پرسپولیسی دیوانه ای که سنگ به چاه انداخت

، اتفاق تلخی که در دیدار پرسپولیس و تراکتور سازی رخ داد و تبدیل ورزشگاه به منطقه جنگی و حمله با نارنجک دستی به نیمکت تراکتور سازی پیش از این هم رخ داده بود. در دیدار ایران و کره شمالی، برانکو همین اتفاق را با چشم های حیرت زده نگاه کرد. او باورش نمی شد که هنوز هم باشند انسان هایی که در ورزشگاه، بدون اعلان جنگ به یکدیگر حمله می کنند.

اما بودند، نه فقط در دیدار پرسپولیس و تراکتور سازی که در دیدار سپاهان با پرسپولیس هم چشم سرباز احمدی برای همیشه کور شد و دیگر جایی را ندید؛ در دیدار ایران و کره شمالی هم کار یکی از بازیکنان کره شمالی به بیمارستان کشید.

در دیدار با کره شمالی، ایران از میزبانی محروم شد، آن اتفاق هرگز نباید رخ می‌داد، اتفاق چشم های سرباز احمدی هم همینطور اما انگار این تجربه را پایانی نیست. حالا علاوه بر اینکه پرسپولیس به دلیل میزبانی ممکن است در اوج حمایت هوادارانش محروم از تماشاگر شود، ممکن است ایران هم از میزبانی عربستان در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا منع شود.

حکایت دیوانه ای است که سنگی را ته چاه می اندازد که صد عاقل نمی‌توانند آن را درآورند. حالا، هم هوادار پرسپولیس ممکن است آسیب ببیند، هم تیم پرسپولیس، هم سپاهان، تراکتور و ذوب آهن و هم ایران.

الفاظ عجیبی که برای تماشاگران در دنیا به کار برده شد

صرف نظر از خطرات، صرف نظر از اتفاقات منفی و میزبانی ها، بازتاب چنین مواردی هم در دنیا بسیار بد است. نمونه ای از این بازتاب ها و کلماتی مثل اغتشاش یا دیوانه وار و عصبانی که به تماشاگران ما نسبت دادند را پس از دیدار ایران کره شمالی ببینید:

«خبرگزاری  رویتر دیروز  طی  گزارشی  در مورد این  دیدار به  نقل  از فدراسیون  فوتبال  ایران  نوشت : بعد از مصدومیت  یکی  از بازیکنان  تیم  فوتبال  کره شمالی  به خاطر پرتاب  نارنجک  توسط تماشاگران، این  مسابقه  با تصمیم  داور نیمه‌تمام  ماند.

بنابراین  گزارش، کنفدراسیون  فوتبال  آسیا در مالزی  اعلام  کرد که تحقیقات  و بررسی‌های  لازم را  در مورد اغتشاش  تماشاگران  ایرانی  به عمل  خواهد آورد. »

«آسوشیتدپرس  خبرگزاری  دولتی  آمریکا نوشت : حدود ۴۰ هزار تماشاگر ایرانی  بعد از به  ثمر رسیدن  گل  برتری  ایران  توسط کاپیتان  «علی‌دایی » دیوانه وار به  ابراز شادمانی  پرداخته  بودند که  پرتاب  یک  نارنجک  بزرگ  دستی  به  وسط زمین  موجب  مصدومیت  بازیکن  تیم  فوتبال  کره شمالی  شد. به دنبال  این  اتفاق  سرمربی  تیم  کره  به  بازیکنانش  دستور داد ورزشگاه  یکصدهزار نفری  آزادی  را ترک  کنند.»

«خبرگزاری  فرانسه  با مضمون  مشابهی به بررسی این اتفاق پرداخت. سایت  اینترنتی  کنفدراسیون  فوتبال  آسیا نیز با درج  گزارشی  در مورد دیدار تیم های  ملی  فوتبال  ایران  و کره شمالی  نوشت : این  مسابقه  که  در چارچوب  رقابت‌های  مقدماتی  جام  ملت‌های  آسیا در ورزشگاه  آزادی  تهران  در حال  برگزاری  بود، به خاطر اغتشاش  تماشاگران  به  تعطیلی  کشانده  شد.»

فقط نیروی انتظامی را مسئول ندانید

به جد باید این اتفاق ها ارزیابی شوند؛ از منظر روانشناسی، از منظر علوم انسانی و جامعه شناسی. این اتفاق بسیار بزرگی است که یک نفر بتواند به سمت انسان های دیگر نارنجک پرتاب کند و مستقیما آنها را هدف قرار بدهد.

اتفاقا آقای تاج مسئولیت این اتفاق را متوجه نیروی انتظامی دانست اما واقعیت این است که خود سازمان لیگ باید گروهی از متخصصان جامعه شناس را استخدام کند تا این موارد را بررسی کنند. این نمی شود که کشورمان از نظر سیاسی، انسانی و بین المللی آسیب ببیند و ما فقط نیروی انتظامی را مقصر این اتفاقات بدانیم.