جنگ تبلیغاتی شرکت‌های ورزشی در جام نوزدهم

به گزارش خبرنگار سرویس ورزشی افکار نیوز جام جهانی فوتبال یکی از بزرگترین و مهمترین مکانها برای تبلیغات به شمار میروند و دیدگان میلیونها بیننده علاقهمند و حتی بیتفاوت به فوتبال را به خود جلب میکند.

در این میان در کوران این مسابقات جنگ دیگری خارج از زمین فوتبال شکل گرفت که میان اسپانسرهای کشورهای شرکت کننده در این رقابت‌ها بود.

داستان از کجا شروع شد؟

اما یکی از مهمترین عوامل راه‌اندازی این جنگ تبلیغاتی توپ جام جهانی بود.

توپ جام جهانی فوتبال که جابولانی نام دارد به دلیل سبکی بیش از اندازه اعتراض بسیاری از تیم‌ها و بازیکنان را به همراه داشت.

اما این اعتراض‌ها به همه تیم‌های جام جهانی منحصر نشد و فقط برخی از تیم‌ها به این مورد اعتراض کردند.

اسپانسر این توپ شرکت ورزشی آدیداس است که یکی از بزرگترین و مهم ترین شرکت‌های تولید کننده تجهیزات ورزشی است.

این شرکت لباس و وسائل ۱۲ تیم از جمله اسپانیا، آرژانتین، آلمان و فرانسه و همچنین دو تیم مسابقه افتتاحیه یعنی آفریقای جنوبی و مکزیک را تأمین می‌کند.

از همین رو بازیکنان و اعضای این تیم‌ها از جمله نفراتی بودند که به توپ جام جهانی اعتراض نکردند.

اما در مقابل بازیکنان تیم‌هایی که اسپانسر آنها به غیر از آدیداس بود اعتراض‌های فراوانی به این توپ کرده و آن را عجیب و غریب می‌خواندند.

از سوی دیگر برخی از بازیکنان تحت حمایت مالی این شرکت مثل کاکا، میشاییل بالاک، پیتر چک و فرانک لمپارد به تعریف و تمجید از توپ جام جهانی ‪۲۰۱۰‬ پرداخته‌اند.


لازم به ذکر است اسپانسرهای دیگری غیر از آدیداس در جام جهانی وجود دارد. نایک با ۹ تیم کار می‌کند و پوما ۶ تیم را حمایت می‌کند. مابقی تیم‌های جام جهانی بین پنج برند ورزشی دیگر تقسیم می‌شود.


بنابراین گزارش به غیر از جدال داخل زمین همواره یک جدال میان این شرکتها در خارج از چارچوب سبز وجود دارد. به گونهای که شکست یک تیم از تیم دیگر موجب شکست اسپانسر آن تیم نیز خواهد شد. همانگونه که چهار سال پیش، ایتالیای مورد حمایت مالی پوما توانست فرانسه مورد حمایت مالی آدیداس را شکست دهد و مقام قهرمانی جهان را به دست آورد.