باقری:جواب مظلومی رانمیدهم

یکی از اسطوره ها مفاخر تاریخ فوتبال ایران کریم باقری بازیکن با اخلاق و پرافتخار فوتبال ایران که حالا در عرصه مربیگری فعالیت می کند در گفت و گوی ویژه به سوالات مختلف پاسخ داد. در بخش اول این گفت و گو مصاحبه کریم باقری درباره شرایط کنونی پرسپولیس را می خوانید. و در بخش دوم که ساعات دیگر منتشر خواهد شد درباره زندگی شخصی به بهانه تولدش گپ و گفتی داشته ایم که همراه با بیان ناگفته هایی از سوی وی بوده است.

*وضعیت تیم پرسپولیس چگونه است؟

تمرینات تیم ما سه، چهار روزی به خاطر وقفه در لیگ تعطیل است و بعد از آن تمرینات را آغاز می کنیم تا آماده بازی های بعدی شویم. بازی های سختی را در پیش رو داریم و تلاش می کنیم بتوانیم حداکثر امتیازات را کسب کنیم. اگر می خواهیم در کورس باشیم نباید در این فصل امتیاز از دست دهیم. مشکلات تیم را از کورس قهرمانی عقب می اندازد.

*چه شد که در بازی با سایپا هم امتیاز از دست دادید؟

ما نیمه اول بازی را خیلی خوب شروع کردیم و بر بازی مسلط بودیم و خدا را شکر به گل هم رسیدیم. در نیمه دوم هم موقعیت هایی داشتیم اما قدر موقعیت ها را ندانستیم و بار دیگر به بازیکنان ما ثابت شد که یک گل حاشیه امنیت خوبی نیست و نمی توان به واسطه برد یک بر صفر و دو بر یک مطمئن باشید که بازی را به پایان می رسانیم و همین طور هم شد که ما با گل دقیقه 92 دو امتیاز حساس را در این شرایط از دست دادیم.

*درباره داوری بازی و گل مشکوک به خطای تیم سایپا چه نظری دارید؟

در این رابطه ترجیح می دهم راجع به مسائل داوری صحبت نکنم و از اول فصل تاکنون هم درباره این مسائل حرفی نزدم. اظهارنظر درباره این قبیل مسائل بر عهده کارشناسان داوری است و از طرف تیم ها هم مسئولان باشگاه می توانند صحبت کنند. من معتقدم که این خوب نیست که همه افراد درباره داوری ها صحبت می کنند.

*چرا تیم شما تا این حد فرصت های مسلم گلزنی را هدر می دهد؟

تیم ما هجومی بازی می کند و البته زیبا.  بازی هجومی موجب شده پرسپولیس از محدود تیم هایی باشد که در هر بازی بالغ بر 4،5 موقعیت گل خیلی خوب داشته باشد ولی متاسفانه بچه ها قدر موقعیت ها را نمی دانند و ما فکر می کنیم اگر با یک گل پیش باشیم کار تمام است. در حالی که بارها به ما ثابت شده که این گونه نیست و نتیجه عوض شده. شما ببینید ما در چند بازی از دقیقه 80 یا 85 به بعد گل خورده و بازی برده را مساوی کردیم. اگر میانگین بگیرید گل های خورده ما در این دقایق و امتیازات از دست رفته در چنین لحظات حساسی بسیار بیشتر از گل های زده و امتیازات کسب شده بوده. این یکی از مشکلات تیم است. ما اگر قدر موقعیت ها را بدانیم به واسطه فشار طبیعی حریف در دقایق پایانی برای جبران نتیجه با مشکل مواجه نمی شویم.

*همه کارشناسان و رسانه ها به فرصت سوزی های پرسپولیس اشاره می کنند اما در 8 بازی اخیر به نظر می رسد مشکل اصلی تیم شما گل خوردن های متعدد بود. این را قبول دارید؟

بله. چرا که نه. ما در چند بازی اخیر علاوه بر استفاده نکردن درست از موقعیت ها گل هایی دریافت کرده ایم که موجب شده برد ها را با تساوی عوض کنیم. به هر حال وقتی یک تیم عقب می افتد تلاش می کند آن را جبران کند. همه تیم ها دوست دارند به پرسپولیس گل بزنند. بازیکنان تیم های دیگر می دانند که با گلزنی به پرسپولیس می توانند شایستگی خود را اثبات کرده و نام خود را بر سر زبان ها اندازند. ولی این موضوع یک حقیقتی است که همیشه است و ما باید هوشیارتر باشیم و از نتیجه برتری خوب دفاع کرده و آن را حفظ کنیم و البته قدر موقعیت ها را هم بهتر بدانیم. من قبول دارم که تیم پرسپولیس در نیم فصل دوم بیشتر از گذشته گل دریافت کرده. پرسپولیس اول فصل هم این مشکل را داشت ولی سیستم دفاعی تیم با تمهیدات آقای برانکو خوب شد. ما در چند بازی گل نخوردیم و در چندین بازی حداقل گل دریافتی را داشتیم و آمار گل های خورده ما خیلی خوب بود. ما اخیرا دوباره این مشکل را داریم.

*تیم پرسپولیس در نیم فصل دوم مقابل پدیده، ذوب آهن، سپاهان در لیگ و سایپا در جام شهدا در هر یک از این بازی ها دو گل خورده. فکر نمی کنید این تعداد گل دریافتی مانع از صدرنشینی شما شده؟

گفتم که حرف شما را قبول دارم. این خوب نیست که در 4 دیدار از 7 بازی اخیر لیگ و جام شهدا ما دو گل در هر یک از این چهار دیدار خورده باشیم. اصلا خوب نیست. در واقع ما به پدیده، ذوب آهن و سپاهان دو گل زدیم یا مثلا به سایپا سه گل زدیم اما دو گل هم خوردیم. آمار خودش حقیقت را قبول دارد. من حرف شما را قبول دارم.

*خیلی ها معتقدند دلیل اصلی گل خوردن تیم تان اشتباهات فردی بازیکنان در خط دفاع و دروازه به هنگام افزایش فشار حریفان روی دروازه پرسپولیس بوده.

 باید ضریب اشتباهات فردی تیم ما کمتر باشد. حریفان برای جبران نتیجه فشار می آورند و ما روی اشتباه فردی گل خوردیم. یکی از دلایل اصلی این است که تیم ما فوق العاده هجومی بازی می کند. به خاطر همین هم موقعیت گل زیاد داریم. چون هجومی بازی می کنیم کمتر برخی عناصر تیم در فاز دفاع مشارکت می کنند. در مجموع ما باید مشکلات خودمان را در فاز حمله و استفاده درست از موقعیت ها و همچنین اشتباهات کمتر در فاز دفاعی برطرف کنیم. تاکید می کنم امتیازات خوبی را در بازی های اخیر از دست دادیم در حالی رخ داد که شایستگی برد داشتیم. من اصلا در مسائل داوری دخالت نمی کنم. اگر ما قدر موقعیت ها را می دانستیم و در دقایق پایانی بازی را مدیریت می کردیم این امتیازات از دست نمی رفت و الان شاید فاصله ما با صدر جدول به جای سه امتیاز یک امتیاز بود یا حتی ما تیم اول جدول بودیم. حالا هرچه بوده تمام شده و باید به فکر بازی های بعدی باشیم و این را بدانیم که اگر بازیهای آتی امتیاز از دست دهیم جبران فاصله با صدر جدول خیلی سخت می شود. بچه ها باید بدانند که اگر بخواهند قهرمان شوند حق امتیاز از دست دادن ندارند. من معتقدم که باید با تمرکز بازی کنیم و نواقص را برطرف کنیم. همه برای قهرمانی پرسپولیس باید دست به دست هم دهند. از باشگاه تا کادرفنی و بازیکنان و البته هواداران. جا دارد اینجا از هواداران پرسپولیس تشکر ویژه داشته باشم. آنها سنگ تمام گذاشته و حمایت بی نظیری از پرسپولیس و تیم محبوب خودشان داشته اند. بدون تعارف باید بگویم که وقتی اول فصل امتیازات زیادی به دلیل مختلف از دست دادیم اگر حمایت صادقانه این هواداران نبود الان تیم پرسپولیس جایی در کورس قهرمانی نداشت. آنها آمدند پشت تیم ایستادند و به بچه ها کمک کردند و با حمایت خود موجب شدند تیم پرسپولیس امتیازات از دست رفته را جبران کند و به بالای جدول برسد . من امیدوارم قدر حمایت هواداران را بیشتر بدانیم و تلاش کنیم در پایان فصل به عنوانی دست یابد که شایستگی آن را دارد و هواداران هم انشاالله نتیجه این حمایت خود را با قهرمانی مشاهده کنند و آن را جشن بگیرند.

*پس  بازی با سایپا خیلی ها از تعویض های برانکو مخالف بودند و معتقد بودند برانکو با بیرون کشیدن عناصر هجومی و استفاده از مدافعان و عقب نشینی بیش از حد فضا را به تیم حریف داد تا حمله کند و به گل برسد قبول دارید؟

یک وقت هایی است که تعویض جواب می دهد و بازیکنان تعویضی نتیجه را عوض می کند. در فوتبال بعضی وقت ها تعویض ها جواب نمی دهد. مثلا در بازی با سپاهان علی پور را به میدان فرستادیم و او با گلزنی خود کاری کرد که پرسپولیس در آستانه برد قرار گیرد. بعضی وقت ها بعد از تعویض شاید نتیجه به ضرر تیم شود. همین بازی هم اگر ما در همان صحنه که گل خوردیم ذره ای هوشیار بودیم الان کسی این حرف ها را نمی زد. این اتفاق فقط مربوط به پرسپولیس نیست و در همه تیم ها است. برخی موارد تعویض ها جواب نمیدهد.

*گفته می شود برانکو به هنگام تعویض ها به تنهایی تصمیم می گیرد و با دستیارانش مشورت نمی کند. در گذشته با پانادیچ که از تیم جدا شده مشورت می کرد.

نه این طور نیست. من باید صادقانه بگویم برانکو نظر مرا می پرسد، هم من و هم  قنبرپور و هم دستیاران کرواتش می پرسد. شاید من یا یک مربی دیگر مخالف تعویض باشد و نظرمان تعویض دیگری باشد. یک وقت هایی هم آقای برانکو احساس کند نظر خوبی داده ایم و آن را اعمال کند. بنابراین اینکه می گویند آقای برانکو در تعویض ها نظرات ما را جویا نمی شود اصلا صحت ندارد. چراکه ایشان نظرات دستیاران را دریافت می کند و مثل سایر مسائل تصمیم نهایی را خودش می گیرد.

*پرویز مظلومی هفته گذشته عنوان کرد داوری ها به سمت یک تیم چرخیده. حالا برخی معتقدند اشتباهات داوری در بازی پرسپولیس با سایپا و اشتباه داوری به نفع استقلال در بازی با گسترش نتیجه همین اظهارنظر و فشاری بوده که ایشان وارد کرده. شما چه پاسخی برای مظلومی دارید؟

من اصلا نمی دانم منظور آقای مظلومی چه بوده و پاسخگویی به ایشان و موارد این چنینی در حیطه کاری من نیست. بهتر است ما به تیم خودمان بپردازیم. به تیم های دیگر کاری نداشته باشیم. تمرکز ما را روی تیم خود بگذاریم. اگر قرار است پاسخی داده شود من نباید پاسخ دهم.

*شما سعی می کنید رفتار حرفه ای داشته باشید اما سرمربی رقیب شما به گونه ای دیگر اظهارنظر می کند.

حالا من باید بگویم که جوابی برای چنین اظهارات و سوالاتی ندارم. قاعدتا مدیریت تیم یا باشگاه باید صحبت کند. من صحیح نمی بینم که به عنوان یک دستیار بخواهم درباره این مسائل صحبت کنم.

*بعد از برخی انتقادات این سوال را مطرح می کنیم که تیم پرسپولیس به گواه کارشناسان و حتی خود استقلالی ها زیباترین بازی ها را در لیگ امسال انجام می دهد. آیا شما به خاطر دارید که پرسپولیس در این سال ها زیباتر از مقطع کنونی بازی کرده باشد؟

اول فصل که بود تیم ما امتیازاتی از دست داد. وقتی فشارها و انتقادها شروع شده بود. ولی من به خود شما گفتم که تیم پرسپولیس زمان می خواهد چراکه مربی تازه آمده و زمان می برد که بازیکنان با تفکرات و برنامه های فنی و تاکتیکی ایشان آشنا شوند و بدانند آقای برانکو از آنها چه می خواهند. من می دیدم که برانکو برنامه های هجومی خوبی دارد. در تمرینات سعی می کردند که افکار خود را پیاده کرده و زمینه ای فراهم کنند که بازیکنان برنامه های هجومی شان را به درستی در زمین به کار برند. از طرف دیگر برخی بازیکنان جوان یا خارجی باتجربه جذب تیم شده بودند و زمان می خواستند که با سایر نفرات تیم هماهنگ شوند. دیدید که بعد از گذشت چند هفته پرسپولیس شکل خود را پیدا کرد و زیباترین بازی ها را به نمایش گذاشت. اخبار تاکتیکی کادر فنی جا افتاد و بازیکنان متوجه شد که سرمربی از آنها چه می خواهد. تیم راه خودش را پیدا کرد و علاوه بر بازی های زیبا نتیجه هم گرفت. در پاسخ به سوال شما باید بگویم که در زمان دنیزلی و افشین قطبی بازی زیبایی را به نمایش می گذاشتیم اما الان انصافا خیلی زیبا بازی می کند. این را هم باید بگویم که زمان یحیی گل محمدی هم تیم پرسپولیس بازی های زیبایی را به نمایش گذاشت و بردهای پرگلی هم داشت. اگر به خاطر داشته باشید آن موقع پرسپولیس با بحران هایی مواجه بود و در رتبه های پایین جدول بود. یکسری حواشی هم به وجود آمده بود و تیم اصلا شرایط خوبی نداشت اما وقتی یحیی آمد و تیم را تحویل گرفت شرایط عوض شد. ما در بازی های متعدد نباختیم و بردیم. باید از آن زمان هم به عنوان مقطعی یاد کنم که پرسپولیس بازی های خوبی را به نمایش می گذاشت.

*اما به یحیی و یا دنیزلی زمان داده نشد. چرا؟

بله به یحیی فرصت کافی را ندادند. ایشان فقط در یک مقعطی سرمربی تیم بود. اگر به یحیی اختیار می دادند و زمان به او می دادند که کارش را اجرا کند قطعا پرسپولیس شرایط خوبی داشت. شما دیدید که یحیی در ذوب آهن هم اول مشکلاتی داشت اما وقتی افکارش جا افتاد و مدیریت باشگاه از او حمایت کرد ذوب آهن یکی از بهترین تیم های لیگ شد. تیمی که در فصل قبل قهرمان حذفی شد و در لیگ هم بردهای متوالی کسب کرد و به رده های بالای جدول رسید. امسال در هر دو جام جزو مدعیان است. مربی زمان می خواهد که افکارش جا بیفتد.

*فکر می کنید این زمان که به امثال یحیی یا دنیزلی داده نشده به برانکو داده شود؟

پرسپولیس امسال با آقای برانکو نتایج خوبی گرفته و زیباترین بازی ها را به نمایش گذاشته. من فقط این را می گویم که یکی از مشکلات اصلی پرسپولیس در تمام این سال ها برخوردار نبودن باشگاه از ثبات مدیریت و کادر فنی از برخوردار نبودن زمان کافی بوده است. من امیدوارم مشکل ثبات در کادر فنی پرسپولیس را شاهد نباشیم و یک مربی زمان داشته باشد بتواند نتیجه زحمات خود را بگیرد. یک مربی می آید و کار می کند و تیمش همان تیمی شود که او می خواهد اما بعد از مدتی کنار گذاشته می شود و همه چیز از نو شروع می شود. این یکی از مشکلات به طور کلی باشگاه و فوتبال ما است و در این میان پرسپولیس بیشتر از تیم ها در نداشتن ثبات در کادر فنی لطمه خورده.