهرام امیری دو مسئول کمیته نقل و انتقالات این باشگاه دیدار کرد. این 3 نفر بلافاصله بعد از آن که بیرانوند به باشگاه رفت، محل را ترک کردند تا از تیررس خبرنگاران در امان بمانند اما چنین نشد و این خبر رسانه‌ای شد. در پی این اتفاق سایت رسمی باشگاه نفت تهران خبری با این مضمون روی خروجی خود قرار داد: «باشگاه نفت تهران که همواره بر رعایت اصول اخلاقی و قانون‌مداری تأکید ورزیده، علیرضا بیرانوند را به دلیل مذاکره خارج از چارچوب ضوابط و اصول حرفه‌ای با باشگاه استقلال تهران، جریمه کرد. بر این اساس، با توجه به تکراری بودن این تخلف از سوی علیرضا بیرانوند، باشگاه نفت تهران او را با کسر 20 درصد از مبلغ قراردادش با این باشگاه جریمه کرد.»

ما که رفتیم استقلال...

همان‌طور که می‌دانید علیرضا بیرانوند نیم‌فصل اول لیگ پانزدهم از چشم علیرضا منصوریان افتاد و سرمربی نفت تهران ترجیح داد به جای دروازه‌بان ملی‌پوش خود از وحید شیخ‌ویسی استفاده کند البته علیرضا منصوریان که به نوعی شاگرد کارلوس کروش محسوب می‌شود، دلیل موجهی برای این کار خود داشت. گویا علیرضا بیرانوند پس از مذاکره با استقلالی‌ها در تمرینات نفت تهران به همبازیان خود فخر می‌فروخته و آواز می‌خوانده: «ما که رفتیم استقلال...» و همین رفتار و گفتار دلخوری نفتی‌ها و عصبانیت علیرضا منصوریان را در پی داشته است. سرمربی نفت نیز در اولین اقدام بیرانوند را با وجود ملی‌پوش بودن، نیمکت‌نشین کرد تا درس عبرت خوبی به او داده باشد.

بازداشت سوشا مکانی

ماجرای سوشا مکانی که دیگر نیازی به بازنویسی ندارد و همه از آن باخبرند. این اتفاق به قدری ناگهانی بود که همه پرسپولیسی‌ها را بابت دروازه این تیم نگران کرد. از طرفی ایمان صادقی دروازه‌بان دوم پرسپولیس نیز با نظر برانکو از پرسپولیس کنار گذاشته شد تا راهی خونه‌به‌خونه بابل شود. تیم برانکو که به سختی روی غلتک افتاده بود، حالا در آستانه نیم‌فصل دوم با مشکل بزرگی مواجه شده که می‌تواند سرنوشت پرسپولیس را عوض کند. در همین راستا نام علیرضا بیرانوند به عنوان گزینه اول جانشینی سوشا مکانی مطرح شد البته اسامی دیگری همچون رشید مظاهری، آسمیر آودوکیچ، مهرداد طهماسبی، محسن فروزان و حتی وحید طالب‌لو هم مطرح شد اما اولویت برانکو، دروازه‌بان ملی‌پوش نفت تهران بود.

بیرانوند در دفتر باشگاه پرسپولیس

چهارشنبه 15 دی‌ماه جاری خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفت که خشم مسئولان نفت تهران را برانگیخت؛ «علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان شماره یک نفت تهران که با توجه به اتفاقات رخ داده برای سوشا مکانی مدنظر مسئولان پرسپولیس قرار گرفته، راهی دفتر این باشگاه شد، آن هم در حالی که علیرضا منصوریان ابتدا مخالف این جدایی بود!»

مصاحبه‌های سریالی گلر ملی‌پوش

در پی این فعل و انفعالات اخبار متفاوتی مبنی بر خواسته مالی نفتی‌ها و مخالفت مسئولان این باشگاه با انتقال بیرانوند و همین طور عدم توافق با پرسپولیس به گوش رسید البته این دروازه‌بان هم با مصاحبه‌های سریالی خود بنزین روی این آتش ریخت. به طور مثال بیرانوند گفت: «من الان بین دو باشگاه و نزدیک به 50 میلیون هوادار پرسپولیس قرار گرفته‌ام و بهتر است مسئولان با در نظر گرفتن شرایط، وضعیتم را سامان داده و انتقال من به پرسپولیس را نهایی کنند!» این حرف بیرانوند که در تمرینات تیمش هم شرکت نمی‌کرد، باعث عصبانیت شدید مدیران باشگاه نفت تهران شد تا تصمیم قطعی خود برای عدم صدور رضایتنامه این دروازه‌بان برای پرسپولیس را بگیرند.

داد و بیداد گلر ملی‌پوش در باشگاه نفت

سایت ورزش 3، دیروز (یک‌شنبه) در گزارشی نوشت: «علیرضا بیرانوند که این روزها به دنبال حضور در باشگاه پرسپولیس است، بعد از مخالفت مسئولان نفت تهران، بنای ناسازگاری گذاشت و در جدیدترین اقدام خود راهی دفتر باشگاه خود شد و به مشاجره لفظی با مدیران خود پرداخت!» شنیدیم در همین جروبحث لفظی مدیران نفت تهران که در این مورد با علیرضا منصوریان نیز همسو هستند، به دروازه‌بان خود اعلام کرده‌اند حتی اگر تا پایان فصل از بیرانوند استفاده نکنند، او را به پرسپولیس نخواهند داد! ظاهراً مبلغ قرارداد این فصل علیرضا بیرانوند با نفت تهران یک میلیارد و یکصد میلیون تومان است. شنیدیم این دروازه‌بان ملی‌پوش تاکنون 25 درصد از مبلغ قرارداد خود را دریافت کرده و 40 درصد (20 درصد مربوط به مذاکره با استقلالی‌ها در ابتدای فصل) هم جریمه شده است که مسئولان نفت اثر انگشت و امضا هم از این بابت گرفته‌اند.

سفر بیرانوند به ترکیه

از قبل برنامه‌ریزی شده بود که نفت تهران دیروز (یک‌شنبه) برای برپایی اردوی خارجی خود به ترکیه سفر کند که عصر روز گذشته این اتفاق افتاد اما تا ساعتی قبل از پرواز نفتی‌ها هم معلوم نبود بیرانوند تیمش را همراهی می‌کند یا نه؟ علیرضا بیرانوند که پس از داد و بیداد در باشگاه، پشیمان شده بود، در گفت‌وگو با یکی از مدیران نفت تهران اعلام کرد در صورتی در این تیم می‌ماند و به اردوی ترکیه می‌رود که جریمه 40 درصدی‌اش بخشیده شود! گویا این تقاضای بیرانوند واکنش تند طرف را به دنبال داشته و حرفی زده که دروازه‌بان نفت تهران چاره‌ای به جز سفر به ترکیه پیدا نکرده است!

احضار به کمیته انضباطی نفت و نیمکت‌نشینی!

شنیده‌ها از باشگاه نفت تهران حکایت از آن دارد که بعد از اتمام اردوی ترکیه، علیرضا بیرانوند به کمیته انضباطی باشگاه احضار و جریمه سنگینی برای او در نظر گرفته خواهد شد. بنا بر گفته یک منبع موثق، اتفاقات اخیر و رفتارهای علیرضا بیرانوند ناراحتی علیرضا منصوریان را در پی داشته و این دروازه‌بان در صورت ماندن در نفت تهران هم نیمکت‌نشین خواهد شد! همین فردی که خبر مورد اشاره را در اختیارمان قرار داد، عنوان کرد: به احتمال فراوان علیرضا بیرانوند به دلیل رفتار غیرحرفه‌ای و مذاکره با باشگاه دیگر، با وجود داشتن قرارداد، 20 درصد دیگر جریمه خواهد شد.

نکته: علیرضا بیرانوند تا پایان لیگ شانزدهم با نفت تهران قرارداد دارد و نه تنها به گندم ری- ببخشید پرسپولیس(!) - نرسید بلکه باید نیمکت‌نشینی، جریمه و خشم و غضب نفتی‌ها را هم تا پایان فصل تحمل کند.