از دید ولادیمیر بیانچینی او بدون شک رونالدینیو ایران بود، درخشش ادینیو در مس کرمان و سپس تراکتورسازی تبریز غیر قابل انکار بود، کسی که در جدول آقای گل لیگ برتر ایران همیشه یک مدعی برای صدرنشینی بود و تا آخرین هفته حضورش در فوتبال ایران خوش درخشید و مربیان از او راضی بودند.

ادینیو در مصاحبه طولانی خود با شبکه ESPN آمریکا فوتبال ایران را مرور کرده و از خاطرات خوش تا روزهای تلخش گفته و حتی ذبح گوسفند در کنار زمین چمن را نیز از قلم نینداخته است.

ادینیو نزدیک به 8 سال حضور در فوتبال ایران را به صورت ترکیبی از خاطرات خوب و بد توصیف می کند و می گوید: از فوتبال باشگاهی برزیل و پرتغال به سمت باشگاهی رفتم که به کارخانه بزرگی در ایران وابسته بود، مس کرمان تیمی بود که حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و همیشه یک مدعی بود، تیم خوبی داشتیم و البته در جمع بزرگان فوتبال ایران نبودیم اما از تلاش در لباس آن تیم برای رسیدن به مفوقیت لذت می‌بردم.

وی در ادامه مصاحبه با این وب سایت تحلیلی - خبری می‌گوید: در مجموع 75 گل زده در فوتبال ایران داشتم و به عنوان یک گلزن موفق مطرح شدم. آمار را نمی‌شود انکار کرد. همچنین بهترین گلزن در فصل 2014/15 لیگ برتر ایران لقب گرفتم، با 20 گل زده.

ادینیو حتی از ماجرای شایعه تابعیت ایرانی خود در سال 2013 می‌گوید: کارلوس کی‌روش بدش نمی‌آمد مرا به تیم ملی دعوت کند.

ادینیو درباره باورهای ایرانیان نیز می گوید: مردمی خونگرم و دوست داشتنی، با این که زنها حق ورود به استادیوم را نداشتند، استادیوم گاهی با 70 یا 80 هزار تماشاگر پر می‌شد و از دیدن آن همه هوادار شگفت زده می‌شدم. بازی‌ها را طوری تنظیم می کردند که با وقت نماز حتی المقدور همپوشانی نداشته باشد و یا وقتی تمرین داشتند موقع نماز تمرین را قطع می کردند تا به نماز بایستند و سپس به تمرین ادامه می‌دادند. آنها معتقد بودند که قربانی کردن گوسفند برای تیمشان خوب است و این اتفاق چند بار در کنار زمین چمن رخ داد و من اوایل با این موضوع چندان آشنا نبودم و خیلی تعجب کردم.

ادینیو در ادامه با اشاره به نوشته‌های مذهبی چاپ شده روی پیراهن اول بازیکنان می گوید: وقتی گل می‌زدند پیراهن رویی را بالا زده و شعار مذهبی نوشته شده روی پیراهن زیرین را به هواداران نشان می‌دادند، آنها باورهای عمیقی دارند و معتقدند که موفقیت و پیروزی خود را مدیون کسانی هستند که پیرو آنها بوده و زندگی خود را به خاطر آنها تنظیم می‌کنند. اسامی که من خیلی با آنها آشنا نبودم اما گویا مربوط به امامان و افرادی مقدس می شد که برایشان بسیار ارزش داشت.

وی ادامه می دهد: مردم ایران به من خیلی لطف داشتند و دارند، همیشه در فضای مجازی بهترین پیغام‌ها را برایم ارسال می‌کردند و به من انرژی می‌دادند. چه در زمان حضور در مس کرمان و چه در زمان حضور در تراکتورسازی تبریز حتی یک بار هم نتوانستم به راحتی در خیابانها قدم بزنم و یا به یک رستوران دنج و خلوت بروم و با کسی کاری نداشته باشم. مردم به سمتم هجوم می آوردند، امضا می گرفتند، مرا در آغوش می‌کشیدند و مجبور بودم به خاطر آنها تمام برنامه را لغو کنم و ساعتها در کنارشان باشم و عکس یادگاری بگیرم.

وی در ادامه حرفهایش خاطر نشان می کند: یک بار هم نتوانستم پول غذایم را حساب کنم، در تبریز اصلا اجازه نمی‌دادند که من هزینه کنم، برایشان افتخار بود که یک میهمان که خارجی هم هست با پول آنها خدماتی را دریافت کند، همیشه مرا میهمان می کردند و اجازه نمی‌دادند که پول غذا را خودم بدهم.

ادینیو به فرش ایرانی، کباب و غذاهای خوشمزه ایران و رفتار خوب مردم هم اشاره می‌کند و می‌گوید: دلم برای ایران تنگ شده اما فعلا برنامه دقیقی برای بازگشت به فوتبال ایران ندارم. از این که در کشورهای مختلف فوتبال را تجربه می کنم خوشحالم و این یک موفقیت برای من محسوب می‌شود.