رونمایی از گاف کی روش

با این حال اعتراض‌های تند سرمربی تیم ملی به عملکرد زهره هراتیان باعث شده زیاد درباره این مرکز در رسانه‌ها خبر منتشر شود. اما خبر نگران‌کننده در داستان اختلافات این است که عربستان و امارات رایزنی‌های لازم را با کمیته پزشکی فیفا در روزهای اخیر انجام داده‌اند تا امتیاز این طرح از ایران سلب و به آنها واگذار شود. اتفاقی که ماحصل جو رسانه‌ای شدید به وجود آمده علیه پروژه بین‌المللی ایفمارک در ایران است که کارلوس‌ کی‌روش آن را آغاز کرد و بعضی رسانه‌های حامی این مربی به آن دامن زدند. این قضیه از سوی برخی مسوولان فیفا طبق شنیده‌ها به اطلاع مدیران فدراسیون فوتبال هم رسیده و کمیته پزشکی فیفا اعلام کرده به دنبال دریافت بعضی گزارش‌ها درباره عدم وجود امنیت در ایران و بروز اختلافات، در جلسه آینده خود درباره فعالیت این مرکز در ایران تصمیم‌گیری جدیدی خواهد داشت. اما داستان ایفمارک از کجا شروع و چرا به اینجا کشیده شد؟

    

در سال ٢٠١١ فیفا دوره آموزشی فوتورو سه پزشکی را در ریاض عربستان برگزار کرد. تاکید فیفا در آن مقطع در نامه به فدراسیون‌های ورزشی این بود که فدراسیون‌های عضو حتما پزشک‌های خانم به این دوره آموزشی اعزام کنند. در آن زمان زهره هراتیان رزیدنت سال اول رشته پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران بود، که از سوی فدراسیون فوتبال برای شرکت در کلاس تربیت مدرس فیفا به ریاض عربستان رفت. در آن مقطع با اینکه فیفا اصرار داشت یک خانم حتما از هر فدراسیون در این دوره حضور داشته باشد، فقط فدراسیون فوتبال ایران و یمن پزشک خانم به کلاس‌ معرفی کرده بودند. این کلاس‌های آموزشی در اصل زمینه ساز آشنایی و همکاری نماینده پزشکی ایران با پرفسور ولژاک از مسوولان مرکز پزشکی فیفا بود، تا جایی که پروفسور ولژاک رسما از زهره هراتیان در روز دوم برگزاری کلاس‌ دعوت به عمل آورد تا به عنوان پزشک برای فیفا کار کند. به این ترتیب قدم اول موفقیت‌های پزشکی برای فوتبال ایران، کسب این کرسی بسیار مهم بین‌المللی بود که رسانه‌ها و مسوولان داخلی هیچ‌وقت توجه ویژه‌ای به آن نداشتند. البته علی کفاشیان با تمام انتقاداتی که به مدیریت او در فدراسیون فوتبال وارد است، حمایت‌های زیادی از زهره هراتیان، نماینده پزشکی فوتبال ایران انجام داد و در تمام این‌ سال‌ها همه‌گونه حمایت لازم را از این پزشک برای به نتیجه رسیدن برنامه‌های مختلف داشته است.

    

بعد از موفقیت در انجام امور اولیه طبق آنچه مورد نظر فدراسیون جهانی فوتبال بود قرار شد که فیفا در ١١ سپتامبر ٢٠١٥ تصمیم خود را درباره ایران، امارات و روسیه اعلام کند. در تمام این مدت علی کفاشیان و زهره هراتیان از تمام لابی‌ها و ارتباطات خود استفاده کردند تا مجوز این مرکز پزشکی ارزشمند به ایران برسد و این اتفاق با نامه رسمی فیفا به فدراسیون فوتبال بالاخره رخ داد. البته ایفمارک هیچ‌وقت در تمام این مدت جذابیت خبری برای مردم و رسانه‌ها به دنبال خود نداشت. اما حقیقت این است که دستاوردی بزرگ برای کشور و فوتبال ایران به حساب می‌آید. نکته قابل تامل هم این است که فیفا برای آغاز به فعالیت این مرکز پزشکی معادل ٥٠٠ هزار دلار تجهیزات پزشکی آلمانی در اختیار ایران قرار خواهد داد. لیست تجهیزات مورد نیاز ایفمارک هم اخیرا به فیفا ارسال شده و قرار است در ماه مارس میلادی این تجهیزات در اختیار ایفمارک ایران قرار بگیرد. البته اگر حواشی اخیر به وجود آمده در فوتبال ایران تمام این‌تلاش‌‌های چندین ساله و موفقیت‌های به دست آمده را نقش بر آب نکند.

    

صحبت‌های اخیر کارلوس کی‌روش درباره ساختمان مرکز پزشکی ورزشی فیفا در ایران حرف و حدیث‌های بسیار زیادی در محافل ورزشی به راه انداخته است. این مربی توسط مسوولان ایفمارک برای افتتاح رسمی‌ آن دعوت شد. اما کی‌روش چندی پیش در مصاحبه‌ای به این دعوت پاسخی تند داد و گفت: «ایشان کی هست که بخواهد مرا دعوت کند. بنده باید ایشان را دعوت کنم. ما چهار سال زحمت کشیدیم ولی ایشان در چند ماه گذشته سوءاستفاده کرد از شرایطی که ایجاد شد. هراتیان فقط قسمتی از پزشکی کلینیک است. ما چهار سال زحمت کشیدیم و ما باید ایشان را دعوت کنیم. بازیکنان، مهندسان و مسوولان فوتبال ایران از بدو ورودم در چهار سال پیش با طراحی ساختمان آکادمی فوتبال در ارتباط بودند. این مرکز قرار بود در سطح جهانی باشد که تمام باشگاه‌ها و تیم‌های ملی بزرگ برای ارتقای سطح بازیکنان خود از آنها استفاده کنند. این مرکز قرار بود میراثی از من برای فوتبال ایران باشد که مانند فرزندم می‌خواستم آن را بزرگ کنم. این خانم پزشک در ساخت مرکز دخالت و از موقعیت سوءاستفاده کرد. یک روز به خودش هم گفتم خواهش می‌کنم این کار را نکنید. امروز یکی از میراث هایم را از دست دادم. شاید این کار به خاطر منافع پزشکی یا کلینیکی آن افراد به این صورت درآمد. بزرگانی مثل علی کریمی و جواد نکونام شاهد ساخت این مرکز تمرینی بودند. مرکز تخصصی تیم ملی را تجارتخانه کرده‌اند. این منافع مالی خصوصی به جیب چه کسی می‌رود؟» کی‌روش در شرایطی این صحبت‌ها را مطرح کرد که تمام نامه‌نگاری‌ها با فیفا و امور مربوط به راه‌اندازی ایفمارک در فوتبال ایران با امضا و نامه‌نگاری شخص علی کفاشیان انجام شده است. با این حال سرمربی تیم ملی چنین واکنش تندی علیه طرح مرکز پزشکی فیفا در ایران داشت. اتفاقی که احتمال دارد تبعات بدی برای فوتبال ایران به همراه داشته باشد. قضیه اما وقتی برای فوتبال ایران جدی می‌شود که خبر رسیده عربستان به صورت رسمی خواهان پس گیری انحصار فعالیت مرکز پزشکی فیفا از ایران شده و درخواست داده که این مرکز در ریاض دایر شود. اتفاقی که اگر رخ دهد، بزرگ‌ترین فاجعه فوتبال ایران بعد از ناکامی‌های متعدد خواهد بود.