صحبت از بازیکنی است که با رفتن از تیمش، شیرازه تیم فوق در ادامه از هم پاشید و دیگر هیچگاه روزهای خوب را تجربه نکرد.

صحبت از بازیکنی است که با سن و سال کمی که دارد، تجربه زیادی در عرصه ملی دارد و می‌تواند رکورد بی‌نظیری را در این عرصه خلق کند و صحبت از بازیکنی است که امسال با رفتن به اروپا به دنبال تحقق رویاهایی بزرگ است و ... درست حدس زدید؛ احسان حاج‌صفی.

احسان این روزها در فوتبال اروپا بازی‌های خوبی را به نمایش می‌گذارد و چه بسا از همین حالا آینده را بتوان به نام او سند زد!

حاج‌صفی از معدود بازیکنانی است که دیر به دیر مصاحبه می‌کند اما وقتی صحبت می‌کند واقعاً شنیدنی حرف می‌زند و این بار هم نشستن پای صحبت‌های این بازیکن این ارزش را داشت تا به طور مفصل، تجربیات این چند ماه اخیر او را مرور کنیم.

این بازیکن همراه با تیمش اف‌اس‌فا فرانکفورت در اردوی ترکیه به سر می‌برد و این بهترین فرصتی بود تا بتوانیم گفت و گویی را با حاج صفی انجام دهیم. متن این گفت و گوی مفصل در مورد تمام مسائل مربوط به فوتبال ایران و تیمش در آلمان را در زیر می‌خوانید:

از وضعیت تیم‌تان در ترکیه بگو. حتی قرار بود یک دیدار دوستانه هم با سپاهان در اردوی ترکیه برگزار کنید که به خاطر عدم تطابق زمانی این دیدار انجام نخواهد شد.

خداراشکر وضعیت تیم خوب است و در شرایط بدنسازی هستیم. روز گذشته نیز یک دیدار دوستانه مقابل باشگاهی از اوکراین برگزار کردیم که 90 دقیقه در این دیدار به میدان رفتم و 2 بر صفر این دیدار را با برتری پشت سر گذاشتیم. درباره دیدار با سپاهان نیز باید عنوان کنم که هماهنگی‌هایی در این رابطه انجام شده بود و قرار بود دیروز این دیدار برگزار شود اما چون دیدارهای ما و سپاهان از قبل مشخص شده بود، انجام این دیدار محقق نشد. فرانکفورت تا پنجشنبه آینده در اردوی ترکیه خواهد ماند اما گویا سپاهانی‌ها قرار است زودتر به ایران بازگردند.

برنامه تیم‌تان به گونه‌ای است که حسابی در اردوی ترکیه خسته‌تان کرده‌اند.

درست است. روزانه دو جلسه تمرین می‌کنیم و طبق برنامه قبلی که به ما داده‌اند حتی یک دقیقه هم استراحت نمی‌کنیم. به طور مثال برنامه روز گذشته‌ ما این بود که 7 صبح از خواب بیدار شده و دویدیم، سپس ساعت 12 یک دیدار تدارکاتی برگزار کردیم و ساعت 17 هم دوباره تمرین کردیم. یعنی در روز برگزاری دیدار دوستانه، 2 جلسه تمرینی دیگر را هم برگزار کردیم. این برنامه روز گذشته ما بود و قرار است امروز نیز یک دیدار تدارکاتی دیگر برگزار کنیم هرچند که یک جلسه تمرینی را هم امروز برگزار خواهیم کرد.

برخی بازیکنان بین‌المللی فوتبال عقیده دارند که در تمرینات به اندازه‌ای به آنها سخت می‌گذرد که روز بازی که 90 دقیقه بازی می‌‌کنند، روز استراحت آنهاست.

واقعا این حرف درست است و به واقع تمرینات تیم‌های اروپایی در دوران بدنسازی بسیار پرفشار است.

آلمان آن کشوری که فکر می‌کردی بود؟

شرایط تمرینی و مسابقه ای خیلی خوب است و بسیار بالاتر از سطح ایران است و حتی مسابقات بوندس لیگای 2 هم در سطح بالایی برگزار می‌شود اما شرایط تیمی ما در نیم فصل اول خوب نبود و با قرار گرفتن در رتبه چهاردهمی نیم فصل اول را تمام کردیم.

به نیم فصل دوم امید داری؟

امید به خدا. دو سه بازیکن را برای تقویت تیم گرفته‌ایم و بدنسازی خوبی را هم در نیم فصل انجام داده‌ایم و منتظر آغاز بازی‌های نیم فصل دوم هستیم.

فکر می‌‌کنید اف اس فاو فرانکفورت در بوندس‌لیگای 2 بماند؟

این بدنسازی که در اینجا انجام می‌دهیم در ایران چنین بدنسازی را انجام نمی‌دهیم و شرایط بسیار متفاوت و سخت است.

بعید می‌دانم بیفتیم. امتیازات در جدول نزدیک است و با یک برد 4-5 پله صعود می‌کنیم. سال گذشته تیم در آستانه سقوط بود و در نهایت نیفتاد و فکر می‌کنم امسال هم در نهایت بتوانیم حتی با یک رتبه بهتر کار را تمام کنیم.

البته کی‌روش همیشه می‌گوید بازیکنانی که در تیم‌های اروپایی بازی می‌کنند از نظر بدنی به خاطر نحوه تمریناتشان از بازیکنانی که در ایران هستند، سطح بالاتری دارند.

درست است. من خودم این شرایط را تجربه می‌کنم. این بدنسازی که در اینجا انجام می‌دهیم در ایران چنین بدنسازی را انجام نمی‌دهیم و شرایط بسیار متفاوت و سخت است.

برای همین هم است که فوتبالشان حرف اول دنیا می‌زند.

100درصد. ما در بدنسازی اینجا فقط می‌دویم.

 حدود یک ماه پیش در رقابت‌های خیریه در مسابقات فوتسال قهرمان شدید و گویا پودولسکی جام قهرمانی را به شما داد. فکر کنم اگر تیم سالنی داشتید نتایج بهتری را امسال کسب می‌کردید!

تجربه اول برگزاری چنین دیداری را داشتم، البته روی چمن مصنوعی بازی کردیم. این جام خیریه هر سال برگزار می‌شود. پودولوسکی مسئول برگزاری این رقابت‌ها بود و ما هم اولین قهرمانی خود در آلمان را به دست آوردیم.

با پودولسکی صحبت کردی؟

خیر فقط جام را گرفتیم و با هم دست دادیم.

به نظر می‌رسد شرایط تیمتان در آلمان در نیم فصل دوم بهتر شود؟

همین طور است و ما هم امیدواریم. فکر می‌‌کنم با این بدنسازی که انجام دادیم بتوانیم در بین 10 تیم اول قرار بگیریم. شرایط بدنی تیم بسیار خوب است ضمن اینکه شرایط بدنی من نیز در بهترین شرایط است و امیدوارم این وضعیت برای من و تیم در نیم فصل دوم رقابت ها باقی بماند. این بدنسازی که من می‌بینم فکر می‌کنم شرایط‌مان از نیمه فصل اول بسیار بهتر می‌شود و ان‌شاالله که بتوانیم در رقابت‌های پیش رو موفق باشیم. شاید نتوانیم به جمع مدعیان بپیوندیم اما رتبه هفتم تا دهمی خیلی دور از انتظار نیست.

در نیم فصل اول یکی از خوب‌های تیمت بودی. هرچند که در بیشتر هفته‌های کیکر نمره خوبی به تو نمی‌داد. به نظر می‌رسد اف اس فاو از خرید تو رضایت دارد. خودت از عملکردت راضی هستی.

کیکر در بیشتر هفته‌ها نمرات خوبی به من نمی‌داد. فقط در یک بازی مقابل هرتابرلین بود که به من نمره 2،5 داد که فکر کنم آن هم از دستشان در رفته بود.

شرایط خودم در بازی‌های اول به خاطر ناهماهنگی راضی کننده نبود اما بازی به بازی بهتر شدم، هرچند که سرمربی هم به من اطمینان کرد و با میدان دادن به من باعث شد تا جایگاه خوبی را به دست بیاورم و شرایطم خیلی زود خوب شد. من همیشه سعی کردم عملکرد خوبی داشته باشم.

از نمرات کیکر بگو. فکر کنم خیلی با عملکردت این نمرات همخوانی نداشت.

کیکر در بیشتر هفته‌ها نمرات خوبی به من نمی‌داد. فقط در یک بازی مقابل هرتابرلین بود که به من نمره 2،5 داد که فکر کنم آن هم از دستشان در رفته بود. در نیم فصل اول خوب بودم اما سعی می‌کنم در نیم فصل دوم بهتر هم بشوم.

 با توجه به سن و سال پایینت، در نهایت سقف انتظارت از فوتبال اروپا کدام لیگ یا تیم است؟

دوست دارم در سطح اول فوتبال اروپا و در بالاترین سطح بازی کنم، فرقی هم نمی‌کند آلمان باشد یا هر کشور دیگری. خودم اسپانیا را بیشتر دوست دارم اما امید به خدا و باید منتظر فصول آینده ماند.

یعنی اگر پیشنهاد خوبی برسد از فرانکفورت می‌روی؟

100 درصد. قرار داد من 2 ساله است اما من یک سال بیشتر در این تیم نمی‌مانم چون شرایط چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ ‌های دیگر شاید به سطح تیم‌های دیگر در اروپا نرسد. این تجربه اول من در اروپا بود و هدفم از اول هم این بود که امسال را در این تیم بازی کنم و از سال‌های آینده بتوانم در یک تیم بهتر که در لیگ برتر یکی از کشورهای معتبر اروپاست بازی کنم. یک سال بیشتر در فرانکفورت نمی‌مانم و ان‌شالله سال آینده سعی می‌کنم به تیمی بهتر بروم و تمام هدفم نیز همین است.

در این چند وقت حضور در آلمان، احساس نکرده‌ای که زیر ذره‌بین آنالیزورهای تیم‌های اروپایی بودی؟

چون تازه آمده بودم شرایط برایم خیلی سخت بود. من سعی کردم در نیم فصل اول انتظارات را برآورده کنم. با این حال فکر می‌‌کنم در نیم فصل دوم شرایط هم برای من و هم برای تیم بهتر شود و بتوانم امید به خدا مورد توجه تیم‌های مختلف هم قرار بگیرم.

البته در نظرسنجی 11 بازیکن برتر بوندس‌لیگای 2 یکی از نفرات حاضر در تیم نیم فصل اول این رقابت‌ها هستی.

قرار داد من 2 ساله است اما من یک سال بیشتر در این تیم نمی‌مانم چون شرایط چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ ‌های دیگر شاید به سطح تیم‌های دیگر در اروپا نرسد.

درست است. در این نظرسنجی در بین مدافعان قرار دارم و امیدوارم بتوانم رأی لازم برای حضور در تیم منتخب نیم فصل اول بوندس لیگای 2 را به دست بیاورم. امیدوارم نیم فصل دوم فصل خوبی برایم باشد تا در نهایت به اهدافم در اروپا برسم.

در فوتبال آلمان چه لقبی را به تو داده‌اند؟

لقب خاصی نداده‌اند اما هر زمان که بازی‌ها را گزارش می‌کنند بیشتر به من می‌گویند حاجی. البته چون نمی‌توانند ایران را تلفظ کنند، می‌گویند بازیکن ایقانا!

اگر بخواهی یک روز به فوتبال ایران بازگردی، استقلال یا پرسپولیس را مدنظر داری؟

اگر فصل بعد نتوانم به اهدافم برسم مجبورم دوباره به ایران بازگردم اما اینکه به تیم‌های سرخابی پایتخت بپیوندم کمی سخت است چون از بچگی سپاهان بوده‌ام و خون زرد در رگ‌هایم است بعید می‌دانم به استقلال و پرسپولیس بروم.

به سایر مباحث فوتبالی دیگر برسیم. شب گذشته یک اتفاق تلخ برای فوتبال ایران رخ داد و حسرت نرفتن تیم امید به المپیک به 44 سال رسید.

بله متاسفانه. به خاطر شرایط تیم نتوانستم به صورت کامل بازی را ببینم اما در یکی از سایت‌ها فرصت‌هایی که برای تیم امید خلق شده بود را دیدم. فرصت های خوبی داشتیم و چند ضربه را هم به تیر زدیم. در ضربات آخر بی دقت بودیم و البته شانس لازم را هم نداشتیم. اگر شانش داشتیم، حداقل یک توپ مان در 90 دقیقه گل می‌شد اما شانس با امید ایران یار نبود و اتفاقا این شانس با ژاپنی‌ها بود که بازیکن این تیم دو ضربه یک شکل را از راه دور وارد دروازه ایران کردند.

 اصلا می‌شد از اول به این تیم برای رفتن به المپیک دل بست؟

تیم خوبی داشتیم. اما به نظر من می‌شد روی نفرات تیم، جابجایی‌هایی انجام شود که این اتفاق نیفتاد و فکر کنم قسمت نبود تا به المپیک برویم.

با کادرفنی تیم امید قبلاً کار کرده بودی؟

خیر من تجربه همکاری با آنها را نداشتم.

عدم حضور آزمون و جهانبخش چه مقدار به این تیم ضربه زد. حتی برخی می‌گفتند این دو بازیکن با توصیه کی‌روش تیم امید را همراهی نکردند.

فکر نمی‌کنم کی‌روش چنین صحبت‌ها و توصیه‌هایی را به بازیکنان امید کرده باشد؛ کی‌روش از این اخلاق‌ها ندارد ضمن اینکه در این مدت اردوی تیم ملی بزرگسالان هم تعطیل بود و همزمانی خاصی بین اردوی این دو تیم وجود نداشت که بخواهیم به این مسائل فکر کنیم یا آن را به کی‌روش ربط دهیم.

این مسابقات در روزهای فیفا دی نبود و باشگاه‌هایشان اجازه ندادند تا آنها تیم امید را همراهی کنند. فکر نمی‌کنم کی‌روش چنین صحبت‌ها و توصیه‌هایی را به بازیکنان امید کرده باشد. کی‌روش از این اخلاق‌ها ندارد ضمن اینکه در این مدت اردوی تیم ملی بزرگسالان هم تعطیل بود و همزمانی خاصی بین اردوی این دو تیم وجود نداشت که بخواهیم به این مسائل فکر کنیم یا آن را به کی‌روش ربط دهیم. اگر فیفا دی بود، باشگاه‌ها وظیفه داشتند بازیکنان خود را در اختیار تیم امید قرار دهند. خود من خیلی دوست داشتم تا سردار و علیرضا در این تیم باشند چون می‌توانستند به امیدها کمک کنند اما واقعا حیف شد که به المپیک نرفتیم. البته تیم بدون این دو بازیکن هم خوب بازی کرد و حتی در بازی با ژاپن هم فرصت‌های خوبی داشتیم که در نهایت بدشانس بودیم و از رسیدن به المپیک محروم شدیم.

خودت تجربه حضور در امیدها را داری و همان سالی که بحث دو کارته بودن کامیابی‌نیا پیش آمد در این تیم بودی. فکر کنم داغ دل تو بیشتر از هرکسی شب گذشته تازه شد.

واقعا همین طور است.

به تیم ملی بزرگسالان برسیم. کی‌روش گفته به شرطی ادامه می‌دهد که شرایط برای همکاری بهتر از گذشته شود.

شرایط بسیار سخت است و واقعا کی‌روش حق دارد. چند وقت پیش هم گفتم که کی‌روش حق دارد به خاطر کمپ تیم ملی و لباس‌ها اعتراض کند. واقعا این لباس‌هایی که ما می‌پوشیم را در هیچ جای دنیا نمی‌پوشند اما ما می‌پوشیم. کمپی که ما تمرین می‌کنیم فکر نمی‌کنم کمپی باشد که قطر و امارات و سایر تیم‌های آسیایی بتوانند روی آن تمرین کنند. اصلی‌ترین موضوع برای یک تیم زمین است و آنها در حال تمرین در بهترین کمپ‌ها هستند اما متأسفانه ما از یک تمرین ساده در شرایطی که در کمپ تیم ملی وجود دارد، عاجز هستیم. جالب اینکه شرایط این زمین روز به روز بدتر می‌شود.

شرایط اما در دور بعدی خیلی سخت می‌شود.

درست است. توقع زیادی از تیم ملی دارند اما به اندازه این توقع از ما حمایت نمی‌کنند و امکانات در اختیارمان قرار نمی‌‌دهند. اگر امکانات درست نباشد، کی‌روش هم حق دارد. از این مرحله که صعود می‌کنیم، اما در مرحله بعد کارمان خیلی خیلی سخت‌تر می‌شود. چون تیم‌مان از دوره قبل جوان‌تر شده و فکر می‌کنم شرایط دشواری را تجربه خواهیم کرد.

به عنوان یک باتجربه، همچنان کار با کی‌روش را به صلاح فوتبال ایران می‌دانی؟

کمپی که ما تمرین می‌کنیم فکر نمی‌کنم کمپی باشد که قطر و امارات و سایر تیم‌های آسیایی بتوانند روی آن تمرین کنند. اصلی‌ترین موضوع برای یک تیم زمین است و آنها در حال تمرین در بهترین کمپ‌ها هستند اما متأسفانه ما از یک تمرین ساده در شرایطی که در کمپ تیم ملی وجود دارد، عاجز هستیم.

 

در بازی با ترکمنستان که بازوبند را به بازو نبستی، حرف و حدیث‌های زیادی به وجود آمد که حکایت از دلخوری تو داشت. هنوز از دست کی‌روش و شرایط آن بازی ناراحتی؟

خیر من فراموش کردم. بالاخره کی‌روش سرمربی تیم ملی است و به عنوان سرمربی آن تصمیم را گرفت.

شاید توقع داشتی با آن همه بازی ملی بازوبند را تو ببندی.

من قبل بازوبند را بسته بودم. در دیدار فوق هم دوست داشتم کاپیتان باشم اما به هر دلیل این اتفاق رخ نداد.

در آن دیدار یکسری عکس‌ها منتشر شد و گفتند چون در شادی‌های گل شرکت نکردی پس ناراحت بودی و با هم‌بازیانت قهر کرده بودی!

نه بابا (با خنده) نمی‌دانم چرا این حرف‌ها را برایم درست کردند.

به بحث سپاهان برسی. از وقتی رفتی واقعا سپاهان فلج شد. نکند آهی کشیدی که این تیم به این روز افتاد؟

نه به خدا! کاری با سپاهان نداشتم که بخواهد آهم این تیم را بگیرد. حتی بازی‌های این تیم را می‌دیدم شوکه می‌شدم که چرا تیم به این روز افتاده است. هیچ وقت سپاهان متکی به یک بازیکن نبود. چند سال پیش هم که به تراکتورسازی رفتم، چند بازیکن دیگر هم این تیم را ترک کردند اما باز هم سال بعد این تیم قهرمان شد. اما امسال نمی‌دانم چرا شرایط این طور شد که به یک باره پس از جدایی من، به این روز افتاد.

عده‌ای معتقدند که رفتن فرکی سپاهان را به این روز انداخت و برخی هم دخالت‌های نویدکیا را عامل ناکامی‌های این تیم می‌دانند.

درباره محرم باید بگویم که دوست داشتیم از اول فصل او با ما باشد. محرم اسطوره سپاهان است و هواداران هم او را دوست دارند. همه بازیکنان علاقه داشتند تا محرم از ابتدای فصل در کنار تیم باشد. محرم بزرگ تیم است و هیچکس با او مشکلی نداشت اما بالاخره او برای خودش دلایل شخصی داشت که باعث شد از ابتدای فصل سپاهان را همراهی نکند.

در مورد جدایی حسین فرکی صحبت کن.

هیچ وقت سپاهان متکی به یک بازیکن نبود، چند سال پیش هم که به تراکتورسازی رفتم، چند بازیکن دیگر هم این تیم را ترک کردند اما باز هم سال بعد این تیم قهرمان شد. اما امسال نمی‌دانم چرا شرایط این طور شد که به یک باره پس از جدایی من، به این روز افتاد.

فرکی زحمت زیادی برای این تیم کشید و ما دوست داشتیم او در این تیم بماند اما هواداران یک مقدار کم طاقت بودند و خیلی زود با نتایج بد این تیم از کوره دررفته و شعارهایی را مطرح کردند که به مذاق حسین آقا خوش نیامد.

 مدیریت تیم چطور بود؟

مدیریت خوب بود و مشکل خاصی نداشت و همه چیز در آن زمان مناسب بود.

 حتما می‌دانی که مهدی شریفی هم به تراکتورسازی پیوست.

بله می‌دانم. بالاخره با این شرایط کار سخت می‌شود. البته تا قبل از رفتن مهدی، فکر می کردم با آمدن شیمبا و پادوانی، سپاهان وضعیت بهتری را پیدا خواهد کرد اما متاسفانه شریفی هم جدا شد تا وضعیت برای این تیم همچنان سخت شود. البته دو سه بازیکن به این تیم اضافه شده‌اند و امیدوارم سپاهان دوباره به روزهای خوب گذشته برگردد.

 نیم فصل دوم و حضور در آسیا، کار سپاهان را در آینده سخت می‌شود.

100درصد شرایط سخت می‌شود. شاید در ایران بتوانند دوباره به جمع مدعیان برسند و همین طور هم خواهد شد اما واقعا کار سپاهان در آسیا بسیار سخت است.

 هنوز نتایج سپاهان را دنبال می‌کنی؟

بله؛ هر زمانی که سپاهان بازی دارد اگر با تمرینات مان هم زمان نباشد، بازی‌های این تیم را می‌بینم. حتی به ایران آمدم هم برای سر زدن به دوستان و همبازی های سابقم به تمرینات سپاهان رفتم.

فوتبال ایران دو جواهر از گنجینه خود را طی یک هفته از دست داد. رضا احدی و همایون بهزادی هم از جمع ما رفتند.

نمی‌دانم امسال چرا این طور شد. در این چند وقت همه یکی یکی از کنار ما می‌روند. امسال این گونه بود که از خواب بیدار می‌شدیم و یک خبر بد می‌شنیدیم. در این چند ماهه هر وقت از خواب بیدار شدیم، یک نفر از جمع فوتبالیست‌ها پر کشیده بود. واقعاً طی یک هفته اخیر از این اتفاقات شوکه شدم. اینکه یکی پس از دیگری بازیکنان قدیمی فوت کردند برای من بسیار سخت و تأثرانگیز بود.