کفاشیان:مشکلات کی روش،مشکلات قدیمی بود

علی کفاشیان پس از نشست اعضای هیئت رئیسه با کارلوس کی‌روش در نشست خبری گفت: امروز جلسه هیئت رئیسه داشتیم و از کی‌روش خواستیم که در جلسه حضور داشته باشد و توضیحاتی درباره تیم ملی بدهد. در ابتدای جلسه هم از او و همکارانش تشکر کردیم. بحثی که در خصوص کی‌روش داشتیم و نامه استعفایی که او به بنده داده بود، موضوع اصلی به شمار می‌رفت و به همین دلیل از او خواستیم در جلسه حاضر شود.

وی افزود: از کی‌روش خواستیم در جلسه هیئت رئیسه همه چیز را بگوید و مشکلات را اعلام کند. او هم گزارش کاملی را ارائه کرد؛ کارهایی که تاکنون انجام داده، مشکلاتی که در تیم ملی وجود دارد و برنامه‌های آینده را اعلام کرد. مشکلات کی‌روش همان قبلی‌ها بود که نمونه آن خواستن زمین چمن مناسب است که آن را در مقایسه با دیگر کشورها می‌گوید. به طور مثال ما در مقایسه با برخی کشورهای عربی و شرق آسیا که زمین چمن بسیار مناسب دارند شرایط‌ خوبی نداریم، به موقع فراهم نبودن پول برای پرداخت حقوق کادر فنی و پاداش‌ها مشکلات کی‌روش است. ما تاکنون همه دستمزدها و پاداش‌ها را پرداخت کردیم، اما پرداخت ما با تأخیر همراه بوده که کی‌روش این تأخیر را مناسب نمی‌داند. سرمربی تیم ملی همچنین خواستار تسهیلات لازم برای بازیکنان تیم ملی است تا آنها رفت‌وآمد راحتی داشته باشند، در هتل مناسب اقامت کنند و شرایط‌شان خوب باشد.

کفاشیان خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که مدنظر کی‌روش است انجام بازی‌های تدارکاتی مناسب برای تیم ملی است ضمن اینکه او انتظار دارد از حمایت کامل از اعضای تیم ملی صورت بگیرد چون معتقد است آنان مانند سربازانی هستند که برای مملکت خود می‌جنگندند و انتظار دارند نظام‌وظیفه مجوز بازی کردن آنها را برای تیم ملی بدهد؛ همانطور که آنها برای باشگاه‌های خود این اجازه را دارند که بازی کنند.

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: یکی دیگر از انتقادهای کی‌روش، مرکزی بود که او طرحش را برای بدنسازی تیم ملی داده و پیگیر کارهایش بود و حالا این سوال برای او مطرح می‌شود که چرا باید از این مرکز استفاده پزشکی شود.

وی ادامه داد: در مجموع کی‌روش حمایت خیلی قوی می‌خواهد. ما به دلیل مشکلات مالی که داشتیم با تاخیر و برخی مواقع به صورت ناقص امکانات مدنظر او را فراهم و سعی کردیم کار را پیش ببریم. قرار شد کی‌روش برای قرعه‌کشی رقابت‌های جام جهانی به مالزی برود و منتظر جواب هیئت رئیسه باشد و ما هم پس از بازگشت او پاسخ درخواست‌هایش را بدهیم. اعضای هیئت رئیسه اعتقاد دارند خواسته‌های کی‌روش منطقی بوده و باید فراهم شود چون موفقیت تیم ملی فوتبال ایران خواسته 75 میلیون ایرانی بوده و فوتبال ما این لیاقت را دارد.

کفاشیان تاکید کرد: کی‌روش در جلسه گفت من 4 یا 5 دوره با تیم‌های مختلف در جام‌ جهانی‌های مختلف حضور داشتم اما بازیکنانی مانند بازیکنان تیم ملی ایران از نظر تلاش و غیرت ندیده‌ام. او همچنین ایرادهای فنی هم گرفت مبنی بر اینکه به امکانات بیشتری نیاز دارد تا برای حضور در جام جهانی کیفیت بازیکنان ایرانی را به سطح کیفیت بازیکنان اروپایی برساند. در مجموع هیئت رئیسه استدلال‌های کی‌روش را پذیرفت و مخالف فسخ قرارداد او است.

کفاشیان گفت: همه تلاش خود را می‌کنیم تا امکانات مدنظر کی‌روش را فراهم کنیم. حتی اسدی دبیرکل فدراسیون فوتبال هم گفت که برای پیشبرد برنامه‌های کی‌روش نهایت دفاع را از این برنامه‌ها انجام داده و موافق است و کمک می‌کند تا این برنامه‌ها پیش برود و در حال حاضر آنها آشتی هستند. اسدی فردی است که حرف‌های منطقی را پذیرفته و حرف‌های غیرمنطقی را نمی‌پذیرد.

وی یادآور شد: یکی دیگر از مسائلی که در نشست هیئت رئیسه امروز برگزار شد بحث انتخابات و اساسنامه فدراسیون فوتبال بود. از ما خواسته شده اساسنامه سال 1386 را به وزارت فرستاده شود تا به تایید و مصوبه هیئت دولت برسد اما اعضای هیئت رئیسه مخالف این موضوع هستند. ما به آنها اعلام کردیم ایرادهایی در آن اساسنامه وجود دارد که ما آن را در اساسنامه سال 90 برطرف کردیم. ضمن اینکه وزارت ورزش بندهایی را مدنظر دارد که می‌خواهد در آن اعمال شود. هیئت رئیسه به این نتیجه رسید که این کار صحیح نیست چون این اساسنامه هم باید به تایید مجمع و پس از آن به تایید فیفا برسد تا قانونی شود. ما به این جمع‌بندی رسیدیم که اساسنامه سال 90 هم مصوبه مجمع را داشته و هم به تایید فیفا رسیده و می‌خواهیم این اساسنامه را برای وزارت ورزش ارسال کنیم تا آنها نیز آن را برای تصویب به دولت بفرستند.

رئیس فدراسیون فوتبال عنوان کرد: ممکن است این کارها زمان ببرد به همین خاطر راه حل پیشنهادی ما این بوده که انتخابات بدون حضور من و براساس اساسنامه سال 1390 در تاریخ مقرر برگزار شود و پس از آنکه رئیس جدید مشخص شد پیگیر تصویب آن در دولت باشد.

کفاشیان در پاسخ به این پرسش که با این شرایط که شما برای ریاست فدراسیون فوتبال کاندیدا نشده‌اید آیا از کاندیدای خاصی حمایت خواهید کرد، گفت: من هیچ حمایتی از هیچ کاندیدایی نمی‌کنم چون مسئولیت برگزاری انتخابات را برعهده دارم و این کار را باید در کمال بیطرفی انجام دهم. هر 4 نفری که کاندیدا شده‌اند افراد با تجربه‌ای هستند که اگر صلاحیت آنها تایید شود می‌توانند کار را در فدراسیون فوتبال پیش ببرند و اگر بخواهند، در پیش بردن کارها من به آنها کمک خواهم کرد.

وی درباره اینکه آیا به حل مشکلات کارلوس کی‌روش امیدوار است سرمربی تیم ملی ماندنی شود گفت: به غیر از بحث چمن که کی‌روش مطرح کرده باقی موارد قابل حل است. اگر بودجه خاصی که قول تامین شدن آن هم داده شده برای تیم ملی در نظر گرفته شود می‌توانیم مشکلات کادر فنی و تیم ملی را حل کنیم. با اسپانسر جدید هم قرارداد بستیم که قرار است با کیفیت بالا به ما البسه بدهند و این کیفیت از نظر فنی به کادر فنی داده خواهد شد تا آنها آن را تایید کنند. مرکز پزشکی نیز هر امکاناتی که تیم ملی بخواهد در اختیار قرار خواهد داد و مشکلات قابل حل است چون ما می‌خواهیم شرایطی را فراهم کنیم که تیم ملی به جام جهانی برود.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره اینکه کی‌روش به مرکز پزشکی همچنان اعتراض دارد و می‌‌گوید که این مرکز در اختیار تیم ملی نیست، اظهار داشت: این مرکز در  اختیار تیم ملی است و فقط طبقه بالای آن به قسمت پزشکی تبدیل شده و این کار هم برای این بود که بتوانیم از فیفا بودجه بگیریم که این اتفاق هم افتاد. کاربری آن برای تیم ملی است و هر امکاناتی که بخواهند در  اختیارشان قرار داده خواهد شد.

کفاشیان درباره بحث اساسنامه فدراسیون فوتبال تصریح کرد: امروز سعی می‌کنیم نامه‌ای به وزارت ورزش بفرستیم و به آنها توضیحاتی بدهیم. وزارت ورزش می‌خواهد اصلاحاتی در اساسنامه انجام شود و ما می‌گوییم که نباید این اصلاحات انجام شود و اگر وزارت ورزش این موضوع را قبول کند که اصلاحات با مصوبه مجمع و فیفا صورت بگیرد، این مسئله زمان‌بر است و حتی اگر همین اساسنامه هم بخواهد در هیئت دولت به تایید برسد دو ماه زمان خواهد برد. پیشنهاد ما این است که انتخابات با اساسنامه سال 90  انجام شود و بعد از انتخابات به سراغ تایید و یا اصلاح اساسنامه برویم.

وی در خصوص این مسئله که چرا در انتخابات ثبت‌نام نکرد و گفته می‌شود از او خواسته شده که در انتخابات ثبت‌نام نکند و چرا این موضوع را نمی‌گوید، گفت: من در انتخابات ثبت‌نام نکردم و وقت ثبت‌نام هم تمام شده است. کاندیدا نشدن من به دلایلی بود که این دلایل هم پیش خودم است و بعد از انتخابات آن را خواهم گفت.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره اینکه در انتخابات قبلی شهاب‌الدین عزیزی خادم سن قانونی برای حضور در هیئت رئیسه را نداشته و اکنون هم برای ریاست فدراسیون ثبت‌نام کرده است و آیا با این شرایط صلاحیت او تایید خواهد شد یا نه، اظهار داشت: کمیته تایید صلاحیت‌ها به آن رسیدگی خواهد کرد که در آن هم نماینده حقوقی حاضر است و هم نماینده وزارت ورزش و اگر اعتراضی وجود داشته باشد به کمیته‌ای خواهد آمد که خود من  و نماینده حقوقی نیز در آن حضور دارند اما تاکنون چیزی در این خصوص تاکنون به ما منعکس نشده است.

کفاشیان بار دیگر در خصوص مسئله ماندن و یا رفتن کی‌روش و شرایط آن گفت: کی‌روش منتظر پاسخ ماست و همانطور که گفتم او با ما قرارداد دارد اگر بخواهد قراردادش را یکطرفه فسخ کند این موضوع مشمول جریمه و خسارت خواهد شد. کی‌روش حرفه‌ای است و چنین کاری را نمی‌کند و ما هم سعی خواهیم کرد خواسته‌های او را برآورده کنیم. او حرفه‌ای بوده و خواسته‌هایش طبیعی است که ما هم تلاش خواهیم کرد این امکانات فراهم کنیم و امیدوارم فدراسیون بعدی قوی‌تر این خواسته‌ها را انجام دهد.

وی درباره اینکه در انتخابات به عنوان نایب رئیس اول مهدی تاج معرفی شده و آیا پس از 8 سال ریاست، نایب رئیس بودن برای او سخت نیست، اظهار داشت: اگر به فوتبال خدمت کنم هیچ ایرادی ندارد. من 10 سال در فدراسیون دوومیدانی رئیس بودم که بعد از آن از من خواستند که نایب رئیس شوم و من هم خدمت کردم. در کشورهای پیشرفته مانند ژاپن چنین مسائلی اهمیت ندارد و کسانی که کار کردند را بیرون پرت نمی‌کنند. رئیس بعدی هم تا زمانی که بخواهد من کمک خواهم کرد چون در کشورم خدمت کردن برایم اهمیت دارد اما تصمیم با رئیس بعدی است و فقط خواهش می‌کنم آن موقع با او مصاحبه کنید نه من.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره اینکه تایید صلاحیت‌ها تا چه زمانی به طول می‌انجامد و نتیجه آن چه زمانی اعلام خواهد شد، گفت: نمی‌دانم، از این موضوع به صورت دقیق اطلاعی ندارم.