هادی طباطبایی یکی از گلرهای مطمئن تیم فوتبال استقلال در دهه 70 بود که در پیراهن تیم ملی بارها نمایش درخشانی ارائه کرد.

طباطبایی سال گذشته در قامت مربی در کادر فنی تیم ملی امید فعالیت می‌کرد.

وی  در مورد شکست سنگین استقلال در دربی 82 صحبت‌های زیر را مطرح کرد. 

 تحلیل فنی شما از دربی 82 چیست؟

نتیجه  این مسابقه قابل پیش‌بینی بود. به همین خاطر قبل از دربی سکوت کرده بودم. یکی از دلایل سکوتم این بود که می‌شد پیش‌بینی کرد استقلال بازی را به راحتی واگذار خواهد کرد. وقتی شما به روند دو تیم قبل از دربی نگاه می‌کردید می‌دیدید پرسپولیس سیر صعودی در پیش گرفته و استقلال سیر نزولی دارد. استقلال برخلاف ابتدای فصل که دیدارهایش را با پیروزی پشت سر می‌گذاشت در هفته‌های اخیر نه تنها کیفیت لازم را نداشت بلکه امتیازات را یکی بعد از دیگری از دست می‌داد. نداشتن تاکتیک تیمی و کیفیت مناسب این نتایج را برای استقلال رقم زد. وقتی شما زیبا بازی نمی‌کنید و نتیجه هم نمی‌گیرید کم کم نظرات از تیم‌تان باز می‌گردد و این مشکلی بود که استقلال با آن روبرو شد.

 خیلی‌ها معتقدند دو تیم در دربی هجومی بازی کردند.

تهاجمی بازی کردن نباید باعث رهایی دفاع تیمی شود. علاوه بر اینکه یک تیم باید فوتبال هجومی ارائه دهد باید ساختار دفاعی خود را هم مستحکم کند. استقلال در دفاع تیمی مشکل داشت و پرسپولیس از همان ابتدای مسابقه وسط زمین را گرفت. البته پرسپولیس هم در دفاع با مشکلاتی روبرو بود ولی استقلال از این نقاط ضعف استفاده نکرد.

 کادر فنی استقلال یکی از دلایل شکست سنگین تیمش را ارائه بازی هجومی بیان می‌کند. آیا این توجیه قابل قبول است.

این مسئله را قبول ندارم. پرسپولیس از استقلال خیلی هجومی‌تر بازی می‌کرد پس اگر این فرضیه صحیح باشد این تیم باید با شکست سنگین‌تری زمین را ترک می‌کرد ولی اینطور نشد. استقلال باید قبول کند با ضعف‌های زیادی روبرو است و چنین توجیهی قبول کردنی نیست.

  یکی از انتقاداتی که به پرویز مظلومی می‌شود این است که تعویض خسرو حیدری در دربی اشتباه بوده است.

نمی‌توانیم در مورد تعویضی که مربی می‌کند اظهارنظر کنیم. مربی براساس توانایی بازیکنان و شرایط بازی تصمیم به تعویض می‌گیرد. شاید این تعویض جواب دهد و شاید هم ندهد اما این مسئله تصمیمی است که کادر فنی با توجه به شرایط مسابقه اتخاذ می‌‌کند.

مظلومی می‌گوید دستیارانش او را مجبور به این تعویض کردند. آیا این اظهارنظر نوعی شانه خالی کردن از بار مسئولیت نیست.

مربیگری یک کار گروهی است و وقتی تعویضی انجام می‌شود براساس مشورت تمامی اعضا است. اینطور اظهارنظرها به سود تیم نیست و اعتماد به نفس مجموعه را کاهش می‌دهد.

قبل از دربی و بعد از آن بازیکنان از پاسخگویی به رسانه‌ها منع شدند و حتی خبرنگاران هم اجازه پوشش تمرینات استقلال را  نداشتند. آیا این جدایی از رسانه‌ها به استقلال ضربه نزد؟

این تصمیم با توجه به شرایط تیم اتخاذ شد. با توجه به اینکه استقلال با مشکلاتی روبرو بود شاید مسئولان این تیم تصمیم گرفتند در این مقطع چنین سیاستی را اتخاذ کنند. استقلال دراین مدت با مصدومیت چند بازیکن هم روبرو بود. در کل اگر این ارتباط قوی‌تر باشد به سود تیم است.

این روزها در برخی از رسانه‌ها صحبت از تغییر کادر فنی استقلال است. آیا تغییر کادرفنی می‌تواند کمکی به حل مشکلات این تیم کند؟

این اظهارنظر صحیح نیست. در مقطع فعلی نباید کادر فنی را تغییر داد چراکه نتیجه‌ای در بر ندارد. بهترین تصمیم در مقطع فعلی ابقای کادر فنی بود و همه باید از این تصمیم حمایت کند. استقلال نیاز به حمایت دارد. کادر مدیریتی باشگاه، هواداران همه باید تیم را حمایت کنند. این تیم در هر دو جا شانس قهرمانی دارد و نباید با تصمیمات احساسی تیم را با مشکل روبرو کرد.

  برخی از رسانه‌ها اخباری در مورد اعمال نظر مهدی رحمتی روی کادرفنی مطرح می‌کنند. آیا این نوع مسائل تیم را دچار حاشیه نمی‌کند؟

از صحت این مسائل اطلاعی ندارم. درون تیم نیستم که بدانم آیا این موضوعات درست است یا نه. اگر چنین مسائلی صحیح نیست بهتر است که کسی این موضوعات را مطرح نکند چراکه این حواشی تمرکز رحمتی را بهم می‌زند. این دروازه‌بان در دربی هم تمرکز لازم را نداشت.

 استقلال یکی از دلایل باخت سنگین خود را داوری‌ها می‌داند. آیا این مسئله نوعی بهانه نیست.

داوری بازی بسیار خوب بود و مشکل خاصی نداشت. به هر حال داور عامل انسانی است و ممکن است مرتکب اشتباه شود. شما هر بازی را که مورد بررسی قرار دهید یک نقطه تاریک در آن دیده می‌شود. پس این مسئله نمی‌تواند دلیلی بر تاثیر داوری روی نتیجه بازی داشته باشد. استقلال دراین بازی ضعف‌های دیگری داشت که باید آنها را مورد ارزیابی قرار دهد.

 آیا ضعف‌های مدیریتی هم در این باخت تاثیر داشت؟

وقتی تیمی نتیجه نمی‌گیرد همه عوامل در آن دخیل هستند. فوتبال یک ورزش گروهی است. همانطور که در زمین همه گروهی تلاش می‌کنند در بیرون از زمین هم باید گروهی تلاش کرد و اگر موفقیتی حاصل نشود همه در آن مقصرند.

 این روزها یکی از انتقاداتی که مطرح می‌شود این است که استقلال باید مثل پرسپولیس از مربی خارجی استفاده کند. این مسئله را قبول دارید؟

اکنون زمان پرداختن به این مسائل نیست. نمی‌توان نقش مربی را در رقم خوردن نتایج یک تیم انکار کرد ولی بهتر است در پایان فصل به این مسائل پرداخته شود.

و صحبت پایانی.

اکنون زمانی است که خانواده بزرگ استقلال به کمک این تیم بیایند و از تیم‌شان حمایت کنند. استرس و مشکلات تیم در حال حاضر بالاست ولی با اتحاد و حمایت همه‌جانبه می‌توان این مقطع سخت را پشت سر گذاشت و رو به جلو قدم برداشت.