چالش جدید حمید سوریان

بعد از اینکه حمید سوریان نتوانست در سه فرصت متوالی در رقابتهای جهانی لاس وگاس و سپس گزینشی قزاقستان و مغولستان برای کشتی فرنگی کسب سهمیه کند، تمام نگاهها به آخرین مرحله گزینشی المپیک در ترکیه دوخته شد. اهالی کشتی و به ویژه متولیان ورزش کشورمان هم اکنون در انتظار آن هستند تا محمد بنا و همکارانش، نماینده خود را مشخص و معرفی کرده تا شاید این فرنگی‌کار بتواند در آخرین فرصت باقیمانده، تنها سهمیه جامانده کشتی ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو را به چنگ آورد. اما انگار روند و نحوه انتخاب نماینده ۵۹ کیلوی ایران هم به اندازه ناکامی سوریان در کسب سهمیه برای کادر فنی دردسرساز شده و عدم اتفاق نظر و اجماع لازم بین مربیان، نوعی سردرگمی و چندگانگی در تصمیمات را نشان می‌دهد.

چندی پیش فرهاد اسماعیل نژاد یکی از مربیان تیم ملی کشتی فرنگی در تشریح دلایل باخت های متوالی سوریان در سه میدان مهم گزینشی از شانس بالای سامان عبدولی برای اعزام به گزینشی ترکیه خبر داد اما باز تاکید کرد که حرف اول و آخر را محمد بنا می زند. از سویی دیگر رسول جزینی مربی سنگین وزن تیم ملی نیز به وضوح در اظهارات خود از عدم آمادگی لازم سوریان در رقابتهای گزینشی مغولستان سخن گفت و صراحتا اعلام کرد تاکنون چنین کشتی‌هایی از سوریان ندیده بود. بدین ترتیب با توجه به چنین اظهاراتی در بین اعضای کادر فنی می توان دریافت که شانس سوریان برای اعزام به گزینشی ترکیه بسیار کم است و شاید این بار نوبت به سامان عبدولی برای حضور  در آخرین میدان گزینشی المپیک برسد.

در این بین تکلیف محمد بنا سرمربی و تصمیم گیرنده اصلی و نهایی در خصوص انتخاب نماینده ایران نیز کاملا مشخص است، چراکه او فعلا ترجیح می دهد همچون هفته های گذشته در سکوت و انزوا تصمیماتش را اتخاذ و اجرایی کرده و تا اطلاع ثانوی هیچ گپ و گفتی با رسانه‌ها نداشته باشد!

اما در حالیکه چنین اظهاراتی از سوی مربیان تیم ملی کشتی فرنگی مطرح شده و محمد بنا هم فعلا قصد ندارد در این خصوص با کسی صحبت کند، حسام الدین جعفری، سرپرست تیم ملی، صبح امروز در گفتگو با رادیو ورزش اظهارات متفاوت و متناقضی را نسبت به همکارانش مطرح کرده است. وی در پاسخ به این سوال که تصمیم کادر فنی در خصوص انتخاب نماینده وزن ۵۹ کیلوگرم ایران در گزینشی ترکیه چیست، صراحتا گفت: حمید سوریان انتخاب اصلی ماست و محمد بنا نیز همچنین نظر مثبتی روی او دارد.

البته سرپرست تیم ملی در واکنش به کاهش وزن مکرر سوریان در قزاقستان و مغولستان نیز گفت: او قابلیت های زیادی دارد و می تواند از پس این کار برآید. البته سوریان در کشتی اول خود در مغولستان خوب ظاهر شد، اما در کشتی دوم کم آورد!

جالب آنکه چراغ سبز سرپرست تیم ملی به اعزام مجدد سوریان به رقابتهای گزینشی ترکیه در حالی نشان داده شده که وی روز گذشته از دعوت از سه فرنگی‌کار سبک وزن در کنار سوریان به اردو خبر داد و اعلام کرد سامان عبدولی، مهرداد مردانی و رضا خذری باید از صبح دوشنبه در اردو حضور یابند و تمرینات خود را برای انتخاب برترین فرنگی کار این وزن برای حضور در گزینشی المپیک آغاز کنند. نکته اینجاست که اگر سوریان از هم اکنون از سوی محمد بنا و همکارانش انتخاب شده، پس مطرح کردن نام سه گزینه دیگر برای حضور در اردو چه دلیلی دارد؟

آنچه مسلم است آخرین مسابقات گزینشی المپیک طی روزهای ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت در شهر استانبول برگزار می‌شود و اهالی کشتی و مردم علاقمند به این رشته، همچنان چشم انتظار بهترین تصمیم از سوی کادر فنی و کسب تنها سهمیه باقیمانده کشتی ایران در المپیک هستند.