ایمان مبعلی در خصوص مشکلات مالی نفت تهران، شرایط این تیم در لیگ برتر و مسائل مختلف دیگر به سؤالات خبرنگار ورزشی پاسخ داد که مشروح آن در زیر می‌آید:

 

مثل اینکه بحران مالی نفت به شدت باعث ناراحتی بازیکنان شده و حتی بحث اعتصاب هم مطرح شده است؟

 

در فوتبال ایران برخی از باشگاه‌ها مشکلات مالی دارند که متأسفانه نفت هم با این شرایط مواجه است. واقعاً بازیکنان نفت امسال خیلی سختی کشیده‌اند. متأسفانه این مشکلات تمرکز بازیکنان را به هم می‌ریزد. با اینکه مسئولان باشگاه تلاش می‌کنند، اما این مشکلات هنوز برطرف نشده است. فقط امیدوارم که این شرایط تغییر کند و بازیکنان در این آخر سال بتوانند درصدی از مبالغ قراردادهای‌شان را دریافت کنند، به ویژه بازیکنان جوان نفت که شرایط سختی را تجربه می‌کنند.

از اینکه در این چند ماه فقط وعده و وعید شنیدید، ناراحت نیستید؟

به هر حال شرایط این‌طور پیش رفته است. باشگاه نفت از پارسال با این وضعیت مواجه شد، ولی الان کاری از دست بازیکنان ساخته نیست و باشگاه باید به فکر باشد.

در این اواخر نتایج خوبی گرفتید. فکر می‌کنی تا کجای جدول بالا بیایید؟

هدف ما این است که در بین سه تیم اول باشیم، اما واقعاً رقابت فشرده است و اصلاً چیزی قابل پیش‌بینی نیست.

 کدام تیم شانس مسلم قهرمانی است؟

چیزی قابل پیش‌بینی نیست و همه مدعیان شانس دارند که قهرمان شوند.

آیا با رایگان شدن بازی‌ها که در نهایت لغو شد موافق بودی؟

من موافق بودم، چون از راه بلیت‌فروشی که درآمد زیادی نصیب فدراسیون یا باشگاه‌ها نمی‌شود. باشگاه‌های بزرگ دنیا و اروپا با باشگاه‌های ما تفاوت دارند. من معتقدم رایگان شدن بلیت‌ها خوب است، ولی اگر قیمت کم شود هم خوب است که ظاهراً این کار می‌خواهد انجام شود. الان اگر قرار باشد از یک خانواده دو یا سه نفر به ورزشگاه بروند، قطعاً هزینه خودش را دارد و برای خیلی‌ها سخت است.

تماشاگران برای فوتبال نعمت هستند و خودم اگر در استادیومی بازی کنم که تماشاگر زیاد داشته باشد 20 درصد انگیزه‌ام بیشتر می‌شود. معتقدم برای باشگاه‌ها کاری ندارد که بخواهند مثلاً 500 میلیون هزینه کنند و اقداماتی را انجام دهند تا تماشاگر به استادیوم بیاید. از لحاظ فرهنگی هم می‌توان روی هواداران فوتبال کار کرد.

خیلی‌ها معتقدند که فوتبال ایران بعد از بازیکنانی مثل مجتبی جباری، محرم نویدکیا و حتی خودت، با فقر هافبک بازیساز مواجه است. به نظر تو دلیلش چیست؟

این موضوع به استعداد بازیکن ربط دارد و این‌طور نیست که فوتبال ایران خودش بخواهد با راه‌های مختلف پلی‌میکر بیرون بدهد. مدیریت و مهندسی باید در خون یک هافبک بازیساز باشد و این یک چیز استعدادی است. این موضوع ربطی به سیستم فوتبال  ندارد.

 به نظر تو بهترین هافبک بازیساز ایران در 15 اخیر اخیر چه کسی بوده است؟

نمی‌توانم از یک بازیکن اسم ببرم. علی کریمی، جباری و نویدکیا را می‌توانم به عنوان بهترین بازیکنان بازیساز نام ببرم. در حال حاضر هم فکر می‌کنم مسلمان نقش یک پلی‌میکر را خوب بازی می‌کند و استعدادش را دارد.

 تو چند سال در استقلال بازی کردی، آیا به این موضوع فکر می‌کنی که دوباره به این تیم برگردی؟

اگر شرایط مهیا باشد برمی‌گردم. اگر قصد بازگشت داشته باشم فقط این نیست که بخواهم بدون دلیل برگردم. من 33 سال دارم که هم در تیم ملی بازی کردم و هم سابقه بازی در استقلال را دارم. اگر قرار باشد به استقلال برگردم باید ریسک این موضوع کوچک باشد و اگر احساس کنم ریسک بزرگی است چنین تصمیمی نمی‌گیرم. برای من مهمترین موضوع این است که اگر قرار باشد برگردم، سرمربی این تیم چه کسی است.

در مورد موضوع استعفای کی‌روش چه صحبتی داری؟

در مورد این موضوع و تیم ملی صحبتی ندارم.

خیلی‌ها از حضور بازیکنان ایرانی در لیگ قطر انتقاد می‌کنند، نظر تو چیست؟

آن زمان که من و چند بازیکن دیگر در امارات بودیم، چند بازیکن مطرح فوتبال ایران در اروپا بازی می‌کردند و یادم می‌آید می‌گفتند که ما به خاطر پول به امارات می‌رویم و از لحاظ فوتبالی ضعیف می‌شویم. آن زمان حتی به تیم ملی هم دعوت نمی‌شدیم یا اگر می‌شدیم بازی‌مان نمی دادند. الان بازیکنی در تیم‌های بزرگ اروپایی نداریم، ولی اگر بازیکنان پیشنهاد اروپایی داشته باشند بهتر است که فوتبال اروپا را انتخاب کنند. البته هر بازیکنی دلایل خودش را دارد  و برخی می‌خواهند به دلیل شرایط مالی به قطر بروند.

بازی‌های لیگ قهرمانان اروپا را دنبال می‌کنی؟

بله، من طرفدار تیم‌هایی هستم که خوب بازی می‌کنند، اما اول طرفدار رئال مادرید هستم، البته طرفدار بارسلونا هم هستم. مگر می‌شود این تیم را دوست نداشت. من احساساتی نیستم، ولی زمانی که مورینیو در رئال بود فقط این تیم را دوست داشتم.