سال 95 یکی از مهم‌ترین سال‌های ورزشی ایران است چرا که المپیک را در تابستان خواهد داشت و آرزوهایی که قرار است برآورده شود. ورزش ایران آرزوهای بسیاری دارد که المپیک یا می‌تواند بسیاری از آن‌ها را یا محقق یا به سال‌های آینده موکول کند. والیبال اولین رشته‌ای بود که برای برآ روده شدن آرزوی های 95 از ششم فروردین تمرینات خود را برای مسابقات انتخابی المپیک آغاز کرد و سایر تیم‌های یکی پس از دیگری کار خود را از سر می‌گیرند. آن‌هایی که سهمیه گرفته‌اند عید خود را با تمرینات سخت گذراندند و سایرین هم برای رسیدن به ریو تلاش می‌کنند.

 

 

تک‌تک رشته‌ها آرزوهای زیادی برای سال 95 و المپیک پیش رو خواهند داشت:

 

* کشتی

 پر‌افتخار‌ترین رشته ورزشی ایران در تاریخ المپیک، در ریو هم امید بسیاری را به خود جلب کرده است و حالا آزاد کاران تمام سهمیه‌های موجود را کسب کرده‌اند و فرنگی کاران برای سهمیه اوزان اول و آخر مسابقات انتخابی را پیش رو دارند. سه طلای حمید سوریان، امید نوروزی، قاسم رضایی، نقره صادق گودرزی و برنزهای احسان لشگری و کمیل قاسمی کشتی را در لندن بیش از همیشه درخشان کرد. لاس‌وگاس جایی بود که کشتی ایران موفق به کسب 8 سهمیه از 12 سهمیه ممکن شد. تیم کشتی آزاد که عملکرد بهتری در این تورنمنت داشت در 5 وزن سهمیه المپیک را کسب کرد و تنها دستش از سهمیه سنگین‌وزن کوتاه ماند.

 

 

هنوز مسابقات انتخابی برای لیست پایانی کشتی گیران برگزار نشده است اما ستاره‌های مثل حسن رحیمی، رضا یزدانی، حسن یزدانی، پرویز هادی، کمیل قاسمی، احسان لشکری و علیرضا کریمی امیدهایی هستند تا در ریو تمام تلاش خود برای مدال کشتی آزاد به کار گیرند و هر یک در صورت راهی شدن به المپیک شدند یک‌بار دیگر کشتی را امید اول مدال کنند.

حمید سوریان، امید نوروزی، قاسم رضایی 3 طلایی لندن به همراه مهدی علیاری و یوسف قادریان فرنگی کارانی هستند که بدون شک کانون امید کاروان ایران در ریو خواهند بود.

 

* تکواندو

نماینده‌های تکواندو ایران موفق شدند 3 سهمیه المپیک ریو را به دست بیاورند تا همراه کره‌جنوبی و فرانسه در صدر جدول کسب سهمیه در دنیا قرار دارند. در بخش بانوان هم کیمیا علیزاده و اکرم خدابنده در مسابقات اردیبهشت پیش رو در فیلیپین شانس زیادی برای کسب سهمیه دارند.

 

 

 سجاد مردانی ،‌مهدی خدابخشی و  فرزان عاشور‌زاده تکواندو کارانی هستند که به نمایندگی از ایران در ریو به روی تاتامی خواهند رفت و نکته اینکه خدابخشی و عاشورزاده در رتبه‌بندی فدراسیون جهانی در صدر بهترین‌های اوزان خود هستند و بدون شک اصلی‌ترین شانس‌های ایران برای مدال و حتی طلا محسوب می‌شوند.

 

* والیبال

 آرزوی 52 ساله المپیکی شدن والیبال این بار بیشتر از همیشه در دسترس است. نسلی طلایی که برای سومین بار می‌خواهد تمام تلاش خود را برای المپیکی شدن در توکیو به کار بگیرد به‌طوری‌که از رییس فدراسیون تا سایر اعضا قول حتمی المپیکی شدن را پیشاپیش داده‌اند. سعید معروف و دیگر بازیکنان این نسل طلایی حالا حضور در المپیک و کسب سکوی این مسابقات را از آرزو به هدف تبدیل کرده‌اند. هشتم خرداد تیم ملی والیبال ایران همراه لوزانو آرژانتینی در توکیو حاضر می‌شود تا این آرزوی دیرینه را محقق کنند که این مسئله نه بزرگ‌ترین هدف والیبال در سال 95، بلکه بزرگ‌ترین آرزوی این رشته در تاریخ والیبال ایران محسوب می‌شود.

 

 

* هندبال و بسکتبال

بسکتبال و هندبال دو رشته تیمی ایران هستند که در بازی‌های گزینشی المپیک برای سال 94 فرصت‌های بسیار خوبی را در رده آسیایی از دست دادن و با عدم موفقیت در کسب قهرمانی قاره، حالا باید در مسابقاتی بسیار سخت جهانی شرکت کنند. بسکتبالیست‌ها در حالی به مسابقات انتخابی تورین ایتالیا می‌روند که یونان، ایتالیا و کرواسی هم در گروه ایران قرار دارند و تنها یک تیم از جمع این قدرت‌ها راهی المپیک خواهد شد اما بازهم این می‌تواند زمینه مناسبی باشد تا بسکتبال یک رویداد بزرگ دیگر را تجربه کند و اگر به المپیکی شدن منجر شود که بهتر.

 

 

هندبال هم راه المپیک باید رو در روی اسپانیا، اسلوونی و سوئد قرار بگیرد. تیم‌هایی که هر یک از آن‌ها پتانسیل حضور در ریو را دارند و این حضور در گروه سخت کار آن‌ها را برای المپیکی شدن سخت خواهد کرد.

 

* وزنه‌برداری

مدال وزنه‌برداری از 2000 سیدنی همیشه برای ایران کنار گذاشته‌شده بود و فقط 2008 ایران در وزنه‌برداری مدالی نداشت. ایران در روی با توجه به رده‌بندی مسابقات جهانی ، 5 سهمیه خواهد داشت اما عملکرد وزنه‌برداران ایران در مسابقات جهانی هیوستون که تنها به 2 مدال انجامید کمی نگرانی‌ها را نسبت به گذشته بیشتر کرد ضمن اینکه مصدومیت بهداد سلیمی مشکلات را افزایش داد. سجاد انوشیروانی دیگر مدال‌آور لندن حالا سرمربی تیم ملی شده است و برای مدال ریو کار سختی را پیش رو دارد.

 

 

 

* دو و میدانی

حسن تفتیان و رضا قاسمی (100 متر)، لیلا رجبی (پرتاب وزنه)، حمیدرضا زوراوند (پیاده‌روی)، احسان حدادی (پرتاب دیسک)، محمد‌جعفر مرادی (دو ماراتن) نماینده‌های دو و میدانی ایران در ریو خواهند بود. نقره حدادی در لندن دو و میدانی ایران را از کسب مدال بی‌نصیب نگذاشت اما نماینده‌های بیشتری برای ریو راهی المپیک می‌شوند. بهبود رکورد تفتیان در مسابقات آسیایی، کار بزرگ مرادی که برای اولین بار سهمیه ماراتن را کسب کرد و با به دست آوردن زمان 2 ساعت و 17 دقیقه راهی ریو شد به همراه حدادی و سایر دوندگان المپیک 2016 را برای دو و میدانی متفاوت‌تر از همیشه کرده است.

 

 

* تیر‌اندازی

الهه احمدی و نجمه خدمتی دو بانوی المپیکی ایران هستند که تیراندازی را تماماً در انحصار بانوان در آورده‌اند. با توجه به برنامه المپیک ریو این احتمال و البته افتخار وجود دارد که احمدی اولین مدال‌آور المپیک باشد. تیراندازی فوراً پس از افتتاحیه آغاز می‌شود و با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و با پیش‌بینی سایت المپیک الهه احمدی یکی از گزینه‌های کسب اولین طلای این مسابقات محسوب می‌شود.

 

 

نجمه خدمتی هم برای با درخشش در مسابقات جهانی و کسب رکورد فینال، دو بار موفق به کسب سهمیه المپیک شد و حالا کنار دیگر بانوی تیراندازی می‌توانند امیدهای این رشته را بیشتر از همیشه کنند.

 

* تیر و کمان

تنها دارنده سهمیه تیر و کمان ایران در المپیک ریو زهرا نعمتی است که پرچم‌دار کاروان جمهوری اسلامی ایران در ریو هم خواهد بود. این بانوی کماندار هم در رقابت‌های کسب سهمیه و هم در قهرمانی معلولان آسیا به مدال طلا رسید. او قرار است هم در المپیک و پارالمپیک ریو رکت کند که اتفاق بزرگی برای یک ورزشکار ایرانی محسوب می‌شود.

 

 

*بوکس

اولین سهمیه المپیک ایران در راه ریو توسط احسان روز‌بهانی، در بهمن‌ سال گذشته به دست آمد و او توانست باوجود مصدومیت از ناحیه بینی، در مرحله یک‌‌چهارم نهایی لیگ نیمه‌حرفه‌ای جهان در بلغارستان به روی رینگ برود و با شکست حریف خود، راهی المپیک ریو شد.

 

 

 روزبهانی تمرینات سختی را پشت سر می‌گذارد و با توجه به فشار تمریناتی که در ماه‌های اخیر تحمل کرده است و پیشرفت‌هایی که در مسابقات اخیر از خود نشان داده این امید می‌رود که بوکس هم در المپیک برای ایران شانس کسب مدال محسوب شود.

 

* دوچرخه‌سواری

 حسین عسگری تنها نماینده دوچرخه‌سواری ایران در المپیک ریو خواهد بود. عسگری موفق شد رقابت‌های قهرمانی آسیا در تایلند با کسب مدال طلا ، دومین سهمیه کشورمان را برای المپیک ریو تصاحب کند. خبر بد این است که عسگری در حال حاضر مصدوم است و در صورت رهایی از بند مصدومیت ، المپیک 2016 را در سن 40 سالگی تجربه خواهد کرد.

 

 

*شمشیربازی

مجتبی عابدینی و علی پاکدامن موفق شدند با کسب سهمیه المپیک در مسابقات جهانی تعداد ورزشکاران ایرانی در ریو را به دو نفر برسانند. جایزه بزرگ کره جنوبی ضمن این دو سهمیه المپیک برای شمشیربازان ایرانی، اولین مدال این رشته را در تاریخ هم همراه داشت، یعنی اینکه می توان با امید به قرعه ای خوب و کمی هم شانس این رشته در ریو بدرخشد. عابدینی در لندن هم حضور داشت اما حالا اینکه ایران دو نماینده دارد و این دو توانستند در مسابقات جهانی درخشش بی سابقه ای داشته باشند یعنی اینکه در ریو می توان منتظر درخشش آنها بود.