یوانیس توپالیدیس سرمربی جدید راه آهن،دستیار سابق اتوره هاگل و کسی است که از ابتدا هم مشخص بود قرار نیست برای همیشه عضو بی نام کادر فنی راه آهن بماند. این مربی آلمانی-یونانی که به گفته برخی مالک باشگاه راه آهن مقدمات حضورش در ایران را فراهم کرده است زمانی که به ایران آمد، به گفته مسئولان باشگاه راه آهن قرار بود دستیار مهدی تارتار شود، موضوعی  که وقتی از وی سوال می شود توپالیدیس را عصبانی می کند. توپالیدیس پس از گذشت چند روز از حضورش به عنوان یکی از اعضای کادر فنی راه آهن معرفی شد اما هرگز نگفتند او مدیر فنی،دستیار یا آنالیزور است و درواقع پست مبهم او در نهایت منتهی شد به سرمربیگری راه آهن؛ چیزی که همه انتظارش را داشتیم.

توپالیدیس گفت و گویی نجام داده است و در آن از میزان شناختش از ایران،تیم ملی ما،کارلوس کی روش و تیم ملی یونان صحبت کرده است. متن این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

*تا به حال به کشور ما آمده بودید؟

خیر،این اولین بار است که من به ایران آمده ام.

*ایران با ذهنیتی که از آن داشتید چه فرقی دارد؟

ایران کشور خوبی است و مردم مهربانی دارد و باورم نمی شد که کشور شما یانگونه باشد.زمانی که می خواستم به ایران بیایم برخی از دوستانم به من می گفتند می دانی به چه کشوری می روی؟پیش از حضورم در ایران از سفارت یونان درباره ایران پرسیدم آنها به من گفتند ایران کشور امنی است و در این جا هیچ مشکلی وجود ندارد. اینگونه شد که برای آمدن مصمم شدم.وقتی آمدم فهمیدم شما کشور پیشرفته ای دارید. حالا احساس می کنم دوست دارم در ایران بیش تر کار کنم و حتی خانواده ام را به کشور شما بیاورم تا مدتی در این جا زندگی کنند.

*با مربیان آلمانی که سابقه حضور در ایران را داشته اند مشورت نکرده بودید؟

خیر با هیچ کسی صحبت نکرده بودم فقط زمانی که به ایران آمدم جلسه دوستانه ای با علی دایی داشتم اما با مربیان دیگر خیر.با دایی درباره فوتبال ایران و آلمان صحبت کردیم.

*برسیم به تیم ملی یونان،تیمی که شما مدت ها در آن دستیار اتوری هاگل بودید و در عین ناباوری توانستید تیم را قهرمان یورو 2004 کنید.از حال و هوای ان روزها برای ما بگویید.

در یورو 16 تیم حضور داشت که یونان در نظر سنجی تیم شانزدهم قرار گرفته بود.هیچ کسی برای یونان شانسی قائل نبود اما با سیستمی که اتوره هاگل طراحی کرد  توانستیم قهرمان یورو شویم.سیستم ما شامل یک کار تدافعی و به ثمر رساندن گل بر روی ضد حملات بود.در واقع باید این کار را می کردیم تا بتوانیم تیم های بزرگی مانند چک،پرتغال و فرانسه را از پیش رو برداریم.از نظر روحی روانی هم من و هاگل خیلی روی بازیکنان کار کردیم. اولین گکاری که هاگل برای بالا بردن انگیزه بازیکنان انجام داد این بود که کپی از روی نظر سنجی گرفت و آن را در رختکن به روی برد زد. او به بازیکنان گفت می بینید روی شما اینگونه حساب باز می کنند.گفت اگر دوست دارید مردم درباره شما اینگونه فکر کنند همین طور ادامه بدهید و اگر نه در زمین باید مانند یک سرباز بجنگید.

*خیلی ها می گویند تیم ملی کشور ما از زمانی که کی روش آمده یونانی (با سیستم دفاعی)بازی می کند این موضوع را قبول دارید؟

بله،این امری طبیعی است. زمانی که شما به جام جهانی می روید و باید مقابل تیم بزرگی مانند آرژانتین بازی کنید باید رو به بازی تدافعی بیاورید تا گل نخورید و از ضد حملات استفاده کنید.کاری که ما سال 2004 در یونان انجام دادیم.قبل از اینکه در تیم ملی یونان این سیستم را پیاده کنیم از تیم هایی مانند پرتغال و فرانسه 2،3 گل می خوردیم.ایران نیز وقتی با تیم های بزرگ رو به رو می شود اگر این تدافعی بازی نکند گل های زیادی دریافت خواهد کرد.البته این را هم بگویم تیم ملی ایران در آسیا نباید از این سیستم استفاده کند و باید یک بازی تهاجمی زیبا را به نمایش بگذارد زیرا تیم های آسیایی قدرتمند نیستند.

*اتوری هاگل چه اخلاقیاتی داشت؟

هاگل همیشه آرزوها و تفرکرات بزرگی در سر داشت و با همان تفکرات توانست به بالاترین قله اروپا  تیم ملی یونان را برساند.از کار کردن با او لذت می بردم.همیشه می گفت بازیکنان هر کاری انجام دهند نشانگر مدیریت ما در تیم است. رابطه ما همانند یک پدر و پسر همچنان ادامه دارد.

*از کارلوس کی روش چقدر شناخت دارید؟

می دانم او از مربیان بزرگی است که تجربیات زیادی در عرصه بین المللی داشته است.اثر خوبی روی فوتبال ایران گذاشته است.با مدیریت خود تیم را به جام جهانی رساند در این دوره هم امیدوارم تیم ملی ایران به جام جهانی برود. در دور بعدی بازی های مقدماتی قطعا رقابت سختی در پیش دارید.

*از این مباحث بگذریم؛ چگونه ر اضی شدید دستیار مهدی تارتار باشید؟

(با عصبانیت)من هرگز به عنوان دستیار تارتار به ایران نیامدم بلکه به عنوان مدیر فنی تیم راه آهن آمدم.در ابتدای حضورم با لباس شخصی در تمرینات حاضر می شدم تا اینکه تارتار از من خواست به او کمک کنم و مالک باشگاه هم تاکید زیادی روی کمک من به این مربی جوان داشت. این گونه شد مکه من چند جلسه با لباس ورزشی به تمرین آمدم و تیم را تمرین دادم که از نظر خودم این موضوع اصلا به معنای دستیاری نبود.برای تارتار احترام زیادی قائل هستم اما قرارداد من با باشگاه راه اهن برای دستیاری او بسته نشده بود.

*شرایط راه آهن بسیار بحرانی است فکر می کنید در لیگ برتر بمانید؟

همان طور که گفتید شرایط بحرانی است. من و کادر فنی در طول چند روز گذشته نقاط ضعف و قدرت تیم را بررسی کردیم و به دنبال راه کاری هستیم تا نقاط ضعف تیم را بپوشانیم.راه آهن در 14 بازی گذشته فقط 2 گل به ثمر رسانده است و این مهم نشانگر ضعف تیم در گلزنی است.مشکلات زیادی پیش رو داریم که بتوانیم گلزنی کنیم .راه اهن از این پس باید 3 امتیاز هر بازی را به دست آورد تا از منطقه خطر دور شود.