می توانستیم ژاپن را شیش تایی کنیم!

ارسلان مطهری یکی از بازیکنان خوب ایران در رقابت‌های انتخابی المپیک بود که توانست در این مسابقات 2 بار دروازه حریفان را باز کند.

وی در مورد مسائل مختلف صحبت کرد که حاصل این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

در مورد بازی با ژاپن صحبت می‌کنی؟

- واقعاً بدشانس بودیم. ما می‌توانستیم در 90 دقیقه برنده شویم و موقعیت‌های متعددی داشتیم. یک فرصت کوچک هم به حریف ندادیم، اما در 30 دقیقه وقت اضافه باهوش نبودیم. می‌توانستیم در 90 دقیقه، 6 بر صفر به پیروزی برسیم. در وقت‌های اضافه خیلی بدشانس بودیم و شرمنده مردم شدیم.

 در طول بازی پای بازیکنان می‌گرفت، آیا از لحاظ بدنی آماده نبودید؟

- از نظر بدنی همه آماده بودند. یک جورهایی شرایط آب‌وهوا هم به ضرر ما شد و چند بازیکن ما بدنشان گرفت.

امروز در گل‌زنی هم ناموفق بودیم.

- من دو موقعیت داشتم که متأسفانه به گل تبدیل نشد. می‌گویم در مجموع، کل تیم بدشانس بود. شاید هر بازی دیگری بود این توپ‌ها به گل تبدیل می‌شد.

فکر نمی‌کنید ما تاوان بازی با قطر را می‌دهیم؟

- صد درصد بازی با قطر بی‌تأثیر نبود. کره شمالی حریف راحت‌تری بود. اما ژاپن هم در مقابل ما چیزی برای گفتن نداشت. در نیمه اول یک موقعیت هم به حریف ندادیم و در نیمه دوم ژاپن یک موقعیت نصفه و نیمه داشت.

نگران بار سنگین انتقادات نیستی؟

- هر انتقادی از ما بشود، قبول می‌کنیم. در این مدت هم خیلی مظلوم واقع شدیم. هر کارشناسی در هر برنامه‌ای از ما انتقاد می‌کرد. معدود کارشناسانی بودند که بدون منظور بازی را آنالیز می‌کردند. شاید از حرف‌هایم خیلی‌ها ناراحت شوند، ولی ما واقعاً مظلوم واقع شدیم و همه ما را از پیش باخته می‌دانستند. چرا باید این‌طور باشد؟ فقط مردم بودند که اگر انتقادی می‌کردند یا از روی عصبانیت حرفی می‌زدنند، از روی دلسوزی بود. ما از آنها ناراحت نیستیم. کارشناسی که می‌رود به یک برنامه،‌آیا باید طوری صحبت کند که مردم امیدوار شوند یا آنها را ناامید کند. برای تیم ما چه برای کادر فنی و چه بازیکنان، آنالیزها با منظور بود. درمورد بازیکنان چیزی نمی‌گفتند، اما بیش‌تر درباره کادر فنی نظر می‌دادند. برخی از بازیکنان هم با منظور آنالیز می‌شدند. این بی‌احترامی را نمی‌پذیریم.

محمد خاکپور هم مسئولیت باخت را پذیرفت.

کادر فنی از همان اول مظلوم بود. آنها را هر طور که خواستند جویدند و با منظور کارشناسی می‌کردند. دیسیپلین و شخصیت کادر فنی ما فوق‌العاده بود. اگر باختیم همه با هم بودیم و در برد هم همه با هم هستیم. الان فقط 4-3 خبرنگار ایرانی اینجا حضور دارند، ولی بیش از 40 خبرنگار ژاپنی در سالن هستند. شمایی که به قطر آمدید لطف کردید و با هزینه شخصی سفر کردید، اما هیچ شخص یا اسپانسری هزینه‌ای متحمل نشد. نمی‌گوییم 50 خبرنگار. ای‌کاش حداقل 10 خبرنگار ایرانی اینجا بود تا ما روحیه بگیریم. هیچ چیزی نمی‌توانم بگویم نمی‌خواستم حرف بزنم؛ چراکه ممکن بود صحبت‌هایم دیگران را ناراحت کند. ما تلاش می‌کنیم و برای تفریح به قطر نیامده بودیم و به دنبال سرگرمی نبودیم. ما زحمت می‌کشیدیم و تنها دلخوشی‌مان اینجا، صحبت با خانواده بود،‌اما طوری وانمود می‌شد که انگار ما هیچ انگیزه‌ای نداشتیم. در مرحله گروهی هم می‌گفتند این تیم صعود نمی‌کند. حریفان ما را ضعیف نشان می‌دادند. بازیکنان چین از بین یک میلیارد و نیم انسان انتخاب شدند. قطر و سوریه چقدر هزینه کردند، سوریه در غرب آسیا قطر را شکست داد و عمان را حذف کرد. یک مقدار نسبت به تیم ما بی‌معرفتی شد. تمام تلاش‌مان را کردیم و اگر بازی امروز را هر کارشناسی ببیند این نظر را دارد که حق ما تساوی نبود. باهوش نبودیم. حتماً مشکلی بوده که این اتفاقات افتاد. شاید هیچ کسی دوست ندارد ما صعود کنیم.

آیا مسئولان ورزش از شما حمایت کردند؟

- ما هرچه دیدیم فقط از سوی حبیب کاشانی بود. ما فقط کادر فنی و کاشانی را می‌دیدیم. صحبت‌هایی هم که می‌شد فقط کاشانی بود. دلمان قرص بود و می‌دانستیم حرفی که می‌زند حرف است. با صحبت‌های بیهوده تمرکز تیم را به هم می‌زدنند. حرف‌ها فقط روحیه و انگیزه ما را کم می‌کرد. ما امروز فوق‌العاده بودیم و شرمنده مردم شدیم.

به نظر می‌رسد خیلی از حرف‌ها تو را ناراحت کرده؟

- از خیلی از آدم‌ها ناراحت هستم. خیلی‌ها گفتند ارسلان مطهری جانشین سردار آزمون شده یا اینکه چرا علیرضا جهانبخش و سعید عزت‌اللهی در تیم نیست. هر کسی بخواهد به این تیم بیاید، باید خدمت کند. جانشین کسی نشدم، شاید اگر آنها هم می‌آمدند و آزمون هم درون تیم بود، روی نیمکت می‌نشست. هیچ فرقی بین بازیکنان نیست. درکل نباید این‌طور فکر کرد که کسی جانشین کس دیگری شده است. اگر آنها هم می‌آمدند احتمال بیرون نشستن‌شان بود.

به نظر می‌رسد با دوندگی بالا و دو گلی که زدی، خیلی به تیم کمک کردی.

- هر کسی برای تیم ملی بازی می‌کند، برای خودش بازی نمی‌کند. تیم ملی برای همه مردم است. ما هم تلاش‌مان را کردیم شرمنده مردم شدیم.

این انتقادات را می‌کنی که در آینده چنین مشکلاتی پیش نیاید؟

- از ما گذشت و در مورد آیندگان هم همین رفتار می‌شود. واقعاً برایمان کم گذاشتند و حرف‌هایی که می‌زدند با منظور بود.