در چند روز اخیر خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه علیرضا بیرانوند حق تمرین با سایر اعضای تیم را ندارد، اتفاقی که به نظر می رسد به خاطر مذاکره او با باشگاه پرسپولیس است.

 

منصور قنبرزاده توضیحاتی را درباره این اتفاقات داد و البته از روزهای آخر نقل و انتقالات و مذاکره با پرسپولیس گفت.

 

حرف های قنبرزاده را در ادامه می خوانید:

 

* اردوی ترکیه چطور بود؟

- اردوی بسیار خوبی بود. 10 روز آنجا بودیم و ضمن انجام تمرینات منظم بازیکنان و کادر فنی همبستگی بیشتری پیدا کردند. خدا را شکر این روزها آرامش به نفت بازگشته است و از طرفی بازیکنان مصدوم ما هم به تمرینات گروهی اضافه شدند و انشاالله در نیم فصل دوم بتوانیم نتایج خوبی کسب کنیم.

 

* از عملکرد بازیکنان تان در تیم ملی امید راضی بودید؟

- ابتدا باید بگویم به اعتقاد من تیم امید بسیار خوب کار کرد و به غیر از 15 دقیقه بازی مقابل ژاپن در بقیه دیدارها نمایش قابل قبولی داشت. ما در برنامه ریزی مغلوب شدیم. کشورهای شرقی مانند ژاپن و کره جنوبی از لحاظ برنامه ریزی از ما قوی تر هستند. در پاسخ به سوال شما باید بگویم از هر سه بازیکن مان در این تورنمنت راضی بودیم و آنها نمایش باکیفیتی در این مسابقات از خود نشان دادند.

 

* چرا نفت تهران در نقل و انتقالات نیم فصل هیچ خریدی نداشت؟

- اگر دقت کنید در پنج بازی آخر ما پیش از تعطیلات نیم فصل توانستیم به چهار پیروزی دست پیدا کنیم. همین مساله نشان داد تیم ما به هماهنگی خوبی رسیده است. از طرفی بحث اقتصادی هم در میان بود. ما سعی کردیم دور تیم خودمان را خلوت کنیم. تعدادی از بازیکنان مثل جودکی و صبوری که جزو سرمایه های تیم ما هستند به صورت قرضی و موقت از نفت رفتند. از طرفی بازیکنانی نظیر مهدی مومنی با رفتنش 700 میلیون، آلویز نانگ 600 میلیون به ما سود رساندند و همچنین با قطعی شدن جدایی کارلوس سانتوس و در نظر گرفتن پیام صادقیان ما حدود 4 میلیارد تومان در هزینه ها صرفه جویی کردیم. شاید بتوان گفت نسبت به ابتدای فصل ما استراتژی خود را تغییر دادیم. البته این را هم نباید نادیده بگیریم که نمایش امیدوار کننده بازیکنانی چون محمد دانشگر و رضا علیاری در خط دفاع و همچنین علی قربانی و امیرارسلان مطهری در خط حمله به ما اطمینان داد با فروش بازیکنان خارجی ضرر نخواهیم کرد. این را هم باید اضافه کنم به جای 4 بازیکنی که از تیم ما رفتند4 بازیکن امید به تیم ما ملحق شدند.

 

* وعده داده بودید پیامک های مسئولان باشگاه پرسپولیس به علیرضا بیرانوند را رو کنید، چه شد؟

- نمی خواهم دیگر زیاد وارد این قضیه شوم اما حتما جلسه ای را با علی اکبر طاهری و اعضای هیات مدیره باشگاه پرسپولیس که از دوستان من هستند برگزار خواهم کرد و آنها را از فعالیت هایی که برخی اطرافیان آنها بدون اطلاعشان انجام می دهند مطلع می کنم تا آنها را شماتت کنند. مطمئنم طاهری از برخی رفتارهای اطرافیانش مطلع نیست. در اردوی ترکیه روزانه بارها و بارها با بیرانوند در تماس بودند و او را به چالش علیه باشگاه نفت تشویق می کردند و تمرکز او را به کلی گرفته بودند.

 

* به نظر می رسد دارید بیرانوند را اذیت می کنید.

- اصلا بحث اذیت نیست، من بارها در این باره صحبت کردم که می خواهم از این به بعد روی او نظارت بیشتری داشته باشم. به هرحال در مدرسه ابتدایی هم ناظمی داریم که بر کارهای بچه های مدرسه نظارت می کند، اگر یک بچه ابتدایی هم غیبت غیرموجه داشته باشد، با او برخورد می شود. در فوتبال حرفه ای هم اگر نقصانی ایجاد شود یک سرمایه میلیاردی دود می شود و به هوا می رود، ما وظیفه داریم از وقوع این اتفاق جلوگیری کنیم.

 

* چرا نمی گذاریذ با تیم تان تمرین کند؟ حتی شایعه شده که در ترکیه حق خوردن ناهار با سایر اعضای تیم را هم نداشته است.

- دیشب متوجه این قضیه شدم و باید آن را بررسی کنم. به هر حال نباید اشتباهات زیاد بیرانوند را نادیده گرفت و از طرفی هم نباید سرمایه سوزی کرد. بیرانوند باید پشیمان شود که فکر می کنم شده است اما نمی توانیم حرکات قبلی او را بی پاسخ بگذاریم. طبق صحبتی که با بیرانوند داشتم از او خواستم که اخلاق حرفه ای داشته باشد. این هم برای خودش خوب است، هم باشگاه و هم تیم ملی ایران. چرا که او یک مهره ملی است. مطمئن باشید کادر فنی و مدیریتی باشگاه به دیده استاد و شاگردی به این قضیه نگاه می کند و تصمیماتی که اتخاذ خواهد کرد اصلا احساسی نیست. بیرانوند به خاطر اینکه اخلاق حرفه ای را رعایت نکرد ضرباتی خورد و اگر جلویش را نگیرد باز هم این اتفاق خواهد افتاد که انشاءالله این طور نشود.

 

* گفته بودید که از سادگی او سوء استفاده شد، چه کار کرده اند؟

- هنوز هم می گویم که از ساده دلی و خلوص این جوان سوء استفاده کردند، من خبر دارم که مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در جریان نبود ولی ارکان باشگاه گفته بودند که با کادر مدیریتی نفت درگیر شو تا بتوانیم تو را به پرسپولیس بیاوریم. اینها زیبنده باشگاهی که اسطوره هایی مثل بهزادی، کلانی و کاشانی را دارد نیست. در اساسنامه این باشگاه بحث اصول اخلاقی مطرح شده ولی برخی ارکان با بازیکنی که یک سال و نیم با باشگاهش قرارداد دارد و ما حتی بیانیه دادیم که با او مذاکره نکنید، مذاکره کرده اند. ما هم همه این پیامک ها و تماس ها را داریم و منتظریم اگر طاهری برخورد نکند، به کمیته انضباطی شکایت کنیم.

 

* البته این موضوع در صلاحیت کمیته انضباطی نیست و کمیته اخلاق باید آن را بررسی کند، ضمن آنکه مذاکره پیامکی، مذاکره تلقی نمی شود.

- به هر حال ابتدا باید با دوست خوبم آقای طاهری صحبت کنم و بعد تصمیم بگیرم.

 

* موضوع دیگری که مطرح می شد این بود که شما در روزهای آخر با این انتقال موافقت کردید. اگر نمی خواستید او را از دست بدهید چرا موافقت کردید؟

- از ابتدا این را بگویم که ما سریعا به باشگاه پرسپولیس گفتیم می توانیم او را قرضی به شما بدهیم ولی آن ها موافقت نکردند و خواستار انتقال قطعی شدند، در آخر ما به بیرانوند گفتیم ایرادی ندارد بیا برو! ولی پرسپولیس گفت که 200 میلیون نقدی می دهیم و 200 میلیون هم چک می دهند، این ها که بدهی های فراوانی به فیفا دارند بنابراین نمی توانستیم روی چک آن ها حساب کنیم. ضمن اینکه خود بازیکن هم به واسطه نیم فصل حضور در نفت از ما طلبکار بود و عملا ما همین 200 میلیون را هم باید به او می دادیم، بنابراین پولی به باشگاه نمی رسید. به نظرم آن ها عملا رقمی را گفتند که غیرقابل باور بود، روی این بازیکن مانور دادند که قرارداد لوبانف را کم کنند. کاش با بیرانوند بازی نمی کردند و ایشان را نابود نمی کردند. این حرکت، حرکت خوبی نبود.

 

* مدارک و مستندات تان برای مذاکره ارکان پرسپولیس با بیرانوند کافیست؟

- بله، همه آن هایی که مرا می شناسند می دانند که اگر من از چیزی مطمئن نباشم نمی گویم.

 

* یعنی غیر از مدیرعامل این تیم شخص دیگری با بیرانوند مذاکره می کرده است؟

- بله، از اعضای مدیریت نبودند ولی دائما و مکررا با او در تماس بودند، روز و شب به این بازیکن زنگ می زدند. روزانه حدود 15-10 تماس با او داشتند و روحیه بیرانوند را خراب کردند.

 

* اگر حتی همه مدارک هم تکمیل باشد، برخود شما با بیرانوند حکم سرمایه سوزی ندارد؟

- ما قطعا حواس مان به این مسائل هست، ظرف 5 دقیقه می توانیم او را نابود کنیم، شخصا معتقدم بیرانوند باید تاوان کارهایش را بدهد ولی حواس مان هست که سرمایه مان را از دست ندهیم.

 

* موضوع دیگری که مطرح می شد این بود که شما رضایت نامه صادقیان را دادید و گفتید او دلش با تیم نیست ولی بیرانوند بارها گفت که می خواهد به پرسپولیس برود و شما اجازه ندادید، این برخورد دوگانه جالب بود.

- ما به بیرانوند هم گفتیم برود ولی به شرطی که منافع باشگاه تامین شود، باشگاه صبا به پیام صادقیان 150 میلیون تومان دادند، یعنی دقیقا همان پولی که از نفت گرفته بود را به او دادند، پس او یک نیم فصل رایگان برای ما بازی کرد و بقیه پولش را هم نگرفت. ولی اینکه برای یکی مثل بیرانوند پرداختی به اندازه گلر دو هم نداشته باشیم واقعا سخت است، پولی که به او می دادند اندازه طهماسبی بود. ما با این پول چه می توانستیم بکنیم؟ باید می رفتیم یک گلر خارجی می گرفتیم و بیرانوند را از دست می دادیم، پرسپولیس هم به همین راحتی یکی مثل بیرانوند را می گرفت. پرسپولیس می توانست بیرانوند را قرضی بگیرد و مشکلش را حل کند ولی موافقت نکردند.