کواچ دوستم داشت، دل لوزانو را هم به ‌دست می آورم

مجتبی میرزاجانپور بازیکن محبوب کواچ در تیم‌ملی بود؛ او حالا این روزها زیر نظر لوزانو مشغول به کار است تا جایگاه ثابت خودش در گذشته را دوباره به‌ دست بیاورد و بتواند نقش ثابتی در تیم لوزانو ایفا کند.

 

میرزاجانپور می‌گوید، لوزانو بر عکس کواچ و ولاسکو به هیچ عنوان با کسی شوخی ندارد و ممکن است هر بازیکنی را از لیست نهایی تیم‌ملی خط بزند. به همین خاطر قدرتی‌زن تیم‌ملی در تلاش است تا با انجام تمرینات ویژه، بتواند نظر مساعد سرمربی تازه‌وارد را جلب کند.

 

میرزاجانپور صحبت‌های جالبی را بر زبان آورد که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

 

* یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که این روزها در والیبال اهمیت دارد، بحث تغییر مربی و آمدن لوزانو به تیم‌ملی است. تو که چند روز است با او کار می‌کنی، به نظرت چطور مربی‌ای است؟

- بزرگ‌ترین تغییری که امروز در تیم‌ملی محسوس است، تغییر مربی و نگرش جدیدی است که لوزانو به تیم تزریق کرده است. بزرگترین تفاوت لوزانو نسبت به مربیان سابق تیم‌ملی این است که ایشان به هیچ‌کس شوخی ندارد و اغلب اوقات جدی است.

 

* منظورت این است تمرینات شما خشک دنبال می‌شود؟

- به هیچ عنوان در تمرینات خنده و شوخی وجود ندارد. لوزانو اگر در بعد فنی در قسمتی یا حرکتی به نتیجه دلخواه نرسد، چند روز آن تمرین را ادامه می‌دهد تا به هدفی که دارد، برسد. او می‌گوید، هر هدفی هزینه خاص خودش را صرف می‌کند، المپیک که دیگر بحثش از همه موضوعات جداست. لوزانو مربی‌ای است که حتی بین کاپیتان تیم با جوانی که تازه دعوت شده، نیز فرق نمی‌گذارد. او همه را به یک چشم می‌بیند و در عین حال اگر کسی خوب تمرین کند، هم تشویق می‌شود.

 

* اگر بخواهی ویژگی خاصی را از لوزانو ابراز کنی، بیشتر به بخش فنی و تاکتیکی او اشاره می‌کنی یا بحث آمادگی فیزیکی را مدنظر قرار می‌دهی؟

- لوزانو ویژگی‌های زیادی دارد اما بعد فیزیکی و تمرینات بدنی او تقریبا عجیب و غریب است. عجیب از این نظر که تا به امروز ما تمریناتی در این سطح را شاهد نبوده‌ایم. بهتر تمرین می‌کنیم و فشار نسبت به گذشته خیلی بیشتر است. در بحث فنی هم نکات ریزی را بیان می‌کند که در نوع خود فوق‌العاده هستند. لوزانو در بحث تاکتیک‌های پاسکاری نیز در نوع خود منحصربه‌فرد است.

 

* رابطه تو با کواچ بهتر از مربی‌های قبلی بوده است که تاکنون هدایت تیم‌ملی را داشته‌اند. نگران این نیستی که این رابطه خوب را نتوانی با لوزانو ایجاد کنی؟

- بهتر این است که من درباره این موضوع صحبت نکنم اما هر مربی دیسیپلین خاص خودش را دارد. خب روابط من با کواچ چیز دیگری بود اما بودن با لوزانو هم لذت‌بخش است.

 

* اکنون ٣٢ نفر در اردو حضور دارید و قرار است ١٤نفر باقی بمانید؛ نگران نیستی خط بخوری؟

- لوزانو از آن دسته افرادی است که امکان دارد هر بازیکنی را خط بزند و فرقی هم ندارد چه کسی در اردو باقی بماند. هر کسی از لحاظ فیزیکی و فنی بهتر باشد، در تیم‌ملی می‌ماند و هر کسی هم که نه، قطعا خط می‌خورد. سرمربی کنونی از این نظر با مربیان قبلی تفاوت زیادی دارد.

 

* اگر خط بخوری، اعتراضی نمی‌کنی؟

- قطعا سوال می‌کنم و دلیل خط خوردنم را جویا خواهم شد. اخلاق لوزانو هم به‌گونه‌ای است که برای بازیکنان مسائل فنی را به خوبی توضیح می‌دهد و برای هر کاری دلیلی دارد.

 

* ٣ ماهی در اردو و دور از خانواده خواهید بود؛ درست برعکس بازی‌های آسیایی. این شرایط سخت نیست؟

- در مسابقات آسیایی به لطف مسئولان توانستیم کنار خانواده‌هایمان باشیم که از این حیث روحیه خیلی خوبی گرفتیم. مثل این‌که این دفعه این امکان وجود ندارد. من هم اعتراضی ندارم. این کار و زندگی من است، هر کسی برای شغلش باید تاوانی بپردازد. خوشبختانه خانواده‌ام هم درک می‌کنند. با این وجود اگر همسرم و خانواده‌ام کنارم باشند، دغدغه‌ای ندارم و خیالم هم راحت است که بخشی از وجودم را در نزدیکی خودم حس می‌کنم و از لحاظ روحی و روانی مثبت است.

 

* یک‌ماه به مسابقات مقدماتی المپیک مانده است؛ شرایط نسبت به گذشته چقدر تغییر کرده؟

- تمریناتمان کمی دشوار شده است؛ اکنون در مرحله تمرین با وزنه هستیم. بدنمان افت کرده است و به آمادگی کامل نرسیدیم ولی با این برنامه‌ریزی تا ٢ هفته دیگر آمادگی کامل را خواهیم داشت.

 

* با این روند فکر می‌کنی تیم‌ملی والیبال به المپیک راه پیدا می‌کند؟

- ما تمام تلاشمان را می‌کنیم؛ تا به امروز هم تمریناتمان در نوع خود بی‌نظیر بوده و به آمادگی بدنی بی‌نظیری دست پیدا کردیم.

 

* با پیکان به فینال لیگ‌برتر رسیدید اما انصراف دادید چه شد؟

- متاسفانه مربی تیم را از دست دادیم و باشگاه نظرش این بود که بازی را برگزار نکنیم. شب قبل بازی این اتفاق ناگوار افتاد و باشگاه به فدراسیون پیشنهاد داد که زمان بازی را تغییر دهیم اما فدراسیون این موضوع را نپذیرفت. پیکان هم تصمیم گرفت انصراف دهیم، از نظر شرایط روحی و روانی هیچ‌کدام از ما آماده نبودیم و نمی‌توانستیم بازی کنیم.

 

* به عنوان سوال آخر، قبول داری که تیم‌ملی والیبال و مجموعه شما از فوتبال و بازیکنان فوتبال محبوب‌تر شده است؟

- من این را نمی‌گویم که چه کسی بهتر است یا بدتر؛ همه زحمت می‌کشند. بعضی نتیجه می‌گیرند و بعضی هم نه، اما مجموعه والیبال به دلیل برنامه‌ریزی خوبی که داشت، توانست موفقیت‌های زیادی را در این عرصه رقم بزند و می‌توان گفت که امروز مجموعه والیبال محبوب‌تر از دوستان فوتبالیست‌مان است.