مسی فوتبال بانوان:کار پرسپولیس ناجوانمردانه بود

او ملقب به مسی فوتبال بانوان است. این لقب را اولین بار سردار آزمون، به عنوان ستاره جوان تیم ملی، پای عکس فرشته کریمی در کنار خودش نوشت. او سال گذشته در بازی های قهرمانی آسیا فوق العاده بود و حالا در جمع ۱۰ بازیکن برتر دنیا قرار گرفت است. به این بهانه او به سوالات پاسخ داد و از مشکلاتی گفت که سال هاست بانوان را اذیت می کند.

واکنش به حضور در جمع برترین ها

حضور در جمع ۱۰ بازیکن برتر دنیا... دومین بار است برایم رخ می دهد. راستش نمی دانم مکانیزم انتخاب چه شکلی است ولی می دانم سایت فوتسال پلنت معتبرترین سایت فوتسال دنیاست. بار اولی که انتخاب شدم، آقای حسین شمس در یک برنامه زنده تلویزیونی بعد از اینکه به من تبریک گفتند، اشاره کردند که واقعا شایسته ترین ها از سوی این سایت معرفی می شوند. آنجا برعکس ایران پارتی بازی نیست.

 

خستگی از تن مان در می رود

خب شانس و امید برای اول شدن دارم. همیشه باید اینطور باشد. البته فکر کنم در یک بخشی از سایت مردم هم می توانند بروند و رای بدهند. معمولا برزیلی ها عنوان بهترین را مال خود می کنند. این هم طبیعی است. چندین و چند بار قهرمان دنیا شده اند. ولی من نا امید نیستم. بیشتر از اینکه به اول شدن فکر کنم، به این فکر می کنم که کاش سال آینده چند بازیکن دیگر ما هم در این لیست باشند. دو سال قبل که انتخاب شدم گفتم کاش از ایران باز هم نماینده داشتیم. خوشحالم امسال در کنار من، فرزانه توسلی هم در لیست ۱۰ گلر برتر جهان است. هدف ما اول کسب افتخار برای ورزش و جامعه ایران است بعد به فکر افتخارات شخصی هستیم. وقتی دنیا اینقدر به ما توجه می کند، یکجورهایی خستگی از تن مان در می رود.

از جیب هزینه می کنیم

به ضرس قاطع می گویم تمام زندگی ما فوتبال بازی کردن است. به خاطر همین از تمام کارهای شخصی زندگی مان افتاده ایم. اکثر بچه های تیم ملی تحصیل کرده هستند. ما مشکلات مالی داریم. شغل ما فوتبال است. شغل دیگری نداریم. این درآمدها با توجه به هزینه های بالا ما را ساپورت نمی کند. اگر کم و کاستی باشد باید از جیب خودمان هزینه کنیم. بازیکنان باشگاهی باید درآمد بیشتر داشته باشند و بیمه ورزشی شوند. فردا اگر اتفاقی بیفتد و مصدوم شویم، بهترین بازیکن هم باشیم به درد کسی نمی خوریم.

 

قراردادم ۲۰ میلیون است

من لیسانس تربیت بدنی داریم. امسال قراردادم با دانشگاه آزادی ۲۰ میلیون تومان است. باید از آقای دادکان، خانم شجاعی و همینطور شهرزاد مظفر تشکر کنم. دانشگاه آزاد باید الگوی همه باشد. مدیریتش بی نقص است. متاسفانه امسال در لیگ فوتسال بانوان مشکلات زیادی بوده. از ۱۲ تیم شرکت کننده ۴ تیم انصراف داده اند. باید باشگاهها از تیم های بانوان خود حمایت کنند.

 

تمام هزینه یک تیم اندازه قرارداد یک بازیکن

تمام پولی که خانم ها از فوتسال می گیرند، هزینه خورد و خوراک و رفت و آمدشان هم نمی شود. تمام پولی که هزینه یک تیم بانوان لیگ برتر می شود شاید نزدیک ۵۰۰ میلیون باشد، یعنی رقم دستمزد یک بازیکن لیگ برتر آقایان که شاید نیمکت نشین باشد. شما نمی دانید چه اتفاقاتی در لیگ ما می افتد. یک تیم زور می زند که یک اسپانسر دو میلیونی ردیف کند تا بتواند برای انجام بازی به شهر دیگری برود. برای کشوری که قهرمان آسیا شده، این اتفاق خوب نیست.

 

کار پرسپولیس جوانمردانه نبود

باشگاه پرسپولیس ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به من بدهکار بود. پول من را نمی داد. ۷ مدیرعامل عوض شد و هر بار به ما وعده و وعید می دادند. حتی کار به اینجا کشید که ۲۰ درصد از قراردادت را کم کن. ولی آقای کفاشیان لطف کرد و پول من را از منبع درآمدهای این باشگاه در سازمان لیگ داد. البته پول دیگر بازیکنان را هم دادند ولی باشگاه پرسپولیس تا فهمید فدراسیون پول ها را می دهد، به بازیکنان گفت بیائید توافق کنیم. مثلا بازیکنی بوده که ۱۰ میلیون طلب داشته، با او توافق کرده اند که ۴۰ درصد قراردادت را ببخش و بقیه پولت را بگیرد. این به نظرم کار غلطی است و یک رفتار ناجوانمردانه است. من درباره خودم حرف نمی زنم، درباره بچه هایی حرف می زنم که واقعا مشکل دارند.

 

در لیگ فوتسال هم ۴۰۰،۵۰۰ میلیون می گیرند

ما به اندازه آقایان تمرین می کنیم. به اندازه آنها زحمت می کشیم. توقع نداریم به اندازه آنها پول بگیریم ولی حداقل یک دستمزد مناسبی به ما بدهند. الان در لیگ فوتسال آقایان قراردادهای ۴۰۰، ۵۰۰ میلیون تومان است. همانطور که آقایان را ساپورت می کنند، خانم ها را هم ساپورت کنند. نمی گویم به اندازه آنها ولی تا یک اندازه ای. کارگر الان سالی ۱۰،۱۲ میلیون تومان دستمزد دارد. آنها هم حقوق کم می گیرند ولی بازیکنان نباید چنین دستمزدهای کمی داشته باشند.

 

بچه ها آرزو دارند دست خانواده شان را بگیرند

خدا را شکر پدر و مادرم بالای سرم هستند و من را ساپورت مالی می کنند. مشکل مالی ندارم. ولی بازیکنی داشتیم که خرج پدر و مادرش را می دهد. بازیکنی که از روستای بشاگرد می آید و قهرمان آسیا می شود، سختی هایی در زندگی اش دارد. آرزو دارد که مثل فوتبالیست های مرد، دست خانواده اش را بگیرد. تک تک ماها دوست داریم قدردان پدر و مادرمان باشیم. امیدوارم مسئولان ورزش و وزارت ورزش، به ما کمک کنند. وقتی آقای خامنه ای و همینطور رئیس جمهور بعد از قهرمانی ما در آسیا پیغام می دهند، در واقع پیغام تشکر از خانواده های ماست. بچه ها دوست دارند خانواده شان را کمک کنند. یک سکه و دو سکه واقعا از مشکل بچه ها و خانواده شان کم نمی کند.

از بچه های تیم ملی آقایان تشکر می کنم

بچه های تیم ملی فوتبال آقایان لطف دارند که به من می گویند مسی فوتبال. به خود سردار آزمون هم گفتم مسی کجا و من کجا؟ از آنها تشکر می کنم که به من اینقدر انگیزه می دهند. بیشتر تلاش می کنم تا بتوانم پیشرفت کنم. این یعنی دیده می شوم. دوست دارم برای کشورم و مردم کشور افتخار آفرینی کنم.

 

شانس آوردم کسی در خیابان من را نمی شناسد

من گفتم طرفدار پرسپولیسم و متاسفانه در اینستاگرام توهین هایی شد. علی کریمی که چهره محبوبی است با من در این باره صحبت کرد و خیلی روحیه داد. باید از ایشان تشکر کنم. اما خدا را شکر می کنم که کسی در خیابان من را نمی شناسد. راحت می روم و راحت می آیم. مشکلی هم پیش نمی آید. اگر من می گفتم طرفدار استقلال هستم، چه می شد؟ به هر حال هر آدمی یک تیم محبوبی در زندگی اش دارد. متاسفانه آن حرف ها در صفحه شخصی من زده شد و واقعا خوشحالم که حداقل من را در خیابان نمی شناختند که تو رویم آن حرف ها را بزنند!

 

سوسک و مارمولک ندیدم

آقای کفاشیان به نظرم به شوخی گفتند که سوسک و مارمولک ها را فرستادیم تا ترس خانم ها بریزد. متاسفانه یکسری بازیکن که به هر دلیلی خط خوردند، گفتند که در اردوی تیم ملی سوسک و مارمولک بوده است. این در شان بازیکن و تیم ملی نیست. شاید در سال های دورتر این اتفاق افتاده چون بازیکنان در خوابگاه بانوان و در جای دیگری می ماندند ولی الان ما در هتل المپیک اردو می زنیم و نه سوسکی هست و نه مارمولکی.

 

باید از کی روش حمایت شود

کارلوس کی روش خیلی مربی خوب و کارآمدی است. من در جایگاهی نیستم که راجع به کی روش بزرگ نظر بدهم. به عنوان یک هوادار می گویم او مربی خوبی است و باید مورد حمایت باشد. هیچکس به اندازه کی روش نمی توانست جوان های ما را در آسیا و جهان مطرح کند. آزمون، عزت اللهی و جهانبخش الان در فوتبال اروپا هستند. کسی آنها را به اندازه الان نمی شناخت. یا مهدی ترابی که چقدر پیشرفت کرده است. به نظر من او بهترین گزینه برای آینده فوتبال ایران است و نمی دانم چرا مورد حمایت قرار نمی گیرد.

 

تشکر از همه

راستش در این مصاحبه بغضم ترکید و مجبور شدم بعد از سال ها از مشکلات بچه ها بگویم. در پایان باید از خانواده ام تشکر کنم. الان به من افتخار می کنند. از تک تک همبازی هایم باید تشکر کنم. از خانم سلیمانی، محمودی و مربی بدنسازم خانم ایزدمهر باید تشکر کنم. همینطور از خانم ثمینی پور. از خانم مظفر بزرگ که واقعا همه از نظر اخلاقی و فنی او را می شناسند. ۱۰ سال افتخار شاگردی اش را داشته ام. باید از آقای دادکان، آقای کفاشیان و مدیرانی چون خانم شجاعی و عرب عامری هم تشکر کنم.