ای کاش با عربستان همگروه شویم تا غیرت بازیکنان را نشان دهیم

با جوان شدن تیم ملی فوتبال توسط کارلوس کی‌روش، شاهد حضور بازیکنان جوان و بااستعدادی در ترکیب اصلی بودیم. سعید عزت‌اللهی، هافبک دفاعی 19 ساله تیم ملی یکی از این بازیکنان است که در مسابقات اخیر نمایش خوبی داشته و به نوعی توانسته جواب اعتماد کادرفنی را بدهد. بازیکنی که حالا می‌گوید نیازمند تجربه بیشتر است تا بتواند به یک بازیکن کاملاً مطمئن در بازی‌های بزرگ‌تر تبدیل شود. بازیکنی که در همین 19 سالگی، تجربه کمی ندارد.

سعید عزت‌اللهی در خصوص وضعیتش در روستوف، دیدارهای اخیر تیم ملی و حضورش در ترکیب، بحث استفعای کارلوس کی‌روش، قرعه کشی مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2018 روسیه و سایر مسائل صحبت کرده است.

تیم ملی با دو برد اخیر مقابل هند و عمان توانست به عنوان تیم اول از گروه خود به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2018 روسیه صعود کند. این دو بازی چه شرایطی داشت؟

باید بابت دو برد خوبی که کسب کردیم، خدا را شکر کنیم. ما توانستیم دو بازی خوب داشته باشیم و خوشبختانه برای این دو بازی انگیزه زیادی داشتیم. می‌خواستیم این مرحله را با موفقیت کامل پشت سر بگذاریم تا با قدرت راهی مرحله بعدی شویم و به هدفی هم که داشتیم، رسیدیم.

خودت هم در دو بازی انجام شده در ترکیب اصلی قرار داشتی. به نظرت توانستی عملکرد قابل قبولی داشته باشی؟

من هم مانند تمام تیم انگیزه زیادی برای این دو بازی داشتم تا بتوانم به نوعی جواب اعتماد کارلوس کی‌روش را بدهم. خوشحالم که تلاشم را تا جایی که می‌توانستم کردم و امیدوارم کادرفنی تیم ملی از من راضی بوده باشد. ان‌شاالله بتوانم در مرحله بعدی و بازی‌های سختی که پیش‌رو خواهیم داشت، پر قدرت‌تر ظاهر شوم و در کنار تیم، ضعف‌هایی که دارم را برطرف کنم و در نهایت به جام جهانی صعود کنیم.

تیم ملی رفته رفته جوان شده و در دو بازی اخیر هم بازیکنان جوان زیادی به ترکیب تیم اضافه شده‌اند. این پوست اندازی و جوانگرایی را به عنوان یکی از بازیکنان جوان تیم چطور ارزیابی می‌کنی؟

بازیکنان هر تیم فوتبالی یک روز می‌آیند و یک روز می‌روند و این چرخه همین‌طور می‌چرخد و تیم‌ها پوست‌اندازی می‌کنند. اکنون هم این پوست‌اندازی در تیم ملی شده و بازیکنان جوانی هم که به تیم آمده‌اند، تلاش می‌کنند تا زودتر جای بازیکنانی که کنار رفته‌اند را پر کنند. باید زودتر به هماهنگی برسیم و با تجارب کارلوس کی‌روش و کادرفنی تیم ملی تیمی قدرتمندی را تشکیل دهیم. امیدوارم با کسب تجربه نمایش بهتری داشته باشیم تا جای خالی بازیکنانی که از تیم ملی رفته‌اند، حس نشود.

گفتی در کنار کارلوس کی‌روش و کادرفنی تیم ملی به تجربه برسید، در حالی که این روزها بحث استعفای کارلوس کی‌روش، نبود امکانات و دلسردی‌های سرمربی تیم ملی به دلیل نبود شرایط لازم در میان است. تیمی که حتی زمین تمرینی ندارد، چطور سرمربی‌اش را حفظ خواهد کرد؟

فکر می‌کنم واقعاً همه ملت ایران به این درک رسیده‌اند که در زمان حال هیچ‌کس نمی‌تواند مانند کارلوس کی‌روش به تیم ملی کمک کند. موقعیت تیم ملی حساس است و ما باید چند ماه دیگر آماده رقابت‌های نهایی انتخابی جام جهانی شویم و همه نگاه‌ها به این تیم است. صعود ما به جام جهانی برای تمام ایران و کل کشور امتیاز دارد و بین مردم شادی به وجود می‌آید و اگر مسئولان واقعاً مردم را دوست داشته باشند و دل‌شان برای این تیم بسوزد، خودشان شرایط ماندن کی‌روش را فراهم می‌کنند، چون واقعاً حیف است که او برود.

انتقادی که منتقدان در چند سال اخیر به کی‌روش داشتند، این بود که او از بازیکنان جوان استفاده نمی‌کند و حالا کی‌روش بعد از پنج سال کار کردن، تیم را جوان کرده و این روند رفته رفته بهتر می‌شود. به نظرت با این شرایط رفتن کی‌روش به تیم ملی ضربه خواهد زد یا تفاوتی ندارد؟

زحمتی که کارلوس کی‌روش در چهار پنج سال اخیر همراه با کادرفنی‌اش کشیده، تیم را کاملاً متحول کرده است. او به شناخت کاملی از کشور ایران و تک تک بازیکنان ایرانی رسیده و امیدوارم مشکلاتی که هست از میان برداشته شود تا او در تیم ملی بماند. من در جریان ریز مسائل و مشکلات نیستم، اما امیدوارم همه کمک کنند؛ چه رئیس جمهور، چه وزیر ورزش و جوانان و چه کفاشیان باید کمک کنند تا کی‌روش بماند و ما به یک نتیجه ملی برسیم. موفقیت تیم ملی برای همه است و یک موفقیت فردی نیست و کسی نمی‌تواند بگوید که من به تنهایی باعث موفقیت شدم. پس برای خوشحالی ایران، همه ملت باید دست به دست هم بدهیم و مسئولان هم باید کمک کنند. اگر این مشکلات از میان برداشته شود، تمام تمرکز تیم ملی و بچه‌ها نیز فقط صعود به جام جهانی خواهد بود تا ملت ایران را شاد کنیم.

حاشیه‌های خارج از تیم ملی همیشه چنین بحث‌ها و مشکلاتی را ایجاد کرده است. اگر این روند ادامه داشته باشد، کار ما برای دور بعدی سخت‌تر نخواهد شد؟

صددرصد همینطور است و اگر مشکلاتی هست باید تا شهریورماه که بازی‌های ما از سر گرفته می‌شود تمام حاشیه‌ها را حل کرد. مسئولان بهتر است کمک کنند تا هر مشکلی هست برطرف شود و این مسائل باید دلسوزانه حل شود. در این صورت مطمئن باشید با شروع بازی‌ها پیش زمینه یک شادی بزرگ دیگر در کشور فراهم خواهد شد.

به عنوان یکی از بازیکنان تیم ملی جدا از خواسته‌هایی که از مسئولان داشتی، در این رابطه چه خواسته‌ای از خود کارلوس کی‌روش داری؟

فکر می کنم همه می‌دانند که خواست قلبی ملت ایران ماندن کی‌روش در تیم ملی است. او تیم ملی را متحول کرده و چند سال است که ما رتبه اول آسیا را در اختیار داریم. اکنون هم مقتدرانه از گروه‌مان صعود کردیم و خواهشم فقط از مسئولان است که مانند پدر به تیم ملی نگاه کنند و دلسوزانه مشکلات این فرزندشان را از میان بردارند.

دوست داری در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی با چه تیم‌هایی همگروه شویم؟

هنوز که سیدبندی کامل مشخص نیست، اما با سیدبندی احتمالی به نظرم ژاپن قرعه بهتری نسبت به کره‌جنوبی باشد و خود من دوست دارم با ژاپن بازی کنیم. از بین سایر تیم‌ها نیز دوست دارم با عربستان، چین، عراق و تایلند همگروه شویم.

با توجه به مشکلات سال‌های دور فوتبال ایران و عربستان و البته اتفاقات اخیر، اینکه دوست داری با این تیم همگروه شویم کمی عجیب نیست؟

اتفاقاً به خاطر همین مسائل دوست دارم با آنها همگروه شویم. مطمئناً به دلیل انگیزه‌ای که از بازی مقابل این تیم می‌گیریم و در تیم ملی ایجاد می‌شود و با حمایت مردم، بازی جذابی خواهد شد. به همین دلیل می‌گویم دوست دارم با عربستان همگروه شویم، چون بازیکنان ایران آنقدر باغیرت هستند که تمام خاطرات بد مقابل عربستان را جبران کنیم.

به نظرت عیار تیم ملی با تغییر و تحولات ایجاد شده در این تیم مشخص شده و ما در مرحله بعدی می‌توانیم به این تیم مقابل تیم‌هایی که نام بردی امیدوار باشیم؟

عیارمان را همه دیده‌اند و به نظرم بازیکنان جوان تیم ملی با استعداد بوده و پتانسیل خود را نشان داده‌اند، اما یک مقدار باید به تجربه‌مان اضافه شود. نیاز به بازی‌های دوستانه داریم تا تجربه‌مان بالاتر برود و در دور بعد بتوانیم شرایط بهتری داشته باشیم.

درباره تیم باشگاهی‌ات در روسیه هم صحبت کنیم. وضعیت روستوف اکنون به چه شکل است؟

وضعیت خوب است و خوشبختانه بازی‌های لیگ هم دوباره آغاز شده است. این هفته هم با اسپارتاک بازی داشتیم که پیروز شدیم و توانستیم صدرنشین شویم. آماده شده‌ایم تا در بازی‌های باقی مانده لیگ برتر روسیه نتایج خوبی بگیریم و در پایان فصل رتبه خوبی داشته باشیم.

روستوف می‌تواند این فصل سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را کسب کند؟

خدا را شکر اکنون صدرنشین هستیم و جزو شانس‌های قهرمانی محسوب می‌شویم. باید در هشت بازی باقی مانده حداکثر امتیاز را بگیریم تا فرصت صدرنشینی را از دست ندهیم. تیم‌مان یک دست شده و با وجود قربان بردیف، سرمربی خوبی که داریم حداقل 90 درصد هم شانس کسب سهمیه لیگ اروپا را داریم. در بازی‌های باقی مانده باید حداکثر امتیاز را جمع کنیم و در این شرایط نگاه‌مان به کسب قهرمانی و سهمیه لیگ قهرمانان اروپا داریم.

مطمئناً حضور در لیگ قهرمانان اروپا و حتی لیگ اروپا برای بازیکن جوانی مانند خودت هم تجربه و سکوی پرتاب خوبی خواهد بود.

صددرصد؛ نه تنها برای من بلکه برای کل تیم روستوف اتفاق خوبی است. مطمئن باشید همه تلاش می‌کنیم که به لیگ قهرمانان برسیم و اگر این اتفاق رخ بدهد، مطمئناً اتفاقات خوبی برای آینده تک تک تیم به خصوص من که جوان هستم، رقم خواهد خورد.

لیگ برتر روسیه به سطحی رسیده که بازیکنان ایرانی بتوانند از آنجا به تیم‌های بزرگ اروپایی بروند. چون اکنون تو، سردار آزمون و میلاد محمدی در روسیه هستید و علیرضا حقیقی هم از لیگ این کشور به لیگ برتر پرتغال رفت و باید منتظر پیشرفت بیشتر شما برای حضور در تیم‌های بزرگ اروپایی هم باشیم.

لیگ برتر روسیه سطح خوبی دارد و تیم‌های روسیه‌ای در اروپا، فوتبال روز را به نمایش می‌گذارند و فکر می‌کنم لیگ روسیه خیلی کمک می‌کند بازیکنان به قدرت خوبی برسند. در چند سال اخیر بازیکنان و مربیان بزرگی هم به فوتبال روسیه آمده‌اند و سرمایه‌گذاری خوبی شده تا لیگ برتر روسیه به جایگاه خوبی برسد. من هم به اینجا آمده‌ام تا تجربه کسب کرده و پله‌های ترقی را پشت سر هم طی کنم.

 در خصوص وضعیت فیزیکی خودت هم صحبت کن. جدا از اینکه 19 ساله و در سن رشد هستی، اما فیزیک تو پس از حضور در اروپا کاملاً تغییر کرده و در این سن و سال مانند یک بازیکن کامل هستی.

فکر می‌کنم حضور در اروپا خیلی تأثیرگذار بوده است. هم در اتلتیکومادرید و هم در روستوف با نوع تغذیه و تمرینات متفاوتی که داشتیم، فیزیک بدنی‌ام بهتر شده و خودم هم فکر می‌کنم با توجه به سنی که دارم، فیزیک نسبتاً خوبی برای رویارویی با حریفان بزرگتر از خودم دارم. با این شرایط سعی می‌کنم روز به روز شرایط فیزیکی‌ام را بهتر کنم تا با کسب تجربه بیشتر، بتوانم از فیزیکم بهتر استفاده کنم.