رئیس فیفا شوم از ایران حمایت می‌کنم + تصاویر

سفر هفته گذشته جیانی اینفانتینو به ایران که برای دیدار با مسئولان فدراسیون فوتبال و بازدید از آکادمی ملی فوتبال به کشورمان سفر کرده بود، حاشیه‌های زیادی در پی داشت. دبیرکل یوفا و نامزد انتخابات ریاست فیفا در این سفر جلسه‌ای با مدیران فدارسیون داشت و حاشیه‌هایش این بود که چرا کارلوس کی‌روش به این جلسه دعوت نشده است. او همچنین در بازدیدی از آکادمی ملی فوتبال با فعالیت‌های فدراسیون فوتبال در این زمینه آشنا شد. اینفانتینو در ادامه بازدیدی از ساختمان مرکز تخصصی پزشکی بین‌اللملی (ایفمارک) داشت که مجوز این مرکز از سوی فیفا صادر شده و جزو مراکزی است که باید زیر نظر فیفا باشد و از همین‌رو بازدید اینفانتینو که شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات فیفا دارد، می‌تواند به این مرکز کمک کند.

بازدید اینفانتینو از ساختمان ایفمارک هم حاشیه‌های زیادی به دنبال داشته است. پس از این اتفاقات افشین پیروانی مصاحبه‌ای انجام داد و گفت: «جلسه با اینفانتینو جای دکتر و بازاریاب نبوده و من به همراه کی‌روش باید در این جلسه حاضر می‌شدیم». این صحبت‌های مدیر ورزشی تیم ملی در ادامه تنش‌ها را بیشتر کرد تا در نهایت مصاحبه‌های تند و آتشین کی‌روش از راه برسد.

کی‌روش که روز گذشته (شنبه) در فدراسیون فوتبال حاضر شده بود و به نوعی از عدم دعوتش به جلسه با اینفانتینو ناراحت و عصبانی بود، در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه اینفانتینو در مصاحبه اختصاصی با رسانه وی اعلام کرده نشستی که برگزار شد بین او و کفاشیان بوده و نیازی به حضور کی‌روش نبوده است، تأکید کرد: «این صحبت‌ها را خودتان باور می‌کنید؟ شما چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کنید که حاشیه درست می‌شود. من از صحبت‌های خنده‌دار شما تشکر می‌کنم!» این صحبت‌های سرمربی تیم ملی در حالی مطرح می‌شود که دبیرکل یوفا برای برگزاری جلسه با کادرفنی و مدیریتی تیم ملی فوتبال ایران به کشورمان سفر نکرده بود، اینفانتینو آمده بود تا برای حضورش در فیفا نظر مدیران فوتبال ایران را به خودش جلب کند.

شاید جالب باشد که بدانید در سفر چند ساعته اینفانتینو به ایران چه اتفاقاتی افتاد و چه گذشت و بازدید پر سر و صدای او از ساختمان ایفمارک به چه شکل بوده است. دبیرکل یوفا پس از جلسه با مدیران فوتبال ایران بازدیدی از آکادمی داشت که شرایط این آکادمی را به لحاظ فضای کافی و امکانات بسیار مناسب توصیف کرد. دبیرکل یوفا و نامزد انتخابات ریاست فیفا که از فضای موجود در آکادمی شگفت زده شده بود، در خصوص بخش‌های مختلف آکادمی با مدیران فدراسیون صحبت کرد. وی حتی امکانات موجود در آکادمی را در دنیا بسیار نادر دانست و اعلام کرد کمتر کشوری چنین امکاناتی دارد.

پیش از این بازدید هم صحبت‌های بسیار خوب و مثبتی بین علی کفاشیان و جیانی اینفانتینو صورت گرفت. صحبت‌هایی که تا حدود زیادی نظر رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان را تغییر داده و ممکن است در تاریخ 26 فوریه 2016 (7 اسفندماه 94) رأی ایران در انتخابات فیفا اینفانتینو باشد.

اینفانتینو در بازدید خود از آکادمی، وارد ساختمان قدیمی شد که مرکز پزشکی و دفتر کار سرمربی تیم ملی فوتبال است. هنگام بازدید او از ساختمان قدیمی ورزشکاران ملی‌پوش هندبال، کاراته و چند رشته دیگر در حال بازتوانی پس از مصدومیت خود بودند که این موضوع برای اینفانتینو هم جالب بود. دبیرکل یوفا به مسئولان پزشکی آکادمی گفت: «این هم از جذابیت‌های فوتبال است که ورزشکاران دیگر رشته‌ها نیز از امکانات فوتبالی‌ها استفاده می‌کنند». البته در این خصوص به اینفانتینو توضیحات لازم داده شد که به دلیل امکانات مناسبی که در مرکز پزشکی وجود دارد، دیگر ورزشکاران هم به این مرکز می‌روند.

وی در بازدید خود از مرکز تخصصی پزشکی در خصوص تمرینات «+FIFA 11» هم با دکتر زهره هراتیان گفت‌وگو کرد. اینفانتینو در این بخش از بازدید خود به حضور پرفسور جیری ولژاک در فیفا اشاره کرد که نقش اساسی در توسعه تمرینات «+FIFA 11» داشته و او را یکی از قوی‌ترین پزشکان متخصص فوتبال دانست.

نامزد انتخابات ریاست فیفا در سفر یک روزه خود به ایران، بازدیدی هم از مرکز تخصصی پزشکی بین‌اللملی (ایفمارک) داشت که در آکادمی ساخته شده است. وی پیش از وارد شدن به این ساختمان و قبل از اینکه متوجه شود در این آکادمی یکی از مراکز ایفمارک ساخته شده است، با خوشحالی اعلام کرد که این ساختمان شباهت زیادی به ساختمان‌های فیفا دارد. اینفانتینو از ساختمانی که قرار است سالن بدنسازی شود بازدید کرد و این سالن را کاملاً شبیه سالن‌های اروپایی دانست.

اینفانتینو استخر و سونا، حوضچه‌های بازتوانی جسمانی و... را از نزدیک دید و سپس نقشه ساختمان‌های ایفمارک در سراسر دنیا را بازدید کرد. وی پس از اینکه متوجه شد 80 درصد ساختمان‌های ایفمارک در اروپا قرار دارند و در منطقه آسیای مرکزی مجوز احداث اولین ساختمان به ایران داده شده است، به زهره هراتیان، رئیس ایفمارک ایران بابت دریافت این مجوز تبریک گفت.

دبیرکل یوفا و نامزد انتخابات ریاست فیفا پس از گرفتن عکس یادگاری با لوگوی ایفمارک به همراه رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان و رئیس ایفمارک ایران، ابراز امیدواری کرد که این پروژه به سرانجام برسد و گفت: «اگر رئیس فیفا شوم، از ایفمارک ایران حمایت خواهم کرد».

اینفانتینو پس از بازدیدی که از آکادمی ملی فوتبال داشت در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره حضورش در ایران و ارزیابی‌اش از شرایط کشورمان اظهار داشت: «وقتی آکادمی فوتبال ایران که شامل مدیاسنتر، زمین‌های مختلف، امکانات پزشکی و دیگر امکانات بود را دیدم به این نتیجه رسیدم که ایران پیشرفت زیادی در فوتبال خواهد داشت، چرا که کشورهای زیادی نیستند که این امکانات را دارند و کشورهای کمی هم هستند که چنین امکاناتی را برای فوتبال‌شان فراهم می‌کنند. باید به رئیس فدراسیون فوتبال ایران به خاطر تمام کارهایی که انجام داده تبریک بگویم».

صحبت‌های نامزد انتخابات فیفا گویا به دل علی کفاشیان هم نشسته است. رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان که پیش از این در گفت‌وگو با تسنیم قاطعانه اعلام کرده بود به شیخ سلمان رأی می‌دهد، پس از حضور اینفانتینو در ایران در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم در این خصوص گفت: «ما می‌خواستیم به شیخ سلمان رأی بدهیم، اما اکنون چنین تصمیم قاطعانه‌ای نداریم. بالاخره اینفانتینو هم گزینه مناسبی است و باید ببینم او چه شرایطی خواهد داشت و برنامه‌هایش به چه شکل است».

کفاشیان ادامه داد: «مطمئناً رأی ما در انتخابات فیفا به کسی خواهد بود که بتواند به فوتبال دنیا کمک کند و در ضمن بتوانیم با او برای فوتبال ایران هم تعاملاتی داشته باشیم».

حالا چهار روز از سفر اینفانتینو به ایران گذشته و حاشیه‌ها بیشتر و بیشتر شده است. به جای اینکه از این سفر خروجی مثبتی داشته باشیم و همه خوشحال باشند، دعوا و جنگ‌های لفظی بالا گرفته است. علی کفاشیان هم که مقابل این درگیری‌ها واکنشی نشان نمی‌دهد، اما آنچه مهم به نظر می‌رسد موضع ایران در انتخابات فیفاست که 12 روز دیگر در سوئیس برگزار خواهد شد.

دعوا و درگیری‌ها، استعفای کی‌روش و صحبت‌های حاشیه‌ای به پایان می‌رسد، کی‌روش هم یا می‌ماند یا رفتنی است، اما اینکه ما از سفر اینفانتینو و انتخاب احتمالی‌اش به عنوان رئیس فیفا چه امتیازاتی بگیریم، اهمیت بیشتری دارد تا بتوانیم به کمک فیفا به آینده فوتبال کشورمان کمک کنیم. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقات مثبتی که در بازدید اینفانتینو افتاده و جلسه خوبی که او با علی کفاشیان داشته است، نظر رئیس فدراسیون فوتبال ایران هم تا حدود زیادی تغییر کرده، اما بازهم مشخص نیست او در انتخابات فیفا به چه کسی رأی خواهد داد؛ اینفانتینو یا شیخ‌سلمان و یا شاید شخصی دیگر.