عابدینی: کی‌روش فکر می‌کند خدای فوتبال است

امیر عابدینی در مورد اظهارات روز گذشته کارلوس کی‌روش که گفته بود دبیرکل فدراسیون فرق زمین فوتبال و زمین سیب‌زمینی‌کاری را نمی‌داند، گفت: کی‌روش مربی محبوبی است، اما من نمی‌خواهم در مورد محبوبیت صحبت کنم بلکه می‌خواهم حرف کارشناسی بزنم. اینکه او چگونه مربی محبوبی شده، به خدماتش برمی‌گردد و بخش دیگر آن به سیاق و نگرشی که به مردم ما دارد و اینکه می‌تواند خودش را با فرهنگ ما تطبیق بدهد. حرکتی که او پس از پیروزی مقابل کره جنوبی انجام داد، حرکتی بود که حتی داش‌مشتی‌های تهران هم از دیدن آن کیف کردند، اما بحث محبوبیت و بحث کارشناسی فرق می‌کند.

وی ادامه داد: هر چند کی‌روش گاهی اوقات حریف‌های بسیار ضعیف را هم مقابل ما بسیار بزرگ جلوه داده، حریف‌هایی را مانند هند. هند زمانی که فوتبال داشت، ما سه بر صفر شکستش می‌دادیم، اکنون که دو سال است هند دوباره به فوتبال برگشته است، ما با تیم‌های دست دوم هم هند را می‌بریم، بنابراین کسب 20 امتیاز در این مرحله از مسابقات و صعود به مرحله بعد خیلی مطلب مهمی نیست که افشین پیروانی و کارلوس کی‌روش چنین برخوردهایی را می‌کنند و بی‌فرهنگی را در فوتبال ما ترویج می‌دهند.

عابدینی تصریح کرد: بازیکن تیم ملی، بازیکن تیم ایران است نه بازیکن کی‌روش و ریاست تیم ملی هم برعهده رئیس دپارتمان‌ها که همان دبیرکل است، بنابراین نباید کی‌روش به دبیر فدراسیون فوتبال ما توهین و بی‌احترامی کند. این مسئله بی‌فرهنگی را در فوتبال ما حاکم می‌کند که علت آن هم به خودمان برمی‌گردد، به اینکه در سازمان تیم‌های ملی بی‌برنامه بوده‌ایم، نتوانسته‌ایم با کی‌روش تعامل کنیم و او را مدیریت کنیم.

عابدینی با اشاره به صحبت‌های کی‌روش عنوان کرد: ما می‌گوییم با فرهنگ فوتبال آشنا هستیم، اکنون کسی از اروپا آمده است و می‌گوید شما فرهنگ فوتبال ندارید، سخت‌افزار و نرم‌افزار فوتبال ندارید، شعور فوتبال ندارید و فکر می‌کند خدای فوتبال است و هر چه می‌گوید درست است و ما باید حرفش را گوش کنیم و اینگونه است که می‌گوید دبیر فدراسیون فوتبال ایران فرق توپ و سیب‌زمینی را نمی‌فهمد، این یعنی چه؟! من با دکتر اسدی تعامل زیادی ندارم و به او نزدیک نیستم، اما او را آدم باسواد و فرهیخته می‌دانم که یکی از متدین‌ترین و ساده‌ترین آدم‌های فوتبال است، حرفش را رک و راست می‌زند.

عابدینی با اشاره به حرفی که دبیر فدراسیون به کی‌روش گفته اظهار داشت: اسدی از روی شجاعت، بینش و اعتماد به نفسش به کی‌روش گفته است تو اینقدر مدیریتت را به رخ ما نکش، ما به کشورهای بزرگ دنیا آنقدر باج نداده‌ایم که تو از ما باج می‌خواهی.

عابدینی افزود: قبول دارم که وزارت ورزش با کی‌روش بد برخورد کرده، اما او نباید هر دقیقه چنین صحبت‌هایی را بیان کند. کی‌روش معتقد است قرعه‌کشی مرحله مقدماتی پایانی جام جهانی است و اگر ببیند ما در گروهی افتاده‌ایم که شانس صعودمان کم است، با همین بهانه‌ها از تیم ملی می‌رود، در غیر این صورت در تیم ملی می‌ماند. من همواره به کی‌روش احترام گذاشته‌ام، اما او نباید به همه بی‌احترامی کند و به آدم‌های دلسوخته فوتبال ما بی‌احترامی کند. او روزی در کنار فرگوسن بوده و از اروپا آمده است، من هم کنار خیلی از افراد بوده‌ام، اما نتوانسته‌ام بینش و خرد آنها را به خودم منتقل کنم و آن را جذب کنم.

وی در مورد برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال گفت: به نظر من وزارت ورزش دوست ندارد که انتخابات فدراسیون فوتبال به موقع برگزار شود، اما مجمع عمومی فدراسیون فوتبال دوست دارد که انتخابات در همان تاریخ 11 اردیبهشت که قبلاً اعلام شده بود برگزار شود. چالش اصلی انتخابات بین دو سه نفر است و دو چهره اصلی، رقیب یکدیگر هستند.

وی در مورد اینکه چرا وزارت ورزش نمی‌خواهد انتخابات برگزار شود، گفت: ما همواره به کی‌روش می‌گوییم که چارچوب‌ها را نشکند بنابراین خودمان هم باید این چارچوب‌ها را رعایت کنیم. اگر هم ناهماهنگی وجود دارد یا چیزی با چیز دیگر نمی‌خواند، بعد از برگزاری انتخابات آن را اصلاح کنیم، مثلاً اگر قرار است اساسنامه فدراسیون را تغییر بدهیم، بعد از انتخابات این کار را انجام بدهیم. در همین مجمع فدراسیون فوتبال هم می‌توانیم آن را در دستورکار مجمع قرار بدهیم. ما در طول دوران جنگ، انتخابات‌هایمان را همواره برگزار کرده‌ایم، اکنون نباید بگوییم که نمی‌توانیم 70، 80 نفر زیر یک سقف جمع شوند و انتخابات فدراسیون فوتبال را برگزار کنیم و اسم آن را هم لیاقت و کاربلدی بگذاریم.

عابدینی با اشاره به ثبت نام نکردن کفاشیان در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال گفت: انتخابات باید برگزار شود، اگر کفاشیان هم از ثبت‌نام نکردنش پشیمان است، دیگر راه چاره‌ای نیست، او باید همان روز در انتخابات ثبت‌نام می‌کر، و حالا که این کار را نکرده، نباید بهانه‌ای برای برگزار نشدن انتخابات بیاورد.