مسلمان: فعلا نمی خواهم به در پرسپولیس ماندن فکر کنم

یکی از معماهای پرسپولیس و بلکه فوتبال ایران، محسن مسلمان است. همو که در 16 سالگی و در حالی که هنوز موهای صورتش کامل سبز نشده بودند، در استادیوم آزادی برابر پرسپولیس چشم‌ها را خیره کرد و بدل به یک پدیده نوظهور شد، به تیم ملی رسید و پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری پیمود.

 

البته که یکی دو سالی را مثل همیشه نبود اما برانکو ایوانکوویچ او را از نو ساخت. بعد از هفته‌های متمادی سکونشینی، با تلاش خود و تفکرات برانکو بدل به بازیکن دیگری شد. ستاره‌ای که یاد گرفته بود علاوه بر دریبل زدن، بجنگد، تکل بزند و جان بکند. سبک جدیدی از فوتبال که حالا او را بدل به یکی از ستاره‌های لیگ کرده.

 

مسلمان در شهرآورد 82 بار دیگر کیفیت بالای خود را به رخ کشید و یکی از بهترین‌ها بود. مردی که در شهرآورد همه کار کرد؛ جنگید، دوید، پاس داد، گل زد و البته درگیر شد.

 

مسلمان پس از مدت ها سکوت از این شهرآورد پرحادثه حرف زده که در ادامه می خوانید:

 

* چرا اینقدر کم مصاحبه می‌کنی؟

- از ابتدای فوتبالم همینطور بودم. کمتر حرف می‌زدم و بیشتر سعی می‌کردم در زمین خودم را اثبات کنم. در این شرایط تمرکزم بالاتر می‌رود و بهتر می‌توانم به تیمم کمک کنم.

 

* در حالی که دو، سه روز از شهرآورد گذشته، هنوز هم در کوچه، خیابان و محفل‌های دوستانه مردم از برد پر گل پرسپولیس صحبت می‌کنند. تو به عنوان یکی از بازیکنان کلیدی پرسپولیس، قبل از بازی فکر می‌کردی با این نتیجه استقلال را شکست دهید؟

- واقعیتش فکر نمی‌کردم با این اختلاف استقلال را ببریم. البته تمام تمرکزمان را گذاشته بودیم تا از این بازی سه امتیاز را بگیریم و به صدر جدول برسیم. خدا را شکر این نتیجه رقم خورد تا هم به هدفمان برسیم و هم هواداران را راضی نگه داریم. آنها خیلی زحمت کشیدند و حمایت همه جانبه‌ای از ما، بخصوص در ابتدای فصل انجام دادند.

 

* همان زمان که به انتهای جدول نزدیک شده بودید؟

- دقیقا. یادم نمی‌رود که چهاردهم یا پانزدهم جدول بودیم اما هواداران دست از حمایت بر نداشتند و برایمان سنگ تمام گذاشتند. الان که آمدیم صدر باید به آنها دست مریزاد بگوییم و بردهایمان را تقدیمشان کنیم.

 

* در دربی، شما خیلی خوب بودید یا استقلال روز ضعیفش را پشت سر گذاشت؟

- استقلال هم بد کار نکرد اما توپ‌هایش درون دروازه نرفت. البته تمرکز ما بالاتر بود و زمان خوبی هم به گل رسیدیم. وقتی گل اول را در دقیقه 5 به ثمر رساندیم شیرازه استقلال از هم پاشید. آنها وقتی بازی یک- صفر بود یکی دو موقعیت داشتند که گل بزنند اما موفق نشدند. اگر توپ‌های استقلال گل می‌شد شاید شرایط فرق می‌کرد اما خدا را شکر این اتفاق رخ نداد و ما گل‌های بعدی مان را به ثمر رساندیم و در نهایت بازی را بردیم.

 

* تو در این یکی دو سال اخیر هرگز بازیکن با حاشیه‌ای نبودی. به خصوص این فصل که بارها دیده‌ایم مقابل بدخلقی‌های بازیکنان حریف واکنشی نشان نمی‌دهی و حرفی نمی‌زنی. چه شد که مهدی رحمتی سمت تو آمد و با یکدیگر بحث کردید؟

- مهدی رحمتی بزرگ من است و هر تیمی که بخواهم بروم از او مشاوره می‌گیرم. فشار روی او زیاد بود، به خصوص وقتی 2- صفر جلو بودیم. من و فرشاد بعد از گل دوم، همان شادی همیشگی مان را انجام دادیم که باعث شد آقا مهدی ناراحت شود. او سمت من آمد و گفت که نباید این کار را می‌کردید.

 

* تو واکنشی نشان ندادی؟

- من حرفی نزدم. فقط ایستادم و نگاه کردم. درست مثل بازی در انزلی که مازیار زارع سمت من آمد اما واکنشی نشان ندادم. در این بازی هم می‌دانستم که فشار روی رحمتی زیاد است. البته آقا مهدی بین نیمه به رختکن ما آمد، با برانکو صحبت کرد و همه چیز حل شد.

 

* در این بازی هم جنگیدی، هم پاس دادی و در نهایت گل هم زدی. فکر می‌کنم فداکاری مهدی طارمی هم در گلزنی تو نقش داشت.

- صد در صد. شاید اگر بازیکنی دیگر جای او بود ترجیح می‌داد هت تریک کند و نام خودش را در تاریخ ثبت کند اما مهدی فداکاری کرد، از خود گذشت و مرا مقابل دروازه خالی قرار داد تا گل بزنم.

 

* اما برخی شایعه ساخته‌اند که چون تو رفاقت نزدیکی با طارمی داری، او آن پاس را برایت فراهم کرد.

- هم دست آنهایی که این شایعه را درست کرده‌اند درد نکند و هم دست مهدی. به نظر من هر بازیکنی در موقعیت من قرار داشت، مهدی به او پاس می‌داد. شما هم این شایعه‌ها را باور نکنید، چون به هیچ وجه درست نیست.

 

* بهترین بازیکن پرسپولیس در شهرآورد چه کسی بود؟

- به نظر من طارمی چون دو گل زد، یک پاس گل داد و بارها با حرکاتش خط دفاع استقلال را به هم ریخت.

 

* برویم به ابتدای فصل. تو می‌توانی برای خیلی از بازیکنان الگو باشی. به این دلیل که کمتر بازی می‌کردی و بیشتر روی سکو می‌نشستی اما آنقدر خوب تمرین کردی که در نهایت برانکو مجاب شد از تو در ترکیب پرسپولیس استفاده کند. از آن روزها صحبت می‌کنی؟ چطور بر تو گذشت؟

- خب هفته‌های اول شرایط خیلی سخت بود. سه بازی حتی در لیست 18 نفره هم حضور نداشتم و چند بار هم روی نیمکت نشستم. خدا کمکم کرد و در تمرین‌ها نیز تمام انرژی‌ام را گذاشتم تا خودم را اثبات کنم. از موقعیت‌های اندک استفاده کردم و جوابش را هم گرفتم. امیدوارم که همین روند را ادامه بدهم و مغرور نشوم.

 

* طی یکی دو روز اخیر صحبت از تمدید قرارداد تو و چند بازیکن شاخص پرسپولیس است. با تو مذاکره کرده‌اند و آیا در پرسپولیس می‌مانی؟

- فعلا بهتر است درباره تمدید قرارداد حرفی نزنم. نه تنها من که تمرکز همه بچه‌ها روی کسب عنوان قهرمانی است. قهرمان که شدیم آن وقت می‌نشینیم و در این باره مفصل صحبت می‌کنیم.

 

* حالا قهرمان می‌شوید؟

- باید بگویم همه بازی‌ها سخت است. ما باید در تبریز با گسترش‌فولاد بازی کنیم که بازی بسیار مشکلی است. از طرفی با نفت تهران بازی داریم که آنها هم شانس گرفتن سهمیه آسیا هستند و هفته آخر باید با راه‌آهن بازی کنیم که برای نیفتادن می‌جنگد. به نظرم بازی‌ها در یک سطح هستند و همه آنها سخت و مشکلند. قطعا هر تیمی که تلاش بیشتری کند شرایط بهتری خواهد داشت. ضمن اینکه همین بازی با استقلال اهواز اولین مانع ما است. این تیم نشان داده که برای همه مدعیان یک حریف سرسخت محسوب می‌شود. باید همه امتیازها را بگیریم و بازی به بازی جلو برویم. همه چیز دست خودمان است. این شانس ما را نسبت به سایر حریفان افزایش داده است.

 

* غیبت طارمی در بازی با استقلال اهواز چقدر به ضرر شما خواهد بود؟

- صد در صد نبودن مهدی طارمی در بازی روز جمعه به ما ضربه می‌زند اما بازیکنان خوبی هستند که جای او را به خوبی پر می‌کنند. قطعا هر بازیکنی به میدان برود تمام تلاشش را برای موفقیت تیم انجام خواهد داد.

 

* و در مورد تمدید قرارداد برانکو؟

- به نظر من باشگاه بهترین کار را کرد که قرارداد برانکو تمدید شد. وقتی تیمی خوب کار می‌کند و شرایط خوبی دارد بهترین کار تمدید قرارداد مربی است و امیدوارم برانکو سال‌های بعد هم در پرسپولیس بماند.