از متن به حاشیه رفتن، یعنی اوضاع و احوال این روزهای تیم ملی فوتبال کشورمان. به جای اینکه اکنون کادر فنی و بازیکنان به این فکر کنند که چگونه مقابل تیم‌های قدرتمندی مانند استرالیا، ژاپن، کره‌جنوبی، قطر، امارات، عربستان و... صف‌آرایی کنند، همه نگران رفتن کی‌روش هستند، آن هم به‌دلیل کمبود امکانات و عدم پشتیبانی از تیم ملی که در راه رسیدن به جام جهانی 2018 روسیه سختی‌های زیادی را باید تحمل کند. این بار علیرضا حقیقی است که از سختی‌ها می‌گوید و نگرانی‌هایی که در تیم ملی وجود دارد.

دروازه‌بان تیم ملی فوتبال کشورمان که در دو بازی مقابل هند و عمان به‌دلیل مصدومیت نتوانست در چارچوب دروازه قرار بگیرد، گلایه‌های زیادی از مسئولان کرد. حقیقی گفت که به‌جای خوشحال بودن از اینکه کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی است، هر روز سر راه او و تیم ملی سنگ می‌اندازیم و این به منافع ملی ضربه می‌زند. دروازه‌بان شماره یک تیم ملی حالا فقط از مسئولان می‌خواهد که از تیم ملی حمایت کنند تا مبادا به‌دلیل برخی نامهربانی‌ها کی‌روش راهی کشورش شود و در این بین فوتبال ایران ضربه بخورد، آنهم در شرایطی که نزدیک به چهار ماه دیگر دور دوم مرحله انتخابی جام جهانی 2018 روسیه آغاز می‌شود.

تیم ملی پس از رسیدن به جام جهانی 2014برزیل توانست میلیون‌ها نفر را شاد کند و حتی پس از نمایش خوب ایران مقابل آرژانتین و با وجود شکست یک بر صفر آن هم با گل دقیقه 1+90 لیونل مسی، مردم خوشحالی کردند، مردمی که دروازه‌بان تیم ملی در جام جهانی می‌گوید بازهم حق خوشحال شدن دارند و اگر از تیم ملی در راه جام جهانی روسیه حمایت شود، این اتفاق بار دیگر رقم خواهد خورد. حقیقی که توانسته بود در جام جهانی برای اولین بار به عنوان یک دروازه‌بان ایرانی کلین‌شیت کند و دروازه‌اش را مقابل نیجریه بسته نگه دارد، مقابل ستاره‌های آرژانتین هم تا ضربه استثنایی دقیقه 1+90 مسی مغلوب نشد و عملکرد خوبی از خود به جا گذاشت حالا یک قول می‌دهد. او قول داده که اگر برای تیم ملی امکانات فراهم شد، سرمربی تیم ملی این امکانات را با خودش به خانه‌اش نبرد!

علیرضا حقیقی از فشارهایی گفت که به‌دلیل نبود امکانات روی تیم ملی وجود دارد و البته انتظارهایی که برای صعود این تیم به جام جهانی است. دروازه‌بان تیم ملی فوتبال کشورمان وقتی تصمیم گرفت صحبت کند از دلخوری‌های کی‌روش و ملی‌پوشان گفت تا نبود امکانات، مصدومیت بد موقعی که سراغش آمد تا آینده تیم ملی و وضعیت ماریتیمو در لیگ برتر پرتغال. مشروح گفت‌وگوی حقیقی را در زیر بخوانید:

این روزها فقط حاشیه اطراف تیم ملی است و کی‌روش هم به‌نوعی از هواداران خداحافظی کرده و گویا بحث استعفای او کمی جدی‌تر به نظر می‌رسد. سرمربی تیم ملی برای ماندن شرایطی تعیین کرده و آن هم فراهم شدن برخی امکانات است. نظر تو به‌عنوان دروازه‌بان تیم ملی که وظیفه سنگینی هم به عهده داری در این خصوص چیست؟

چیزی که کاملاً واضح و روشن است، تیم ملی شرایط سختی را تحمل می‌کند و ما امکانات خوبی نداریم. کی‌روش هم که می‌گوید امکانات می‌خواهد، این را برای خودش نخواسته و برای تیم ملی می‌خواهد. قرار نیست که کی‌روش بعد از رفتنش از ایران این امکانات را به خانه ببرد، بلکه این امکانات را برای تیم ملی ایران، برای این مملکت و برای جوانان فوتبال ایران خواسته است. ما به جای اینکه خوشحال باشیم کی‌روش سرمربی‌مان است، مربی دلسوزی داریم که می‌خواهد ما پیشرفت کنیم و به جای حمایت از او، سر راهش سنگ‌اندازی می‌کنیم.

کی‌روش خودش هم به نوعی از این سنگ‌اندازی‌ها صحبت کرده است و گفته برخی نمی‌خواهند تیم ملی موفق شود.

من فکر می‌کنم کسانی که سر راه تیم ملی سنگ می‌اندازند، ایرانی نیستند. اگر بحث‌شان کی‌روش است، به نظرم او سرمربی تیم ملی بوده و کی‌روش هم برای تیم ملی است. ما اینجا تیم کی‌روش نداریم و تیم ملی داریم که باید از تیم ملی حمایت کنیم. حمایت از تیم ملی هم یعنی اینکه از همه حمایت شود و نباید سر راه این تیم و سرمربی‌اش سنگ اندازی شود. واقعاً جای تأسف دارد که برخی‌ها به این شکل با تیم ملی رفتار می‌کنند و جای تأسف بیشتری دارد که ما از خودی می‌خوریم نه جای دیگر و کشوری دیگری!

این اتفاقات و سنگ‌اندازی‌ها فقط برای الان نیست و خیلی وقت است در کشور ما وجود دارد. هر مربی که آمده و صحبت از امکانات کرده، برای فوتبال ایران امکانات خواسته، اما شرایط هیچ تغییری نکرده و هیچکس کمکی نداشته است. اینطور نیست که فقط کی‌روش امکانات بخواهد، بلکه هرکسی را بیاورید یکسری امکانات اولیه را برای تیم درخواست می‌کند. در همه جای دنیا مربیان باید با داشتن امکانات کار را پیش ببرند.

خودت که چند سال است در تیم ملی هستی، فکر می‌کنی شرایط باید به چه شکل پیش برود و به چه امکاناتی در تیم ملی نیاز داریم؟

اکنون ماریتیمو که یکی از تیم‌های باشگاهی پرتغال است و تیم ملی هم نیست، فقط سه ورزشگاه برای انجام تمریناتش دارد، در صورتی که تیم ملی ما یک زمین تمرینی هم ندارد تا ما بتوانیم در آن کار کنیم. اینها برای فوتبال ما و برای تیم ملی ما خوب نیست، بلکه اینها همه درد فوتبال است. نمی‌دانم چه کسانی باید شرایط را درست کنند، اما هرکسی که توانایی انجام کار را دارد، باید ورود کرده و به صلاح فوتبال و مملکت کاری انجام دهد.

تیم ملی پس از صعود به جام جهانی 2014 تمام مردم ایران را شاد کرد و شاید این مردم اکنون منتظر یک شادی اینچنین باشند. خودت فکر می‌کنی با این شرایط بتوانید به این خواست مردم عمل کنید؟ در شرایطی که خواست‌های تیم ملی فراهم نشده و دست آخر کی‌روش از رئیس جمهور درخواست امکانات کرده است.

در هر صورت فکر می‌کنم فوتبال به‌ویژه در مملکت ما، چیزی است که دل میلیون‌ها نفر را شاد می‌کند. ما اکنون در رنکینگ فیفا تیم اول آسیا هستیم، در دور اول انتخابی جام جهانی توانستیم با اقتدار از گروه‌مان صعود کنیم و مطمئناً‌ می‌توانیم با صعود به جام جهانی دوباره دل میلیون‌ها ایرانی را شاد کنیم. مسئولان ورزشی که متأسفانه نمی‌توانند به فوتبال کمک کنند و امیدوارم حداقل رئیس جمهور کمک کند و به نظرم آقای روحانی باید ورود کند. موفقیت فوتبال، صعود تیم ملی به جام جهانی و شاد کردن مردم یک عزم ملی و اراده ملی می‌خواهد. حالا رئیس جمهور، رئیس فدراسیون فوتبال یا هر مقام ورزشی که می‌تواند به تیم ملی کمک کند.

اگر وزارت ورزش می‌تواند به داد تیم ملی برسد و اگر می‌شود رئیس جمهور به کمک فوتبال بیاید تا مردم بازهم خوشحال شوند. گرفتن امکانات هم بحث شخص و کی‌روش نیست. امیدوارم به تیم ملی امکانات بدهند و من این قول را می‌دهم که اگر امکاناتی فراهم شد، این امکانات هیچ کجا نرود و قرار نیست کی‌روش آن را با خودش به خانه‌اش ببرد. امکانات برای این مملکت، برای این فوتبال، برای تیم ملی، برای جوانان و برای نسل‌های آینده می‌ماند تا آنها نیز استفاده کنند و دوباره دل یک ملت را شاد کنند.

چند سال است که با کارلوس کی‌روش کار می‌کنی و از نزدیک او را شناخته‌ای. او اکنون استعفا کرده و بازیکنان تیم ملی می‌خواهند سرمربی‌شان همچنان در تیم ملی بماند و به راهش ادامه بدهد. در این شرایط صحبتی داری که با سرمربی تیم ملی بزنی و بخواهی از او درخواستی داشته باشی یا توصیه‌ای بکنی؟

من در جایگاهی نیستم که بخواهم به کی‌روش توصیه‌ای کنم یا اینکه بخواهم بگویم بمانند یا برود. مطمئناً‌ کی‌روش به اندازه کافی باتجربه است و صلاح کار را بهتر از ما می‌داند، اما مطمئنم مردم نمی‌گذارند این اتفاق رخ بدهد و او برود. این مردم تیم ملی، بازیکنانش و سرمربی‌اش را دوست دارند و حتی اگر این اتفاق‌ها رخ بدهد، پشت تیم ملی را خالی نمی‌کنند. چیزی که عیان است و نیازی به گفتن ندارد نتایج تیم ملی، نوع بازی ما، اضافه شدن بازیکنان جوان و... است که در زمان کی‌روش رقم خورده و مردم هم آن را می‌بینند. اینکه ما مدت‌هاست مقابل تیم‌های آسیایی شکست نخورده‌ایم و این خودش یک رکورد محسوب می‌شود.

مردم همه اینها را می‌بینند و از نزدیک آن را لمس می‌کنند و با این شرایط مطمئنم هرکسی هم سنگ‌اندازی کند، مردم اجازه نمی‌دهند کی‌روش برود. من هم امیدوارم که چنین اتفاقی رخ ندهد، چون اکنون در برهه بدی قرار داریم که مطمئناً با رفتن کی‌روش همه چیز خراب خواهد شد و فوتبال ما چند سال دیگر عقب می‌ماند. اکنون نه به‌عنوان یک بازیکن ملی و یک فوتبالیست، بلکه به‌عنوان یک ایرانی امیدوارم که این اتفاق رخ ندهد و کی‌روش نرود تا تیم ملی مثل سال‌های گذشته موفق عمل کند.

اگر بخواهیم اکنون به رفتن کی‌روش فکر کنیم و حتی اگر مربی بزرگی را جایگزینش شود، شاید شبیه به اتفاقات قبل از جام جهانی 2002 باشد. زمانی که ما بلاژوویچ را که یک مربی بزرگ بود به تیم ملی آوردیم، اما او فرصت کافی نداشت و در نهایت تیم ملی پرستاره ما از رسیدن به جام جهانی بازماند. حالا هم اگر کی‌روش برود و حتی مربی بزرگی جایگزین او شود، شاید همان اتفاق تکرار شود. نظر تو در این خصوص چیست؟

متأسفانه ما ایرانی‌ها این‌طور هستیم که هیچ‌وقت از گذشته درس نمی‌گیریم و این اتفاق بسیار بدی است. سال‌ها می‌گذرد تا ما از گذشته درس بگیریم، اما این اتفاق رخ نمی‌دهد. ما باید به خوبی این را بدانیم که سنگ‌اندازی دردی را دوا نمی‌کند، بلکه اکنون همه باید به فوتبال کمک کنیم.

این روزها انتقادی که به کی‌روش می‌شود و پیروانی هم به آن اشاره کرده این است که او خیلی زود عصبانی می‌شود و زود از کوره در می‌رود. دلیل این موضوع چیست و چرا سرمربی تیم ملی زود عصبانی شده و حالا هم بحث رفتن را به راه انداخته و از هواداران خداحافظی کرده است؟

به‌هر حال هر فردی اخلاق رفتار خوب دارد و اخلاق و رفتار بد هم دارد. همیشه گفته‌اند که گل بی‌عیب خداست. این هم اخلاق کی‌روش است که زود از کوره در می‌رود و عصبانی می‌شود، اما چرا به او بهانه می‌دهیم که زود عصبانی شود و از کوره در برود؟ یک بار برای تیم ملی همه چیز را فراهم کنیم و شرایط درست شود، ببینیم آیا کی‌روش بازهم زود از کوره در می‌رود و عصبانی می‌شود. اینها همه بهانه و ایراهای الکی است. با این شرایط بازهم فکر می‌کنم زود از کوره در رفتن بهتر از سنگ‌اندازی برای تیم ملی یک کشور باشد. متأسفانه ما عادت کرده‌ایم به جای اینکه چیزی را درست کنیم، بیشتر معایب را ببینیم.

 چه درخواستی از مسئولان داری و به نظرت اکنون چه کسی می‌تواند درد تیم ملی را دوا کند و به بازیکنان و کادر فنی روحیه بدهد. آخرین درخواست کی‌روش که مستقیم از رئیس جمهور بوده است.

ما در دور قبلی که تیم ملی در راه جام جهانی بود و در نهایت هم به جام جهانی 2014 صعود کردیم، مسئولان را همیشه کنار تیم می‌دیدیم. رئیس جمهور که آن زمان آقای احمدی‌نژاد بود، حتی سر تمرین ما می‌آمد و بین بچه‌ها می‌نشست،‌ با ما صحبت می‌کرد که همین مسئله به بازیکنان تیم ملی انگیزه می‌داد. بعد از اینکه توانستیم به جام جهانی صعود کنیم و آقای روحانی رئیس جمهور شده بود ما را به مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که در نیاوران بود دعوت کردند. آقای روحانی پس از صعود ما به جام جهانی دلگرمی خوبی به بچه‌ها داد و ما با انگیزه به برزیل رفتیم. به نظرم اکنون هم اگر هدف این است و می‌خواهیم برای دومین بار پیاپی به جام جهانی برویم، نیازمند این هستیم که مسئولان، مردم، رسانه‌ها و همه ملت کنار هم باشیم تا تیم ملی موفق شود تا همه مردم خوشحال شوند.

خودت به عنوان یکی از بازیکنان باتجربه حال حاضر تیم ملی درخواستی داری یا امکاناتی مدنظرت بوده که برای تیم ملی بخواهید؟

من یک بازیکن ملی هستم و خودم را سرباز این ممکلت می‌دانم. اکنون هم تلاش می‌کنم در اروپا پیشرفت کنم تا به کشورم خدمت کرده باشم و در تیم ملی هم مانند یک سرباز هستم. هر وقت بگویند بیا، می‌آیم و هر وقت هم من را نخواهند، نمی‌آیم. درخواست من و تمام بازیکنان تیم ملی همان خواسته‌های کی‌روش است و او هرچیزی می‌خواهد برای تیم ملی و این فوتبال خواسته نه برای خودش. مضاف بر این خواسته‌ها چیزی نمی‌خواهیم و به نظرم اگر کی‌روش درخواست کرده زمین تمرینی داشته باشیم، لباس مناسب برای تیم ملی فراهم شود، به بازیکنان پاداش بدهند، بازی تدارکاتی گذاشته شود یا هر چیز دیگری که بوده، به فکر تیم ملی است. کی‌روش برای ما می‌جنگد و اگر همین حداقل‌ها نیز فراهم شود، می‌توانیم با خیال راحت پیش برویم و هیچ چیز خاصی نمی‌خواهیم.

درباره وضعیت خودت هم بگو. بعد از سه بازی که برای ماریتیمو انجام دادی و دو بار هم توانستی کلین شیت کنی به یک باره مصدوم شدی و از تمرینات دور بودی. اکنون شرایطت به چه شکل است؟

مصدومیت هم همیشه جزئی از فوتبال بوده و ممکن است سراغ هر بازیکنی بیاید. خوشبختانه هم من و هم ماریتیمو روند خوبی را پیش گرفته بودیم، اما متأسفانه یک مصدومیت شرایط را تغییر داد. با این حال بازهم خدا را شکر می‌کنم که اکنون وضعیت خوبی دارم. از نظر روحی و بدنی شرایطم ایده‌آل است و هفته گذشته هم تمرینات دروازه‌بانی را به‌صورت انفرادی آغاز کردم و از امروز هم به تمرینات گروهی اضافه می‌شوم و با تیم تمرین می‌کنم.

همین مصدومیت باعث شد بازی‌های تیم ملی مقابل هند و عمان را از دست بدهی. این مسئله اذیتت نکرد؟

به‌هر حال بازی نکردن برای هر بازیکنی چه در رده ملی و چه باشگاهی سخت است. بحث ملی کمی فرق دارد و وقتی نتوانید بازی کنید، کمی سخت‌تر هم می‌شود. همه آرزو دارند که برای تیم ملی کشورشان بازی کنند و من هم همین حس را دارم. قبل از بازی تیم ملی مقابل هند هم من چند جلسه‌ای را فیزیوتراپی کردم و پزشکان تیم ملی تلاش زیادی کردند. پزشکان گفتند ریسک بالایی است که بخواهم بازی کنم و امکان دارد دوباره مصدوم شوم و این بار مصدومیتم بدتر شود که نیازمند طول درمان بیشتری است. همین مسئله باعث شد کادرفنی هم ریسک نکند و در نهایت در جلسه‌ای که بین من، کادر پزشکی و کارلوس کی‌روش برگزار شد، سرمربی تیم ملی گفت بهتر است در این دو بازی نباشم و از بازی‌های بعدی به ترکیب اضافه شوم.

پس اکنون بدون مشکل هستی و می‌توانی دوباره ماریتیمو را همراهی کنی؟

من تمریناتم را انجام می‌دهم و کادر فنی تیم باید تصمیم بگیرد. متأسفانه روند خوبی که در حال طی کردن آن بودن قطع شد و حالا امیدوارم دوباره بتوانم با تمرین و بازی کردن به همان روند سابق برگردم و به ماریتیمو کمک کنم.

تو در نیم‌فصل به تیمی پیوستی که وضعیت خوبی در جدول نداشت و شاید ماریتیمو کمی بعد از نیم‌فصل توانست شرایطش را در میانه‌های جدول تثبیت کند. آیا قرار است سال آینده هم وضعیت تیم‌تان به همین شکل باشد؟

ماریتیمو تیمی بوده که همیشه برای کسب سهمیه لیگ اروپا می‌جنگیده، اما متأسفانه این فصل شرایطی در باشگاه ایجاد شده بود که مدیران باشگاه مجبور شدند خیلی از بازیکنان خوب‌شان را بفروشند. امسال وضعیت تیم خوب نبود و شرایط آن‌طور که باید پیش نرفت، اما برنامه باشگاه برای فصل بعد کاملاً تغییر خواهد کرد.

خودت به فصل بعد با ماریتیمو امیدواری؟

صددرصد و آن‌طور که باشگاه هدفگذاری کرده برای فصل آینده می‌خواهیم برای رتبه‌های بالای جدول بجنگیم و تلاش خواهیم کرد سهمیه لیگ اروپا را بگیریم. ما می‌خواهیم جزو مدعیان باشیم، اما قبل از آن باید این فصل را به‌خوبی به پایان ببریم.