هر سه نماینده ما در هفته اول لیگ قهرمانان رقبای خود را شکست دادند. سپاهان و تراکتورسازی در خانه موفق شدند تیم های النصر و الجزیره امارات را از پیش رو بردارند اما این ذوب آهن یحیی گل محمدی بود که همه را شگفت زده و سورپرایز کرد. مربی جوان و آینده دار فوتبال ایران با شاگردان اغلب، کم نام و نشانش دست به کار بزرگی زد و لخویای پرستاره با یک، دو جین خارجی یک رگه و دورگه را در خانه اش شکست داد. در ادامه گفت و گو با یحیی گل محمدی را بخوانید. 

 

×سوال اول، واقعا برای برد لخویا به قطر رفته بودید یا نه، به تساوی هم راضی بودید؟

چیزی که برای ما مهم بود این بود که گل نخوریم و خدا را شکر این اتفاق هم افتاد. می خواستیم در درجه نخست سازمان دفاعی مناسبی داشته باشیم؛ از طرفی در نظر داشتیم روی ضدحمله ها هم به تیم حریف ضربه بزنیم و در صورت امکان گل بزنیم که خوشبختانه این طور هم شد و یک گل زدیم؛ می توانستیم گل های بیشتری هم بزنیم. در انتقال توپ از دفاع به حمله خیلی خوب عمل کردیم.

×قبل از بازی، به نظر لخویایی ها بازی را آنچنان جدی نگرفته بود؛ در جریان بازی ستاره های لخویا عصبی بازی می کردند و بعد از پایان مسابقه هم حسابی از این شکست غیرمنتظره شوک شده بودند. شما هم متوجه شدید؟

بله. آن ها انتظار داشتند از این بازی خانگی سه امتیاز را بگیرند. خیلی هم روی این مساله مانور دادند. آن ها فکر نمی کردند با این نظم و انسجام در مقابلشان ظاهر شویم. اما بچه ها در طول ۹۰ دقیقه تمرکز کافی را داشتند و اجازه خودنمایی به حریف را ندادند. به جز چند دقیقه پایانی درمابقی دقایق اجازه ندادیم موقعیت خطرناکی روی دروازه ما ایجاد شود.

×چه اتفاقی افتاده که اینقدر تیم شما سازماندهی خوبی دارد و سخت گل می خورد و سخت می بازد؟

بچه های ما خیلی وقت است در کنار هم بازی می کنند و هماهنگی بسیار بالایی باهم دارند. نباید فراموش کرد که بازیکنان من از لحاظ جسمی در شرایط ایده آلی قرار دارند. در همین بازی چند بازیکن تیم ما بالای ۱۲ کیلومتر دویدند و میانگین دوندگی بازیکنان هم بالای ۱۱ کیلومتر بود.

×هم شما اولین تجربه بین المللی خودتان را تجربه می کردید و هم خیلی از بازیکنان تجربه حضور در میادین بین المللی را نداشتند. چطور تیم را آماده کردید که اینگونه در طول بازی کنترل مسابقه را از دست ندادید؟

حضور چند مهره باتجربه مثل قاسم حدادی فر، مهدی رجب زاده، محمد باقر صادقی که سابقه حضور در آسیا را داشتند کمک کرد بچه ها هیجانشان به خوبی در زمین کنترل شود. از طرفی جوانی بچه ها شور و شوقشان را بیشتر کرده بود و ما هم هیچانات آن ها را سعی کردیم؛ کنترل کنیم.

× میزبانی قطری ها چطور بود؟

میزبانی بسیار خوبی بود. همه جور امکانات در اختیار ما بود. از فرودگاه تا هتل و محل تمرین، همه چیز در بهترین شرایط بود و آن ها احترام فراوانی به ما گذاشتند.

×از طرفی دو نماینده دیگر ما هم در میزبانی چیزی کم نگذاشتند و اثبات کردند ادعای عربستانی یک بهانه بیش نیست.

چیزی که عربستانی ها مطرح می کنند سیاسی است و ربطی به فوتبال دارد. ایران در سالیان اخیر بازی های زیادی را در لیگ قهرمانان اسیا میزبانی کرده و حتی میزبانی بازی های برخی کشورهای دیگر را هم بر عهده می گیریم. ما می توانیم میزبان خوبی باشیم و هیچ مشکلی هم نداریم. از این فرصت استفاده می کنم و پیروزی دو نماینده دیگر را هم تبریک می گویم.

×جواد نکونام به تمرینات شما در قطر سر زد. گویا زیاد علاقه ندارید که جواد به فوتبال ادامه دهد؟ راستی جواد از زمان خداحافظی اش با شما حرفی نزد؟

این طور که از حرف های جواد متوجه شدم او حالا حالا ها می خواهد فوتبال بازی کند و قصد خداحافظی ندارد. اگر می گویم زودتر خداحافظی کن به این دلیل است که وقتی هم تیمی بودیم مدام من را اذیت می کرد و می گفت پس چرا خداحافظی نمی کنیم و فوتبال را کنار نمی گذاری؟ حالا من هم دارم تلافی می کنم(خنده). خارج از شوخی دلیل این بازی های خوب جواد زندگی سالم او و همچنین عشق زیادش به فوتبال است.

×پس فعلا جواد فوتبال بازی می کند؟

اینطور که گویا قرار گذاشته اند؛ بنا شده هر وقت مهدی رجب زاده خداحافظی کرد جواد به خاطر اینکه یک سال کوچکتر است سال بعدش خداحافظی کند. حالا باید ببینیم مهدی چه زمانی قصد کنار گذاشتن فوتبال را دارد. جا دارد از جواد و مرتضی پورعلی گنجی، مهرداد پولادی و محمد نوری تشکر کنم که به تمرینات ما سر زدند و به همه روحیه دادند.

 

×شما در بین تیمهای مدعی قهرمانی در لیگ برتر، تنها تیمی هستید که در آسیا هم حضور دارید. این مساله به سود شماست یا به ضررتان؟

برعکس نظر خیلی ها من از اینکه در آسیا هم به میدان می رویم و هر ۴ روز یک بار بازی می کنیم؛ استقبال می کنم و خوشحال می شوم. این مساله عیار واقعی تیم ما را نشان می دهد و سنگ محک خوبی است. خارج از این مساله ما دو تیم خوب داریم و فقط به ۱۱ بازیکن اصلی و دو، سه بازیکن تعویضی محدود نمی شویم. صد در صد از وجود این نفرات استفاده خواهیم کرد. هیچ نگرانی از این بابت ندارم چون بازیکنانم حرفه ای و سالم زندگی می کنند و ما و باشگاه هم کارشان را زیر نظر دارند.

×از طرفی برعکس شما؛ لخویا دیشب در لیگ قطر بازی حساسی مقابل الریان صدرنشین داشت و باخت. این بازی تاثیر منفی روی آن ها نخواهد گذاشت؟

به نتیجه کاری ندارم. لخویا جزو ۴، ۵ تیم بزرگ رقابت های لیگ قهرمانان آسیا است. بدون شک این که در یک هفته، سه بازی انجام دهند کارشان را سخت می کند اما آن ها هم مثل ما مهره های زیادی دارند و دو تیم باکیفیت در اختیار دارند. آن ها بیش از ۱۰ بازیکن خارجی دارند و می توانند این شرایط را به خوبی کنترل کنند.

×کمی از ذوب آهن فاصله بگیریم. می خواهم از مهدی طارمی از شما بپرسم. به عنوان یک پرسپولیس نظرتان درباره این چند روز این بازیکن جوان و بااستعداد چیست و چه نظری دارید؟

مهدی بازیکن باکیفیت و بااخلاقی است و این را همه می دانند. به نظرم نباید این مساله را خیلی بزرگ کنیم. بچه ها در این سن و سال تحت فشار هستند و ممکن است کاری انجام دهند که چندان پسندیده نباشد. خدا را شکر مهدی هم عذرخواهی کرد. باید این موضوع را مدیریت کنیم و زیاد به آن دامن نزنیم.

×و سوال آخر. گویا موضوع جام جهانی ۲۰۰۶ دوباره وارد فاز جدیدی شده است. شما گفته بودید در آینده ناگفته هایی را بر زبان خواهید آورد. آیا ماجرای جام جهانی آلمان مانند همان ماجرای شب بازی با بحرین در منامه بود؟

منظور من از آن حرفی که زدم؛ فقط درباره مشکلات داخلی نبود. اتفاق اصلی ترین مشکل تیم آن زمان، از خارجش بود. جایی که سازمان تربیت بدنی وقت با فدراسیون رابطه خوبی نداشت و همین تمرکز را از بازیکنان گرفته بود. قبل از جام جهانی می گفتند برانکو باید برود و بالطبع روی کار ما تاثیر منفی می گذاشت. باقی حرف ها هم بماند برای بعد. فعلا به آن نپردازیم بهتر است.