شیشه عمر کی‌روش در دستان هیأت رئیسه!

تیم ملی ایران باید از شهریورماه امسال دیدارهای خود در مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه را آغاز کند و این در حالی است که شواهد نشان می‌دهد مقدمات برای یک آماده‌سازی مناسب توسط کادرفنی فراهم نیست.

کی‌روش در آخرین جلسه‌ای که با اعضای هیأت رئیسه برگزار کرد از احترام به تیم ملی سخن گفت و خواستار توجه ویژه هیأت رئیسه و فدراسیون فوتبال به تیم ملی و بازیکنان این تیم شد و از سوی دیگر خواستار رفع مشکلات و تأمین تجهیزات و امکانات برای تیم ملی در راستای آماده‌سازی این تیم در راه صعود به جام جهانی 2018 روسیه شد. کی‌روش در این جلسه ضمن ارائه 11 سر فصل برای موفقیت تیم ملی مثال‌هایی زده و درخواست ویژه‌ای را نیز از هیأت رئیسه عنوان کرد.

سرمربی پرتغالی تیم ملی از هیأت رئیسه درخواست کرد تا ضمن درست شدن شرایط زمین چمن کمپ تیم ملی و آمادگی مطلوب چمن این کمپ برای تمرینات تیم ملی، زمین‌های دستگردی و پژوهشگاه صنعت نفت نیز ترمیم شده تا به عنوان زمین آلترناتیو در اختیار تیم ملی ایران و در مواقع ضروری قرار بگیرد. از سوی دیگر کی‌روش با آوردن لباس تیم ملی قطر به جلسه هیأت رئیسه آن را با پیراهن تیم ملی مقایسه کرد. کی‌روش با اشاره به کیفیت بد لباس‌های تیم ملی و مقایسه آن با لباس قطری‌ها در این زمینه از اعضای هیأت رئیسه درخواست کرد تا در این خصوص شرایط بهتری در اردوی تیم ملی حاکم شود. همچنین کی‌روش به مقایسه زمین چمن تیم‌های ملی ایران با کره و قطر پرداخته و در این مورد نیز مواردی را به اعضای هیأت رئیسه گوشزد کرد.

هرچند که هیأت رئیسه در این جلسه حمایت صریح خود را از کی‌روش اعلام کرد اما سرمربی پرتغالی تیم ملی با گلایه از شرایط ایجاد شده در پایان این جلسه، در نشست خبری صحبت‌های مهمی را مطرح کرد مبنی بر اینکه هیچکدام از درخواست‌های او عملی نشده است. کی‌روش در بخشی از این اظهارات انتقادآمیز خود گفته بود که پس از 5 سال تمام تلاشم را کردم که به فوتبال ملی ایران توسعه ببخشم و اعتقاد راسخ دارم که مسیر صعود به جام جهانی و رسیدن به جام جهانی بسیار سخت است البته با توجه به شرایطی که داریم. در حال حاضر به جایی رسیدیم که تنها صحبت از مشکلات مالی نیست و مسایلی هست که به هیچ عنوان برایم قابل درک نیست و حتی قابل مذاکره هم نیست. همین طور آینده شخص بنده و تیم ملی در دستان اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال است و امیدوارم با استعفایم موافقت کنند زیرا من بعد از 5 سال امید و  اعتماد برای پیدا کردن راه‌حل‌ها را از دست داده‌ام. در آخر امیدوارم هیات ریسه فدراسیون فوتبال تصمیم مناسبی اتخاذ کند. هیچ وقت انتظار نداشتم 5 سال این همکاری ادامه پیدا کند. فراموش نکنید اتحاد برای فوتبال ایران مهم است. عربستان، قطر، و.. کار می‌کنند و قوی‌تر می‌شوند و فوتبال ایران بسیار به اتحاد نیاز دارد. باید تعامل و همدلی وجود داشته باشد. شرایط بنده و خواسته‌هایم بسیار شفاف است با این شرایط امکان ادامه همکاری وجود ندارد و شرایطی که فقط وعده و وعیده هست و امکان اجرایی شدن برنامه‌ها نیست.

وی همچنین در این نشست خبری افزود: مطمئنا یکسری از مسایل مثل برگزاری بازی‌های دوستانه ، برگزاری اردوها حقوق بازیکنان و کادر، مسایل سفرها، اردوهای قبلی وجود داشته است. مثلا قوچان‌نژاد بعد از 20 دقیقه تمرین مصدوم شد زیرا شرایط مناسب سفر از انگلیس به ایران را نداشت. ما حتی منابع لازم که آنالیزور که بازی عمان را برای ما گزارش کند را نداشتیم. یادمان بیاید هاشم بیک زاده وقتی دستش شکست فدراسیون پول عمل جراحی او را در استرالیا نداشت. بدون حمایت‌های مالی نمی‌توانیم زمین مورد نظر تیم ملی ساخته شود. بدون انجام حمایت‌های مالی امکان کار وجود ندارد اما این مسایل فقط یک بخش از مسایل است.

در جلسه بین کی‌روش با هیأت رئیسه، سرمربی تیم ملی 11 سرفصل به شرح زیر را در اختیار اعضا قرار داده بود تا این مطالبات برای آماده‌سازی تیم ملی توسط آنها پیگیری شود:

1-احترام گذاشتن بدان معنا که مفاد قرارداد برای اعضای کادر فنی و تیم ملی به بهترین شکل رعایت شده و پاداش‌ها و حقوق‌ها به موقع پرداخت شود: شاید بتوان این مورد را برای تیم ملی یک استثنا قلمداد کرد. از آنجایی که کادر فنی به خصوص کی‌روش در این مدت معمولا حقوق خود را به موقع گرفته و طی چند مورد فقط حقوق او عقب افتاد که آن هم بلافاصله پرداخت شد. با این حال این ادعا درست است که پاداش‌ها و حقوق سایر اعضای کادر فنی به موقع پرداخت نمی‌شود و چه بسا با ماه‌ها تاخیر بازیکنان تیم ملی پاداش پیروزی‌ها و کادر فنی، حقوق و مطالباتش را می‌گیرند.

2- زمین تمرین تیم ملی باید از اولین تمرین آماده باشد: این اتفاق هنوز نیفتاده و با اینکه کی‌روش پیشنهاد داده تا زمین پاس قوامین برای تیم ملی مهیا شود اما این اتفاق هم نیفتاده و گویا در شرایطی که کمپ تیم‌های ملی بدترین روزها را سپری می‌کند، تمرینات پیش از اعزام به اروپا در زمین چمن پژوهشگاه صنعت نفت آغاز خواهد شد. نیاز به گفتن نیست که زمین کمپ چه شرایطی دارد و بعید به نظر می‌رسد که حتی تا پایان سال جاری این زمین به شرایط مطلوب برسد. البته کی‌روش تاکید کرده هر زمان که کمپ تیم ملی درست شد تمرینات به این زمین بازخواهد گشت.

3- مسائل تکنیکی و آماده‌سازی: کی‌روش بیشتر در این سرفصل بر روی ساختمانی که خود طرح آن را داده بود، تمرکز کرده و این انتظار را دارد که بخش عمده‌ای از وظایف این ساختمان به تیم ملی تعلق بگیرد. با این حال قرار است این ساختمان فردا در حوزه دیگری افتتاح شود و در صورتی که کی‌روش هم بماند حداقل این خواسته فراهم نشود. البته علی کفاشیان چندی پیش در جمع خبرنگاران عنوان کرد که طرح ساختمان ایفمارک را علیزاده داده است.

4- بودجه لازم برای تیم ملی فراهم شود: در این بین کفاشیان در مصاحبه‌های خود بارها تاکید کرد که با تامین 10 الی 20 میلیارد از سوی وزارت ورزش و نهادهای ذیربط می‌توان تمام دغدغه‌های تیم ملی را برطرف کرد که هنوز این مورد نیز محقق نشده است.کی‌روش این بودجه را می‌خواهد تا فردا دوباره داستان بیک‌زاده و دست شکسته‌اش و نداشتن پول برای عمل جراحی در استرالیا تکرار نشود. کی‌روش درحالی به دنبال این خواسته شاید به حق باشد که برخی مسائل دست فدراسیون فوتبال نیست و فدراسیون کفاشیان در تامین مسائل مالی با مشکلاتی روبرو بوده است. البته بحث اینکه چرا کفاشیان در تامین بودجه به مشکل می خورد خود مقال دیگری را می طلبد. در هر صورت کی‌روش در این چند سال نشان داده گاهی کاری به وضعیت فدراسیون ندارد و فقط می خواهد خواسته هایش تامین شود. هر چند خواسته های کی‌روش گاهی به نفع تیم ملی است اما گاهی به نظر می رسد بین او و مسئولان فدراسیون هماهنگی وجود ندارد.

5- وسایل و تجهیزات از جمله لباس‌های باکیفیت برای بازی و تمرین: در این بین فدراسیون فوتبال با برند ایتالیایی «جیووا» قرارداد بسته تا داستان آل‌اشپورت و تیم ملی پس از سال‌ها به پایان برسد. مسئول برند ایتالیایی در ایران معتقد است که این برند بهترین کیفیت ممکن در دنیا را برای تیم ملی ایران تدارک خواهد دید اما سوابقی از همکاری این برند با تیم‌های ملی و باشگاهی بزرگ دنیا در دست نیست که نمی‌توان از حالا امیدوار بود که بار دیگر ماجرای لباس‌های بی‌کیفیت برند آلمانی این بار توسط این برند ایتالیایی در تیم ملی تکرار نشود.

6- سفر و اقامت تیم ملی: سفرهای تیم ملی باید با پرواز چارتر باشد و هنوز به یاد داریم که در مرحله اول شاگردان کی‌روش در سفر به ازبکستان چه مکافاتی را متحمل شدند. از سوی دیگر لژیونرها با شرایط سختی برای تمرینات به تهران می‌رسند و کی‌روش معتقد است باید از این لحاظ شأن تیم ملی رعایت شده و برای آماده‌سازی بهتر و داشتن شرایط ایده‌آل برای مسابقات، تیم ملی با پرواز چارتر راهی مسافرت‌های خارج از کشور شوند.

7-برنامه لیگ باید بر اساس مراحل آماده‌سازی تیم ملی برای جام جهانی باشد: کی‌روش در این بین معتقد است که برنامه‌های تیم ملی باید در اولویت برنامه‌های لیگ قرار بگیرد اما هنوز 2 هفته از این درخواست نگذشته همچنان حداقل این موضوع در برنامه جام حذفی لحاظ نشده و برخی باشگاه‌ها خواسته‌هایی دارند که درخواست‌های تیم ملی در این سرفصل را زیر سؤال می‌برند. اگرچه در این مورد سازمان لیگ همکاری خوبی با تیم ملی داشته است و نمی‌توان از همکاری‌های سازمان لیگ چشم‌پوشی کرد. به نظر می رسد چالش های کی‌روش با لیگ و باشگاه ها پایانی ندارد. در جایی که باشگاه ها به زحمت منابع مالی خود را تامین می کنند و همیشه هم بدهکار هستند کی‌روش از اجرای برنامه های خود می گوید و اصرار دارد برنامه های لیگ با خواسته های او پیش برود. شاید این حرف سرمربی تیم ملی درست باشد اما گویی او توجهی به شرایط باشگاه ها ندارد. شاید هم دارد اما این وسط حلقه مفقوده ای وجود دارد به نام جلسه گذاشتن بین او و باشگاه ها. مسئله ای که تمام سال های حضور کی‌روش در ایران را تحت تاثیر قرارداده است و مسئولان فوتبال هم هرگز موفق نشده اند این پل ارتباطی را برقرار کنند.

8- منابع انسانی و حضور یک دستیار ایرانی در تیم ملی: سرمربی تیم ملی در این بند خواستار یک تیم پزشکی و متخصصین بین المللی است و نیاز به یک تیم اداری مجرب دارد. در این بین کی‌روش سال‌هاست که می‌خواهد جواد نکونام را به عنوان دستیار به تیم ملی اضافه کند اما این اتفاق محقق نمی‌شود و شاید به زودی یک مربی ایرانی دیگر به کادر فنی تیم ملی اضافه شود. البته خواسته کی‌روش برای حضور نکونام در حالی که او هنوز یک دوره کلاس مربیگری هم نرفته عجیب است و عجیب تر که کی‌روش مدعی افراد بین المللی و مجرب در این زمینه است و اینکه چرا فدراسیون در این خصوص با کی‌روش به شور نمی رود عجیب است. درست است که نکونام در فوتبال اروپا حضور داشته اما این حضور برای نشستن روی نیمکت تیم ملی بدون گذراندن دوران مربیگری کافی است؟

9- خدمت سربازی بازیکنان: کی‌روش ضمن احترام به قوانین داخلی ایران در خصوص خدمت سربازی معتقد است که برای موفقیت تیم ملی و سرافرازی تیم ایران باید از تمام پتانسیل موجود استفاده کرد. در این بین پیروانی مدیر تیم ملی جلسه‌ای را با وزیر ورزش برگزار کرده و گویا قول‌هایی بین دو طرف رد و بدل شده که حکایت از آن دارد که این مشکل تا مرحله بعدی مقدماتی جام جهانی رفع خواهد شد. البته به جز سروش رفیعی خدمت بسیاری از بازیکنان سرباز به پایان می‌رسد و اتوماتیک‌وار این تعداد می‌تواند بدون مشکل به تیم ملی اضافه شوند.

10- طرح بلند مدت برای جام جهانی و پلنی که برای آن در نظر گرفته شده است: بازی‌های تدارکاتی، اردوهای کوتاه و بلندمدت داخلی و خارجی و داشتن امکانات و تجهیزات مناسب در این سرفصل است که هیأت رئیسه قول داده تا به بهترین شکل این امکانات را فراهم کند.

11- باید درک متقابل وجود داشته باشد: خیلی از مسائل مهم مربوط به تیم ملی می‌تواند در این سرفصل جای بگیرد از جمله آنها می‌توان به یار دوازدهم تیم ملی یعنی هواداران اشاره کرد. در این بین اگر طبقه دوم ورزشگاه آزادی همچنان بی‌سروسامان باشد به طور طبیعی شاگردان کی‌روش فقط از نیمی از پتانسیل این حمایت برخوردار می‌شوند و باید تا آن زمان فکری به حال طبقه دوم و صندلی‌دار کردن آن کرد. سایر مسائل از این دست نیز تاثیرگذار است ومی‌تواند به هدف‌گذاری سرمربی پرتغالی تیم ملی کمک شایانی بکند.

کی‌روش در جلسه با هیأت رئیسه این سرفصل را با عنوان یک ماموریت، یک هدف ارائه کرده و اینطور مطرح کرده بود که در صورت تحقق این 11 سرفصل که به اندازه 11 بازیکن فوتبال می‌تواند هر کدام مهم باشد، تیم ملی ایران علاوه بر صعود به جام جهانی می‌تواند راهی دور دوم این رقابت‌ها نیز شود.

**شیشه عمر کی‌روش در دستان هیأت رئیسه

شیشه عمر کی‌روش در دستان هیأت رئیسه است و اگرچه آنها این روزها به مصاحبه پرداخته و حمایت علنی خود را از تیم ملی ابراز می‌کنند اما این حمایت‌های شفاهی به نشانه عملی شدن آنها نبوده و شاید این ادعا که امروز شیشه عمر کارلوس کی‌روش در تیم ملی در دستان کفاشیان و همکارانش در هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال هست، ادعایی نادرست نبوده و باید منتظر ماند و دید که در نهایت این وعده‌ها چطور عملی می‌شود؟

جلسه هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال با تمامی اعضا شنبه هفته آینده و درست یک هفته مانده به برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال در محل این فدراسیون برگزار می‌شود.

بر همین اساس قرار است اعضا در مورد تأیید اساسنامه فدراسیون توسط هیأت دولت که مقرر شده وزارت ورزش در این خصوص اقدام لازم را به عمل بیاورد، به بحث و تبادل نظر بپردازند.

همچنین کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی جمعه آینده به تهران بازخواهد گشت و احتمالاً وی نیز با حضور در این جلسه پیگیر مطالباتش از هیأت رئیسه برای آماده سازی تیم ملی خواهد بود.