استیماچ: سپاهانی می‌سازم که برای قهرمانی بجنگد

ایگور استیماچ در نشست خبری قبل از دیدار با استقلال اهواز گفت: اطلاعاتی کسب کردیم که بازی به جای 19 در ساعت 17 برگزار می‌شود. از این موضوع خوشحال نیستیم. ما بازی قبلی در تهران بازی داشتیم و کاملا مشخص است بازیکنان نیاز به زمان بیشتر برای شارژ روحی داشتند و ما تلاش می‌کنیم تا نهایت شارژ روحی را به آنها بدهیم چون در وضعیت حساسی قرار داریم. این یکی از بازی‌هایی است که همه از قبل امتیازاتش را تقسیم کرده‌اند در صورتی که رقیب مان بسیار سخت است.

وی ادامه داد: مسلم کارمان سخت است چون خلعتبری و کرمی نمی‌توانند به ما کمک کنند پس مجبوریم دوباره تغییرات دهیم که من از این موضوع خوشحال نیستم چون مشکلاتی در ترکیب ایجاد می‌شود. اما نگران این موضوع نیستم چون بازیکنان خوبی داریم و آنها منتظر فرصت هستند و می‌توانند خود را نشان دهند.

استیماچ با بیان اینکه آیا با اجرای کمیته انضباطی، او به تمرینات بازخواهد گشت یا خیر، گفت: به هر حال کمیته انضباطی این تصمیم را گرفته و رای را صادر کرده است. همه کسانی که در اختیار باشگاه هستند باید به تصمیم آنها احترام بگذارند. به عنوان یکی از اعضای باشگاه به رای کمیته انضباطی احترام می‌گذارم هر چندکه در این مدت عقیلی را از تمرینات محروم نکردم. حتی به عنوان سرمربی وظیفه داشتم شرایط تمرینی او را فراهم کنم اما در مورد بازی کردن او، این کار در اختیار من بود که در ترکیب نباشد و با توجه به اتفاقات باید متوجه می‌شد که در ترکیب جایی ندارد.

وی در مورد اینکه آیا در خصوص تصمیمی که درباره نویدکیا گرفتید تا پایان فصل آن را عملی خواهید کرد یا خیر، گفت: به خاطر کسوت و شخصیت نویدکیا به نتایج جلسات متعددی که در باشگاه برگزار می‌شود توجه کنید. به عنوان مربی موظفم تمرکزم را روی بازی فردا بگذارم.

استیماچ در پاسخ به سؤال طولانی در مورد اینکه چرا پس از هر بازی بهانه‌هایی را برای عدم کسب نتیجه لازم می‌آورد، گفت: من احساس می‌کنم می‌خواهید صحبتی انجام دهید که من قبلا در موردش صحبت کردم. از لحاظ فنی مسئول مستقیم نتایج من هستم و شاید شما به این حرف گوش ندادید چون در حال آماده کردن سؤال طولانی‌تان بودید. حالا سؤال من از شما این است که آیا سپاهان زیبا بازی نمی‌کند و یا به حریفش فشار نمی‌آورد؟ ما در تهران در آزادی با ترکیبی که خیلی از دوستان نزدیک شما و نزدیکان باشگاه فکر می‌کردند با آن به شرایط سختی بخوریم بازی کردیم اما همین تیم اگر به آمار اعتقاد داشته باشید 6 سال نسبت به تیمی که تحویل گرفتم، جوان شده بود و چندین بازیکن جدید در آن حضور داشتند. دیدید که مقابل تیم بزرگ استقلال چطور بازی کردیم و در آستانه دربی چه فشاری را به آنها آوردیم.

سرمربی سپاهان در پاسخ به این سؤال که آیا توانایی مدیریت بحران روحی تا پایان فصل در تیم را دارید یا خیر،‌گفت: یک مربی فقط کارش و نتیجه‌اش به صورت کارهای تاکتیکی در زمین دیده نمی‌شود. می‌دانستم باشگاه ما در موقعیتی است که این شرایط را سال‌ها قبل تجربه نکرده است. چون سال‌های گذشته بهترین‌ها را می‌خریده و با آنها قهرمانی را تضمین می‌کرده است. من به عنوان مربی این شرایط سخت را تحمل می‌کنم و سپاهان را در یک سطح خوب نگه می‌دارم. کسانی که من را استخدام کردند قطعا به خاطر شرایط و تجاربی که داشتم استخدام کردند. آنها می‌دانستند مربی که در سخت‌ترین شرایط استخدام می‌شود حتما توانایی برای کنترل بحران‌ها را دارد. البته وظیفه من این است که در این شرایط سخت نظم تیمی را حفظ کنم تا بتوانیم نتایجی به دست آوریم که این تیم در شرایط خوبی لیگ را به پایان برساند.

وی افزود: تجربه ادامه این راه را دارم و می‌دانم نیاز باشگاه چیست. تلاش می‌کنم سپاهانی بسازم که برای سال‌های آینده بتواند با یک ترکیب جوان برای قهرمانی بجنگد و مطمئن باشید از هر کدام از هواداران دو آتشه سپاهان ناراحت‌ترم اما نباید این طور باشد که در حرکت رو به جلو دچار مشکل شویم. قطعا این نتایج مورد رضایت من هم نیست. اما با توجه به اینکه نیم‌نگاهی هم به تیم ملی ایران دارم مطمئن باشید فوتبال ایران در آینده از سه بازیکن جوان سپاهان که پتانسیل بالایی دارند یعنی غفوری، فاضلی و کریمی بهره زیادی خواهد برد.

استیماچ گفت:‌ متاسفانه برخی بازیکنان ما عادات خاصی دارند که اصراری هم به ترک آن عادات ندارند هر چند که در فوتبال نوین این عادت‌ها جای خاصی ندارد. در کنار این مسائل باید به اندازه مورچه هم شانس داشته باشیم. تاکنون از چاشنی شانس برخوردار نبودیم. در کنار این مسائل باید آدم‌های شجاعی باشیم و بتوانیم تصمیمات شجاعانه‌ای هم بگیریم.

سرمربی سپاهان در مورد گروه‌بندی تیم ایران گفت: گروه ایران سخت است. تیم‌های قطر و چین بیش از حد تصور خرج می‌کنند که امروز این خرج‌های بیش از حد در نتایج هم تاثیرگذار است. سوریه را تیمی نمی‌بینم که بتواند ایران را اذیت کند اما کره و ازبک می‌تواند دردسرساز باشند. هر چند که کی‌روش بسیار جدی است و به تصمیماتی که می‌گیرد این روزها کم حوصلگی نشان داده می‌شود و باید قبول کرد که برای پیروزی صدها راه وجود ندارد.

وی در مورد اینکه تا چه اندازه مدیران باشگاه را افرادی شجاع دیده است، گفت: به هر حال به عنوان یک کارمند باشگاه از حمایت  مدیران برخوردار بودم و مطمئنم این حمایت ها ادامه داشته و خواهد داشت. به هیچ وجه اجازه دخالت در کارم به کسی نمی‌دهم.

استیماچ در مورد اینکه آیا دلیل نیمکت‌نشینی رسول نویدکیا به اختلافات او با برادرش برمی‌گردد، گفت: یک مثال داریم که می‌گوید سؤال بیخود وجود ندارد اما جواب بیخود می‌تواند وجود داشته باشد. سعی می‌کنم جواب بیخود ندهم اما اگر چنین نیتی داشتیم او را به اردوها هم نمی‌بردم.

وی در مورد خبری که از خداحافظی او در پایان فصل خبر داده بود، گفت: اینطور نبوده که من خداحافظی می‌کنم بلکه آنها نوشته‌اند عملکردم ارزیابی شده و در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد.