مربیان ۶۵‌ ساله چه گلی به سر فوتبال زده‌اند؟!

سرویس ورزشی افکار نیوز - قانون منع فعاليت مربيان بالاي ۶۵سال نظريات موافق و مخالف زيادي را به همراه داشته است.

به گزارش سرویس ورزشی افکار نیوز، در این مطلب دو نظر موافق و مخالف این قانون آمده است:
در فدراسیون کفاشیان رسم بر این بوده که هر حرکت و تصمیمی با مخالفت گسترده روبرو می شده است ومعمولا دامنه مخالفت ها و انتقادات نیز بریک محور خاص می چرخیده است. در روزهای گذشته و بعد از تصویب قانون منع فعالیت مربیان بالای ۶۵ سال یک بار دیگر موج انتقادات به زیر مجموعه فدراسیون فوتبال وارد شده است.

در اینکه این قانون من درآوردی است و احتمالا فدراسیون فوتبال ایران اولین فدراسیونی است که چنین قانونی در آن اجرایی شده است و اصولا چنین قانونی ضمانت اجرایی نخواهد داشت، هیچ حرفی نیست اما آن چه در این میان نباید نادیده گرفته شود این است که اصولا وقتی در فوتبال کشوری حکومت مربیان مسن وباسابقه باشد و این گونه در برابر حکم ممنوعیت احتمالی مربیان بالای ۶۵سال موضع گیری می شود، باید برای آن فوتبال افسوس خورد.

به واقع مربیان بالای ۶۵سال طی چند سال گذشته چه گلی به سر فوتبال ما زده اند که نگران از دور خارج شدن آن ها باشیم. اگر نگاهی گذارا به دوره های گذشته مسابقات لیگ نگاهی بیندازیم، در بین نیمکت تیم های قهرمان لیگ و جام حذفی اثری از مربیان سن و سال دار نیست و در مقابل نام مربیانی مانند امیر قلعه نویی، منصور ابراهیم زاده، علی دایی و افشین قطبی به چشم می خورد.

مربیان سن و سال دار نیز به مرور از رده خارج شده اند. بر فرض مثال محمود یاوری به عنوان مسن ترین مربی حاضر در لیگ در فصل گذشته هدایت سه تیم را برعهده داشت که دو تیمش به دسته پایین تر سقوط کردند. آیا با این وجود باز هم جای دفاع از عملکرد مربیان مسن همچون محمود یاوری، اصغر شرفی، علی پروین و ناصر ابراهیمی باقی می ماند، هر چند که کسی منکر تجربیات گرانقدر آن ها نیست اما نباد به صرف اینکه یک مربی همانند فرگوسن با سن بالا کارنامه موفق دارد و به صرف اینکه از فدراسیون انتقاد کنیم، برای ادامه فعالیت مربیان مسن موضع گیری کنیم و نگذاریم فضا برای فعالیت مربیان جوان و با دانش که وظیفه ساخت فوتبال ایران بر دوششان است، تنگ و محدود شود.


۶۵ساله هایی که نمی دانند به کجا بروند

اظهارات اخیر دبیر کمیته آموزش فدراسیون فوتبال در خصوص عدم استفاده باشگاهها از مربیان بالای۶۵سال مانند ممنوعیت استفاده از دراوزه بانان خارجی در لیگ برتر و اجرای سقف قرار داد در لیگ یازدهم برای بازیکنان حاشیه دیگری به فوتبال حاشیه زده ما وارد کرد. واقعا جالب است که فدراسیون خود محملی برای حاشیه وحاشیه سازی است. طرح هایی که برخی از آنها رسانه ای نمی شود و آقای غلامرضا جباری دبیرکمیته آموزش فدراسیون فوتبال با شفافیت!تمام بیان می دارد که از ممنوعیت استفاده از مربیان بالای ۶۵ سال کسی خبر نداشته است.

سوال؟ آقای جباری چه کسی باید در این خصوص اطلاع رسانی کند؟ پیدا کنید پرتقال فروش را؟ حالا که تیمی بحران زده مانند مس کرمان با یک مربی بین المللی و صاحب سبک نظیر میروسلاو بلازویچ که حضورش باعثافزایش اعتبار لیگ ایران خواهد شد به توافق رسیده و می تواند جذابیتهای بسیاری برای لیگ داشته باشد؛ شما و دوستانتان با چه ملاک ومعیاری به این نتیجه رسیده اید و چرا بعد از رایزنی های باشگاه مس کرمان این ممنوعیت را اعلام می کنید.

مگر امکان نداشت که قوانین و آیین نامه های فدراسیون بطور جامع و کامل در اختیار باشگاهها و رسانه های گروهی قرار گیرد تا شاهد این بی نظمی ها نباشیم وباشگاهها تکلیف خودشان را با قوانین بدانند. البته کمیته آموزش فدراسیون فوتبال مشتی است نمونه خروار ومجموعه منظمی از بی نظمی ها!

جالب این که در توجیه رفتار شان بیان می دارند که این قوانین بر اساس آیین نامه فیفا در اختیار فدراسیون های ملی است. چه خوب و چه جالب!پس از فردا اتحادیه فوتبال انگلستان با درنظر گرفتن این حق می تواند مانع حضور سرالکس فرگوسن در تیم منچستر یونایتد شود!

چرا بی تدبیری را به طور مکرر و مرتب نشان می دهید و نام آن را قانون می گذارید و هر جا که خواستید اعتباری خرج کنید فیفا را بهانه قرار می کنید. تا کی باید شاهد افرادی در مجموعه مدیریتی فدراسیون باشیم که حتی گافهای خود را نمی توانند بشمارند چه برسد به آن که فوتبال کشور را مدیریت کنند. آیا واقعا در فوتبال ایران قحط الرجال شده است؟