تیم فوتبال پرسپولیس عصر روز پنجشنبه در حالی که می‌توانست با 3 امتیاز میدان مسابقه با سایپا را ترک کند اما در کمتر از 5 دقیقه تا پایان بازی همه چیز خراب شد تا سرخ‌پوشان نتوانند پس از 51 هفته بالاتر از استقلال در جدول رده‌بندی قرار بگیرند. این اتفاق حالا برانکو و شاگردانش را در معرض انتقاداتی قرار داده که بد نیست مرد کروات نگاهی به آنها داشته باشد.

پرسپولیس مقابل سایپا نتوانست برنده شود دقیقا مثل دیدار با ذوب‌آهن در اصفهان. وجه اشتراک هر دو بازی باز شدن دروازه پرسپولیس در آخرین دقایق است و اینکه پرسپولیس نتوانست با سه امتیاز از زمین بیرون بیاید.

این موضوع 3 مسئله را در ذهن تداعی می‌کند؛ اول اینکه شاید پرسپولیسی‌ها از نظر بدنی در دقایق پایانی کم می‌آورند؛ دوم اینکه سرخ‌پوشان نمی‌توانند تمرکز خود را تا آخرین لحظه بازی حفظ کنند و موضوع سوم هم رعایت اصول دفاعی دقیق تا آخرین لحظه و البته ضعف در خط دروازه این تیم است. به نظر می‌رسد یکی از این دلایل باعث می‌شود تا شاگردان برانکو در چند بازی در آخرین لحظات سه امتیاز کامل را از دست بدهند.

اینکه بگوییم پرسپولیسی‌ها از نظر در دقایق پایانی کم می‌آورند شاید خیلی دلیل منطقی نباشد چرا که در برخی دیدارها سرخ‌پوشان در آخرین دقایق بازی از شکست گریخته و یا برنده شده‌اند پس شاید این دلیل خیلی منطقی نباشد. موضوع دیگر عدم حفظ تمرکز سرخ‌پوشان تا آخرین دقیقه بازی است. بازیکنان پرسپولیس در چند دیدار در آخرین لحظات گل خوردند و این موضوع می‌طلبد تا مربیان این تیم بر روی مسائل روحی روانی بازیکنان هم کار کنند چرا که فوتبال در دوره فعلی هم حتی بیش از 90 دقیقه است و بازیکنان باید تا آخرین ثانیه که توپ در جریان است، تمرکز خود را حفظ کنند. این دقیقا همان مسئله‌ای است که باعث شده تا شاگردان برانکو در برخی از دیدارها در آخرین لحظه دروازه خود را باز شده ببینند.

موضوع دیگر اما به رعایت اصول دفاعی در بازی‌های پرسپولیس برمی‌گردد که در اینجا منظور فقط بازیکنان خط دفاعی نیست بلکه حفظ صحیح اصول دفاعی در تیم پرسپولیس است. انتقادی که برانکو در این زمینه می‌توان وارد داشت این است که در حالی که 21 هفته از لیگ برتر گذشته اما او هنوز نتوانسته به ترکیب کاملی از خط دفاعی‌اش دست پیدا کند به طوری که این خط دفاعی هر دو سه بازی تغییر می‌کند و شاید بتوان گفت به جز هفته‌های ابتدایی لیگ تنها محسن بنگر ثابت‌ترین مدافع پرسپولیس بوده و سایر بازیکنان بارها دستخوش تغییرات شده‌اند. همین مسئله باعث عدم هماهنگی بازیکنان دفاعی پرسپولیس در بازی‌های این تیم شده به نحوی که می‌بینیم این تیم با وجود اینکه در تمام بازی‌های امسالش گلزنی کرده اما نتوانسته کلین‌شیت‌های مناسبی برای تیمی در حد مدعی قهرمانی داشته باشد.

دیگر ضعف پرسپولیس درون دروازه است. این تیم در لیگ برتر امسال نتوانسته دروازه‌اش را به نقطه قوت تبدیل کند. ایمان صادقی در ابتدای فصل، سوشا مکانی در میانه فصل و حالا الکساندر لوبانف تا اینجای لیگ نتوانستند هواداران پرسپولیس را از داشتن دروازه‌بانی مطمئن امیدوار کنند. آن‌هم در حالی که خط دفاعی و دروازه‌بان می‌تواند نقطه قوت هر تیمی باشد. با شروع نیم‌فصل دوم لیگ برتر پرسپولیس دو گل از پدیده، دو گل از سپاهان، دو گل از ذوب‌آهن و یک گل از سایپا خورده و این در حالی است که این تیم دو گل هم از سایپا در جام شهدا و یک گل از صبای قم در این مسابقات خورده است. این نشان می‌دهد که برانکو باید فکری جدی برای خط دروازه‌اش داشته باشد چرا که تیمی که قصد قهرمانی دارد باید کم گل بخورد. لوبانف تا اینجا با اضافه وزن‌هایش نشان داده برای حراست از دروازه پرسپولیس کمی چاق است و باید در مدت زمان معینی هر چه زودتر خود را به سطح یک دروازه‌بان خوب برساند.

موضوع دیگر اشتباهات برانکو در تعویض‌هاست. او دقیقا همان اشتباهی را در بازی با سایپا انجام داد که در بازی با ذو‌ب‌آهن پیشتر کرده بود. اینکه بازیکنانی دفاعی به جای مهاجمان به زمین بیایند فرصت دادن به تیم حریف برای حملات بیشتر است چرا که خیال آنها از خط حمله سرخپوشان که خالی از مهاجم شده راحت می‌شوند و برانکو این فرصت را به تیم حریف می‌دهد که خیمه سنگین‌تری روی دروازه سرخ‌پوشان بزند. شاید اگر به جای بازیکنان دفاعی در بازی با سایپا و حتی ذوب‌آهن بازیکن پا به توپی مثل میلاد کمندانی به بازی می‌آمد و با استفاده از تکنیک این بازیکن بیشتر به حفظ توپ مشغول می‌شدند سایپایی‌ها اینقدر نمی‌توانستند روز دروازه سرخ‌پوشان حمله طراحی کنند. هر چند که باز هم باید عنوان کرد نمی‌توان از اشتباهات فردی بازیکنان در زمین بازی تفاوت گذاشت.

مسئله دیگر که شاید برانکو باید در آن تجدید نظر کند به عدم مشورت‌پذیری او بر روی نیمکت برمی‌گردد. افرادی که روی نیمکت پرسپولیس هستند عنوان می‌کنند این مربی کروات برای تعویض‌ها اصولا اهل مشورت کردن با سایر مربیان نیست که تا اینجا هم این اشتباه محرز شده است. شاید استفاده از تدابیر فردی مانند کریم باقری که خود سال‌ها در رده اول فوتبال ایران بازی کرده، بتواند گره‌ای از مشکلات سرخ‌پوشان حداقل در زمان تعویض باز کند. پرسپولیس با برد روز گذشته استقلال مقابل گسترش‌فولاد فاصله‌اش با صدر جدول باز هم 4 امتیاز شد و این در حالی است که سرخ‌پوشان بازی‌های سختی تا پایان لیگ دارند و در صورت ادامه این روند شاید شاگردان برانکو باز هم دست‌شان از گرفتن جام و حتی گرفتن سهمیه آسیایی خالی بماند.