کفاشیان: حمایت از شیخ‌سلمان و سفر اینفانتینو به تهران ذهنیت ساخت

علی کفاشیان  در خصوص پیشنهاد وزارت ورزش برای اضافه شدن یک بند جنجالی در اساسنامه فدراسیون‌ها که برمبنای ‌آ‌ن انتخابات مجامع استانی به ریاست مدیران کل استان‌ها برگزار شده و پس از آن دیگر رؤسای فدراسیون‌ها در مجامع استانی رئیس نخواهند بود، گفت: در این خصوص نظرم با نامه‌ای که کمیته ملی المپیک برای دولت ارسال کرد موافق است.

وی ادامه داد: در هر صورت مسئولیت ادارات کل، مسئولیت‌های ورزشی در یک حرفه خاص نیست و مدیر کل نمی‌تواند در خصوص 45 هیأت ورزشی که در استان‌ها وجود دارد نظر تخصصی بدهد بلکه مدیرعامل کل استان‌ها وظیفه‌شان فراهم کردن زیرساخت‌های ورزشی و حمایت از هیأت‌های ورزشی به شمار می‌رود آن هم برای اجرای برنامه‌های تقویمی شان.

کفاشیان گفت: این فدراسیون‌های ورزشی هستند که سیاست‌گذاری یک رشته خاص را انجام می‌دهند و آن رشته ورزشی در تمام کشور و همه استان‌ها اجرایی می‌شود.

رئیس فدراسیون فوتبال تأکید کرد: به خوبی به یاد دارم که آن رمانی که معاون ورزشی بودم همان زمان هم مدیران کل چنین درخواستی را داشتند تا به واسطه آن بتوانند به راحتی رؤسای هیأت‌های خود را تغییر دهند و در حال حاضر هم به همین دلیل است که می‌خواهند این تصمیم را بگیرند. این در حالی است که هیأت‌های استانی از نظر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و حتی تقویم سالیانه زیرنظر فدراسیون‌ها هدایت می‌شوند. پس مدیران کل نمی‌توانند روی 45 رشته اشراف کامل داشته باشند.

کفاشیان تأکید کرد: معتقدم مدیران کل استانی به این دلیل اصرار دارند رئیس مجامع ورزشی در استان خود باشند که بتوانند رؤسای هیأت‌ها را تغییر دهند که به نظر من این موضوع اصلاً درست نیست.

وی یادآور شد: 14 سال پیش معاون ورزشی سازمان تربیت بدنی بودم که آن زمان هم مدیران کل استان‌ها این طرح را دادند که رئیس مجمع استانی باشند که ما قبول نکردیم و رئیس فدراسیون، رئیس مجمع استانی باقی ماند چون سیاست‌گذاری آن رشته خاص را برای رشته خودش انجام می‌دهد. ضمن اینکه در کنار او مدیر کل می‌تواند به عنوان نایب رئیس باشد.

کفاشیان گفت: اگر بحث تغییر هیأت‌ها باشد می‌تواند این کار با تفاهم مدیر کل و رئیس فدراسیون انجام شود. باز هم تأکید می‌کنم که سیاست‌گذاری یک رشته ورزشی خاص با فدراسیون و هیأت‌های ورزشی آن رشته خاص است و ریاست مدیر کل یک استان در مجامع ورزشی استان‌ها اصلاً توجیه ندارد.

رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: مدیران کل وظیفه‌شان فراهم کردن زیرساخت‌های ورزشی و حمایت از هیأت‌ها برای رشد آن رشته است اما اینکه یک رشته ورزشی در حال پیشرفت است یا خیر و اینکه عملکردش چطور محسوب می‌شود به رئیس فدراسیون و رئیس هیأت مربوط می‌شود و فدراسیون فوق باید نسبت به عملکرد یک هیأت پاسخگو باشد.

کفاشیان در مورد اینکه در انتخابات فیفا سرانجام به چه کسی رأی داده است، گفت: باز هم می‌گویم که رأیم در این انتخابات مخفی بود و هرگز نمی‌توانم بگویم که به چه کسی رأی دادم، البته شاید حمایت AFC از شیخ سلمان این ذهنیت را به وجود آورد که من به او رأی داده باشم و  یا سفر اینفانتینو به ایران تصور اینکه به وی رأی داده باشم را ایجاد کرده باشد که این طور نبوده و یک بار دیگر می‌گویم که هر دو رأی من در انتخابات 7 اسفند در زوریخ سوئیس مخفی بود.

وی افزود: این دوره از انتخابات در شرایطی متفاوت برگزار شد و برخلاف دفعات گذشته نمی‌توانستیم از قبل پیش‌بینی کنیم چه کسی رئیس می‌شود که همین موضوع به جذابیت انتخابات افزوده بود.

کفاشیان در پایان در مورد اینکه آیا در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت خواهد کرد، گفت: دو روز دیگر ثبت‌نام کاندیداها آغاز می‌شود و تا آن موقع مشخص می‌شود که بنده در انتخابات شرکت خواهم کرد یا خیر؟