این اتفاق تلخ باعث شد یکی از بهترین استقلال‌های دو دهه گذشته به دلایل غیرفنی از حضور در آسیا محروم شود آخرش هم معلوم نشد مقصر آن ماجرا دقیقاً چه کسی بود؟! همه متهم‌ها هم در این سال‌ها صد بار در باشگاه استقلال، پست و سمت گرفتند و انگار نه انگار!» اما در قصه حذف استقلال اتفاقات جالبی رقم خورد و نقل قول‌هایی منتشر شد که حالا بعد از گذشت سال‌ها، شنیدن آنها شما را به عمق فاجعه می‌برد.

چند روز قبل از حذف استقلال از آسیا و با هشدار مسئولان فدراسیون، رئیس وقت سازمان فوتبال استقلال در مصاحبه‌ای گفت: «اگر دیر کردیم، فوقش جریمه‌‌اش را می‌دهیم.»

روز 22 بهمن 85 استقلال باید لیست خود را به دست AFC می‌رساند ولی این کار را نکرد تا کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی اعلام کند طبق بند 30 ماده F به طور اتوماتیک از رقابت‌ها کنار گذاشته می‌شود.

بعد از حذف استقلال خبری عجیب منتشر شد؛ اینکه یکی از ایرانی‌ها از AFC با یکی از مسئولان استقلال تماس گرفته که لیست چه شد؟ او هم گفته است: «فعلاً گرفتاریم و نمی‌توانیم بفرستیم!»

استقلالی‌ها در تلاش بودند تا جاسم کرار عراقی را وارد لیست کنند به همین خاطر لیست را نگه داشتند و این نگه داشتن آنقدر طول کشید که به قیمت حذف استقلال از لیگ قهرمانان تمام شد.

مقداد نجف‌نژاد، مدیرعامل وقت استقلال، در مصاحبه‌ای جنجالی گفت: «ما در مهلت قانونی لیست را ارائه دادیم. تمام مستندات نیز در این رابطه موجود است اما این موضوع که شاید پس از آن ارسال ما با تأخیر انجام شده، دیگر به ما مربوط نمی‌شود. اگر محرومیت ما درست نشود، AFC باید پاسخگو باشد چون ما تمام کارها را به صورت قانونی انجام دادیم!»

رئیس وقت سازمان فوتبال استقلال در آن روزها مصاحبه‌ای کرد و گفت: «باشگاه استقلال فهرست خود را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کرده اما شاید این فهرست در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا گم شده است.» او ادامه داد: «باشگاه استقلال در زمان لازم این کار را انجام داده و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.»

صمد مرفاوی، سرمربی وقت استقلال، در مصاحبه‌ای عجیب گفت از هیچ چیز خبر ندارد: «در مورد حذف تیم استقلال از جام باشگاه‌های آسیا چیزی نشنیده‌ام و خبر چندانی هم ندارم. بیشتر حواس و تمرکز من روی بازی با فولاد بود! هنوز هیچ چیز مشخص نیست. فقط شما خبرنگاران حذف استقلال را جدی گرفته‌اید! به این سادگی نیست. ما هم حرف‌هایی برای گفتن داریم و تحقیق خواهیم کرد.»

مقداد نجف‌نژاد، مدیرعامل وقت استقلال، در ادامه مصاحبه‌های جالبش، در مصاحبه‌ای دیگر گفت: «ما اسامی بازیکنان را طبق قوانین فیفا- منظورش AFC بود- فرستاده‌ایم؛ حالا شاید چون با پست عادی ارسال شده، به دست‌شان نرسیده است!»

یکی از اعضای کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون با رد ادعای استقلالی‌ها که گفته بودند فدراسیون مقصر است، گفت: «استقلالی‌ها با 4 روز تأخیر مدارک را دادند و این غیرممکن است که لیست این تیم در AFC گم شده باشد.»

صفایی‌فراهانی، رئیس وقت کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال، در واکنش به این اتفاقات و در جواب استقلالی‌ها که از او کمک خواسته بودند، گفت: «مگر مى‌توان‌ به‌ آنها گفت‌ استقلال‌ تخلف‌ کرده‌ است‌ و با پارتى‌بازى‌ از این‌ تخلف‌ چشم‌پوشى‌ کنید؟! این‌ اصلاً امکان‌ ندارد. اگر حق‌ استقلال‌ ضایع‌ شده‌ باشد، مى‌توان‌ از آن‌ دفاع‌ کرد، به‌ غیر از آن‌ نه.»

باشگاه استقلال مدرکی از پست ارائه داد که نشان می‌داد روز 21 بهمن با پست عادی(!) لیست را برای کنفدراسیون فوتبال آسیا فرستادند!

کنفدراسیون فوتبال آسیا در واکنش به پست اسامی به مقر این کنفدراسیون واکنشی صریح نشان داد و اعلام کرد: «دنیاى‌ امروز عصر ارتباطات‌ و تکنولوژى‌ است‌ و استقلالی‌ها مى‌توانستند حداقل‌ از فاکس‌ یا ایمیل‌ استفاده‌ کنند!»

در این ‌گیر و دار، هواداران استقلال در تجمعی اعتراض‌آمیز مقابل دفتر باشگاه، از مدیرعامل وقت خواستند تا مقصر اصلی را به آنها معرفی کند.

استقلالی‌ها در واکنشی عجیب در آن روزها اعلام کردند حکم AFC جنبه اجرایی ندارد و باید تا زمان صدور حکم نهایی منتظر ماند!