5سال کی‌روش یک درخواست دارد، زمین تمرین!

پژمان منتظری یکی از خاص‌ترین بازیکنان فوتبال ایران است؛ بازیکنی بی حاشیه و البته کم مصاحبه. در یک دهه‌ای که حدودا از فوتبال حرفه‌ای منتظری می‌گذرد،‌کمتر پیش آمده که این بازیکن با رسانه‌ها گفت‌وگو کند اما اتفاقات اخیر فوتبال ایران و شرایط وخیم تیم ملی باعث شده که این بار این مدافع ملی‌پوش به مصاحبه تمایل نشان دهد. منتظری در گفت‌وگو با ورزش سه از شرایط این روزهای فوتبال ایران گفت و اتفاقاتی که در چند هفته اخیر به سوژه اول رسانه‌های ایرانی تبدیل شده بود.

 

* برای شروع فکر می کنیم، سوال به جایی است که از ظهور پدیده جدیدی در فوتبال دنیا به نام چین آغاز کنیم؛ کشوری که در همه رده های ملی به تیمهای ایرانی می بازد اما مسوولان ورزشی این کشور متوجه اهمیت فوتبال شده اند و هزینه های سرسام آوری در این چند وقت کرده اند تا فوتبالشان پیشرفت کند. این سوال شاید از این زاویه مهم باشد که می بینیم، مثلا وقتی یک هزارم این خرج در ایران انجام می شود، صدای همه در می آید.

 

-دقیقا همینطور است. فکر می کنم به غیر از لاوتزی که اخیرا به لیگ چین اضافه شده، فوتبال این کشور برای سه، چهار بازیکن نزدیک به 211 میلیون یورو هزینه کرده است. البته ما فکر می کنیم این پول زیاد است چون آنها با برنامه ریزی که انجام می دهند می توانند 10 برابر این پول را در بیاورند اما از آنجا که ما فقط نوک دماغمان را می بینیم و نهایتا برای یک هفته آینده برنامه ریزی می کنیم، در این وضعیت گرفتار شده ایم. کاری کرده‌اند که همه از فوتبال زده شوند، درست بر عکس همه دنیا. شرایطی را به وجود آورده اند که تماشاگران از ورزشگاهها فراری شوند و در این بین، خود ما فوتبالیها هم متاسفانه به روندی که برای زدن فوتبال و نگاه ضد فوتبالی وجود دارد، کمک کرده ایم.

 

*یعنی خود فوتبالیها هم در به وجود آمدن این ذهنیت "ضد فوتبالی" نقش دارند؟

 

-متاسفانه همینطور است. اگر ریشه یابی کنید به حرف من می‌رسید. مثلا می‌بینید که از درون خود فوتبال انتقاد می کنند که چرا رقم قرارداد کی‌روش زیاد است. اولا که برای داشتن مربی بزرگی چون کی‌روش، این رقم به هیچ وجه زیاد نیست، ضمن اینکه در هیچ جای دنیا نمی گویند که یک مربی چرا انقدر پول می گیرد، بلکه می گویند کارآیی یک مربی چه بوده است. شما کارآیی کی‌روش را بررسی کنید. برای فوتبال ما که اصلا سطح سرمایه گذاری انجام گرفته قابل مقایسه با کشورهای همسایه اش نیست، صعود به جام جهانی مثل قهرمانی در جام جهانی است و این قهرمانی در جام جهانی برای ما با کی‌روش رقم خورد.

 

*ولی خب همیشه انتقاد هست.

 

ایرادی ندارد، انتقاد همیشه خوب است اما من از کسانی که دیدشان به کی‌روش منفی است، می خواهم فقط یک هفته در کنار تیم ملی حاضر شوند. مطمئن باشند که بعد از یک هفته خودشان طرفدار و عاشق کی‌روش می شوند. متاسفانه بعضیها می گویند که بازیکنان تیم ملی چرا از کی‌روش حمایت می کنند اما دلیلش این است که ما به این باور رسیده‌ایم کی‌روش از همه چیزش برای تیم ملی و بازیکنان می‌زند. او سلامتی خودش را برای تیم ملی ایران به خاطر انداخته و برای دفاع و حفاظت از تیم ملی همه کار می‌کند و مجبور است با همه کلنجار بزند؛ باید این را همه متوجه شویم. همه این کارها را می کند تا تیم ملی و بازیکنان در آسایش باشند. می‌خواهم یک سوال بپرسم. مثلا او به چه دلیلی برای زمین تمرین انقدر جوش می زند؟ اگر او بی خیال بود و به تیم ملی تعصب نداشت، می‌توانست روی همین چمن کمپ تمرین یک ساعته‌ای را برگزار کند و پولش را بگیرد اما چون تفکراتش حرفه ای است، نمی تواند بی خیال از کنار این موضوع عبور کند. ضمن اینکه به خدا داشتن یک زمین تمرین خوب و معمولی خواسته خیلی زیادی نیست. اولین ابزار یک مربی همین زمین تمرین است. به خدا این اتفاقاتی که در فوتبال ما می‌افتد، مسخره و خنده دار است. تیمهای

 

*فکر می کنی کی این مشکلات حل می شود؟

 

خودتان می دانید من زیاد اهل مصاحبه نیستم اما وقتی فهمیدم که کی‌روش استعفا داده ناراحت شدم. واقعا اگر با این استعفا موافقت شود به عقب می‌رویم. تنها کسی هم که ضرر می کند فوتبال ایران و بازیکنان ایرانی هستند. کی‌روش 5 سال است که مدام دارد، می گوید "زمین تمرین" اما باز هم مشکل همانی است که از ابتدا وجود داشت. او چیز جدیدی نمی‌خواهد و برای خودش هم نمی‌خواهد، چیزی به پرتغال ببرد. متاسفانه بعد از 5 سال هیچ چیز عوض نشده و من به شخصه امیدوار نیستم که در این دو، سه سال باز هم اتفاق جدیدی بیفتد.

 

*در این شرایط امیدواری که اصلا تیم ملی آخر سال اردو داشته باشد؟

 

آخرین باری که من در زمین تمرین کمپ حاضر شدم، زمانی بود که در تهران به تنهایی برای یک هفته در دوران مصدومیتم تمرین می کردم. واقعا زمین کمپ جای تمرین نیست. حتی تیم نونهالان هم نباید آنجا تمرین کند، چه برسد به تیم ملی اول کشور. من به عنوان کسی که سالها در تهران تمرین کرده ام با اطمینان می گویم در تهران زمینی برای تمرین وجود ندارد و من زمین چمن مطلوبی در تهران ندیده ام.

 

*البته اخیرا یکی از مسوولان فدراسیون فوتبال گفته آقای اینفانتینو اعتراف کرده امکانات کمپ تیم ملی همطراز با فوتبال ایتالیاست و خیلی از کشورهای اروپایی هم آرزوی داشتن چنین امکاناتی را دارند!

 

(چند ثانیه خنده) واقعا خنده دار است. در همین قطر امکاناتی وجود دارد که ما در 20، 30 سال آینده هم نمی توانیم به آنها برسیم. اصلا ما انتظار نداریم که امکاناتمان در حد قطر باشد. اگر بتوانیم 20 درصد از آنچه در اینجا وجود دارد را داشته باشیم، کلاهمان را بالا می اندازیم و تا کمر خم می شویم. زمین باشگاه الاهلی، جایی که ما در آن تمرین می کنیم، مثل مخمل می ماند اما زمین خیلی کم سفت است. به خاطر همین کمی سفت بودن زمین، بازیکنان اعتراض کردند و فردای این اعتراض زمین تمرینمان را عوض کردند. سطح فوتبال ایران از قطر بالاتر است اما امکانات ما صفر که هیچ بلکه زیر صفر است. وقتی تیم ملی فوتبال یک کشور زمین تمرین ندارد، این فاجعه است. کسانی که دلسوز هستند، هیچ وقت علیه کی‌روش حرف نمی زنند. وقتی تیم ملی زمین چمن ندارد و تنها دغدغه سرمربی تیم ملی هم همین موضوع است، بحث کردن دیگر معنی ندارد. من 4،5 سال است که در تیم ملی کنار کی‌روش کار می کنم و با اطمینان می گویم که او عاشق مردم ایران است و همه حرفهایی که می زند برای کمک به پیشرفت فوتبال کشورمان است.

 

*حرف کی‌روش این است که اگر برای تیم امید پولی وجود داشت که باید هم فراهم می شد، چرا این پول و امکانات برای تیم ملی جور نمی شود.

 

من وقتی تیم امید در قطر بود، آنجا حضور داشتم و به اردوی این تیم هم رفتم. وقتی تیم وارد دوحه شد، واقعا از نوع لباس پوشیدن این تیم لذت بردم. در رسانه های قطری هم به این موضوع توجه شد. از آقای کاشانی جای تشکر دارد که این کار را انجام داد و این امکانات را فراهم کرد اما تیم ملی بزرگسالان، ویترین ورزش یک کشور است. همه آن بازیکنانی هم که در تیم امید بازی می کردند، آرزویشان بازی در تیم ملی است بنابراین امیدوارم برای تیم ملی هم امکانات لازم را فراهم کنند. ضمن اینکه امیدوارم کسانی که تصمیم گیر هستند، با استعفای کی‌روش مخالفت کنند چون استعفای کی‌روش ضربه بزرگی به فوتبال ایران است.

 

*حتما درباره موضوع مرکز تخصصی تمرینی تیمهای ملی هم شنیده ای که جنجالی را به وجود آورد.

 

بله، به هر حال ما اتفاقات و اخبار فوتبال ایران را دنبال می کنیم. در اردوهای تیم ملی چند باری درباره ایده کی‌روش برای ساخت این مرکز صحبت شد و من شنیدم او ایده ساخت این مرکز را با الگوبرداری از آنچه در منچستریونایتد وجود دارد به فوتبال ایران آورد و اتفاقا زمانی که قرار شد احداث این مرکز آغاز شود، کی‌روش هم از این موضوع خیلی خوشحال بود اما متاسفانه کار ساخت این مرکز مثل بقیه کارهای ما که در فوتبال ایران یا به سرانجام نمی رسد، یا منحرف می شود به آخر نرسید و با تغییر کاربری دیگر قرار نیست برای تیمهای ملی باشد.

 

*سوال آخرمان هم درباره وضعیت الاهلی است. بعد از اخراج کرانچار، شرایط تیمتان به چه صورت است؟

 

شرایط ما در لیگ خیلی بد نبود. فصل را خوب شروع کردیم اما مصدومیتهای پیاپی بازیکنان از جمله خودم کار را سخت کرد. هفته قبل بازی تیم دوممان بود که در دقیقه 70 به خاطر اینکه 5 بازیکنمان مصدوم شدند، بازی تعطیل شد. امیدوارم بتوانیم با سرمربی جدید نتایج خوبی بگیریم. جای امیدواری اینجاست که در بازی‌های گذشته مالکیت توپ در اختیار ما بود و بازیهای تماشاگرپسندی انجام دادیم و تنها مشکل ما کسب نتیجه است که امیدوارم این مشکل هم حل شود.