امیررضا واعظ‌‌ آشتیانی در خصوص اینکه چرا مسئولان فدراسیون فوتبال مقابل بیانیه‌ها و فشارهای فدراسیون فوتبال عربستان سکوت کردند تا در نهایت AFC رأی ضمنی خود را به بازی تیم‌های باشگاهی ایرانی و عربستانی در کشور بی‌طرف بدهد (در صورتی که مناقشات سیاسی دو کشور تا 25 اسفند حل نشود)، گفت: سکوت فدراسیون می‌تواند ناشی از دو مسئله باشد؛ یکی اینکه دولت بگوید سکوت کنید و بخواهد سیاست‌های خودش را پیش ببرد و دومین مسئله هم به بی‌کفایتی مسئولان فدراسیون فوتبال بازمی‌گردد.

وی افزود: وقتی صحبت متولیان ورزش عربستان نقض قانون ورزش و فیفاست که سیاست نباید در فوتبال دخالت کند، چرا فدراسیون فوتبال با این مسئله هیچ برخورد حقوقی، انجام نمی‌دهد؟ اصلاً نیازی نبود که آقایان بگویند، AFC در این خصوص تصمیم می‌گیرد و خودشان می‌توانستند این مسئله را به فیفا گزارش بدهند که عربستانی‌ها سیاست را در ورزش دخیل کرده‌اند. فدراسیون فوتبال باید از فیفا بخواهد که با این مسئله قاطعانه برخورد کند و عدم واکنش فدراسیون نشان می‌دهد که مسئولان فوتبال ما چقدر در خواب به سر می‌برند و خودشان را به خواب زده‌اند.

قائم مقام پیشین سازمان تربیت بدنی با بیان اینکه باشگاه‌های عربستانی حقی نداشتند که در این خصوص تصمیم بگیرند، خاطرنشان کرد: اینکه بنشینیم و دیگران درباره ما تصمیم‌گیری کنند، ضعف‌مان را نشان می‌دهد. مسلماً پس از اینکه عربستانی‌ها نتوانستند به مواضع سیاسی خود دست پیدا کنند، متولیان سیاسی آنها از باشگاه‌های فوتبال خود خواستند که این کار را انجام دهند.

واعظ آشتیانی ادامه داد: سعودی‌ها این بازی سیاسی را به راه انداختند تا برای کشور ما یک اهرم فشار ایجاد کنند، اما دقیقاً این مسئله یک اهرم بسیار مناسب برای ما بود. عربستانی‌ها از طریق رئیس AFC که یک بحرینی است، فشارهای خود را به ما اعمال کردند و ما فقط نشستیم و تماشا کردیم. کفاشیان هم می‌گوید در AFC نایب رئیس است، اما در عمل کاره‌ای نیست و او را مانند یک مترسک در AFC گذاشته‌اند. متأسفانه بینش سیاسی بین مسئولان ورزش ما و فدراسیون فوتبال‌مان نیست و اینجا باید برای وزارت ورزش و جوانان هم تأسف خورد. وزیر ورزش وقتی در کابینه دولت می‌نشیند، یعنی یک فرد سیاسی است. پس نباید بگوید من استاد دانشگاه و یک فرد فرهنگی هستم، بلکه وارد سیاست شده و باید بینش سیاسی هم داشته باشد. متأسفانه ما تحلیل سیاسی ضعیفی در این خصوص داشتیم که باعث شد AFC خلاف قوانین ورزش عمل کند.

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال تصریح کرد: فدراسیون فوتبال همین حالا که چنین اتفاقاتی افتاده و این تصمیمات گرفته شده، باید رأی AFC را به فیفا گزارش بدهد. این دخالت مستقیم سیاسیون در فوتبال است و همین موضوع می‌تواند عامل محرومیت فدراسیون فوتبال عربستان و حتی توبیخ AFC شود.

وی در واکنش به این مسئله که علیرضا اسدی دبیرکل فدراسیون فوتبال گفته اسناد علیه ما بود و با این رأی فوتبال ایران پیروز شده است که توانسته فرصت بخرد، اظهار داشت: چه اسنادی؟ اگر مثلاً در ورزشگاه‌های ما ترقه‌ای هم زده‌اند، این اسناد می‌شود؟ ترقه زدن جریمه دارد یا در نهایت کمیته انضباطی AFC می‌گوید بازی‌های‌تان را در شهری برگزار کنید که جمعیت بیشتر داشته باشد، اما حق ندارد بازی‌ها را در خاک کشوری بی طرف برگزار کند. وقتی آقایان می‌گویند، ورزش را فقط به دست ورزشی‌ها بدهید، عاقبت همین است.

واعظ آشتیانی یادآور شد: ورزش اکنون فقط ورزش نیست، بلکه یک تحول اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و وابسته به مسائل اجتماعی است. اگر فقط بخواهیم به امر ورزش بپردازیم و بینش مسائل دیگر را نداشته باشیم، عاقبت همین می‌شود. چرا افرادی که ادعای سیاسی و ورزشی دارند، باور نمی‌کنند نگاه، دیگر نگاه 40 سال پیش نیست و دنیا از ورزش به عنوان یک ابزار در همه زمینه‌ها استفاده می‌کند، اما ما این مسائل را بلد نیستیم.

قائم مقام پیشین سازمان تربیت بدنی با انتقاد از کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال گفت: مسئولان حقوقی فدراسیون فوتبال درباره هر موضوعی که دوست دارند، صحبت می‌کنند، اما تعجب می‌کنم کوچکترین واکنشی به این مسئله نداشتند.

واعظ‌ آشتیانی در پاسخ به این سؤال که نداشتن مدرک حقوقی و بی‌تجربه بودن رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال در این مسائل چقدر در ضعیف عمل کردن این کمیته دخیل بوده است، تأکید کرد: مسلماً این مسئله هم دخیل است. اینجاست که باید گفت این عده نان را به نرخ روز می‌خورند و منافع ملی کشور را در خطر می‌بینند، اما دفاع نمی‌کنند. شاید دولت فشار آورده که فدراسیون فوتبال صحبت نکند و روزهای اول که این بحث مطرح شد، مسئولان فدراسیون می‌گفتند آقای ظریف این موضوع را حل می‌کند، اما چرا خودمان می‌خواهیم فوتبال را سیاسی کنیم؟

وی ادامه داد: اگر با فیفا رایزنی می‌کردیم، رسانه‌های دنیا رصد می‌شدند و این مسائل را تبدیل به مستندات می‌کردیم و به فیفا می‌فرستادیم، مسلماً با این موضوع و با فدراسیون فوتبال عربستان برخورد می‌شد.

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال در واکنش به این مسئله که حسین جابری‌انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد که این موضوع باید به صورت ورزشی و فوتبالی حل شود و با این شرایط وزارت امور خارجه موضوع خود را اعلام کرده تا مسئولان فدراسیون فوتبال خودشان این موضوع را حل کنند، گفت: سخنگوی وزارت امور خارجه باید به همین شکل جواب بدهد و دلیل ندارد بگوید که ما خواستیم فدراسیون فوتبال سکوت کند. در ورزش باید از نگاه ورزشی و با بینش سیاسی ورود کرد و ما باید به فیفا گزارش بدهیم و بگوییم که فدراسیون فوتبال عربستان و AFC مسائل سیاسی را دخیل کرده‌اند.

واعظ‌ آشتیانی گفت: فیفا روی مسائل سیاسی به شدت آلرژی دارد و اگر فدراسیون فوتبال این موضوع را گزارش بدهد، تکلیف عربستان مشخص خواهد شد و مسئولان فیفا حتی AFC را هم زیر سؤال می‌برند. عربستانی‌ها از بی‌صاحب شدن فیفا سوء استفاده کردند، اما ما باید از این مسئله استفاده ببریم. اگر بخواهیم موضوع فوتبال و میزبانی را به اجازه دولت گره بزنیم و این مشکل را در مسائل کلان حل کنیم، منافع ملی در بخش ورزش تضعیف شده است.