جهانبخش: من هم سبزه گره میزنم+تصاویر

علیرضا جهانبخش بدون شک یکی از بهترین های فوتبال ایران در سال 94 بود. حضور او در بین چهار بازیکن برتر امسال در نظرسنجی برنامه 90 گواه بر همین قضیه است گرچه خودش تمایلی برای صحبت کردن در این باره نداشت. علیرضا این روزها در آلکمار فوق العاده کار می کند و حسابی می درخشد ولی دلتنگ ایران هم هست. او در نود و چهاری که آخرین نفس هایش را می کشد فراز و فرودهای زیادی داشت و حسابی صیقل پیدا کرد. او در گفت وگویی نوروزی درباره حس و حالش در روزهای منتهی به نوروز، آرزوهای بلندبالایش در سال 95 و تلخ و شیرین های سال 94 صحبت کرد که در ادامه متن مصاحبه را می خوانید:

* سال 94 برای علیرضا جهانبخش چطور بود؟

خداراشکر می کنم سال 94 سال بسیار خوبی برای من بود. چه در زندگی شخصی و چه در زندگی ورزشی ام اتفاقات مثبت زیادی رخ داد. با نایمنخن در ژوپیلر لیگ قهرمان شدیم و من بهترین بازیکن آن رقابت ها شدم سپس به آلکمار پیوستم و حالا در این تیم حسابی جا افتادم و روز به روز پیشرفت می کنم. در زندگی شخصی ام هم اتفاقات بسیار خوبی رخ داد. البته طبیعی است که نکات منفی ای هم در این سال برای من حادث شد مثل مصدومیتی که مرا مدت ها از میادین دور کرد اما به لطف خدا توانستم آن روزها را پشت سر بگذارم و حالا دروضعیت خوبی قرار داشته باشم.

* متاسفانه فوتبال ما سال چندان خوبی را پشت سر نگذاشت. تعدادی از ورزشکاران و پیشکسوتان ما از جمله هادی نوروزی، رضا احدی و همایون بهزادی و ... از بین ما رفتند.

صددرصد همینطور است. از این جهت فوتبال ما سال تلخی را پشت سر گذاشت مخصوصا فوت هادی نوروزی شوک آورترین و دردناک ترین اتفاق سال 94 بود. در کنار آن پیشکسوتانی چون رضا احدی و همایون بهزادی هم از میان رفتند امیدوارم در ادامه توجه بیشتری به پیشکسوتان داشته باشیم و این سرمایه های بزرگ را به راحتی از دست ندهیم. 

* اول فروردین الکمار باید با توئنته بازی کند و بدین ترتیب تو در اولین روز سال جدید باید مسابقه بدهی از این بابت ناراحت نیستی؟

 زندگی حرفه ای است و اینجور مشکلات را هم دارد. یک اتفاق جدید است و من به این دید به آن نگاه می کنم. البته از طرفی خیلی خوشحالم که می توانم در تعطیلات نوروز به ایران بیایم و در کنار خانواده ام باشم. 

* دقیقا چه زمانی به ایران می آیی؟

با توجه به اینکه باید تیم ملی در روزهای 5 و 10 فروردین بازی کند من شب پس از بازی آلکمار به سمت ایران پرواز خواهم کرد.

* تو هنوز از سنین نوجوانی زیاد فاصله نگرفتی معمولا در این سن و سال بچه ها در روزهای منتهی به سال جدید شوروشوق دارند و از فرا رسیدن نوروز سر از پا نمی شناسند، می خواهم بدانم پس از گذشت سه سال از حضور در هلند هنوز حس دلتنگی در این روزها به سراغت می آید یا با این قضیه کنار آمدی؟

طبیعی است که خیلی دلتنگ می شوم. من در ایران بزرگ شدم و همه دوستان و نزدیکانم در ایران هستند اما همانطور که گفتید زندگی حرفه ای باعث می شود شما گاهی اوقات روی دل تان پا بگذارید و سختی های زیادی را تحمل کنید. علاقه زیاد من به فوتبال و همچنین اهداف بزرگی که در سر دارم باعث شده این سختی را کمی راحت تر تحمل کنم اما با همه تفاسیر بعضی اوقات مخصوصا این روزها حسابی دلتنگ می شوم.

* وقتی در ایران بودی و نزدیک عید می شد چه کارهایی می کردی؟

وقتی نزدیک به عید می شد شور و حال خاصی به من دست می داد. مدام در جنب و جوش بودم و از فرا رسیدن سال جدید سر از پا نمی شناختم. پوشیدن لباس نو یکی از شیرین ترین اتفاقات برای من در نوروز بود. ما همیشه عادت داشتیم به همراه خانواده به منزل پدری در شمال می رفتیم و سال نو را در کنار اقوام و آشنایان جشن می گرفتیم و شروع می کردیم.

* حالا که در هلند هستی برنامه ویژه ای برای تحویل سال جدید تدارک دیدی؟

اینجا ایرانیان زیادی هستند و اتفاقا یکی از دوستان من و آقای هاشمی مقدم ما را به منزلش دعوت کرده و قول داده برای من سبزی پلو با ماهی درست کند. می دانید چون من شمالی هستم علاقه زیادی به ماهی دارم و در شب عید همه دوست دارند این غذا را میل کنند. 

* یکی دیگر از رسم و رسوم های عید نوروز عیدی دادن است، هنوز عیدی می گیری یا اینکه عیدی هم می دهی؟

یکی دیگر از شیرین ترین اتفاقات عید نوروز همین عیدی دادن و عیدی گرفتن است که از گذشته در آئین و رسم و رسوم ما ایرانیان وجود داشته است. هنوز هم عیدی می گیرم اما نه دیگر مثل گذشته. 

* به تازگی سایت آلکمار اعلام کرد تو محبوب ترین بازیکن حال حاضر تیمت هستی، چگونه است که علیرضا جهانبخش اینقدر بین مردم ایران و حتی هلندی ها محبوب است؟

اول باید بگویم همه اینها لطف خداست اما هرجا بوده ام سعی کرده ام تمرکزم بر روی فوتبال باشد و هرچه در توان دارم برای تیمم بگذارم. خداراشکر در آلکمار هم شرایط رفته رفته بهتر شد و هواداران هم وقتی تلاش من را دیدند از من خوششان آمد از طرفی خود من هم از حمایت های آنها بسیار انرژی می گیرم و این انرژی را به خودشان باز می گردانم.

* فکر می کنم سال جدید سالی باشد که تو باید خودت را در تیم ملی هم اثبات کنی؟

دقیقا همینطور است. یکی از اهداف مهمم در سال جدید این است که بتوانم در تیم ملی عملکرد خوبی داشته باشم و بتوانم مردم را خوشحال کنم. مسابقات مهمی هم در پیش خواهیم داشت از شهریورماه رقابت های مقدماتی جام جهانی وارد مرحله جدید می شود و ما باید به مصاف رقبای خود برویم. 

* از دیگر اهداف ورزشی ات در سال 95 هم برای مان بگو.

در سال جدید به دنبال این هستم تا در ترکیب آلکمار بیش از پیش جا بیفتم و بتوانیم در بهترین وضعیت لیگ را به پایان برسانیم. 

* در برنامه 90 به عنوان یکی از چهار گزینه برای انتخاب شدن به عنوان مرد سال فوتبال ایران حضور داشتی.

دوست ندارم در این باره صحبت کنم لطفا سوال بعدی را بپرسید.

* خب می گذریم. راستی برای سال جدید سبزه گره می زنی؟

صددرصد. مطمئن باشید هم سبزه گره می زنم و هم بقیه آداب و رسوم را با توجه به امکاناتی که دارم فراهم می کنم. حتی در حال تدارک دیدن سفره هفت سین هم هستم. 

* و در آخر مهمترین آرزوی علیرضا جهانبخش در لحظه تحویل سال.

به طبع مهم ترین آرزوی من سلامتی پدر و مادرم، خانواده ام، دوستان و آشنایان و همه کسانی که من را در این سال ها کمک و یاری نمودند خواهد بود. همچنین از خداوند می خواهم مردم ایران در سال 95 شاهد حادث شدن بهترین اتفاقات باشند و لبخند از لبشان پاک نشود.