یکی از بازیکنانی که در سال 94 جزو پدیده‌های فوتبال ایران لقب گرفت بدون شک محمد انصاری مدافع جوان تیم فوتبال پرسپولیس است که در اوج گمنامی در تابستان 94 به پرسپولیس پیوست اما روند صعودی او آن قدر خوب بود که در اسفند همین سال به تیم ملی دعوت شد.

شاید در ابتدای حضور انصاری در پرسپولیس کسی فکرش را نمی‌کرد که او بتواند چنین جهشی داشته باشد اما حالا این بازیکن 25 ساله به نقطه قوت سرخپوشان در سمت دفاع چپ تبدیل شده است.

 

* در استقلال که بودم پرویز مظلومی خیلی به من اعتقاد داشت.

* هاشم بیگ زاده در رفتن من به فجر سپاسی تاثیرگذار بود.

* روزهای اول حضورم در پرسپولیس سخت و تلخ بود.

* با گوش خودم شنیدم که می‌گفتند با دلالی به پرسپولیس آمده‌ام.

* رفتار برخی‌ها در استقلال مرا اذیت می‌کرد.

* زمانی که تئاتر بازی می‌کردم یک تماشاگر شفا گرفت.

* کارت خبرنگاری گرفتم تا بتوانم فوتسال بازی کنم.

* فوت هادی نوروزی بچه‌ها را هم قسم کرد تا قهرمان لیگ شویم.

* تیم برزیل را دوست دارم چون با آن در پلی استیشن همه را شکست می‌دادم.

* دوست دارم روزی در دورتموند و یا بایرن مونیخ بازی کنم.

مشروح مصاحبه را در زیر می‌خوانید:

 

در ابتدای مصاحبه خودت را کامل معرفی کن.

من متولد اول مهرماه سال 70 هستم و بدون صغر سن فوتبال بازی می‌کنم.

فوتبال را از کجا شروع کردی؟

من فوتبالم از تیم فجر سپاه تهران آغاز کردم و مربیانی مثل آقایان رستم بیک و اللهیاری کار کردم. در رده جوانان هم به تیم مهر کارون پیوستم که در دست اول تهران فعالیت می‌کرد. بعد از آن به تیم داماش تهران پیوستم و زیر نظر آقای کولیوند کار کردم. دو سال آخر حضورم در رده امیدها هم راهی استقلال شدم. آقایان جلالی، رجبی و دکتر شاهین ریاحی که هنوز هم به من مشاور می‌دهد زحمات زیادی برایم کشیده است. سال بعد هم جلال بیات و علی چینی مربی من بودند.

چه شد که به تیم بزرگسالان استقلال رفتی؟

در دو سالی که در امیدهای استقلال بودم پرویز مظلومی بازی‌های من را زیر نظر داشت و من را به تمرینات بزرگسالان آورد. همان زمان علیرضا منصوریان سرمربی تیم امید بود و مرا به اردوی این تیم دعوت می‌کرد. بعد از آن امیر قلعه نویی به استقلال آمد و سن من آن زمان از رده امیدها خارج شد. آن زمان نیم فصل در استقلال بودم اما شرایط بازی رسمی را پیدا نکردم. یک بازی دوستانه همان زمان با فجر سپاسی شیراز انجام دادیم که من هم زمان کمی مقابلشان بازی کردم. آنجا از من خواستند که به فجر سپاسی بروم و هاشم بیک‌زاده هم در انتقال من نقش داشت. چرا که من از او مشاوره می‌گرفتم.

پس رفتنت به فجر سپاسی با مشاور بیک‌زاده بود!

من با هاشم بارها تلفنی صحبت کردم و مشور می‌گرفتم. البته معتقدم رفتنم به این تیم تصمیم خوبی بود چرا که در این تیم هم دو سال سربازی‌ام را سپری کردم و هم در لیگ برتر به میدان رفتم. بعد از محمود یاوری، غلامحسین پیروانی سرمربی فجر سپاسی شد و او از من در پست دفاع آخر استفاده می‌کرد. در یک بازی بازیکن دفاع چپ ما مصدوم شد و من در این پست بازی کردم. بعد از پیروانی دوباره یاوری به فجر سپاسی برگشت و در نهایت ما به دسته یک سقوط کردیم. همان زمان تیم لیگ برتری مرا می‌خواست اما بر سر برخی از مسائل مثل رضایت نامه من که دست استقلالی‌ها بود به مشکل برخوردم. شرایطی برای من پیش آمد که نتوانستم در لیگ برتر بمانم و به همین دلیل به شهرداری تبریز رفتم . آن هم زمانی که مهدی پاشازاده سرمربی تیم بود. البته ما نتوانستیم نتیجه بگیریم آن هم به دلیل مسائلی که قصد ندارم آن‌ها را باز کنم. آن فصل که تمام شد در نهایت به پرسپولیس آمدم.

چه شد که به عنوان بازیکن تستی به پرسپولیس آمدی؟

بعد از شهرداری تبریز یکی دو پیشنهاد داشتم. اما مدیر برنامه‌هایم با من تماس گرفت و گفت که پرسپولیس به بازیکنی در پست من نیاز دارد اما برانکو گفته بود باید تست بدهم تا او شرایط مرا بسنجد. در نهایت در تمرینات شرکت کردم و برانکو بعد از یکی دو جلسه تمرین اعلام کرد که مورد پسند او قرار گرفتم و در نهایت هم قرارداد بسته شد.

همان زمان که به پرسپولیس آمدی عده‌ای می‌گفتند که تو با دلالی بازیکن این تیم شدی. اما بعدا خودت را نشان دادی. آن روزها برایت سخت نبود؟

واقعا روزهای سختی را پشت سر گذاشتم. روزهای تلخی بود که خوشحالم تمام شد. البته فوتبال بالا و پایین زیاد دارد و سعی کردم از حواشی دور باشم و حتی از خواندن اخبار هم فراری بودم. البته الان هم خیلی اهل مصاحبه کردن و در رسانه‌ها بودن نیستم. بیشتر سعی می‌کردم تمرین کنم و تمرکزم را روی کارم بگذارم. همان ابتدا به گوش خودم هم رسیده بود که با دلالی به پرسپولیس آمدم. این مسائل طبیعی است چرا که شما در فوتبال هر کاری بکنید برایتان حرف در می‌آورند.

تو هم در استقلال بازی کردی و هم در پرسپولیس.‌آیا خودت را یاغی می‌دانی؟

در استقلال به من فرصتی داده نشد که بخواهم خودم را نشان دهم. اما خودم را یاغی نمی‌دانم.

اگر در استقلال به تو فرصت داده می‌شد حتما در این تیم می‌ماندی.

واقعا نمی‌دانم. باید می‌دیدم که شرایط چطور است. در چند سالی که من استقلال بودم کل دریافتی من 5 یا 6 میلیون تومان بود. واقعا شرایط برای من سخت بود. البته رفتار برخی‌ها در استقلال هم به گونه‌ای بود که واقعا اذیت می‌شدم.

نمی‌خواهی این رفتارها و نام این برخی‌ها را بگویی؟

نمی‌خواهم این مسائل را باز کنم اما شاید برخی از مسئولان استقلال باعث ناراحتی من شدند.

شرایط در پرسپولیس برایت چطور است؟

خوشبختانه شرایط در پرسپولیس خیلی بهتر است. فکر می‌کنم با توجه به عملکردی که داشتم شرایطم بهتر شده است. خوشبختانه هوادارانم مرا به خوبی پذیرفته‌اند و به من همیشه لطف دارند. من هم سعی می‌کنم قدر این موقعیتم را بدانم.

هنوز هم با مترو و اتوبوس BRT رفت و آمد می‌کنی؟

بله! برای من استفاده از وسایل نقلیه عمومی سخت نیست و از طرفی هم چون تازه چهره من در فوتبال مطرح شده خیلی شناخته شده نیستم و مردم سمت من نمی‌آیند.

جزو بازیکنانی هستی که در برخی از مسائل رفتار ویژه‌ای داری مثل استفاده از مترو و BRT و حتی برخی از کارهای تو مثل خادم حرم شدن و ... این رفتار تا چه زمانی ادامه دارد و فکر می‌کنی روزی برسد که تو هم تغییر کنی؟

هیچ انسانی از یک ثانیه دیگر خودش خبر ندارد. من همینی که هستم می‌مانم اما سعی می‌کنم بهتر شوم.

حتما می‌دانی که فوتبالیست مثل تو در این فوتبال کم داریم.

اما داریم! ما فوتبالیست‌های زیادی داریم که خانواده دوست هستند و ارزش‌ها برایشان مهم است. شاید پول و شهرت روی هر کسی تاثیر بگذارد اما مهم این است که انسان جنبه و ظرفیت داشته باشد. متاسفانه یکسری حرف‌ها را نمی‌توانم بزنم!

زندگی متاهلی چقدر در کار و حرفه‌ات تاثیر داشته است؟

یکی از لطف‌هایی که خداوند به من کرد این بود که قبل از آمدن به پرسپولیس متاهل شدم. همه تمرکز من روی فوتبال است و متاهل بودن خیلی در پیشرفت من تاثیر داشته است. خوشبختانه همسرم با شرایط من کنار آمده و می‌داند که هر شغلی سختی خاص خودش را دارد.

از پرسپولیس هم بگو و اینکه چقدر شانس قهرمانی برای این تیم قائل هستی؟

من فکر می‌کنم از لحاظ فنی جزو تیم‌هایی هستیم که شانس اصلی قهرمانی به حساب می‌آییم. ما شرایط خوبی در جدول داریم و الان فاصله حداقلی با صدر جدول داریم. باید همه تلاشمان را بکنیم تا در این 6 بازی باقیمانده حداکثر امتیازها را بگیریم. ما هفته‌های اول شرایط بدنی خوبی نداشتیم اما الان خیلی شرایط بهتر شده و هماهنگ‌تر شده‌ایم. باید این را هم بگویم که در ابتدای فصل بدشانسی‌هایی آوردیم. یکسری اشتباهات فردی و داوری باعث شد تا ما امتیازات زیادی از دست بدهیم.

اولین بازی‌ات برای پرسپولیس را مقابل سپاهان در هفته سوم لیگ برتر برگزار کردی. آیا استرسی برای این بازی داشتی؟

از همان ابتدای فصل سعی می کردم آمادگی بدنی‌ام را حفظ کنم تا اگر وارد زمین شدم بهترین عملکرد را داشته باشم. این اتفاق در بازی مقابل سپاهان رخ داد و سعی کردم کم اشتباه بازی کنم. خوشبختانه هر چه زمان گذشت استرسم از بین رفت.

می‌دانم که در چند تئاتر هم به عنوان بازیگر حضور داشتی. از این تجربه متفاوت بگو.

تئاتری که من بازی کردم یک تئاتر حرفه‌ای بود اما من بازیگر آماتوری بودم. از دوم ابتدایی در یک نمایش به نام خورشید کاروان که هنوز هم اجرا می‌شود بازی کردم. در تئاتر شهر و تالار وحدت هم چند باری اجرا داشته‌ام. در نمایش زخم مدینه هم بازی کردم و باید بگویم یکسری تئاترهای مذهبی را مثل از خاک تا افلاک بازی کردم. در این نمایش‌ها بازیگران مطرحی همانند مرحوم انوشیروان ارجمند و ... بازی می‌کردند. باورتان می‌شود آن زمان که ما تئاتر بازی می‌کردم یک نفر که لال بود شفا گرفت؟!

آینده فوتبالی‌ات را چطور می‌بینی؟

زمانی که به پرسپولیس امدم اولین هدفم این بود که به لیست 18 نفره برسم. سپس تلاش کردم دقایق کوتاهی بازی کنم و بعد از آن همه تلاشم این بود که بتوانم به صورت فیکس بازی کنم. دیگر برنامه‌ای که در ذهن داشتم دعوت به تیم ملی بود که خوشبختانه به این اهدافم هم رسیدم. البته اعتقاد دارم حفظ این مسائل سخت‌تر است. البته باید بگویم که لژیونر شدن هدف همه بازیکنان ایرانی است اما این موضوع مستلزم این است که شما در تیم ملی خوب بازی کنید.

خیلی از اهالی فوتبال معتقدند که تو یکی از پدیده‌های فوتبال در سال 94 بودی . خودت این موضوع را قبول داری؟

من نمی‌توانم در این باره نظر بدهم. البته باید بگویم که آن اوایل که من به پرسپولیس آمدم همه فکر می‌کردند که من هیچ سابقه‌ای نداشتم و مستقیما از خانه به پرسپولیس رسیدم. اما واقعا این طور نبود. من چند سال لیگ برتر بازی کرده بودم و حتی سابقه دعوت به تیم ملی امید را هم در کارنامه دارم. اینکه برخی بگوید من پدیده فوتبال بودم به این دلیل است که شاید کسی فکرش را هم نمی‌کرد که این اتفاق‌ها برای من بیفتد.

خانواده‌ات با فوتبال بازی کردنت مشکل نداشتند؟

نه اتفاقا پدر من خودش دروازه‌بان تیم آتش نشانی بود و حتی سال 65 در جام حذفی مقابل پرسپولیس هم بازی کرده است. واقعا مشورت‌های پدرم خیلی به من کمک کرد و هنوز هم از مشاوره‌هایش استفاده می‌کنم. خیلی مواقع بود که از فوتبال خسته می‌شدم اما او با صحبت‌هایش به من روحیه می‌داد.

تجربه‌های زیادی در مسائل گوناگون داری و حتی شنیده‌ام که کارت خبرنگاری هم داری!

حدود 6 سال پپیش بود که مسابقات جام رسانه ها در حال برگزاری بود .یکی از دوستانم کارمند یکی از مجلات خانوادگی بود و تیم این مجله قصد داشت در مسابقات جام رسانه‌ها شرکت کند که برای حضور در این مسابقات باید کارت خبرنگاری هم داشتیم. برای حضور در این مسابقات برای من کارت خبرنگاری صادر شد و بعد از بازی‌ها هم کارت نزد خودشان باقی ماند.

از بین تیم‌های اروپایی به چه تیمی علاقه داری؟

آرسنالی که تیری آنر و پاتریک ویرا در آن بازی می‌کردند را خیلی دوست داشتم. از بین تیم ملی‌ها هم برزیل را دوست داشتم چرا که در پلی استیشن تیم قوی بود و با این تیم همه را می‌بردم.

اگر بخواهی روزی لژیونر شوی دوست داری در چه تیمی بازی کنی؟

لیگ آلمان را دوست دارم و علاقمندم که روزی در این لیگ بازی کنم. دوست دارم روزی در دورتموند و بایرن مونیخ بتوانم بازی کنم.

در پایان این مصاحبه اگر صحبت خاصی داری بگو.

جا دارد یک تشکر ویژه از همسرم داشته باشم. همچنین از خانواده‌ام ممنونم که مادرم همیشه مرا دعا می‌کرد و پدرم هم مشورت‌های خوبی به من می‌داد. دعای مادر از موانع استجابت دعا هم می‌گذرد و دعای پدر مثل دعای پیغمبر برای امتش است. همچنین از خواهر و برادرم علیرضا که علاقه زیادی به فوتبال دارد و بازی‌های مرا آنالیز می‌کند.از مربیانم در پرسپولیس هم ممنونم که به من اعتماد کردند و در نهایت همه این‌ها لطف خدا بوده است. باید بگویم مهرداد میناوند و بهنام ابوالقاسم پور هم خیلی به من لطف دارند. در نهایت هم امیدوارم پرسپولیس قهرمان لیگ برتر شود تا روح هادی و دل هواداران را شاد کند. به نظر من فوت هادی بازیکنان را هم قسم تر کرد تا قهرمان شویم.