مچ‌اندازی پروفسور و ژنرال

 تیم‌های پرسپولیس تهران و تراکتورسازی تبریز در حالی حساس‌ترین بازی هفته بیست و دوم رقابت‌های لیگ برتر باشگاه‌های کشور را در ورزشگاه آزادی برگزار می‌کنند که پیروزی سرخ‌پوشان تهرانی شانس آن‌ها را برای قهرمانی بیشتر کرده و برد سرخ‌پوشان تبریز نیز آن‌ها را به جمع بالانشینان خواهد رساند.

هفته بیست و دوم رقابت‌های فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور امروز یکشنبه ۱۶ اسفند در حالی با انجام سه دیدار باقی‌مانده به پایان می‌رسد که نگاه و توجه همه فوتبالی‌ها به بازی حساس و مهم دو تیم سرخ‌پوش پرسپولیس و تراکتورسازی در ورزشگاه آزادی تهران خواهد بود.

این دیدار از ساعت ۱۷:۳۰ امروز آغاز می‌شود و همزمان با این دیدار نیز سپاهان در اصفهان از صبای قم پذیرایی می‌کند. قبل از برگزاری این دو مسابقه، تیم ذوب‌آهن اصفهان نیز در تهران به میهمانی نفت می‌رود و این بازی هم از ساعت ۱۵:۳۰ آغاز می‌شود.

دیدار دو تیم پرسپولیس و تراکتورسازی بدون توجه به جایگاه دو تیم در جدول، نوع بازی دو تیم و نتیجه‌گیری‌شان در لیگ به‌خودی‌خود حساس و مهم است، و چندان مهم نیست که چه کسی سرمربی پرسپولیس باشد و چه کسی سرمربی تراکتور، چه بازیکنانی در ترکیب پرسپولیس باشند و چه بازیکنانی پیراهن تراکتورسازی را به تن داشته باشند، اما آنچه این مصاف سرخ را جذاب می‌کند، هواداران دو تیم هستند که هرکدام به تیم خود ماهیت و اعتباری مضاعف بخشیده‌اند و صدالبته نام و آوازه هر دو پیکار ساعت ۱۷:۳۰ یکشنبه ۱۶ اسفند ۹۴ ورزشگاه آزادی تهران را به یکی از مهم‌ترین تقابل‌های لیگ پانزدهم تبدیل کرده است.

 

شانس بزرگ پیش روی تراکتورسازی

تیم تراکتورسازی تبریز تا قبل از مصاف با پرسپولیس، با کسب ۳۱ امتیاز از ۲۱ بازی در رده هشتم جدول قرار دارد، رده‌ای که حاصل ثبت هفت پیروزی، ۱۰ تساوی و چهار باخت است. تراکتورسازان اما در نیم‌فصل دوم و در شش هفته اخیر دو پیروزی، سه تساوی و یک باخت تجربه کرده‌اند و از ۱۸ امتیاز ممکن، نصف آن را به جیب زده‌اند.

این ۹ امتیاز حاصل پیروزی یک‌بر صفر هفته شانزدهم برابر نفت در تهران، برد دو بر یک هفته بیست و یکم در تبریز برابر سپاهان و تساوی‌های هفته هفدهم برابر گسترش فولاد، هفته هجدهم مقابل راه‌آهن در تهران و هفته بیستم برابر استقلال خوزستان در اهواز و نیز شکست دو بر یک خانگی برابر پدیده مشهد در هفته نوزدهم بوده است.

تراکتورسازی با این نتایج، خود را به جمع شش، هفت تیم بالای جدول رساند اما حالا این تیم محبوب تبریزی‌ها در آستانه یک دیدار بزرگ قرار دارد و صدالبته می‌تواند از آن به‌عنوان یکی از شانس‌های بزرگ خود دررسیدن به جمع مدعیان استفاده کند.

استارت تراکتور ژنرال به سمت بالانشینان

بازی با پرسپولیس برای تراکتورسازی می‌تواند یک سکوی پرتاب و گامی بلند برای رسیدن به جمع بالانشینان باشد؛ به شرطی که امیر قلعه‌نویی و شاگردانش بتوانند از پس تیم آماده برانکو در ورزشگاه آزادی تهران بربیایند و با دستی پر به تبریز بازگردند.

کاری که باوجود و حضور هواداران پرشور تراکتورسازی در ورزشگاه آزادی تهران چندان نمی‌تواند سخت باشد چراکه حمایت هواداران از تراکتورسازی در هر شهری همواره انرژی مثبت و توانی مضاعف برای این تیم بوده است و اگر تراکتورسازی بتواند در مصاف مهم با پرسپولیس صاحب هر سه امتیاز شود، آنگاه می‌تواند در بهترین حالت ممکن به رده پنجم جدول و یک امتیازی تیم پرسپولیس برسد.

این نتیجه احتمالی در ادامه فصل کمک بیشتری به تیم ژنرال قلعه‌نویی خواهد کرد چراکه با شکست احتمالی پرسپولیس، این رقیب تراکتورسازی سه امتیاز عقب می‌افتد و تیم تبریزی می‌تواند خود را به سرخ‌پوشان تهران نزدیک‌تر کرده و در ادامه فصل نه‌تنها از این تیم سبقت‌گرفته، بلکه می‌تواند استقلال تهران و استقلال خوزستان را نیز در جدول پشت سر بگذارد. باخت احتمالی تراکتورسازی اما فاصله‌اش با صدر جدول را در همان اختلاف امتیاز ۱۱ نگه خواهد داشت و پرسپولیس هم بافاصله‌ای هشت امتیازی بالاتر از تراکتورسازی مدعی قرار خواهد گرفت.

نتیجه مساوی در این بازی اگرچه می‌تواند بیشتر به نفع تراکتورسازی میهمان باشد اما بیشترین منفعت از تقسیم امتیاز این دو تیم از آن رقبا و دیگر بالانشینان خواهد شد.

 

تراکتورسازی بازی رفت را در تبریز یک‌بر صفر باخته و حالا دوست دارد تا در ورزشگاه آزادی و در خانه پرسپولیس، شکست یک‌بر صفر بازی رفت را جبران کرده و با سه امتیاز زمین مسابقه را ترک کند. در بازی رفت جری بنگ ستون از روی نقطه پنالتی تک‌گل سه امتیازی سرخ‌پوشان تهران را به ثمر رساند.

پرسپولیس، تیمی متحول شده با تفکرات پروفسور

اما تیم پرسپولیس برای مصاف با تراکتورسازی از انگیزه‌های زیادی برخوردار است. این پرسپولیس که امروز برابر تراکتورسازی صف‌آرایی خواهد کرد، آن تیمی نیست که ابتدای فصل بود و حتی رده پانزدهمی جدول را نیز در اثر یک تساوی و سه شکست متوالی از هفته اول تا چهارم تجربه کرد؛ بلکه تیمی است که رفته‌رفته به یک بلوغ تاکتیکی فوق‌العاده رسیده و حالا پروفسور برانکو تیمی ساخته‌و پرداخته کرده که برای هر حریفی می‌تواند خطرناک باشد.

پرسپولیس ۳۵ امتیازی و رده سومی که جدی‌ترین تعقیب‌کننده دو استقلال تهران و خوزستان در صدر جدول است، اکنون به اقرار خیلی از کارشناسان فوتبال، بهترین تیم ایران ازلحاظ فوتبال شناور و تاکتیکی و زیبا به شمار می‌آید. تیمی که در همه ۲۱ بازی خود در لیگ امسال گل زده و فوتبال چشم‌نوازی ارائه می‌دهد.

اندوخته ۳۵ امتیازی سرخ‌پوشان تهران درنتیجه ثبت ۹ پیروزی، هشت تساوی و چهار باخت به‌دست‌آمده است که از این میان، ۱۰امتیاز پرسپولیسی‌ها در نیم‌فصل دوم و درنتیجه تساوی دو بر دو در خانه پدیده مشهد، پیروزی دو گله مقابل استقلال خوزستان در تهران، دو تساوی متوالی و مشابه دو بر دو برابر تیم‌های اصفهانی سپاهان و ذوب‌آهن به ترتیب در تهران و اصفهان، پیروزی خانگی یک‌بر صفر برابر فولاد خوزستان و تساوی یک‌بریک با تیم سایپای میزبان در ورزشگاه آزادی به‌دست‌آمده است.

رکوردهای جالب پرسپولیس و امیدواری تراکتورسازان

با این نتایج تیم پرسپولیس خود را آماده رقابتی حساس با تراکتورسازی کرده و امیدوار است تا هم‌روند شکست‌ناپذیری خود از هفته ششم تا به اکنون را حفظ کند و هم رکورد گل زدن در هر بازی خود را ادامه دهد.

تیم برانکو در فصل جاری آخرین بار در هفته ششم و در ورزشگاه آزادی به تیم ذوب‌آهن اصفهان باخت. آن شکست دو بر یک البته به اذعان برخی کارشناسان داوری، در اثر اشتباهات تأثیرگذار داور رقم خورد. از آن روز به بعد، یعنی از ۲۵ شهریور امسال تا به امروز تیم پرسپولیس در لیگ شکستی نداشته و حالا می‌خواهد این رکورد شکست‌ناپذیری ۱۷۲ روزه خود را بازهم تمدید کند.

 

از طرفی پرسپولیسی‌ها تنها تیمی هستند که در فصل جاری در تمام بازی‌های خود گل زده‌اند و از این حیث رکورددار این فصل هستند. ۳۱ گل زده پرسپولیس در ۲۱ بازی، نشان از خط حمله قدرتمند این تیم دارد کما اینکه مهدی طارمی ۱۲ گله نیز بهترین گل زن لیگ است. نکته جالب‌توجه دیگر اینکه پرسپولیس بااینکه در هر بازی خود موفق به گل زنی شده، اما نتوانسته بیشتر از دو گل در یک بازی به ثمر برساند و این نشان از کم‌دقتی مهاجمان این تیم دارد.

با این رکوردهای تیم رقیب، حالا تراکتوری‌ها نیز انگیزه مضاعفی دارند. اول اینکه سرخ‌پوشان تبریز می‌خواهند پرسپولیس را پس از ۱۵بازی شکست‌ناپذیری، با باخت مواجه کنند و دوم اینکه خط دفاعی تراکتورسازی و بخصوص محمدرضا اخباری دروازه‌بان ملی‌پوش این تیم دوست دارد تا برای اولین بار در لیگ پانزدهم از خوشحالی ناشی از گل زنی پرسپولیسی‌ها جلوگیری کند و همین دو انگیزه متفاوت در بین تراکتوری‌ها و پرسپولیسی‌ها بر جذابیت و حساسیت بازی رودرروی دو تیم افزوده و باید منتظر ماند و دید که کدام‌یک دررسیدن به هدف خود موفق می‌شوند.

تراکتور نیازی به هوادار استقلال ندارد!

اما بازی‌های تیم تراکتورسازی در سایر شهرها بخصوص در تهران، یک ویژگی خاص دارد. حضور پرتعداد هواداران تراکتورسازی دربازی‌های این تیم حتی در خارج از تبریز و بخصوص در تهران، موجب شده تا مسئولان سازمان لیگ قانون معمول اختصاص سکوهای ورزشگاه به تیم میهمان را نادیده بگیرند.

بر اساس اعلام حراست سازمان ورزش، باشگاه تراکتورسازی می‌تواند ۳۰ درصد سکوهای ورزشگاه آزادی تهران را به هوادارانش اختصاص دهد، این در حالی است که تیم‌های میهمان می‌توانند از ۱۰ درصد سکوهای ورزشگاه برای هواداران خود بهره ببرند اما بااین‌حال بازهم پیش‌بینی می‌شود که هواداران تراکتورسازی بیش از ۳۰ درصد ورزشگاه آزادی را پر کنند؛ حتی اگر استقلالی‌های تهران حامی تراکتورسازی در بازی با پرسپولیس نباشند.

اظهارنظری از سوی رئیس کانون هواداران باشگاه استقلال که چندان به مذاق هواداران تراکتورسازی خوش نیامده و صدالبته هم نباید تبریزی‌ها از این بابت خوشحال باشند، چراکه تراکتورسازی بدون نیاز به حضور هواداران دیگر تیم‌ها بخصوص استقلالی‌ها، حتی می‌توانند ۱۰۰ درصد ورزشگاه آزادی را در چنین مسابقاتی پر کنند.

 

البته تراکتوری‌هایی که از یک یا چند روز قبل راهی تهران شده‌اند، با شنیدن خبری مبنی بر محرومیت تیم تراکتورسازی از حضور هوادارانش در یک بازی خانگی، به‌شدت متأثر شدند و هرچند تراکتوری‌ها می‌توانند دیدار تیمشان با پرسپولیس را از نزدیک نظاره‌گر باشند اما آن‌ها دریکی از بازی‌های خانگی‌شان باید مسابقه تیم محبوب را از تلویزیون تماشا کنند که احتمالاً این بازی، دیدار روز پنجشنبه هفته جاری برابر فولاد باشد، خبری که دیروز از سوی کمیته انضباطی اعلام شد و واکنش‌های هواداران تراکتورسازی را در فضای مجازی به دنبال داشت.

تراکتور با تمام قوا می‌آید

تیم تراکتورسازی برای دیدار با پرسپولیس بازیکن مصدوم و یا محرومی ندارد اما در سوی مقابل تیم پرسپولیس برای مصاف با تراکتورسازی، رضا خالقی فر و کمال کامیابی نیا را در لیست ۱۸ نفره خود نمی‌بیند.

دیدار تیم‌های پرسپولیس و تراکتورسازی از چارچوب بازی‌های هفته بیست و دوم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور از ساعت ۱۷:۳۰ امروز یکشنبه ۱۶ اسفند در ورزشگاه آزادی تهران به انجام می‌رسد.

از همین چارچوب دیروز تیم گسترش فولاد تبریز در ورزشگاه اختصاصی خود با چهار گل تیم فانوس به دست استقلال اهواز را با شکست بدرقه کرد و با ۳۱ امتیاز موقتاً به رده هفتم جدول رسید.