مایلی کهن در این گفت و گو به مسائل مختلفی درباره رفتار با بازیکنان سابقش اشاره کرده است.

حاجی مایلی می گوید: اتفاقی که برای مهرداد اولادی افتاد واقعا تاسف برانگیز بود و به شخصه خیلی متاثر شدم. امیدوارم خداوند به خانواده او صبر بدهد. البته باید بگویم که حضرت عباسی(ع) همه جوانان این مملکت را دوست دارم ولی متاسفانه باید گفت وای از ما زنده کش های مرده پرست. واقعیت امر این است که بنده اصلا این جوان ها را مقصر نمی دانم. خودم را عرض می کنم. اگر جوانی مثل اولادی الان بین ما نیست؛ مقصر من محمد مایلی کهن هستم. وقتی به جوانی خودم نگاهی بیندازم یادم می آید که از دیوار راست بالا می رفتم.

مایلی ادامه داد:« خدا رحمت کند مادرم را، با آن که سواد نداشت اما پروفسور بود. در عین حال اینکه پدر داشتم اما پدر نداشتم و سایه پدر بالای سرم نبود.مادر من خدابیامرز بر خلاف رسم آن روزها که بچه ها را کتک می زدند هرگز من را با ترکه نزد. اما یک دفعه ترکه را بالای سر من بلند کرد و نزد تا من بترسم. می دانید چقدر مهم بود آن کار مادرم، شما وقتی یکبار مزه ترکه خوردن را بچشی دیگر به مرور زمان از آن نمی ترسی اما با کاری که مادر من انجام داد همیشه ترس آن در وجودم بود و مراقب رفتارم بودم. ما نمی دانیم با این بچه ها چگونه رفتار کنیم.اگر هم کسی بخواهد آنها را مدیریت کند هزار و یک وصله به او می چسبانند.»

مربی اغلب ستاره های دهه گذشته فوتبال ایران گفت: « شما از جواد کاظمیان،مهدی امیرآبادی، هادی عقیلی، محسن خلیلی، مسعو شجاعی و ...بپرسید که نوع برخورد من با آنها چگونه بود. از خود ابراهیم صادقی بپرسید.این بچه ها در سنی هستند که از نصیحت فراری اند و باید در عین رفاقت و احترام، در جاهایی که خودت موفق نبوده ای و تجربه کسب کرده ای آنها را راهنمایی کنی.به آنها بگویی فرزند من، تجربه ای که من کرده ام را تو نکن. یک مثل معروفی است که می گوید:«جوان نمی داند و پیر نمی تواند.» یعنی یک فرد جوان که نیروی جوانی و زور بازو دارد میتواند کوه را تکان دهد اما برای این کار یکسری تجربیات لازم دارد و در مقابل پیر تجربه دارد ولی زور جوان را ندارد که این دو اگر با هم تلفیق شود می تواند کوه را جابجا کند. »

در پرسپولیس به اولادی ۹۰۰ میلیون دادند!

سرمربی اسبق تیم ملی ایران در ادامه افزود: سالی که من حدودا یک و نیم ماه مدیر فنی پرسپولیس بودم مهرداد اولادی خدابیامرز از امارات به تیم برگشته بود.یکسری همیشه دنبال این بچه ها هستند و مسیرآنها را عوض می کنند. می گفتند فلان تیم خارجی و اروپایی این بازیکن را می خواهد و ...وضعیت به گونه ای شد که باشگاه حدودا ۷۰۰میلیون با او قرار داد بست و با توجه به طلبی که از قبل از پرسپولیس داشت قرادادش می شد حدود ۹۰۰ میلیون تومان.خب شما تصور کنید که یک جوان با این پول اگر تحت نظر نباشد چه می شود.

بنده در آن مقطع باتوجه به سفر پزشک پرسپولیس به آمریکا، دکتر چشمه سری را معرفی کردم و البته هیچ نسبتی هم با ایشان نداشتم و فقط چون می دانستم کارش چطور است معرفی اش کردم و چون قراردادش با باشگاه سایپا تمام شده بود به مجموعه پرسپولیس اضافه شد. بعد از چند ماه  از او پرسیدم دکتر چرا مهرداد کم بازی می کند. دکتر گفت: این بازیکن یک مشکل خانوادگی پیدا کرده و روح و روانش آسیب دیده است.

 همانجا گفتم: دکتر جان اگر به من و شما هم ۹۰۰ میلیون تومان بدهند روح و روان مان بهم می ریزد. پول داشتن خوب است اما به شرطی که نحوه هزینه کردن را هم بدانیم. ضمنا آن پول را ذره ذره به دست آورده باشیم. این خیلی مهمتر است. خیلی ها در این مملکت هستند که در فقر بسر می برند اما راحت تر از ثروتمندان زندگی می کنند. ناگفته نماند که عده ای هم مگس دور شیرینی  هستند وبا حلقه زدن دور این بچه ها موجب می شوند تا مسیرشان را گم کنند. البته بازهم می گویم اگر الان مهرداد اولادی در بین ما نیست مقصر نه خود مهرداد که من مایلی کهن و امثال من هستیم.  

بازیکنم را بعد از بازی به بازداشتگاه بردند!

مایلی کهن در ادامه گفت و گوی خود افزود: یادم می آید در دوره ای که در سایپا بودم در یک بازی مهم با پاس بازیکنی ۱۷ ساله به نام محسن رسولی را به میدان فرستادم و بازی در ۹۰ دقیقه مساوی بود و کار به وقت اضافه کشیده شده بو.د. این بازیکن جوان ۱۰ دقیقه بعد از ورودش گل زد و از شادی گل شورت ورزشی خود را درآورد. ما بازی را بردیم و تلویزیون آن صحنه را نشان دادکه واقعا هم صحنه زشتی بود. مدعی العموم شاکی بازیکن ما بود و بلافاصله او را گرفتند و بردند خیابان وزرا تا بازداشت شود. ما هم رفتیم آنجا تا  ببینیم وضعیت این بازیکن چه می شود. گفتند این بازیکن باید بماند. خلاصه فرصتی پیش آمد و بنده رفتم پیش قاضی پرونده و ایشان هم چون فوتبالی بود و ما را می شناخت به حرفهای مان گوش داد.

بعد از سلام و خسته نباشید گفتم: جناب قاضی وضعیت این بازیکن چه می شود؟ایشان گفت: چون بازیکن تیم شما به عفت عمومی لطمه وارد کرده باید در بازداشت بماند تا تکلیفش روشن شود. گفتم: جناب قاضی، اگر قرار است کسی بازداشت شود آن فرد من هستم که خوب برای این بازیکن معلمی نکردم و آموزش درستی به این جوان ندادم. به قول معروف شما حاضری هر چه داری بدهی تا بچه ات یک شب در کلانتری نماند حالا اگر ماند چه یک شب و چه هزار شب. خلاصه ایشان که خداوند خیرشان بدهد لطف کرد و با قرار وثیقه ۵۰۰ هزار تومانی اجازه داد رسولی آزاد شود.

حالا من باید چگونه این بازیکن را تنبیه می کردم. اولا روابط عمومی باشگاه اطلاعیه ای داد و این کار را محکوم کرد. بنده هم نگفتم این بازیکن برود و در تمرینات شرکت نکند.حتی اجازه ندادم در یک تمرین غیبت کند اما او را فرستادم زمین بالایی که کوچکتر بود تا انفرادی کار کند.خب آن بازیکن اهل کرج بود و وضع مالی خوبی هم نداشت و دو نفر از برادرانش معتاد بودند. اگر من او را طرد می کردم و حتی یک ساعت رهایش می کردم معلوم نبود از کجا سر در بیاورد. حداقل این بود که با حضور در تمرین ۳، ۴ ساعت از وقت این بچه پر می شد.

این جوان ها سوپر طلا هستند

مدیرفنی سابق تیم امید اذعان داشت: برخی ها هستند که از جوان های این مملکت استفاده ابزاری می کنند. بنده از زبان برخی مربیان شنیده ام که گفته اند بازیکن برای ما در زمین خوب بازی کند و گل بزند، حالا مهم نیست شب کجا و در کنار چه کسی بخوابد!شما این دیدگاه را ببیند!

جوان های این مملکت از نظر استعداد طلا که نه سوپر طلا هستند. ما چکار می کنیم برای آنها و چرا باعث محو شدن شان می شویم؟ خدا رحمت کند این جوان را اما در حق خیلی های دیگر هم بد کردیم. مجاهد خضیراوی کجاست؟ علی اکبریان  چند سال است که در زندان بسر می برد؟ ما تا حالا چقدر بابت بازیکنان خارجی ای که آمده اند و ۵ دقیقه هم بازی نکرده و دست آخر شکایت کرده اند ضرر داده ایم؟آقایان این پول ها را از جیب شان می دهند؟یک نفر هم بررسی نمی کند. دائم هم ایرانی را تحقیر می کنند.

قورباغه را جای بنز قالب می کنند!

پیشکسوت فوتبال ایران تاکید کرد: الان در مسابقات جام باشگاهای آسیا کدام تیم ها صعود کرده اند و کدام تیم حذف شده است؟ مربی تیم های تراکتورسازی و ذوب آهن خارجی هستند یا ایرانی؟ تازه این را هم در نظر بگیرید که تیم های باشگاههی کشورهای عربی از تیم های ملی شان هم قدرتمندتر هستند چون بازیکنانی چون ژاوی را می خرند و حتی شاخص ترین بازیکنان سطح ملی خود ما را نیز جذب می کنند. یک نفر می آید بگوید عملکرد مربیان ایرانی در این مسابقات خوب بوده است؟ بازهم از بنز می گویند! بنز خوب است و یقینا جای تعریف دارد ولی اینکه قورباغه را رنگ و بجای بنز قالب کنند درد است.

 از من شمر ساختند!

بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس گفت: در دوره حضورم در باشگاه سایپا، از آقای منوچهر صالحی مدیرعامل باشگاه خواستم که لطف کند و اگر بازیکنی قولنامه خانه آورد بخش بیشتری از پولش را به او بدهند تا بتواند خانه دار شود. مهدی امیرآبادی، ابراهیم میرمحمدی، جواد  کاظمیان، هادی عقیلی و ... به این شکل خانه دار شدند.

برای من مربی زندگی بیرونی بازیکن هم مهم بود. یکبار ابراهیم صادقی که از تیم جوانان به رده بزرگسالان آوردمش به من می گفت: حاج آقا، در فامیل ما می گویند که آیا آقای مایلی کهن اصلا می خندد؟ من هم به آنها می گویم ما همیشه بگو بخند داریم منتهی محترمانه. آن روزها عده ای از مایلی کهن غول ساخته بودند.

در همان برنامه آقای کی روشی پور از من شمر ساختند. برای شما یک مثال می زنم: در انگلستان مصرف مشربات الکلی آزاد است اما آیا در اردوی تیم بازیکنی مشروب مصرف می کند؟ مگر با تونی آدامز برخورد نکردند؟ این بچه ها باید هدایت شوند. البته نوع برخورد هم متفاوت است. ما بازیکنی داریم که نباید در جمع با او برخورد کنید چون می شکند. ما باید جزو ده تیم برتر دنیا در فوتبال باشیم منتهی عده ای نمی گذارند.تا حرف می زنیم ما را می کوبند! آقای زمانی ۲۰، ۲۵ ساله در شبکه سوم سیما مدیریت می کند و جوان خوبی هم هست اما من مایلی کهن از ایشان نمی گذرم. برخی تصور می کنند که اینها با عملکرد خود به فوتبال خدمت می کنند اما برعکس است. برخی برنامه های سیما راه شان را کج رفته اند. متاسفانه دلیل این هم حمایت کورکورانه از آنهاست.

فضای مجازی لرزه بر اندام ها می اندازد

وی در ادامه بار دیگر انتقاداتی را متوجه کی روش کرد و گفت:از این وضعیت فوتبال فقط عده ای سود می برند و جیب هایشان پر پول می شود.می توانند بروند و جزایر جدیدشان را بخرند.آن هم با پول این ملت.متاسفانه جامعه هم به گونه ای شده که فضای مجازی در تن عده  ای لرزه می اندازد و خیلی مسولین هم از جوسازی های مجازی می ترسند.برای سنجش موفقیت یا عدم موفقیت یک نفر معیارهایی وجود دارد اما  همه معیارها از بین رفته است و به گونه ای شده که هر کسی یک سناریو بر دستش می گیرد و بر اساس آن جلو می رود.

این آقای کی روش مگر قرار نبود ۱۱ اردیبهشت برود ولی دیدیم که یک فیلم سه بعدی چند بعدی درست کردند و همه را فریب دادند.الان هم که رفته گل بچیند.مگر بازی دربی مهم ترین مسابقه خاورمیانه نیست.کی روش کجا بود؟البته در ازای همین روزهایی هم که نیست پول می گیرد.شما خبرنگار برای دو روز اضافه کار با هزار بند و ماده روبرو می شوید و دست آخر می گویند مملکت پول ندارد اما چگونه است به این گردن کلفت ها پول می دهند؟

 کسی اسمی از نعیم نیاورد

مایلی کهن در پایان گفت:جا دارد بار دیگر به خانواده اولادی تسلیت بگویم.ضمنا به آقای نعیم سعداوی هم که مادرش را از دست داده تسلیت می گویم.مادر نعیم برای این بچه خیلی زحمت کشید.متاسفانه هیچ کسی به هنگام موفقیت های فولاد اسمی از این بچه نیاورد.حالا هم می بینیم که گوش ندادن به حرف های او چگونه تیم خوب خوزستان را در آستانه سقوط قرار داد.