آرسنال چطور می تواند بارسلونا را شکست دهد؟+تصاویر

آرسنال در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا به مصاف بارسلونا خواهد رفت. آرسن ونگر اخیرا هوشمندی خاصی را در اجرای تاکتیک و چیدمان ترکیب در زمین از خود نشان داده است که باعث نتیجه گرفتن تیم و نا امیدی کسانی شده که می گویند آرسنال برای بازی کردن تنها یک راه بلد است. اما آیا او می تواند دست لوئیز انریکه را بخواند و بارسلونا را که در 32 بازی اخیر خود شکست نخورده متوقف کند؟  دیلی میل نگاهی داشته به اینکه چطور می توان بهترین باشگاه فوتبال جهان را شکست داد.

دیگر تیم ها در لالیگا مقابل بارسلونا چه کردند؟

یکی از تاثیر برانگیز ترین بازی های این فصل مقابل بارسلونا بازی با دیپورتیوو لاکرونیا بود که این تیم توانست در نیوکمپ با تساوی 2 بر 2 یک امتیاز از بارسلونا بگیرد. آنها این کار را به صورتی انجام دادند که هر تیمی جرات نمی کند این چنین بازی کند. دیپورتیوو همیشه سه بازیکن در میانه زمین بارسلونا داشت. مهاجمان رودریگز و پرز با همکاری هافبک تهاجمی خود فجر رسما بارسلونا را از بازی سازی در زمین خودی محروم کرده بودند. نقش فجر در این موضوع خیلی پر رنگ بود. او یکی از با استعداد ترین بازی سازهای دیپورتیوو است اما در این بازی به جای توپ تنها به دنبال بوسکتس می دوید و در تمام بازی حواسش به بازیکن میانی بارسلونا بود.

آیا این تکنیک جواب داد؟

نتیجه 2 بر 2 روی اسکوربورد ورزشگاه نشان از این داشت که این فکر جواب داده است. پیکه بعد از بازی گفت: امروز آنها هافبک های دفاعی و بوسکتس را تحت کنترل داشتند و این غیرمعمول بود زیرا آنها همیشه دو نفر را در میانه زمین برای این کار در نظر می گیرند و این باعث می شود که ما یک بازیکن آزاد داشته باشیم. امروز آنها از سه نفر استفاده کردند و رد کردن توپ از میانه میدان بسیار سخت شده بود و ما مجبور می شدیم برای شروع حمله از نقاط باز تری استفاده کنیم.

درست است که بارسا با جوردی آلبا و دنی آلوس می توانست از بازی باز تری استفاده کند اما اگر آن دو حمله را آغاز می کردند به این معنی بود که آنها توپ را در مناطق عمیق تری از زمین به دست می آوردند و این باعث می شد خطر کمتری برای حریف داشته باشند.

آیا این تاکتیک توسط دیگر تیم ها نیز استفاده شده است؟

تاکتیک مشابه (دفاع از جلوی زمین و تحت فشار قرار دادن بوسکتس) توسط مالاگا استفاده شد که مقابل بارسلونا شکست خوردند. پس از آن اسپانیول نیز از این تاکتیک استفاده کرد که موفق شد از بارسلونا یک تساوی بگیرد. حتی در بازی آخر مقابل لاس پالماس نیز چنین چیزی به اجرا در آمد و با موفقیت همراه بود. زیرا بارسا در آن بازی توانست پیروزی خفیفی را به دست آورد.

آیا آرسنال می تواند این کار را انجام دهد؟

آرسن ونگر با در اختیار داشتن اولیویر ژیرو، الکسیس سانچز و دنی ولبک قادر به انجام چنین کاری خواهد بود. این تیم می تواند از مسوت اوزیل برای محدود کردن بوسکتس استفاده کند. اگر حس نکند قرار دادن بازیکن با استعداد خود برای کنترل هافبک میانی حریف کاری بیهوده خواهد بود، مهاجمان می توانند پیکه و ماسکرانو را تحت فشار قرار دهند.

آیا این تاکتیک همیشه جواب می دهد؟

در گذشته بله. زمانی که بازیکنی مانند مسی در مقابل دفاع شما نیست تا آن را در هم بشکند و گلزنی به نام سوارس را صاحب توپ کند. وقتی بارسلونا یک گل بزند شما مجبور هستید تا پیشروی کنید و از لاک دفاعی بیرون بیایید و درست همان لحظه است که انگار سقف ورزشگاه بر روی شما خراب شده است. این کاری بود که گری نویل در بازی در جام حذفی انجام داد. او از اینکه آیا بازیکنانش توان نگاه داشتن چنین فشاری را در 90 دقیقه دارند یا نه مطمئن نبود. او اشتباه می کرد و در نهایت تیمش با نتیجه 7 بر صفر در هم کوبیده شد.

دیگر جنبه های این تاکتیک چیست؟

ماسکرانو دوست دارد در مرکز دفاع بازی کند ولی در صورتی که فضای کافی داشته باشد، او دوست ندارد در شش قدم خود تحت فشار قرار گیرد. خاویر در این باره می گوید: اگر شما من را وادار کنید تا در تمام بازی در عقب زمین به دفاع کردن بپردازم، قطعا به علت ساختار بدنم خیلی بیشتر اذیت می شوم و تحت فشار خواهم بود.

تحت کنترل قرار دادن ماسکرانو توسط ژیرو می تواند به آرسنال یک برگ برنده بدهد.

آیا بارسلونا نقاط ضعف دیگری هم دارد؟

بسیار زیاد. ماسکرانو اخیرا گفته: ما توپ را به خوبی حرکت می دهیم و از عقب زمین به جلو می آوریم. اما نه با عجله، این به آن معنی است که اگر ما توپی را از دست بدهیم سریعا آن را باز پس خواهیم گرفت. ماه جون در طی 28 روز ما 10 بازی انجام دادیم.

آنها آخر هفته به پیکه استراحت دادند زیرا جی پی اس او میزان بالای خستگی را نشان می داد. خستگی می تواند باعث به وجود آمدن اشتباهات شود. پس بنابراین اگر آرسنال بتواند قدرت بدنی خود را تا پایان بازی حفظ کند، می تواند در دقایق آخر بسیار زهر دارتر عمل کند.

و در پایان...

بارسلونا در 32 بازی اخیر خود شکست نخورده اما در چندین بازی نمایش های بسیار ضعیفی از خود نشان داده و حتی در بعضی موارد با تکیه بر سه مهاجم قدرتمند خود توانسته نتیجه لازم را کسب کند. آنها همه چیز را در مورد سانچس و اوزیل می دانند. اگر این بازی در پایان به ضربات پنالتی کشیده شود، آرسنال از شانس خیلی بالاتری بر خوردار خواهد بود. بارسلونا در این فصل صاحب ده پنالتی شده که نیمی از آنها را از دست داده است. زمانی که از ئولیز انریکه سوال شد که چه کاری می توان در این باره کرد او پاسخ داد: می توان طول و عرض دروازه ها را بیشتر کرد.