قرار است مجمع عمومی فوق‌‌‌العاده انتخاباتی فیفا که در تاریخ ۲۶ فوریه معادل با ۷ اسفندماه برگزار خواهد شد، به این پیشنهاد رسیدگی و در نهایت تصمیم‌گیری کند. با توجه به خواست فیفا برای سازماندهی بهتر و کسب اعتماد عمومی و حضور فعال‌تر فدراسیون‌های عضو در روند تصمیم‌گیری و مشارکت بیشتر، احتمال تصویب این طرح بسیار زیاد است.

اما اگر این تصمیم به تصویب فیفا برسد، در کدام جام جهانی‌ اجرا می‌شود؟ مسلماً این تصمیم به جام جهانی‌ ۲۰۱۸ روسیه نمی‌رسد اما در صورتی که قطر قبول کند، در جام جهانی‌ ۲۰۲۲ اعمال خواهد شد. البته قطر باید قبول کند که زیرساخت‌ها و ورزشگاه‌های مورد نیاز را تأمین خواهد کرد.

در هر حال آن‌طور که خبر آمده، در جام جهانی‌ ۴۰ تیمه، تیم‌ها در ۸ گروه ۵ تیمی رقابت می‌کنند و از هر گروه دو تیم بالا می‌رود و رقابت فشرده‌تر و حساس‌تر هم می‌شود. البته ۳۸ تیم در قاره‌ها به صورت مستقیم صعود می‌کنند که به علاوه میزبان و یک تیم که به صورت پلی‌‌آف به جام جهانی‌ صعود می‌کند، ۴۰ تیم حاضر در جام جهانی‌ را تشکیل می‌دهند. البته فرآیند معرفی یک تیم در پلی‌‌آف، از سوی فیفا اعلام خواهد شد.

نحوه سهمیه‌بندی تیم‌ها در قاره‌های مختلف، به این صورت است که تعداد تیم‌های اروپایی ثابت مانده اما قاره‌های مختلف با افزایش سهمیه مواجه شده‌اند، به این ترتیب که از قاره آسیا، ۶ تیم، قاره آفریقا ۷ تیم، آمریکای‌جنوبی ۵ تیم، آمریکای‌شمالی و کونکاکاف ۵ تیم، اقیانوسیه یک تیم، میزبان یک تیم و قاره اروپا ۱۴ تیم تعداد سهمیه‌های قاره‌ها در جام جهانی‌ هستند.

به نظر می‌رسد افزایش سهمیه در جام جهانی‌ مصوبه‌ای است که به راحتی تصویب شود و مشکلی برای عدم تصویب نداشته باشد اما اینکه در کدام جام جهانی‌ این سهمیه‌بندی اجرا شود هم نکته مهمی است. اگر قطر قبول کند که در جام جهانی‌ ۲۰۲۲، ۴۰ تیم حاضر باشند، آن‌وقت شانس حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی‌ ۲۰۲۲ افزایش خواهد یافت و می‌شود امیدوار بود که از همان دوره، ایران هر دوره در جام جهانی‌ حاضر باشد.

البته برخی عقیده دارند که این مصوبه از جام جهانی‌ ۲۰۲۶ اجرا خواهد شد. ضمن اینکه اینفانتینو در سفرش به تهران هم اعلام کرده بود جام جهانی‌ باید با ۴۰ تیم برگزار شود و این یکی از شعارهای انتخاباتی اینفانتینو هم هست.