علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل سابق باشگاه استقلال  با اشاره به اتفاقات رخ داده بین فدراسیون‌های فوتبال ایران و عربستان، انتخابات فدراسیون فوتبال، اختلاف وزارت ورزش با فدراسیون بر سر انتخاب سرپرست و بدهی بازیکنان خارجی استقلال صحبت‌های زیر را انجام داد.

فتح‌الله زاده در پاسخ به این سوال که آیا همچنان روی تصمیم خود بر روی انتخابات فدراسیون مصر است یا خیر گفت: صد در صد آماده هستم و برنامه‌هایم را تنظیم کردم تا ارائه کنم. به زودی تمام کارهایم را انجام می‌دهم تا در انتخابات شرکت کنم.

وی در خصوص اینکه این روزها وزارت ورزش با مجمع بر سر انتخاب سرپرست برای فدراسیون فوتبال دچار اختلافاتی شده و از اظهارات سجادی و کفاشیان این موضوع مشخص است گفت: من قانون را دقیق نمی‌دانم چون در حال حاضر اساسنامه در اختیارم نیست اما به نظرم در هر کاری بخصوص در ورزش باید وفاق ایجاد شود. اگر قانون بگوید که باید سرپرست انتخاب شود باید تمکین کنیم همیشه نباید دعوا راه بیاندازیم. زمانی که در هیات رئیسه فدراسیون حضور داشتم در چند جلسه شرکت نکردم و بعد از آن هم دیگر رای نیاوردم اما هرگز علیه هیات رئیسه نشدم و در واقع نخواستم موی دماغ آن‌ها باشم. ما تا وقتی که هستیم باید کمک کنیم و همه چیز را نهادینه کنیم. متاسفانه فوتبال کشی مد شده است ولی این را هم در نظر بگیرید که فوتبال در جامعه ما تاثیر مستقیم دارد و باید به این رشته کمک کرد.

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال در خصوص مباحث فساد در فوتبال گفت: ما اگر قرار باشد همه چیز را سیاه و سفید ببینیم پس بقیه رنگ‌ها چه می‌شود. مگر می‌شود در جامعه به این گستردگی فساد وجود نداشته باشد. مگر فساد در جاهای دیگر نیست. ولی اینکه بخواهیم در فوتبال فساد را بزرگ کنیم و آن‌را وسعت بدهیم و در طبل بکوبیم کار درستی نکرده‌ایم. من می‌گویم اگر در جامعه ورزشی 10 - 20 یا بیشتر خطاکار وجود دارد باید با آنها برخورد شود و از افراد زحمتکش تجلیل به عمل بیاید. ورزش مظهر پاکی است و نباید آن را آلوده کرد. ناپاکی هست ولی نه به این حد که همه سروصدا می‌کنند.

فتح‌‌الله زاده افزود: من می‌دانم فساد وجود دارد ولی نه به این بزرگی که می‌گویند. من این رویه را به صلاح ورزش مملکت نمی‌دانم و باز هم معتقدم اگر کسی تبانی کرده خلاف انجام داده. رمالی کرده ، یا تخلفی صورت داده باید به طور کل از ورزش کشور محو شود ولی اینگونه نشود که همه ورزش ما زیر سوال برود و این تفریح سالم برای جوانان ما کور شود.

مدیرعامل سابق استقلال در خصوص مناقشه ایران و عربستان و اتفاقاتی که در AFC رخ داده است گفت: به نظر من اگر در این مسابقات شرکت نکنیم بی احترامی نکرده‌ایم بلکه اتفاقا از حق همه تیم‌ها دفاع کرده‌ایم. اگر ما خوب رایزنی کنیم تمام کشورها از ما حمایت خواهند کرد. اگر اینگونه باشد کره جنوبی هم سال بعد می‌گوید ما در کره شمالی به میدان نمی‌رویم چون با آن‌ها اختلاف داریم. به نظر من باید مقابل ناحقی ایستاد. کشور ما یکی از امن‌ترین کشورهای دنیا است که حتی عراق و افغانستان هم برای بازی‌هایشان ایران را به عنوان میزبان معرفی می‌کنند. ما با مردم کشور عربستان که اتفاقاً مسلمان هم هستند مشکلی نداریم به قول رهبر معظم انقلاب ما نباید اسیر خامی جوانان کشور طرف مقابلمان شویم و زیر بار ظلم برویم. دفاع از حیثیت و شرف ایرانی هزینه دارد. ما خون داده‌ایم. آیا خون جوانان ما هزینه نیست. ما بهترین جوانانمان را از دست دادیم تا جلوی زورگویی بایستیم و به نظرم هیچ اشکالی ندارد که از مسابقات کنار بکشیم.

فوتبال عربستان در حد و اندازه‌ای نیست که مقابل استقلال و پرسپولیس عرض اندام کند چون بارها شده که ما الهلال را شکست داده‌ایم حتی یادم است آن‌ها با بازیکنان کشورهای دیگر و در قالب تیم منتخب جهان به ما می‌باختند. آن‌ها چون زورشان به ما نمی‌رسد و از ما می‌ترسند این کارها را انجام می‌دهند. اگر AFC زیر بار این مسئله برود که بخواهد از آنها حمایت کند قطعا نقطه‌ای تاریک و لکه‌ای سیاه را در کارنامه خودش ثبت خواهد کرد. مطمئن باشید ما دوستان خوبی در آسیا داریم که اگر روی حرفمان بایستیم آن‌ها پای کار خواهند آمد.

وی در ادامه گفت‌وگو با فارس در خصوص دیدار روز گذشته استقلال مقابل استقلال اهواز گفت: به نظرم استقلال خوب بازی نکرد و با وجود بازیکنانی که دارد عملکرد خوبی نداشت. حتی خود پرویز مظلومی بعد از بازی از همه عذرخواهی کرد که بابت این موضوع از او ممنون هستم. در حالی که کمترین تقصیر بر گردن مظلومی بود  اما او این کار را انجام داد. من چند وقت پیش هم گفتم که نیم فصل اول و دوم متفاوت است چون مثلا سپاهان در نیم فصل اول نمی‌توانست از دو بازیکنش استفاده کند اما حالا این کار را انجام می‌دهد. تراکتورسازی نفرات خوبی گرفته و حتی تیم‌های دیگر پایین جدولی هم خوب کار می‌کنند. باز هم اعتقاد دارم استقلال به هافبک نیاز دارد و بازیکنان این تیم باید تلاششان را دو چندان کنند.

فتح‌الله زاده در خصوص اینکه آیا برای گرفتن بازیکن کمی دیر نشده زیرا تا یک خارجی در تست پزشکی و تمرینات شرکت کند و به مرز آمادگی برسد زمان می‌برد گفت: این حرف را ما  اول فصل زدیم و همان موقع اعلام کردم که استقلال به یک مهاجم و هافبک شش دانگ نیاز دارد. الان هم دیر نشده و مطمئن باشید در مسابقات پایان فصل می‌توان از یک بازیکن خوب استفاده کرد. حیف است که استقلال به شرایط خوبش برنگردد. اگر من بودم قطعا یک هافبک به تیم اضافه می‌کردم و از دوست خوبم آقای افشارزاده می‌خواهم که این موضوع را جدی بگیرد چون به نظرم استقلال یک هافبک مدیر در میانه میدان ندارد.

مدیرعامل سابق استقلال در خصوص بدهی‌های بازیکنان خارجی که حالا این تیم را در خطر کسر امتیاز قرار داده است گفت: اول از همه باید بگویم که همه این شکایت‌ها مربوط به زمان من نیست و بعضی از بازیکنان مربوط به همین سال پیش بودند و از استقلال رفتند و شکایت کردند. دوستان عادت کردند که همه چیز را به گردن قبلی‌ها بیاندازند که این کار نخ نما شده است. مگر من طلب بازیکنی مثل رینالدو را ندادم؟ حتی پول یک دروازه‌بان خارجی را هم من پرداخت کردم. خیلی های دیگر هم هستند که الان به یاد ندارند ولی در شان من نیست که بخواهم همه چیز را گردن دیگران بیاندازم. هر مدیری که به استقلال و یا پرسپولیس می‌آید قطعا مطالبات قبلی‌ها را می‌دهد. اتفاقا زمانی که از استقلال جدا شدم 200 هزار دلار در حساب باشگاه گذاشتم که مطالبات آقای ساموئل پرداخت شود. متاسفانه دوستان این پول را به ساموئل ندادند تا او شکایت کند. آیا باز هم من مقصر هستم؟ اتفاقا من که کمتر از دوستان پول داشتم. چرا آقایان نمی‌گویند بازیکنانی که من جذب استقلال کردم عضو تیم ملی بودند و حالا باشگاه به خاطر حضور این بازیکنان در جام جهانی از فیفا طلبکار است؟ 700 هزار دلار یعنی نزدیک به 2 میلیارد تومان. این پول را می‌توانند بابت بدهی بازیکنان خارجی پرداخت کنند. البته همه این حرفها را زدم تا بگویم شیطنت‌ها کار آقای افشارزاده نیست و او یکی از دوستان صمیمی من است ولی افرادی دور و بر او هستند که هم به وی ضربه می‌زنند و هم به استقلال.

فتح‌الله‌زاده تاکید کرد: مگر آقای واعظ آشتیانی بدهی قبلی‌ها را پرداخت نکرد؟ مگر این آقایان در باشگاه نمی‌دانستند استقلال چقدر بدهی دارد؟ مگر آقای خادم با اعضای هیات مدیره کنونی جلسه نگذاشت و نگفت که استقلال چقدر بدهی دارد؟ پس چرا دوستان مسئولیت را قبول کردند. اگر نمی‌توانند کنار بروند خودم می‌آیم و بدهی‌ها را می‌دهم. چطور اسم مدیرعاملی استقلال خوب است ولی به بدهی که می‌رسد همه چیز بد می‌شود؟ از ابتدای فصل تاکنون بیش از 50 بار آقایان گفته‌اند بدهی‌ها مربوط به گذشته است. حتی در روستاها هم این موضوع را می‌دانند ولی نباید همه چیز را به گردن دیگران انداخت و انسان باید خودش مسئولیت پذیر باشد و البته معرفت هم داشته باشد.

مدیرعامل سابق استقلال در خصوص اینکه فرهاد مجیدی هنوز از این باشگاه طلبکار است و چک‌های خود را در صفحه‌ شخصی‌اش گذاشته بود گفت: البته مجیدی خودش می‌داند که بابت آن سال از استقلال طلبی ندارد. چون او در نیم فصل دوم از تیم ما جدا شد و طبعا بابت نیم فصل دوم نباید پولی می‌گرفت. من مدارک پرداختی به فرهاد را دارم البته شاید او از استقلال طلب داشته باشد ولی فکر نمی‌کنم مربوط به آن سال باشد. مجیدی هم اشتباه کرد که آن چک‌ها را در صفحه شخصی خودش گذاشت اما این را هم می‌دانم که او با تحریک آدمی این کار را کرد که تمام مشکلات استقلال در چند سال اخیر به این شخص مربوط می‌شود. من به موقع در مورد آن صحبت خواهم کرد و با اسناد حرفهایم را می‌زنم.

وی ادامه داد: اول فصل آقایان محسنی، آتیلا حجازی و یکی از دوستان من گفتند که اسپانسر 30 میلیاردی می‌آورند ولی تیم را به ما و افرادی که پا پیش گذاشته بودند ندادند. این کارها نخ نما شده و من تعجب می‌کنم. اگر دوستان نمی توانند همین حالا کنار بروند تا دوستانمان بیایند تا آخر فصل 15 میلیارد می‌دهند و همه چیز هم حل می‌شود. عده‌ای در استقلال هستند که برای من مشکل درست می‌کنند اما من حواسم به همه چیز است و اگر حرفی نمی‌زنم تنها به خاطر این است که استقلال وارد حاشیه نشود. فقط این توصیه را به بهرام افشارزاده می‌کنم که مراقب اطرافش باشد تا به موقع حرفهایم را بزنم.