سعید عباسی که در اواخر سال 93، مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی شد، اکنون یک سال از دوران مدیریت خود در این باشگاه را پشت سر گذاشته و در این راه نیز تجربه نسبتاً خوبی را کسب کرده است.

وی که امسال به دلیل عدم نتیجه‌گیری تیم تونی اولیویرا تا میانه‌های فصل، موردانتقاد هواداران تیم تراکتورسازی قرار می‌گرفت، با سپردن سکان هدایت این تیم به امیر قلعه‌نویی تا حد زیادی توانست این شعارها را کنترل کرده و هواداران تراکتورسازی را از تیمشان راضی نگه دارد.

مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی که در سال گذشته با اظهارنظرهای جنجالی‌اش در مورد تبانی و یا کم‌کاری برخی از بازیکنان این تیم در لیگ چهاردهم و حاشیه‌سازی برخی از افراد برای تیم تراکتورسازی، در رسانه‌های مختلف خبرساز شده بود، پس از ورود به سال 95، تمایل چندانی به صحبت در مورد این اتفاقات ندارد.

سعید عباسی در گفت‌وگوی ویژه نوروزی در مورد اتفاقات سال 94، اختلافاتش با رسول خطیبی، بازگرداندن امیر قلعه‌نویی به تیم تراکتورسازی و حضور یا عدم حضور برخی از بازیکنان بزرگ فوتبال ایران در این تیم، صحبت‌های جالبی را به زبان آورده است که در ادامه می‌خوانید:

 سال 94 برایتان چطور گذشت؟

محیط ورزشی شرایط خاص خودش را دارد و امسال یک سال پرتلاطم برای من محسوب می‌شد که در آن با شاد شدن دل مردم، ما نیز شاد شدیم و در حال حاضر نیز امیدواریم در سال 95 بتوانیم از خجالت مردم آذربایجان درآمده و آنان را خوشحال‌تر کنیم.

 می‌خواهیم به اوایل امسال و اتفاقات هفته‌های پایانی لیگ چهاردهم برگردیم که شما چندی پیش از آن به‌عنوان تبانی چند بازیکن یادکرده بودید؛ چه کسانی چنین کاری را انجام داده بودند؟

به دلیل اینکه گفتن اسم بار منفی دارد و یک روحیه منفی را در آن افراد به وجود می‌آورد، بهتر است که نامی از آنان نیاوریم.

زمانی که در یک تیم همه با یکدیگر هم‌قسم می‌شوند، باید آن اتفاقات گذشته را کنار گذاشته و وحدت داشته باشند تا بتوانند موفق باشند. زمانی که چند وقتی از روی مسائل مختلف می‌گذرد، آنان فراموش می‌شوند و ما نیز باید در حال حاضر تلاش کنیم که نیمه‌پر لیوان را ببینیم.

پس‌ازاینکه در لیگ پانزدهم تونی نتایج خوبی با تراکتورسازی نگرفت شما امیر قلعه‌نویی را به‌عنوان سرمربی تیم معرفی کردید که در تبریز از محبوبیت چندان خوبی هم برخوردار نبود؛ چرا دست به چنین اقدامی زدید؟

بحث مسائل تیم داری با بحث خواسته‌های شخصی متفاوت است. تونی اولیویرا زمانی که به‌عنوان سرمربی در تیم تراکتورسازی فعالیت می‌کرد، همه تلاش خود را به کار گرفت تا این تیم موفق شود که این متأسفانه این اتفاق رخ نداد.

زمانی که امیر قلعه‌نویی پس جدایی تونی اولیویرا به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های ما برای سرمربی گری تیم تراکتورسازی انتخاب شد، ما به سراغ او رفتیم تا با وی مذاکره کنیم که من در همان برخورد اول متوجه شدم که ایشان نیز درد و دل‌هایی دارند.

متأسفانه همه مسائلی که در گذشته مطرح‌شده بود را به گردن قلعه‌نویی انداخته بودند و به عقیده من او حق داشت که از خودش دفاع بکند. قلعه‌نویی با قبول این مسئولیت، می‌خواست به مردم آذربایجان نشان دهد که مقصر آن اتفاقات نبود.

شما امسال پس از حضور یکی از مربیان بومی در تیم ماشین‌سازی، اعلام کردید افرادی که قصد ضربه زدن به تیم تراکتورسازی را داشتند به یک تیم تبریزی رفتند؛ آیا منظورتان از این صحبت‌ها رسول خطیبی نبود؟

من هیچ‌وقت کسی را محکوم نمی‌کنم. علی‌رغم اینکه حتی در قوه قضاییه نیز بر سر پرونده‌هایی که نتیجه آنان مشخص‌شده است، قاضی پرونده از افشای نام افراد و جزئیات این پرونده خودداری می‌کند اما متأسفانه در فوتبال مد شده است که خیلی راحت آبروی افراد را می‌ریزند. ما مسلمان هستیم و دین ما نیز تأکید شدیدی بر حفظ آبروی مسلمانان دارد و ما نیز نباید چیزی را به گردن یکدیگر بیندازیم.

 عملکرد تراکتورسازی در لیگ برتر را تا اینجای کار چطور ارزیابی می‌کنید؟

علی‌رغم اینکه ما ابتدای امسال نهایت تلاش خود را برای بستن یک تیم قدرتمند نسبت به سال گذشته انجام داده بودیم اما متأسفانه مسائلی که در ابتدای لیگ اتفاق افتاد برای ما خیلی ناراحت‌کننده بود.

از ابتدای امسال ما شاهد یک سری ناملایمتی ها بودیم که باعث شدند ما از ابتدای فصل هم ازلحاظ تیمی و هم ازلحاظ نتیجه‌گیری شرایط مساعدی نداشته باشیم اما خوشبختانه موفق شدیم تیم را به شرایط آرمانی خود برگردانده و در ادامه مسابقات لیگ برتر نتایج خوبی کسب کنیم.

بازیکنان ما خودشان هم به این موضوع ایمان‌دارند که تیمشان یک تیم قوی است که بهترین تیم‌های لیگ برتر حساب ویژه‌ای بر روی آن باز می‌کنند.

در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا نیز اگر مسائل مالی ما حل شود، قطعاً خواهیم توانست از گروه خود به مرحله حذفی صعود کنیم که در این راه به کمک هواداران و مسئولان نیاز مبرمی داریم. مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، بازی‌های ملی ما محسوب می‌شوند که برای موفقیت در این رقابت‌ها، بر روی کمک مسئولین کشوری حساب ویژه‌ای بازکرده‌ایم.

همچنین در سال جدید از مسئولان استان آذربایجان شرقی تقاضا داریم که نگاه ویژه‌تری به تیم منحصربه‌فرد این استان داشته باشند تا این تیم بتواند هم در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و هم در رقابت‌های لیگ برتر به روزهای خوب خود بازگردد.

شما از زمانی که به‌عنوان مدیرعامل تراکتورسازی منصوب شدید، دیدارهای فراوانی را پشت سر گذاشتید؛ در کدام‌یک از این دیدارها بیشترین فشار را بر روی خود متحمل شدید؟

تمامی بازی‌ها بر روی ما فشار زیادی می‌آورند و حتی من در دیدارهای گذشته شاهد این موضوع بودم که امیر قلعه‌نویی نیز مشکل قلبی پیدا کرد.

ما همه این فشارها برای کسب یک نتیجه خوب و ایده آل تحمل می‌کنیم اما اتفاقاتی که در دیدار مقابل تیم پدیده مشهد رخ‌داده و باعث شکست تیم ما در این دیدار شد، روز سختی برایمان رقم زد.همچنین در دیدار جام حذفی مقابل تیم استقلال تهران که منجر به حذف تیم ما از این رقابت‌ها شد، من فشار زیادی را بر روی خود احساس کردم.

سرسخت‌ترین بازیکنی که با وی مذاکره کردید چه کسی بود؟

ما اوایل لیگ پانزدهم بر سر موضوع تمدید قرارداد لوسیانو ادینهو خیلی اذیت شدیم، چون از طرفی نمی‌دانستم که آیا واقعاً او قصد بازگشت به تراکتورسازی را دارد یا خیر و از طرفی هم‌زمان چندان زیادی در اختیار نداشتیم که باعث شد تن به جذب بازیکنانی بدهیم که آن فاکتورهایی که ما می‌خواستیم را نداشتند اما مجبور بودیم که با نظر کادر فنی و سرمربی تیم جلو برویم. درهرصورت فکر می‌کنم سرسخت‌ترین بازیکنانی که به تیم آمدند، همان بازیکنان خارجی بودند که بستن قرارداد آن‌ها خیلی سخت بود.

 بازیکنی بود که حسرت آوردنش به تبریز و تیم تراکتورسازی به دلتان بماند؟ بازیکنی که خیلی دوست داشتید جذب کنید اما درنهایت نتوانستید این کار را بکنید.

پیش از شروع لیگ برتر، تونی در پرتغال حضور داشت و فقط لیست بازیکنان مورد نظر خود را به ما داده بود که نام جواد نکونام هم در آن لیست حضور داشت. ما با نکونام صحبت کرده و رضایت کامل او برای حضور در تیم تراکتورسازی را جلب کردیم اما زمانی که فقط امضای قرارداد او باقی‌مانده بود، تونی از تصمیم خود منصرف شده و اعلام کرد که این بازیکن را نمی‌خواهد. البته بعدها تونی به‌اشتباه خود اعتراف و از اینکه نکونام را نخواسته بود، ابراز پشیمانی کرد.

آندرانیک تیموریان و لوسیانو ادینهو هم که راهی قطر شدند و برای لیگ پانزدهم همکاری خود با تراکتورسازی را ادامه ندادند.

همچنین یکی دیگر از حسرت‌هایم به‌عنوان مدیرعامل تراکتورسازی، جدایی سلیو دوس سانتوس بود که دلمان سر این مسئله سوخت که چرا او را تا این حد مفت از دست دادیم.

در مدت حضورتان در باشگاه تراکتورسازی بدترین جدال لفظی که داشتید با چه کسی بود؟

جدال لفظی در دین ما همیشه نهی شده است و من نیز سعی می‌کنم همیشه خودم را کنترل کنم اما خدا را شکر جوی که علی‌رغم وجود مشکلات مالی بر باشگاه حکم فرم است، جو بسیار دوستانه‌ای است.

امسال باوجوداینکه شاید شرایط تیم تراکتورسازی بر وفق مراد بازیکنان آن نبود اما من به بازیکنان تیم به چشم بچه‌های خودم نگاه می‌کنم و ارتباط صمیمی با آنان دارم که باعث شده است در مدت حضور من در باشگاه تراکتورسازی، با هیچ‌کس جدال لفظی نداشته باشم.

بپردازیم به بحث عید نوروز؛ بهترین و بدترین اتفاقی که در سال 94 برایتان رقم خورد، چه بود؟

پیروزی در دیدار رفت‌وبرگشت مقابل الجزیره و عملکرد خوب بازیکنان در این دیدارها در آستانه عید نوروز، بهترین اتفاقی بود که در سال 94 برایم رخ داد.

همچنین مشکلاتی که در مورد مسائل مالی وجود دارد و همیشه ما را نگران کرده است، جزو بدترین اتفاقات سال 94 محسوب می‌شود.

غیرمنتظره‌ترین اتفاق سال 94 ازنظر شما چه چیزی بود؟

توقع نداشتم در بازی مقابل پرسپولیس هواداران این تیم، آن جو را در استادیوم به وجود بیاورند و بعد کمیته انضباطی درحالی‌که هواداران تیم ما نشان دادند که جزو بهترین هواداران ایران و حتی دنیا هستند، به‌ناحق تیم و هواداران ما را جریمه کند.

ما باید سعی کنیم آرامش را در هواداران حاضر در استادیوم به وجود بیاوریم و آن نهضت «عیبی یوخ» را پیاده کنیم که فکر می‌کنم با پیاده شدن این نهضت در بین هواداران تیم تراکتورسازی، آنان تبدیل به بی‌نظیرترین هواداران ایران شده‌اند.

ناراحت‌کننده‌ترین صحنه ورزشی سال 94 را چه چیزی می‌دانید؟

بحث ورزش با بحث اخلاق گره‌خورده است و فکر می‌کنم بی‌اخلاقی‌هایی امسال در برخی از بازی‌ها در استادیوم‌های ما شکل گرفتند، تلخ‌ترین اتفاق سال بود که امیدوارم در سال 95، ورزش، پیش‌زمینه‌ای برای همدلی و همبستگی باشد و دیگر شاهد صحنه‌هایی که در سال 94 رخ‌داده و همه را نگران کرد، نباشیم.

کدام سین هفت‌سین را بیشتر دوست دارید؟

طبیعی است که برای باشگاه تراکتورسازی سکه را بیشتر از هر چیز دیگر دوست داشته باشم اما ازلحاظ شخصی، به دلیل اینکه سیب مظهر دوستی است، آن را به‌عنوان بهترین سین از بین هفت‌سین انتخاب می‌کنم.

 زمان تحویل سال یاد چه موضوعی می‌افتید؟

سعی می‌کنم در این زمان به یاد دوستان شهیدم باشم و به خاطرات خوش گذشته فکر بکنم.

 چند کلمه می‌گویم و از شما می‌خواهم اولین چیزی که با شنیدن این کلمات به ذهنتان می‌رسد را برایمان بگویید.

ایران

مظهر مقاومت

آذربایجان

مظهر عشق و علاقه

تبریز

شهر اولین‌ها

تراکتور

تیمی دوست‌داشتنی

رسول خطیبی

مربی آینده دار

امیر قلعه‌نویی

مربی پیشکسوت و صاحب‌نظر

تونی

یک دوست خارجی

 به مردم یک پیام نوروزی بدهید.

برای کشور عزیزم و همه مسلمانان جهان آرزوی صلح و امنیت می‌کنم و امیدوارم که در سال 95، با دعای خیر مردم ظهور اما زمان (عج) نزدیک‌تر شود تا این جهان دست صاحب اصلی خود بی افتد و کشمکش‌ها و جنگ موجود در سراسر دنیا، از بین برود.

همچنین امیدوارم مردم عزیز ایران در سال 95 بتوانند در کمال آرامش و آسایش زندگی سلامتی داشته باشند و درنهایت عاقبت‌به‌خیر شوند.

از مردم نوع‌دوست ایران نیز تقاضا دارم در این روزهای عزیز، حواسشان به ضعفا نیز باشد تا مشکلات مردم، به دست خود آنان حل شود.