احسان حاج صفی در مورد شرایط فرانکفورت، روزهایی که در سال 1394 پشت سر گذاشت و ... به سوالات پاسخ داد که مشروح آن در زیر می‌آید:

در مورد گل فوق‌العاده‌ای که زدی صحبت کن، از فاصله 50 متری شوت کردی؟

برخی می‌گویند 45 متر بود و برخی هم می‌گویند 50 متر.خودم متر نکردم ببینم چند متر بود (با خنده).

آیا این گل شانسی بود یا اینکه ضربه را به قصد گل زدی؟

اصلاً شانسی نبود. من قبلاً هم از این گل‌ها زده بودم. یک بار در بازی دوستانه سپاهان در اردوی ترکیه از وسط زمین گل زدم. در جام حذفی مقابل هرتابرلین هم چنین شوتی را از همین فاصله زدم که دروازه‌بان هرتا با نوک انگشتانش توپ را به بیرون فرستاد. قبل از زدن ضربه دیدم که گلر فرایبورگ بیرون آمده بود و توپ را به سمت دروازه زدم. فقط حیف شد که در پایان بازی را باختیم. البته فرایبورگ تیم دوم جدول است و برای رسیدن به لیگ دسته اول آلمان (بوندس‌لیگای یک) مدعی جدی است.

هم‌تیمی‌هایت چه واکنشی به این گل داشتند؟

آنها تبریک گفتند، ولی حیف شد که باختیم.

فکر می‌کنی در بازی‌های آینده از پایین جدول جدا شوید؟

امیدوارم که این اتفاق بیفتد. ما واقعاً تیم خوبی داریم.

خیلی‌ها معتقدند سپاهان بعد از جدایی تو به شدت ضربه خورد. در این خصوص چه صحبتی داری؟

به هر حال بعضی‌ها تقصیر را گردن من می‌اندازند (با خنده). سپاهان در این سال‌ها معمولاً جزو مدعیان قهرمانی بوده و هیچ‌وقت به یک بازیکن متکی نیست. خودم هم نمی‌دانم چرا سپاهان با این شرایط مواجه شد. اگر به یاد داشته باشید در فصلی که سپاهان با امیر قلعه‌نویی قهرمان شد، بعد از آن قهرمانی چند بازیکن از جمله هادی عقیلی، ابراهیم توره و... از سپاهان رفتند. با این حال این تیم فصل بعد هم قهرمان شد و متکی به بازیکن نبود.

فکر نمی‌کنی توقع هواداران سپاهان یا رسانه‌ها از این تیم بیش از حد انتظار است؟

در فوتبال قرار نیست همیشه یک تیم قهرمان باشد یا در اوج باشد. شما دیدید که پرسپولیس در ابتدای فصل در پایین جدول بود، ولی حالا در بین مدعیان قهرمانی قرار دارد. سپاهان امسال بدشانس بود و به قول معروف امسال سال سپاهان نبود. به نظر من این تیم در سال95 همه‌چیز را جبران خواهد کرد.

زبان آلمانی را یاد گرفته‌ای؟

خیلی سخت است، ولی یک چیزهایی را یاد گرفته‌ام. امیدوارم که در آینده بیشتر یاد بگیرم.

امسال فقط دو گل زدی، آیا به نظر خودت کم نیست؟

وقتی در ایران بودم به‌عنوان وینگر چپ بازی می‌کردم، ولی الان عقب‌تر هستم. در این شرایط گل زدن خیلی سخت است.

در این مدت که در فرانکفورت هستی سرمربی تیم، در مورد خودت یا فوتبالت حرفی به تو نزده است؟

ما خیلی کم صحبت می‌کنیم. اگر موردی باشد کادر فنی در تمرینات مسائل را به بازیکنان گوشزد می‌کنند. اورال در تمرینات جدی است، ولی بیرون از تمرین همیشه رابطه‌ای صمیمی با بازیکنان دارد و شوخی هم می‌کند. معمولاً این چیزها در فوتبال ایران کم دیده می‌شود. کارلوس کی‌روش هم دقیقاً چنین رفتاری دارد. صمیمیت سرمربی با بازیکنان می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

آنجا هم‌تیمی‌هایت در مورد ایران از تو سؤال نمی‌کنند؟

تا حالا پیش نیامده که زیاد در مورد این مسائل صحبت کنیم. ما اینجا بیشتر با اتوبوس سفر می‌کنیم، چون فاصله شهرها نزدیک است. یک بار سرپرست تیم در مورد سفرهای ایران از من سؤال کرد که من گفتم فاصله شهرها دور است و ما برای انجام مسابقات با هواپیما سفر می‌کردیم.

در مورد استعفای کی‌روش و نگرانی‌هایی که بابت جدایی او در اردیبهشت‌ماه سال آینده وجود دارد، چه نظری داری؟

مثل خیلی‌ها نگران تیم ملی و رفتن کی‌روش هستم. او حق دارد برای امکانات تیم ملی بجنگد. این امکانات در حد تیم ملی نیست. ما یک زمین تمرین خوب نداریم و وقتی در ایران اردو برگزار می‌کنیم مدام دنبال زمین هستیم. کیفیت لباس‌ها هم که در حد تیم ملی نیست. کی‌روش برای این چیزها می‌جنگد و برای خودش چیزی نمی‌خواهد.

آیا فکر می‌کنی در صورت جدایی کی‌روش به جام جهانی برویم؟

قبلاً هم گفتم که با بودن کی‌روش بدون شک راهی جام جهانی خواهیم شد، ولی اگر او برود رفتن به جام جهانی خیلی سخت خواهد شد. ما تیم جوانی داریم و متحول شده‌ایم، امیدوارم کی‌روش بماند.