میلاد محمدی: به خاطر کی روش به اروپا رسیدم

یک انتقال دیگر به لیگ برتر روسیه. حضور میلاد محمدی در تیم ترک گروزنی تعداد بازیکنان ایرانی در لیگ برتر این کشور را به سه نفر رساند، جایی که سردار آزمون و سعید عزت‌اللهی هم در آن حضور دارند و پیش از این علیرضا حقیقی هم توانسته بود با حضور در روسیه به فوتبال اروپا راه پیدا کرده و در نهایت به لیگ برتر پرتغال برود. میلاد محمدی، مدافع چپ پای تیم ملی فوتبال کشورمان که در سن 22 سالگی به ترک گروزنی پیوست، حالا امید زیادی دارد بتواند از لیگ برتر روسیه و تیم جدیدش به تیم‌های بزرگ اروپایی و لیگ برتر انگلیس برسد.

میلاد محمدی در خصوص انتقال به تیم ترک گروزنی، حضور در لیگ برتر روسیه که پیش از این توسط بازیکنان ایرانی تجربه شده، وضعیتش برای آینده، تیم ملی فوتبال، جدایی از برادر دو قلویش و سایر مسائل صحبت کرده است.

از انتقال به تیم ترک گروزنی صحبت کن که بعد از دو سال درخشش در لیگ برتر، رسیدن به تیم ملی و حضور در تیم امید توانستی به فوتبال اروپا بروی.

احساس خیلی خوبی از این اتفاق دارم. اینکه توانستم از فوتبال ایران و آسیا به اروپا برسم بسیار خوشحال‌کننده است. به لیگ روسیه هم آمده‌ام که در رتبه‌بندی یوفا، لیگ هفتم اروپاست و به نظرم جای خوبی برای این است که تغییر ذهنیت بدهم و حرفه‌ای زندگی کردن و فوتبال بازی کردن را یاد بگیرم. باید تلاش زیادی کنم تا مثمرثمر باشم و خوشبختانه به جایی آمده‌ام که مشکل زیادی هم از نظر زندگی نخواهم داشت. در ایالت چچن و شهر گروزنی مسلمانان زیادی هستند و در کنار هتلی که هستم و باشگاه، مسجد قرار دارد.

چرا ترک گروزنی را انتخاب کردی و پیشنهاد دیگری داشتی؟

اول فصل از تیم اشتروم گراتس اتریش پیشنهاد داشتم و در تمرینات این تیم هم شرکت کردم. اتفاقاً مسئولان ترک گروزنی من را در اتریش دیده بودند، اما آن موقع شرایط به گونه‌ای پیش نرفت که لژیونر شوم. حضور آقای کیانیان در باشگاه راه‌آهن که در بخش خصوصی فعالیت می‌کند، در این مقطع به من کمک کرد بتوانم به ترک گروزنی بیایم. به هر حال یکی از راه‌های درآمدزایی باشگاه‌های خصوصی فروش بازیکنان است و خوشحالم که با حضور من در ترک گروزنی هم سودی به باشگاه راه‌آهن رسید.

شهر گروزنی چگونه است؟

شهر گروزنی بسیار زیباست و مردم بسیار خونگرمی دارد. اهالی این شهر در همین چند روزی که اینجا بودم بسیار مشتاق نشان دادند و رابطه گرمی داشتند. شنیده‌ام هواداران ترک گروزنی هم برای هر بازی حداقل 10هزار نفر هستند و منتظر دیدن آنها خواهم بود. در مجموع این شهر مردمی مسلمان و یک رنگ دارد که برای خودم هم جالب بود از من با روی باز استقبال کردند. این مسئله اعتمادبه‌نفس مرا هم بیشتر کرد و زمانی که چنین نگاهی را دیدم، انگیزه گرفتم.

 با توجه به زبان سختی که روسیه‌ای‌ها دارند و باید تنها باشی، این مسئله برای تو سخت نیست؟

باشگاه برای چند ماه اول برای من مترجم گرفته است. من هم بازیکن بین‌المللی هستم و باید هرچه زودتر زبان روسی را یاد بگیرم تا راحت‌تر کارهایم را انجام دهم. به هر حال من با ترک گروزنی قرارداد 3.5 ساله دارم و باید در اینجا باشم که مسلماً یکی از نیازهای من زبان خواهد بود.

به جز اشتروم گراتس از تیم دیگری پیشنهاد نداشتی؟

خب باشگاه ترک گروزنی از تابستان به من پیشنهاد داده بود و دکتر حق‌تعالی، مدیر برنامه‌هایم روی این پیشنهاد کار می‌کرد. بعد از حضورم در قطر با تیم امید هم چند پیشنهاد از تیم‌های عربی داشتم و اتفاقاً پیشنهادهای مالی وسوسه انگیزی بود، اما ترک را انتخاب کردم.

چرا پیشنهادهای وسوسه انگیز را قبول نکردی؟

برای اینکه دوست داشتم به فوتبال اروپا بیایم و شاید اینجا پول خیلی کمتری بگیرم، اما می‌توانم زحمت بکشم، کار کنم و پیشرفت زیادی داشته باشم تا به تیم‌های خوب اروپایی برسم.

پس این طرز تفکر که بین بازیکنان جوان تیم ملی شکل گرفته همچنان ادامه دارد. کی‌روش همیشه تأکید کرده بازیکنان جوان تیم ملی باید برای کسب تجربه به اروپا بروند و تو هم در نهایت پول را به پیشرفت و کسب تجربه ترجیح دادی.

درست است. همان‌طور که گفتم پیشنهادهای مالی خوبی داشتم، اما تفکر حرفه‌ای و بین‌المللی کی‌روش خیلی به من کمک کرد. از مشورت‌های او استفاده کردم و به فوتبال روسیه آمدم تا بتوانم در اروپا پیشرفت کنم و به پله‌های بعدی برسم. سردار آزمون و سعید عزت‌اللهی هم بازیکنان جوانی هستند که در لیگ روسیه بازی می‌کنند و تجربه خوبی از بازی در اروپا کسب کرده‌اند. من هم دوست دارم در اروپا به این تجربه برسم.

پس فکر می‌کنی می‌توانی به تیم‌های بزرگ اروپایی هم راه پیدا کنی.

دقیقاً همین‌طور است. یکی از اهداف من این است که به تیم‌های بزرگ اروپایی و لیگ‌های معتبر دنیا بروم. در ذهنم این تفکر را دارم که روزی به لیگ برتر انگلیس بروم، چون عاشق این لیگ هستم.

یعنی فکر می‌کنی لیگ برتر روسیه جایی هست که بتواند یک سکوی پرتاب برای تو باشد تا به لیگ برتر انگلیس برسی؟

خیلی از بازیکنان پیشین لیگ برتر روسیه در حال حاضر در لیگ برتر انگلیس بازی می‌کنند. مارکوس روخو، مدافع منچستریونایتد در اسپارتاک بازی می‌کرد، سردار تاسکی که همین چند روز پیش به بایرن مونیخ رفت، بازیکن اسپارتاک بود و به صورت قرضی به آلمان رفته است. به نظرم لیگ برتر روسیه می‌تواند برای من هم یک سکوی پرتاب باشد. همه چیز بستگی به خودم دارد و باید سخت تلاش کنم.

به این شکل میلاد محمدی هم راهی را انتخاب کرد که سردار آزمون و سعید عزت‌اللهی انتخاب کرده بودند.

خیلی خوشحالم که اینجا با سردار و سعید هستم. مطمئناً با یکدیگر مثل برادر خواهیم بود و آنها دوستان خوبی برای من هستند. فکر می کنم بازی ترک و روستوف هم جالب باشد و از همین حالا منتظر این بازی هستم تا بچه‌ها را از نزدیک ببینم.

و البته بالاخره از مهرداد، برادر دو قلویی که داری جدا شدی. جدایی از او سخت نیست؟

خیلی سخت است واقعاً، اما مطمئنم مهرداد هم به زودی به فوتبال اروپا راه پیدا می‌کند. البته اینجا یک هدیه خیلی قشنگ هم از طرف باشگاه ترک گروزنی به مهرداد داده‌اند و پیراهن تیم را به من دادند تا به برادرم بدهم.

پس لژیونر شدن مهرداد هم نباید چندان دور باشد.

دقیقاً و مهرداد هم می‌تواند خیلی زود به اروپا بیاید. او این شانس را دارد، چون بازیکن خیلی خوبی است.

تیم خاصی را در نظر داری و آرزوی رسیدن به تیمی را می‌کنی؟

آرزوی قلبی‌ام این است که به فوتبال انگلیس بروم و بعداً در این باره بیشتر صحبت می‌کنم. اکنون می‌خواهم برای ترک گروزنی مؤثر باشم.

حرف خاصی داری؟

از خانواده‌ام، تمام مربیانم در رده باشگاهی و تیم ملی، از دوستانم که به من انگیزه دادند، از مسئولان باشگاه راه‌آهن، از مدیر برنامه‌هایم و از تمام کسانی که باعث موفقیت من شدند تشکر می‌کنم. از مردم کشور عزیزم و هواداران تیم ملی هم می‌خواهم دعای خیرشان پشت سر من باشد تا بتوانم به موفقیت‌های بعدی برسم و با کسب تجربه به تیم ملی کشورم خدمت کنم. آرزویم رسیدن تیم ملی به جام جهانی است و دوست دارم در این اتفاق بزرگ همراه تیم ملی باشم.